Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

Oled TV

Ik heb een OLED TV gekocht, maar vindt de verbetering van de beeldkwaliteit t.o.v. mijn oude tv toch wel iets tegenvallen. Zou het kunnen dat het ligt aan de kwaliteit van de tv-ontvanger van KPN ? Ik heb wel een glasvezelaansluiting en internet-tv. Het lijkt alsof het beeld bij mijn dochter, die een Ziggo-aansluiting heeft, beter is.

12 Reacties

Reputatie 3
Kijk je wel naar de HD-(glas)-zenders? Niet iedereen (understatement) heeft al HD op 1 laat staan HD-glas op 1. Dus even naar kanalen van af 661 of 701 kijken of dat beter beeld op levert.
De kanalen vanaf 701 lijken inderdaad een beter beeld te geven...Maar ik heb ook iets gelezen over een nieuwe generatie KPN tv-ontvangers. Zou dat misschien nog meer verbetering kunnen geven ? Of is er een duurder abonnement met meer kwaliteit ?
Reputatie 3
Is HD-glas van 661 niet (nog) beter? De nieuwe generatie zijn de 4K ontvangers. Nou ja, 4K content is er op een zender met om de twee uur herhaling en er zijn behoorlijke problemen met deze ontvanger (zie dit forum maar eens). En het abo is ook duurder. Of de kwaliteit beter is, kan ik niet over oordelen, maar is onwaarschijnlijk. Dus als je niet tevreden bent met de kwaliteit van die 10 HD-glas zenders en de overige paar HD-zenders, die niet slecht is hoor, dan op naar de concurrent die ook nog eens veel meer HD-zenders in het aanbod heeft.
Dankjewel voor je informatie en advies.
Reputatie 7
Ziggo levert, als KPN via glas, de eerste 10 zenders in 12 Mb/s kwaliteit. De overige HD zenders zijn tussen 6 en 9 Mb/s.
Alleen als je KPN via koperdraad hebt is er dus een groot verschil met de 1ste 10 HD zenders. (koper 7 Mb/s)
De uitzendingen zijn wel overal 1080i50.

HD via glas NPO 1,2 3, RTL 4, 5, 7, 8 SBS 6, Veronica, Net5 (661 t/m 670) Overige v.a. 711.
Reputatie 4
Badge +2
Staat je tv ontvanger wel op 1080?
Reputatie 5
Bij een nieuwe TV moet je ook op de instellingen daarvan letten. Standaard staan meestal alle toeters en bellen aan. Speel met de beeld instellingen en kijk gewoon wat het beste bevalt. Minder is in de regel meer, maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk. Vooral de overstap naar OLED vergt een periode waarin je ogen moeten wennen aan het ultra hoge contrast en diepe zwart.
Ik heb de achteruitgang in beeldscherpte ook ondervonden toen ik ben overstapt van OBN met de Amino ontvanger naar KPN met de Arris ontvanger. Het lijkt net of de KPN ontvanger een soort ruisonderdrukking toepast waardoor de beeldscherpte verloren gaat. Het beeld is net een aquarel, alle details zijn eruit. Er is ook geen optie in de ontvanger zover ik weet om dit uit te schakelen.
Reputatie 7
Nee, dat is 't niet. Ik denk dat het aan de bandbreedte bij KPN ligt. Die is voor HD (v.a. 701) 7 Mb/s. Ik denk dat OBN de zenders, zeker de eerste 10, met 12,5 Mb/s leverde.
Via het distributienet zijn die dat ook. De rest wordt aan alle providers met zo'n 9 Mb/s geleverd dus daar mag je niet veel verschil bemerken. Bij KPN gaat het naar de klanten in 7 Mb/s dus, behalve de eerste 10 via glasvezel. Dan zijn ze wel 12,5 Mb/s. Via koper is alle HD 7.
Alle bandbreedtes gemeten door een klant.

De beeldopbouw is 1080i50. Check dus even of de beelduitvoer op je ontvanger ook al minstens op 1080 staat. Standaard is dat gek genoeg 720p.

Kreeg je 't bij OBN nog via COAX in DVB-C of was dat ook al IPTV via koper/glasvezel?
De ruisonderdrukking heeft niets te maken met de bandbreedte. Als ik bvb naar Utopia kijk op SBS6 op zender 666 HD glas 12Mbit. Dan zie je dat de beelden waar normaal beeldruis in hoort te zitten door weinig licht of slechte camera's alle details uit het beeld zijn. Dit was bij OBN niet met deze bandbreedte en volgens mij dezelfde KPN bron.
Reputatie 7
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Bij beelden met weinig licht is het bij Utopia sowieso waardeloos. Ook via de kabel (heb daar 3 weken van mogen 'genieten' d.m.v. een kaart v.e. vriend die op vakantie was)

Een Oled is natuurlijk superkritisch en ook 4K. Daar zijn de huidige uitzendingen nog niet voor gemaakt.

Zet alle beeld'verbeteraars' uit. Dan heb je een rustiger / beter beeld. Is mijn ervaring, steeds weer.
Reputatie 5
PeterG schreef:

...Zet alle beeld'verbeteraars' uit. Dan heb je een rustiger / beter beeld. Is mijn ervaring, steeds weer.

Zoals ik ook al aangaf

Reageer