Beantwoord

Ondertiteling automatisch inschakelen

  • 17 December 2018
  • 18 reacties
  • 9445 keer bekeken

Kan ik bij Kpn tv automatisch ondertiteling inschakelen via het menu?
kan bij Ziggo wel, ben nu overgestapt naar KPN en vrees dat het niet kan, ben slechthorend en als ik had geweten dat het bij kpn niet kan, was ik nooit overgestapt.
moet nu alles met teletekst 888 doen? Heel vervelend
icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 19 December 2018, 10:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen @Hiltje margaretha. Welkom op het forum. Ik begrijp de ondertiteling automatisch toegevoegd wilt hebben. Helaas is deze mogelijkheid er niet. Je kan alleen via teletekst pagina 888 de ondertiteling toevoegen. Mocht je hier verder nog vragen over hebben, dan hoor ik dat graag van je!
Reputatie 4
Badge +1
Technisch correct antwoord @Vikash alleen zonder enige empathie. Ook mijn vrouw is door slechthorendheid afhankelijk van ondertiteling en dat is vanaf dag 1 slecht geregeld bij KPN. Je moet je toevlucht al nemen tot teletekst (888) en zolang je in teletekst modus staat werken basis knoppen van de afstandsbediening zoals pauzeren niet meer) en dan ook is de ondertiteling bijzonder vaak bij lange na niet in sync. In de app op de iPhone kan je wel selecteren dat ondertiteling automatisch aan staat en loopt dit wel loepsynchroon. Dit alles is voor mij steeds meer reden om na drie jaar KPN ofwel alsnog terug te keren naar Ziggo dan wel een aanbieder die dit wel op orde heeft. Wat dat betreft lijken doven en slechthorenden absoluut geen doelgroep van KPN en dat doet best wel pijn eigenlijk. Ik had een iets begripvoller antwoord wel op zijn plaats gevonden.
Reputatie 7
Badge +21
Het is zeker niet de bedoeling om zonder empathie te reageren. Ik vind het belangrijk dat @Hiltje margaretha een duidelijk en helder antwoord krijgt, zodat ze weet waar ze aan toe is. Natuurlijk begrijp ik dat het erg vervelend is wanneer je afhankelijk bent van de ondertiteling, maar helaas is er op dit moment geen andere optie. Het is mogelijk om de onder ondertiteling toe te voegen via de teletekst. Wellicht dat dit in de toekomst nog veranderd, maar dat staat op dit moment nog niet op de planning.
Erg slecht van Kpn, voor mij ook reden om terug te keren naar Ziggo
Doe er wat aan Kpn, jongeren haken al af bij de tv, kijken via andere media
De ouderen blijven de tv nog behoorlijk trouw en dat is nu juist de groep, samen met andere slechthorenden, die vaak afhankelijk is van ondertiteling.
Welke app op uw iPhone bedoelt U bigdaddy?
Reputatie 4
Badge +1
De KPN iTV app @Hiltje margaretha
Dankjewel👍
Ook ik ben slechthorend en zet bij Nederlandse televisieprogramma’s de ondertiteling aan, maar ook ik baal net als BigDaddyNL dat de afstandsbediening het dan niet meer doet. Eerst weer naar gewoon tv, voordat je een andere zenderkeuze o.i.d kunt maken. Op de I-Pad had ik de ondertiteling op automatisch staan en dat werkte perfect, tot vanavond! Wij slechthorenden missen al erg veel en de reactie van Vikash wellicht dat het in de toekomst nog toegevoegd gaat worden, maar het staat nog niet op de planning vind ik dan ook niet prettig om te “horen”. Hier mag wel eerder naar gekeken worden, anders neig ik ook naar overstappen

Alles wat ik hier boven lees is al van minstens 1 jaar geleden…..

Er zijn meerdere programma's die mijn man niet kan volgen omdat het geluid slecht is.

En eigenlijk vind ik dat wel diep triest. Mensen die al een handicap hebben worden nog een keer aan de kant gezet omdat KPN er niets mee doet. Als Ziggo het wel kan dan kan het toch zo moeilijk niet zijn..??

KPN doe eens wat meer dan het gewone en span je eens extra in. Of geef deze mensen een flinke extra korting… maar doe iets. Als wij tv kijken en mijn man haakt af omdat hij het niet kan horen, word ik daar niet blij van.

Dit probleem kom ik in mijn omgeving ook regelmatig tegen.
Via HDMI wordt de teletekst niet doorgeven aan de "TV" cq monitor.
Zou het teletekst signaal wel via  pal (scart / 3,5mm plug) mee komen ?
In dat geval zou je daar een TV op aan kunnen sluiten en de TV continue op teletekst P888 laten staan. Niet een mooie "oplossing" maar wel werkbaar wellicht, ja (voor dat er anderen hier op in springen) het beeld is dan niet zo mooi, maar voor programma's die ik betitel als "een praatje met plaatje" (radio met beeld) is dat voor mij geen probleem
Tot dat de TV een keer uit gaat natuurlijk, bij aanzetten moet weer P888 gekozen worden.

Omdat dit in de bestaande itv kastjes waarschijnlijk niet aangepast kan worden, middels software, zie ik een andere manier om dit probleem te omzeilen :
Een aparte kanaalnummer reeks met ingebakken ondertitels, zoals dat ook het geval is met GOS, de gesproken ondertitels.

Dat is schrikken, mijn vrouw was dit gewend bij Ziggo. Ik voorzie de nodige ellende.


In dat geval zou je daar een TV op aan kunnen sluiten en de TV continue op teletekst P888 laten staan. 

Niet handig als je ook Duits ondertiteld wilt hebben. Die gebruiken 150 en 777 (Belgie, BBC en Rai 888)

Voor elke oplossing is weer een probleem :-/

Het is ook niet echt een oplossing, hooguit “een werk er om heen” (is daar een goed nederlands woord voor ?)

 

A !

Houtje-touwtje.

Roeien met de riemen de je hebt.

Volgens mij is een workaround een noodoplossing :grin:

Ik ben ook slechthorend en ervaar het zelfde probleem. Wij zaten eerst bij UPC/ZIGGO en vonden het fijn dat de ondertiteling automatisch in beeld kwam bij Nederlands talige zenders. Overgestapt naar Telfort omdat er teveel storingen waren bij UPC en hier dus bij KPN niet mogelijk om bij de instellingen ondertiteling vast te zetten.

Op tablet en telefoon ( dus in de APP ) is die mogelijkheid er wel bij Telfort en KPN bij de instellingen maar dan wordt het beeld weer erg klein:-(

Ruim 2 jaar geleden die vraag gesteld op het Telfort forum en kreeg als antwoord van Bart @telfort: Hoi Theo, ik heb gisteren inderdaad een reactie mogen ontvangen. Het staat op de planning, alleen dit met nog verder uitgewerkt gaan worden. Ik verwacht dan ook niet dat het de eerstkomende maanden gaat gebeuren. 😞 Wanneer wel, daar kan ik geen antwoord opgeven. Teletekstpagina 888 blijft voor nu even het alternatief.

Nu na ruim 2 jaar nog steeds op de planning:-(

Nu is Telfort ook KPN geworden en ook bij KPN is het dus niet mogelijk om in het menu instellingen ondertiteling vast te zetten wat ik eerlijk gezegd wel verwacht had van zo'n grote speler op de markt. Grrrrrrr

KPN moet niet vergeten dat er bijna 2 miljoen slechthorenden/doven mensen zijn in Nederland en het worden er steeds meer door de vergrijzing.

Dus KPN, doe uw best om voor deze groep mensen het TV kijken wat eenvoudiger te maken en automatische ondertiteling toe voegen in het menu instellingen.

Anders wordt het denk ik toch weer terug naar ZIGGO en hopen dat die storingen opgelost zijn in hun Horizon Mediabox

De verwachting is dat met het nieuwe TV-platform er ook, eindelijk, een goede oplossing komt voor deze ondertiteling. Voorzichtige raming: ik denk wel binnen een ½ jaar.

Gisteren aangesloten op KPN digitenne met 3 TV's. Prima beeld maar erg geschrokken van het ontbreken van de ondertiteling voor mensen met gehoorproblemen. Bij ZIGGO was dat een apart systeem waarbij de zinnen ingekort werden. Teletekst is een slecht alternatief.

Kan KPN het Ziggosysteem niet overnemen?

Anders zie ik vele ouderen toch weer teruggaan naar ZIGGO.

Wij ook. Mijn vrouw en ik hebben allebei gehoorproblemen!

Hoi, @Peter Kr. Allereerst hartelijk welkom op het forum!

Helaas is het op dit moment wat “ouderwets”. TT aanzetten, 888 kiezen. Uitzetten TT knop 2 x indrukken.

Ik heb begrepen dat in de planning voor het nieuwe platform, net in gebruik genomen, de ontwikkeling/toevoeging van een 888-ondertitelfunctie op het schema staat.

In het oude platform, nog uit 2007, bleek het niet in te implementeren.

Het is voor IPTV een nieuwe functie, i.t.t. DVB-C.