De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Met de KPN Smart TV app kijk je op je Smart TV direct naar je favoriete tv-programma’s zonder dat je een tv-ontvanger nodig hebt. Dat betekent dat je geen kabels meer door de kamer hebt lopen of apparatuur hoeft te plaatsen. Je start simpelweg je televisie, gaat naar de KPN Smart TV app en je kan televisie kijken. We vertellen je er hier alles over.
 

Wat is de KPN Smart TV app?

Met deze app kan je gemakkelijk tv kijken zonder extra apparatuur. Je kunt deze app vergelijken met de iTV app voor je mobiel, met het verschil dat je deze app downloadt en gebruikt op je Smart TV. Je vindt er alle basisfuncties in terug, zoals begin gemist, de tv-gids, terugkijken, je opnames en een overzicht van alle films en series uit je pakket. Ook kan je in het basispakket kijken naar ongeveer 62 zenders. Voor een aantal zenders zijn de rechten exclusief voor de tv-ontvanger. Ook zijn er een aantal regionale zenders beschikbaar. Bekijk hier het volledige zenderoverzicht.

 


Wat kan ik met de KPN Smart TV app?


Kijk vanaf het begin

Begin gemist? Dat is vanaf nu verleden tijd. Start het programma vanaf het begin.

Opnames inplannen en bekijken

Zelf bepalen wanneer je een programma terugkijkt? Plan dan (serie) opnames en kijk deze terug wanneer het jou uitkomt. Hiervoor heb je wel het Opnemen Pakket nodig.

Live TV pauzeren

Net als via de tv-ontvanger en de iTV online app kan je live tv pauzeren. Jij bepaalt vanaf waar en wanneer je verder kijkt (tot 7 dagen terug).

Filter op type programma in de gids

Geen eindeloze lijst met programma's, maar zie alleen de programma's die interessant voor jou zijn.

Zenderaanbod

Het zenderaanbod is gelijk aan de iTV online app.

On Demand

Ook On Demand films en series zijn beschikbaar via de KPN Smart TV app. Je vindt de optie in het menu van de app. 

 

De KPN Smart TV app gebruiken

De KPN Smart TV app is gratis te gebruiken voor alle KPN klanten met een Internet & TV abonnement van KPN. De app is beschikbaar in de app store voor Smart TV's van Samsung of LG (bouwjaar 2017 of nieuwer). Heb je een Philips of Sony TV met Android als besturingssysteem? Dan kun je de app downloaden via de Play Store.
 

Smart TV app

 

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn televisie geschikt is?

De Smart TV app is geschikt voor tv’s van Samsung & LG uit 2017 of nieuwer. Zoek naar ‘KPN iTV’ in de app store van je Smart TV. Als je de app kunt vinden, betekent dit dat jouw tv geschikt is. 
 

Ook is de Smart TV app geschikt voor apparaten met Android TV OS. Dit zijn bijvoorbeeld sommige televisies van Sony en Philips, mediaspelers zoals de Nvidia Shield of de Xiaomi box, en ook de nieuwe Google Chromecast 4 met Google TV. Je kunt eenvoudig controleren of jouw Android TV apparaat geschikt is voor de app door de KPN iTV app te zoeken in de Play Store. Kun je de app niet vinden? Dan is je apparaat helaas niet geschikt voor de app.

 

Waar vind ik de KPN Smart TV app?

Je kan de app downloaden in de appstore van je TV. Zoek naar KPN en download vervolgens de app. Na het starten van de app voer je het abonnementsnummer (14 cijfers) en de pincode (4 cijfers) in. Je kan deze gegevens vinden in MijnKPN onder: Producten > Thuis > Informatie & Instellingen. Daarna kan je lekker televisie kijken.

 

Kan ik de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken?

Ja, je kan de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken. Als je wil wisselen tussen de Smart TV app en de tv-ontvanger, dan zul je op je tv van “source” moeten veranderen. Dit doe je door met de afstandsbediening van je televisie op de Home-button te drukken en vervolgens ga je naar “Source”. Hier selecteer je de tv-ontvanger. Met de KPN-afstandsbediening druk je op de input-button en selecteer je de tv-ontvanger.

 

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

 

Waar vind ik mijn abonnementsnummer of mijn pincode?

Je hebt een abonnementsnummer en een pincode nodig om in te loggen op de KPN Smart TV app op je tv.

 

Het abonnementsnummer (14 cijfers) voor Interactieve TV vind je in MijnKPN onder ‘Thuis’ > ‘Interactieve TV’ > ‘Abonnement’ > ‘Abonnementsnummer’.

 

Als je je pincode bent vergeten, kun je deze resetten wanneer je verbonden bent met je thuisnetwerk. Gebruik hiervoor de Servicetool.

 

Hoe werkt het kinderslot?

De KPN Smart TV app neemt de kinderslot-instellingen over van de tv-ontvanger. Heb je het kinderslot geactiveerd via de tv-ontvanger, dan is kinderslot ook actief op de KPN Smart TV app. Je kunt het kinderslot ontgrendelen door op een item met kinderslot te klikken en de pincode in te voeren. Je schakelt hiermee kinderslot uit voor de gehele sessie.

Je kunt kinderslot ook tijdelijk uitschakelen via het Instellingen menu. Dit doe je in Instellingen > Kinderslot. Klik op ‘Tijdelijk uitschakelen’ en voer je pincode in. Als je de Kinderslot instellingen wilt wijzigen, doe je dat op de tv-ontvanger via Menu > Instellingen > Kinderslot.

 

Voor meer informatie over de Smart TV App kun je ook terecht op https://www.kpn.com/smarttv. Heb je daarna nog vragen? Laat ze dan gerust hier onder het topic achter.


Laatste update: 21-12-2021


2084 reacties

Reputatie 7
Ik heb hem al een tijdje op Samsung, ...

Gebruik je hem ook of kijk je toch liever via een TV ontvanger?
Reputatie 7
Badge +22


Ik heb hem al een tijdje op Samsung, ...Gebruik je hem ook of kijk je toch liever via een TV ontvanger?


Ik kijk liever via de TV ontvanger, maar zo nu en dan test ik wat. Gewoon kijken over er veranderingen zijn. 😉
Ik zou echt veel liever direct via TV App willen kijken, scheelt kabels en een extra afstandbediening op LG WebOS. Tijdens de test-periode werkte het perfect!
Reputatie 7
Ik zou echt veel liever direct via TV App willen kijken, scheelt kabels en een extra afstandbediening op LG WebOS. Tijdens de test-periode werkte het perfect!

Maar je levert wel beeldkwaliteit in bij het gebruik van de app en al helemaal als je, zoals ik, de HD-"Glas" kanalen tot je beschikking hebt. Voor de televisie op de slaapkamer is het prima functionaliteit maar voor de televisie in de woonkamer zal ik geen gebruik gaan maken van de app zolang de beeldkwaliteit minder is dan wat ik via de TV ontvanger aangeleverd krijg.

Tevens laat het gebruiksgemak van de app wel te wensen over.

Mijn jongste twee kinderen kijken op hun studentenkamers in Leiden en Gent m.b.v. een Android telefoon en een Chromecast naar iTV of Netflix. Mijn oudste dochter woont in Zuid Afrika en zij gebruikt daarnaast nog een routertje met een VPN verbinding naar ons thuisnetwerk. Daardoor lijkt het voor KPN net alsof zij thuis is en dus binnen de EU verblijft.
Reputatie 4
Badge +1
Het zal wel puur toeval zijn, maar de Android app gebruikt sinds kort de juiste oriëntatie op Nvidia Shield Android TV.

De app is nog steeds niet te gebruiken zonder muis, maar de interface staat tenminste niet meer vast in portret modus (misschien wel een begin voor de Android TV versie).
Reputatie 4
Badge +1
We zijn in contact met LG om de app goedgekeurd te krijgen en we doen ons best om dit z.s.m. te doen.





"Niet heel snel" een half jaar is gewoon zo traag als str*nt😦


26 dagen later...

Vraag me af waarom het zo lang moet duren voordat een app goedkeuring krijgt voor publicatie, en of KPN er ook daadwerkelijk bovenop zit of niet?
Reputatie 7
Badge +30
Dit soort keuringsprocessen kunnen heel streng zijn. We zitten er zeker bovenop, en zodra hij goedgekeurd is, laten we hier gelijk weten.
Reputatie 2
Badge

Ben geabonneerd op het Duitse pakket.. Waarom kan ik deze zenders niet op mijn TV app van Samsung ontvangen en ook niet op mijn iPhone app? Tevens valt mij op dat slechts 1 Duitse radio zender te ontvangen is. Heeft KPN een hekel aan Duitsland?

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Uncle, het heeft te maken met bepaalde rechten! We hebben zeker geen hekel aan Duitsland 😉.

Dit soort keuringsprocessen kunnen heel streng zijn. We zitten er zeker bovenop, en zodra hij goedgekeurd is, laten we hier gelijk weten.

Als klant begin ik hieraan wel aan te twijfelen. Canal Digitaal heeft het prima op orde met hun app (gratis 30 dagen uit te proberen en dit werkt feilloos ook op LG)

 

dus ruim 6 maanden na dato moet de testafdeling van KPN zich wel achter de oren gaan krabben

Ha@Uncle, het heeft te maken met bepaalde rechten! We hebben zeker geen hekel aan Duitsland 😉.

Hallo Marcia,

heeft het met rechten of geld te maken? Overigens werken de Duitse zenders in de Canal Digitaal app wel. Hebben zij meer rechten, of betalen ze meer? Veel Duitse zenders zijn overigens allemaal FTA (free to air) en dus op een schotel vrij te ontvangen. Antwoorden als deze beginnen dus aardig op een broodje aap verhaal te lijken

Ha@Uncle, het heeft te maken met bepaalde rechten! We hebben zeker geen hekel aan Duitsland 😉.

Hallo Marcia,

heeft het met rechten of geld te maken? 

Beide rechten= geld. 

Dat een kanaal FTA is te ontvangen betekent niet dat een commerciele organisatie zoals KPN dat signaal zonder gevolgen mag doorgeven.

 

Het Nederlandse DvB- T2  (NPO) is ook tot een bepaalde afstand in Belgie en Duitsland te ontvangen, dat wil niet zeggen dat dit zomaar verder verspreid mag worden, zeker niet door commerciele partijen.

Reputatie 7
Badge +24

Ha@Uncle, het heeft te maken met bepaalde rechten! We hebben zeker geen hekel aan Duitsland 😉.

Hallo Marcia,

heeft het met rechten of geld te maken? Overigens werken de Duitse zenders in de Canal Digitaal app wel. Hebben zij meer rechten, of betalen ze meer? Veel Duitse zenders zijn overigens allemaal FTA (free to air) en dus op een schotel vrij te ontvangen. Antwoorden als deze beginnen dus aardig op een broodje aap verhaal te lijken

Dat je ze op een schotel vrij ontvangen kunt, wil niet zeggen dat KPN ze gratis zomaar in hun tv netwerk op mag nemen.

Hallo Nick,

dat snap ik, maar de vraag was eerder gesteld waarom, als je het duitse zender pakket hebt afgenomen, je niet via de app ook naar deze zenders kunt kijken. Je hebt er immers voor betaald. Dit kan bij bij bijvoorbeeld Canal Digitaal wel! Het lijkt dus eerder een issue met inregeling dan iets anders

Ha@Uncle, het heeft te maken met bepaalde rechten! We hebben zeker geen hekel aan Duitsland 😉.

Hallo Marcia,

heeft het met rechten of geld te maken? 

Beide rechten= geld. 

Dat een kanaal FTA is te ontvangen betekent niet dat een commerciele organisatie zoals KPN dat signaal zonder gevolgen mag doorgeven.

 

Het Nederlandse DvB- T2  (NPO) is ook tot een bepaalde afstand in Belgie en Duitsland te ontvangen, dat wil niet zeggen dat dit zomaar verder verspreid mag worden, zeker niet door commerciele partijen.

Hallo Galdor,

 

duidelijk verhaal. Bij Canal Digitaal hebben ze dus een uitgebreid tv pakket voor €15,- die dit wel allemaal kan. Het is dus een geld kwestie waarbij het lijkt dat Canal Digitaal het beter op orde heeft. Hopelijk kan KPN hier snel iets aan doen zodat klanten overal de zenders op kunnen ontvangen waar ze voor betalen.

Hallo Nick,

dat snap ik, maar de vraag was eerder gesteld waarom, als je het duitse zender pakket hebt afgenomen, je niet via de app ook naar deze zenders kunt kijken. Je hebt er immers voor betaald. Dit kan bij bij bijvoorbeeld Canal Digitaal wel! Het lijkt dus eerder een issue met inregeling dan iets anders

CD heeft mogelijk uitgebreidere rechten bedongen. Nu is de app van hun niet in alle gevallen gratis dan mag je ook meer verwachten. Ook deze app van KPN is in eerste instantie een extratje.

Het is zelfs nog vreemder dat we de regio zenders thuis via de tv ontvanger wel mogen zien en niet in de app op een tablet of telefoon al ben je thuis. Net zo vreemd is het met een paar bbc kanalen die mag  je thuis wel zien via de app, maar buitenshuis weer niet dat heeft allemaal met afspraken (geld/rechten) te maken. Deze app zou dezelfde rechten als een tv ontvanger moeten krijgen, vooral als deze thuis wordt gebruikt.

Hoi Galdor,

Zonder nu hopelijk in een hele discussie te verzanden raak je denk ik de spijker op zijn kop. We betalen abonnementsgelden en wat je waarop (smarttv app/Kpn itv app) wel of niet kunt kijken is niet consistent. Functioneel gezien wil je als klant overal kunnen kijken waarvoor je betaald. Dit is bij KPN niet het geval en bijvoorbeeld bij een abbo van Canal Digitaal wel. Je vraagt je dus af waarom een abonnement bij KPN duurder moet zijn. “Gratis” apps zijn alleen mooi en een toevoeging als deze ook volledig werken

De discussie is in dit geval mogelijk onvermijdelijk we betalen bij KPN vanaf € 10,00 voor het kijken op een tv ontvanger. Deze app voor smart tv's is zoals de mogelijkheden nu zijn puur voor een tweede tv niet voor het hoofdscherm.

Ik kan als klant van mijn huidige provider ook klant worden via de CD app op een geschikte smart tv op de camping bijvoorbeeld voor de KPN app moet je KPN klant zijn deze is niet standalone dat is het wezenlijke verschil. Een schotel ontvanger kan mobiel zijn op een boot bijvoorbeeld, daar zullen de kosten die CD betaald voor distributie rechten op zijn gebaseerd, voor hun zal er daarom geen reden zijn de toegang via de app te beperken.

 

Reputatie 2
Badge

Het is jammer dat ik zo'n (sorry dat ik het schrijf) onbenullig antwoord krijg als dat KPN geen hekel heeft aan Duitsland. Dat ik wel in mijn iTV kastje naar Duitsland en de regio zenders kan kijken maar niet in mijn Samsung TV app zal waarschijnlijk een technische reden (lees kosten) hebben. De kwaliteit van de zenders die ik wel via de app van Samsung ontvang, via mijn DSL connectie, is vele malen beter dan via het kastje. Ik denk dus dat de signalen die via mijn Samsung app binnenkomen anders gecomprimeerd worden dan via het kastje (HEVC? i.p.v. Mpeg4?) Dat is een kosten zaak. Maar dit is maar mijn aanname mijnerzijds anders kan ik het niet verklaren dat de het aantal zenders in Samsung app worden gekort bij Duitse en Regiozenders.

HEVC is de comprimering om 4K UHD nog met een redelijke bandbreedte (nml zo'n 25 Mb/s) via MPEG 4 verspreid te krijgen. De andere comprimering (H.264) zou iets meer dan het dubbele daarvan in beslag nemen.

HEVC is een codec binnen MPEG 4. Het is de ‘opvolger’ van H.264.

HD zenders zijn tegenwoordig nog MPEG 4 met H.264 (Digitenne uitg.).
4K UHD wordt met HEVC verspreid, ook via internet.

SD: MPEG 2

HEVC is de comprimering om 4K UHD nog met een redelijke bandbreedte (nml zo'n 25 Mb/s) via MPEG 4 verspreid te krijgen. De andere comprimering (H.264) zou iets meer dan het dubbele daarvan in beslag nemen.

HEVC is een codec binnen MPEG 4. Het is de ‘opvolger’ van H.264.

HD zenders zijn tegenwoordig nog MPEG 4 met H.264 (Digitenne uitg.).
4K UHD wordt met HEVC verspreid, ook via internet.

SD: MPEG 2

Peter,

dit is een goed technisch verhaal. Ik hoop dat we naar de functionele vraag blijven kijken en dat daar een antwoordt op komt

Reputatie 4
Badge +1

Gebruik sinds kort de app op mijn Smart TV, en op zich werkt alles naar verwachting.

Ik heb wel een kleine suggestie, en dat is het toevoegen van een optie in het menu om de app af te sluiten.

Nu moet ik namelijk 2 keer het menu in en uit om de app netjes te kunnen afsluiten.

@ds22 Ik heb je suggestie één op één doorgezet naar de ontwikkelaars. Wie weet gaan ze het er in bouwen .

Sinds vandaag heb ik met mijn tv alleen zwart beeld.

Kortom de KPN TV app op mijn Samsung UE55RU7400 doet niets.

Op de app van mijn telefoons is er niets aan de hand.en ook Canal Digitaal / Netflix werkt gewoon op mijn tv.

Daarnaast heeft de KPN app ook behoorlijk wat last van ghosting tov kijken via de ontvanger.

Kan dit niet verbetert worden? 

Ps: verbinding is bekabeld 500Mbit Glasvezel.

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Reputatie 7
Badge +21

Samsung-app werkt hier probleemloos

Je klaagt over ghosting, dat lijkt op een verbindingsprobleem.
Zit er ook wat tussen? een switch of een router of een Devolo of...of…?

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Reageer