Beantwoord

Ondersteund de ontvanger HMB2260 hdmi earc

  • 12 April 2021
  • 10 reacties
  • 1192 keer bekeken

Ontvang volgende week een nieuwe TV nu is mijn vraag ondersteund de ontvanger HMB 2260 HDMI e Arc

 

Met vriendelijke groet 

 

Ron van Ravenswaaij

icon

Beste antwoord door PeterG 13 April 2021, 12:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Ron Raaf ,

Het antwoord is nee. De tv ontvanger HMB2260 heeft HDMI standaard 1.4a metHDCP v1.2. HDMI versie 1.4 heeft ARC. eARC is pas van HDMI standaard 2.1 (eind 2017).

Groet Bart

Een decoder zal nooit ARC ondersteunen. Een televisietoestel en soundbar en versterker dienen dat te ondersteunen.

Aansluiten indien ARC door je televisie en audio worden ondersteund:

Ontvanger via hdmi naar de televisie (en dan juist niet de ARC aansluiting) en

De televisie via de HDMI ARC aansluiting naar de HDMI out/arc van je versterker/soundbar

Zo hoort het en niet anders.

 

ARC= Audio Return Channel

Reputatie 1

Een decoder zal nooit ARC ondersteunen. Een televisietoestel en soundbar en versterker dienen dat te ondersteunen.

Aansluiten indien ARC door je televisie en audio worden ondersteund:

Ontvanger via hdmi naar de televisie (en dan juist niet de ARC aansluiting) en

De televisie via de HDMI ARC aansluiting naar de HDMI out/arc van je versterker/soundbar

Zo hoort het en niet anders.

 

ARC= Audio Return Channel

De decoder moet helaas ook ondersteuning bieden. Al mijn apparatuur ondersteunt ARC/eARC, maar het KPN TV kastje is de enige die hiermee niet samenwerkt.

Reputatie 1

Goedemiddag. Ik heb de Arris VIP 5202 ontvanger in combinatie met een Philips 55OLED805/12. De televisie wisselt niet automatisch van HDMI ingang als ik de VIP 5202 aanzet. Bij de Stand-by instellingen kan ik "schakel de tv automatisch in op juiste HDMI-ingang" aanzetten. Als ik dit aanzet, dan werkt ARC niet meer. Het geluid kan dan alleen via de televisie geluisterd worden en niet meer via de home cinema set. Dit geldt voor alle apparatuur die aangesloten is op de televisie en home cinema set (Apple TV + Blu-ray speler + VIP 5202).

 

Wat kan ik doen om dit op te lossen (behalve de optie uitzetten)?

Ik zou ook graag eARC functionaliteit krijgen in combinatie met de VIP 5202, waardoor de televisie en home cinema set ook uit gaan als ik de VIP 5202 uitzet. Nu moet ik alle apparaten individueel uitzetten als ik KPN TV gebruik. Als ik de Apple TV of Blu-ray speler gebruik, of alleen de TV, dan gaan alle gebruikte apparaten tegelijk uit.

 

Admin: losse reactie samengevoegd met dit stukje lopende conversatie

De decoder moet helaas ook ondersteuning bieden. Al mijn apparatuur ondersteunt ARC/eARC, maar het KPN TV kastje is de enige die hiermee niet samenwerkt.

@Jean-Marc .De decoder ondersteunt geen CEC inderdaad. Maar dat staat er los van of gebruikers ARC kunnen gebruiken. Hier is het tv-geluid via HDMI ARC van tv naar versterker.
ARC is iets tussen versterker/soundbar en het televisietoestel.

Dus als je televisie ARC en je versterker/soundbar ARC ondersteunen kun je dat zonder meer gebruiken.

Reputatie 1

@PeterG Hartelijk dank. U heeft helemaal gelijk, ik mis inderdaad de ondersteuning voor CEC. Het doorgeven van audio gaat wel goed.

 

Maar, ik snap dan nog een punt niet. Als ik de optie "schakel de tv automatisch in op juiste HDMI-ingang" aanzet op de VIP 5202, dan werkt ARC niet meer. Dit is een instelling op de VIP 5202 die ervoor zorgt dat ARC niet werkt. ARC werkt dan voor geen enkel apparaat meer. Ik kan dat niet verklaren als ARC 100% door de TV en Denon is geïmplementeerd.

Dat kan ik ook niet verklaren.

Maar de knopjes om (ook) de tv aan te zetten zitten zo vlak bij elkaar op de afst.bed. vind ik beetje overbodig.

Reputatie 1

@PeterG Klopt, de knopjes zitten vlak bij elkaar. Ik heb geen enkel probleem met het indrukken van beide knopjes. Maar helaas heb ik ook de afstandbediening van de televisie nodig (om de juiste HDMI ingang te kiezen, als ik als laatste Apple TV heb gekeken, wat vaak zo is). Ook de afstandbediening van de home cinema set heb ik nodig omdat ik die ook aan moet zetten. Het is een luxe probleem natuurlijk.

… de afstandbediening van de televisie nodig (om de juiste HDMI ingang te kiezen …

@Jean-Marc . Werkt de source knop op de kpn afst.bed. dan niet?

Reputatie 1

@PeterG Hartelijk dank. Dat is een gouden tip die het in ieder geval makkelijker maakt. Ik had die source knop mentaal overgeslagen en nog nooit geprobeerd.