Beantwoord

Onderzoek HD kanalen op 1 - Help jij ons mee?

Toon eerste bericht

896 reacties

Badge
Ik heb zelf niet die afstandsbedieningen (veel te duur) maar ik dacht dat je daar gewoon meerdere apparaten mee kon bedienen? Klopt, ik heb 3 of soms 4 apparaten tegelijkertijd die aan moeten, denk aan versterker, tuner, mediaplayer en subwoofer die in 1 druk op de knop allemaal aan kunnen of uit of onderling weer andere apparaten aan/of uit zetten, het is even programmeren maar het is ideaal, maar je heb gelijk dat ze prijzig zijn, maar er zijn ook wel iets goedkopere die iets minder kunne en ook erg goed zijn en de service is helemaal top, er is ook een harmony forum waar je alles kan lezen over de AB's die onafhankelijk zijn van Logitecg Harmony, maar die wel erg enthousiast zijn. Succes met een eventuele beslissing!!
Badge
Sorry voor de vreemde opmaak van mijn verhaaltje, ik had de vraag per ongeluk in jouw antwoord geplakt. Klopt, ik heb 3 of soms 4 apparaten tegelijkertijd die aan moeten, denk aan versterker, tuner, mediaplayer en subwoofer die in 1 druk op de knop allemaal aan kunnen of uit of onderling weer andere apparaten aan/of uit zetten, het is even programmeren maar het is ideaal, maar je heb gelijk dat ze prijzig zijn, maar er zijn ook wel iets goedkopere die iets minder kunne en ook erg goed zijn en de service is helemaal top, er is ook een harmony forum waar je alles kan lezen over de AB's die onafhankelijk zijn van Logitecg Harmony, maar die wel erg enthousiast zijn. Succes met een eventuele beslissing!!
Reputatie 2
Badge +1
Is er al iets meer bekend over HD op 1 ?

Aangezien het bericht van Dat er gister een grote update over dit onderwerp zou verschijnen ?

Ben zelf namelijk erg benieuwd :D

Reputatie 7
Badge +10
Hi allen,

Bij deze de langverwachte update van het HD op 1 onderzoek. Allereerst wil ik alle deelnemers bedanken voor hun deelname! Dankzij inzichten die we met dit onderzoek hebben verkregen zijn we o.a. een probleem met de HD Glas streams, waar bovengemiddeld veel beeldfouten optreden, op het spoor gekomen. Dit probleem is nog in onderzoek.

We hebben ook geconstateerd dat bij zappen tussen NPO 1, 2, en 3 HD en HD Glas beeldverstoringen optreden. De oorzaak is gevonden en dit probleem wordt opgelost in een nieuwe versie van de TV ontvanger software, deze wordt dit najaar uitgerold. Aanvullende oproep: Ervaar jij naast het zappen ook beeldverstoringen tijdens het kijken of bij het oproepen van het menu van de TV ontvanger? Laat ons dit dan nog weten in een reactie onder dit bericht.

Over de uitrol van HD op 1 kan ik jullie mededelen dat er inmiddels een planning en architectuur opgesteld is waarmee iedereen altijd de best mogelijke beeldkwaliteit vanaf kanaal 1 zal krijgen, uiteraard afhankelijk van de beschikbare bandbreedte en het aantal TV ontvangers. Dit zal volgend jaar gefaseerd worden uitgerold om de kwaliteit te kunnen waarborgen. De HD Glas streams zullen vooralsnog alleen op glasvezel aansluitingen ingezet blijven worden.

Zoals bekend zouden 20 deelnemers kans maken op een bol.com waardebon, met behulp van random.org zijn er uit de totale deelnemerslijst 20 prijswinnaars getrokken. De winnaars zijn Adjudant, annedijkstra2, ardesch81, assie73, benbem44, dennis-k, Dick, Dreetje, JanR1981, jurjen_g, LeonWellner, Limburg1975, MartijnSmilde, martva, nick93, peerke63, renskoenraadt1, Spijkers1982, wakkie001 en WimR. Van harte gefeliciteerd! De waardebon t.w.v. €25,- ontvang je binnenkort per post thuis.

Nogmaals dank voor jullie deelname,

Hugo en het KPN TV team

Reputatie 7
Badge +16
Ik neem aan dat de SD zenders wel blijven bestaan? BBC One (SD) heeft bijvoorbeeld een afwijkend programma van BBC One HD. Met name in het ontbijtprogramma heeft elk half uur een blokje BBC London, terwijl de HD versie een opvullende animatie toont.

Ook andere zenders, zoals de 2 hoofdnetten van de VRT (Een en Canvas) hebben verschillen in het logo.

ik zie even niet in waarom het aantal ontvangers van belang is. Iemand een idee?

Reputatie 3
Badge +1

kjlffrr schreef:
ik zie even niet in waarom het aantal ontvangers van belang is. Iemand een idee?

Dat is wel van belang ja. Stel: De maximale bandbreedte die je kunt halen is 12Mbps. Dan kun je met 1 tv-ontvanger prima HD ontvangen, maar met 2 tv-ontvangers niet.

Overigens eens met . Ik zou het wel fijn vinden als de SD-zenders ook beschikbaar blijven (bijvoorbeeld vanaf 701). Die gebruik ik vaak als ik twee tv's tegelijk aan heb staan op één van de toestellen, zodat ik niet te veel bandbreedte van internet afsnoep.

Reputatie 7
Badge +30
Een keuze menu? Zoals bij YouTube tussen 1080p enzo, maar dan met SD HD HD"glas"?

Robin
Reputatie 4
Badge +6
 : ik heb vaak geluidsverstoringen bij het oproepen van het menu van de ontvanger. Zowel bij de HD als de HD Glaszenders en alleen bij de zenders die DD5.1 geluid hebben.

Kijk ik bijv. RTL4HD of HDGlas dan gaat het DD5.1 geluid haperen zodra ik voor gids of menu kies. Doe ik een tijdje niets dan zijn de haperingen weer weg. Wanneer ik scroll in de gids heb ik meer haperingen in het geluid.

Lijkt erop dat de software niet goed kan omgaan met tegelijkertijd weergeven van een HD-stream en acties die uitgevoerd moeten worden. Zoiets is er volgens mij ook aan de hand als je teletekst 888 ondertitels weergeeft bij de HDGlaszenders. Dan heb ik ook zo af en toe haperingen in beeld. Zet ik de ondertitels uit dan zijn de haperingen ook verdwenen.

Sowieso jammer dat er geen ondertitelknop op de afstandsbediening zit zoals bij DVB-C (Ziggo). Die ondertitels zijn mooier dan de teletekstondertitels en het is gebruiksvriendelijker. Je kunt dan zelfs voor automatisch ondertitels weergeven kiezen. Wordt wel tijd dat KPN ook zoiets invoert als tweede grootste tv-aanbieder van Nederland.

Reputatie 7
Badge +16

JanR1981 schreef:

Sowieso jammer dat er geen ondertitelknop op de afstandsbediening zit zoals bij DVB-C (Ziggo). Die ondertitels zijn mooier dan de teletekstondertitels en het is gebruiksvriendelijker. Je kunt dan zelfs voor automatisch ondertitels weergeven kiezen. Wordt wel tijd dat KPN ook zoiets invoert als tweede grootste tv-aanbieder van Nederland.

Vind ik ook een hele goede toevoeging, net als meerdere geluidskanalen, maar daar hebben we het al eerder over gehad.

UP schreef:

kjlffrr schreef:

Dat is wel van belang ja. Stel: De maximale bandbreedte die je kunt halen is 12Mbps. Dan kun je met 1 tv-ontvanger prima HD ontvangen, maar met 2 tv-ontvangers niet.

Overigens eens met @Giant2000. Ik zou het wel fijn vinden als de SD-zenders ook beschikbaar blijven (bijvoorbeeld vanaf 701). Die gebruik ik vaak als ik twee tv's tegelijk aan heb staan op één van de toestellen, zodat ik niet te veel bandbreedte van internet afsnoep.

Wordt dat dan real-time bepaald? 

Stel je hebt 20 mbit internet en 2 ontvangers, 1 in de woonkamer en 1 in de slaapkamer. Dan wil je eigenlijk dat de ontvanger in de woonkamer HD weergeeft zolang de ontvanger in de slaapkamer uit is.

Werk hier met Glasvezel 100/100.

3 ontvangers allemaal Motorola vip 1853.

Experia V-9.

Nee alles bedraad.

Altijd goed beeld alleen vind ik het nog steeds jammer dat ik de glasvezel hd kanalen nog steeds niet heb.

Reputatie 7
In het antwoord van Hugo kun je lezen dat ze nog bezig zijn met het uitzoeken van de oorzaak van bovengemiddeld veel beeldfouten bij de HD Glaszenders. Ik vermoed dat het oplossen daarvan een voorwaarde is voor het beschikbaarstellen van die zenders voor de "langzamere" ontvangers (1853 en ouder).

, goed om te lezen dat het eindelijk aangepast wordt. Dit is was echt een ouderwetse oplossing. Kunnen wij ervan uitgaan dat de glasvezel gebruikers de Glas HD kanalen op 1 en hoger krijgen en niet de standaard HD kanalen?

Word daarnaast ook de gehele zender indeling op de schop genomen? Zodat, bijvoorbeeld, Eurosport 1 HD en 2 HD ook bij elkaar zitten. Nu is alles her en der verpreid en zapt niet heel lekker.

Het mooiste zou zijn dat we zelf onze indeling kunnen kiezen.

Aanvullende oproep: Ervaar jij naast het zappen ook beeldverstoringen tijdens het kijken of bij het oproepen van het menu van de TV ontvanger? Laat ons dit dan nog weten in een reactie onder dit bericht: Nee, ik heb nergens last van en kijk meestal alleen de Glas HD zenders en de overige HD zenders.

1. Soort verbinding en snelheid: (xDSL / Glasvezel): Glasvezel 500/500
  2. Aantal en type TV ontvangers: (Motorola, Arris): 2x Arris
  3. Type modem: (Experia Box v7, v8, v9): V10
  4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: (Ja/nee): Nee
  5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname?: Nee.
Reputatie 6
Badge +9
Aanvullende oproep: Ervaar jij naast het zappen ook beeldverstoringen tijdenshet kijken of bij het oproepen van het menu van de TV ontvanger? Laat ons dit dan nog weten in een reactie onder dit bericht.

------------------------------------------------------------------------------------------------

• Soort verbinding en snelheid: VDSL (pairbonding) 37 Mbps
  • Aantal en type TV ontvangers: 1x Aris 2952 (nieuwste firmware)
  • Type modem: Experia Box V10
  • Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: Nee
Ja, ook bij het oproepen van het Menu en de TV-gids wil en/of het geluid plus beeld moeilijk doen. Ook wanneer je bijvoorbeeld uit Videotheek komt en weer TV gaat kijken. Al zijn er dagen bij dat soms storingsvrij is en de andere dag weer wat meer. Ook het vooruitspoelen van opnamens en live TV hangt samen met de storing. Ook hier wordt dat benoemd:

http://forum.kpn.com/t5/Interactieve-TV/Lijstje-bugs/m-p/353177#M33287

1. Soort verbinding en snelheid:Glasvezel 100/100
  2. Aantal en type TV ontvangers: 2x hmb2260.
  3. Type modem: Experia Box v8
  4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?:nee
  5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname? nee
ALE

Reputatie 7
Badge +10
Bedankt voor jullie aanvullende feedback!

@Giant2000 schreef:

Ik neem aan dat de SD zenders wel blijven bestaan? BBC One (SD) heeft bijvoorbeeld een afwijkend programma van BBC One HD. Met name in het ontbijtprogramma heeft elk half uur een blokje BBC London, terwijl de HD versie een opvullende animatie toont.

Ook andere zenders, zoals de 2 hoofdnetten van de VRT (Een en Canvas) hebben verschillen in het logo.

Zolang de content verschillend is worden er 2 kanaalnummers gemaakt.

@UP schreef:

Overigens eens met @Giant2000. Ik zou het wel fijn vinden als de SD-zenders ook beschikbaar blijven (bijvoorbeeld vanaf 701). Die gebruik ik vaak als ik twee tv's tegelijk aan heb staan op één van de toestellen, zodat ik niet te veel bandbreedte van internet afsnoep.

De SD zenders blijven ook via hun kanaalnummer te bekijken.

@RobinFlikkema schreef:
Een keuze menu? Zoals bij YouTube tussen 1080p enzo, maar dan met SD HD HD"glas"?

Robin

Je krijgt standaard de beste kwaliteit, maar via instellingen is het aan te passen als je minder wilt.

@kjlffrr schreef:

Wordt dat dan real-time bepaald? 

Stel je hebt 20 mbit internet en 2 ontvangers, 1 in de woonkamer en 1 in de slaapkamer. Dan wil je eigenlijk dat de ontvanger in de woonkamer HD weergeeft zolang de ontvanger in de slaapkamer uit is.

Dat is inderdaad hoe het werkt. We houden 4Mb marge voor internet en bellen, dus met 20Mb is het met 2 ontvangers mogelijk om tegelijk HD te kijken. Maar stel bij een 14Mb verbinding met ontvanger 1 op HD, ontvanger 2 op SD. Zappen met ontvanger 2 naar een HD zender zal resulteren in een foutmelding. Verander ontvanger 1 naar een SD zender en je kunt direct met de 2e ontvanger naar een HD zender schakelen.

@JeroenTielen schreef:
Word daarnaast ook de gehele zender indeling op de schop genomen? Zodat, bijvoorbeeld, Eurosport 1 HD en 2 HD ook bij elkaar zitten. Nu is alles her en der verpreid en zapt niet heel lekker.

Goede! Dat nemen we ook meteen mee.

en , bedankt voor jullie melding, ik heb het doorgegeven!

Hugo

Reputatie 7

JeroenTielen schreef:Word daarnaast ook de gehele zender indeling op de schop genomen? Zodat, bijvoorbeeld, Eurosport 1 HD en 2 HD ook bij elkaar zitten. Nu is alles her en der verpreid en zapt niet heel lekker.

Slecht voorbeeld. Die twee zitten al bij elkaar op 718 en 719.

Eurosport SD moet sowieso beschikbaar blijven omdat daar de teletekst van die zender te krijgen is!

Wel zou verder Nat. geo HD naar 755 kunnen zodat deze bij Nat. geo Wild staat op 756.

Er ontstaat dan gelijk 'ruimte' op 725 voor BBC One HD.

Of juist de SD zenders met zo'n indeling natuurlijk, indien die naar hogere getallen gaan, zoals bij Ziggo. Daar zitten de SD versies van de HD zenders v.a. 925. Zou bij KPN dus v.a. 701 kunnen.

Ook dan kunnen Eurosport en Eurosport 2 bij elkaar. Heb je alleen basis, dan krijg je gewoon dat volgende kanaal niet. Heb je wel plus dan is de volgorde tenminste overzichtelijk en logisch!

Aanvullende oproep: Ervaar jij naast het zappen ook beeldverstoringen tijdens het kijken of bij het oproepen van het menu van de TV ontvanger?

Kan ik ronduit NEE op antwoorden. (koper, Arris, v9)

Reputatie 3
Badge +1

PeterG schreef:

JeroenTielen schreef:Word daarnaast ook de gehele zender indeling op de schop genomen? Zodat, bijvoorbeeld, Eurosport 1 HD en 2 HD ook bij elkaar zitten. Nu is alles her en der verpreid en zapt niet heel lekker.

@Hugo_

Slecht voorbeeld. Die twee zitten al bij elkaar op 718 en 719.

Maar straks dus op 35 en 202. Terwijl 201 en 202 logischer zou zijn, misschien iets verder zappen, maar in ieder geval duidelijk dat vanaf 201 de sportzenders zitten. Datzelfde kun je dan doorvoeren door bijvoorbeeld ook de muziekzenders uit het basispakket vanaf 401 te plaatsen, zoals ik eerder al eens aangaf.

Natuurlijk zullen er kanaalnummers zijn die contractueel vastliggen, maar het lijkt me sterk dat bijvoorbeeld Xite en Wild TV liever op 39 en 68 zitten dan op 401 en 402.

Reputatie 7
. Als je m'n hele bericht had gequot (gelezen?), dan is opeenvolgende nummers voor Eurosport precies wat ik voorstel.

Reputatie 5
Badge +8
laat het dan is een keer gebeuren

waarom niet in de firmware HD of SD lijst kiezen zoals bij canaldigitaal

laat de firmware zo aanpassen dat je via een web url komt (zoals in de experiabox)

en dan via een software of web url zelf de kanalenlijst naar eigen smaak kan in delen

nu gebruik ik daar bij canaldigitaal voor samsung en lg tv een usb stick voor

ouderwets maar het werkt

ook wel ChannelEditor genaamd

er word al zo lang over gepraat maar HD zit nog op 701 <

en laten we het niet over HD glas hebben

Reputatie 7
, zie de derde alinea van het antwoord van Hugo. Dat antwoord staat bovenaan iedere pagina van dit topic.

Reputatie 5
Badge +8

ja klopt heb er overheen gelezen

maar als ze dan met nieuwe firmware/software voor de tv ontvanger komen

laten ze dan de gebruiker kiezen tussen HD/SD lijst

als je bv geen HD tv hebt hoef je geen HD lijst te hebben dus keuze bij de klant

en laten ze ook dat je via een web url de kanalenlijst naar eigen smaak kan in richten

of als dit niet kan via een usb stick

maar via een web url lijkt mij mogelijk omdat je nu routert iptv hebt

nu kun je de tv ontvanger benaderen met bv 192.168.2.xxx

of via een software tool van kpn

het is ook zo als je van voetbal houd en fox sport hebt deze op nummer 10 te zetten

is een voorbeeltje hoor

Reputatie 7

peter-keetfm schreef:
@PeterG

ja klopt heb er overheen gelezen

maar als ze dan met nieuwe firmware/software voor de tv ontvanger komen

laten ze dan de gebruiker kiezen tussen HD/SD lijst

Je kunt HD uitzetten via instellingen ;)

Reputatie 5
Badge +8
ok

dat wist ik niet

gebruik naast 1 ontvanger alles schotel canaldigitaal

maar het zou wel leuk zijn dat de kanalenlijst naar eigen smaak in te richten is

via een web url of software tool

Reageer