Beantwoord

Onderzoek HD kanalen op 1 - Help jij ons mee?

Toon eerste bericht

895 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Reken maar dat indien alles in orde is KPN in 3 dagen iedereen kan voorzien van HD vanaf 1 (indien de bandbreedte dat toelaat).Dat hopen we dan maar, want ze zijn al jaren bezig met dit. Ze hadden dit allang klaar kunnen hebben. Moeten ze nu nog steeds meten?. Vind je het dan vreemd dat we dan zo reageren. Ik kan het wel voorstellen wat @knordezegt hierboven.
Reputatie 7
Badge +24
@Paul_ en de overige mods:Ik wil jou/jullie wel bedanken voor de update en de moed om toch nog steeds in dit topic te reageren, het zal voor jou/jullie ook niet altijd even leuk meer zijn zo :)
Graag gedaan. ;)

Even in het algemeen voor de beeldvorming: Dit is een wijziging die verder gaat dan alleen een belasting op het netwerk. Het heeft ook impact op netwerken/ervaringen thuis. Bij mensen die een DVS gebruiken tot aan mensen die naar de klantenservice bellen omdat ze het niet helemaal snappen. Je moet dus altijd blijven meten en testen wat mij betreft. Hoewel ik de opmerkingen wel begrijp aangezien dit al een langlopend ding is en dat we waarschijnlijk verkeerde verwachtingen hebben geschept met eerdere berichten. Verder heb ik nog geen technische informatie of tijdlijnen maar als er weer meer informatie is dat we kunnen delen dan doen we dat zeker. 🙂
Reputatie 7
Badge +16
Zo werkt dat niet mannen. Het wordt nu eerst langzaam ingevoerd en dat is ook best slim. In het verleden werd iedereen wel eens tegelijk voorzien van iets nieuws wat op grote schaal niet helemaal 100% in orde bleek te zijn en dan staat er voordat je er erg in hebt weer een artikel in TV Totaal.
Reken maar dat indien alles in orde is KPN in 3 dagen iedereen kan voorzien van HD vanaf 1 (indien de bandbreedte dat toelaat).
Reputatie 2
Dat kan dan idd nog wel heel erg lang gaan duren!
10.000 per maand en dat met een paar miljoen klanten.
En na al die tijd nog steeds testen en meten, volgens mij gaat er iets goed fout in de ontwikkeling sinds dat KPN met dit idee gestart is.

Na al die testen weet je nu toch inmiddels wel eens wat voor impact het heeft op het netwerk?
Ze zeggen dat de uitrol is gestart maar dit lijkt meer op een testgroepje dan een echte uitrol wat mij betreft :(

Sorry dat ik zo negatief klink maar ik vind dit echt slecht, sorry!

@Paul_ en de overige mods:
Ik wil jou/jullie wel bedanken voor de update en de moed om toch nog steeds in dit topic te reageren, het zal voor jou/jullie ook niet altijd even leuk meer zijn zo 🙂
Reputatie 7
Badge +18
Hoi, een kleine update. Ze zijn terughoudend met informatie geven over de uitrol maar dit is wat we weten. Er zijn inmiddels ongeveer 20.000 klanten omgezet naar "HD-op-1"/"HD-vanaf-1". We zijn volop de performance aan het testen en meten. Zodra de dienst beschikbaar komt bij andere klanten worden zij hierover geïnformeerd(zoals jullie weten). Dus 20.000 klanten in 2 maanden, dus zeg dan maar dat er 10.000 klanten p.m. worden omgezet. En we hebben een paar miljoen abonnees. Dan hebben ze nog effe! 😃 testen en meten... waarom meten? Ze weten toch wat een klant aan bandbreedte heeft. Waarom dan weer meten? Dit vind ik interessant. Wat voor stukje techniek zit hier achter???:?:)
Reputatie 7
Badge +24
Hoi, een kleine update. Ze zijn terughoudend met informatie geven over de uitrol maar dit is wat we weten. Er zijn inmiddels ongeveer 20.000 klanten omgezet naar "HD-op-1"/"HD-vanaf-1". We zijn volop de performance aan het testen en meten. Zodra de dienst beschikbaar komt bij andere klanten worden zij hierover geïnformeerd(zoals jullie weten).
Reputatie 7
Badge +13
------------
Vanaf 1 februari verplaatsen we de HD-zenders van kanaal 701 naar kanaal 1 en verder. Je hoeft dan nooit meer te zoeken naar HD-zenders.
------------

Oh, ik zie het al ze hebben vergeten het jaartal er bij te zetten :D

Ik denk dat het zeker voor het einde van deze eeuw geregeld is.:D
Reputatie 7
Badge +19
------------
Vanaf 1 februari verplaatsen we de HD-zenders van kanaal 701 naar kanaal 1 en verder. Je hoeft dan nooit meer te zoeken naar HD-zenders.
------------

Oh, ik zie het al ze hebben vergeten het jaartal er bij te zetten 😃
Reputatie 7
Badge +28
We zijn er nog steeds mee bezig hoor! Er zijn inmiddels al heel wat klanten overgezet. Naar aanleiding van jullie berichten hebben we wel even gevraagd hoe het er nu mee staat. Zodra we iets meer weten, horen jullie dat van ons.
Reputatie 7
Vanaf!
Reputatie 1
Badge
Dit "wonder" staat al heel lang online, niet pas sinds een paar uur of een paar dagen.
Het wordt hier nu neergezet alsof deze melding er net staat maar dit staat er dus al heel lang.

Dat topic stond toen net online. Daar link en refereer ik naar. Jij bedoelt waarschijnlijk kpn.com/hdop1? Dat bedoelde ik dus niet.

En al zouden ze met de 4K ontvangers beginnen vind ik dat geen probleem, maar mail dan al je andere gebruikers niet dat het vanaf 1 februari uitgerold gaat worden met als resultaat dat er nog geen enkele gebruiker met een HMB2260 op 24 februari al omgezet is.
Welke mail bedoel je precies? De 4K mensen hebben allemaal een e-mail ontvangen inderdaad. De anderen niet voor zover ik weet. Kan je een screenshot plaatsen waarin staat dat het vanaf 1 februari wordt uitgerold?

Hier staat dat het vanaf 1 feberuari wordt uitgerold: https://www.kpn.com/service/televisie/hd-op-1.htm

TV kijken in de beste kwaliteit

Reputatie 7
Wanneer wordt KPN nou eens wakker dat mensen met genoeg bandbreedte van VDSL ook automatisch die glaszenders kan zien. Als het toch automatisch gedetecteerd wordt. Dan moet het makkelijk toepasbaar zijn.
E.e.a. is al eens ergens op dit forum uitgelegd waarom dat niet kan.
@Giant2000 Dat is hier:
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/hd-glas-kanalen-beschikbaar-op-bvvdsl-430374/index2.html#post475194
De belangrijkste is bandbreedte. Er is nu eenmaal overboeking vanaf de kast naar de centrale (de glasvezelroute). Dat de glasvezel zelf grote hoeveelheden bandbreedte aankan, wil niet zeggen dat de apparatuur die er aan vast zit dat ook kan. Denk daarbij aan de Dslam in de kast. Die heeft ook een maximale doorvoer. Daarnaast komt er op die centrale heel veel data binnen die over de hoofdringen moet worden doorgetransporteerd. En dan bedoel ik alles. KPN Mobiel, Zakelijk, PoP's (FttH aansluitingen), en dus ook al die aansluitingen achter de VDSL-wijkkasten.

Eerder in dit topic maakt iemand de rekensom aan de hand van de multicast streams. Maar die zijn het probleem niet. Het begint lastig te worden op het moment dat iemand pauzeert en verder gaat kijken, of dat een opname wordt bekeken (of een uitzending Gemist). Dan worden het Unicast streams en gaat er dus werkelijk 12 Mbit per zender naar de ontvanger toe. Althans, als deze HD Glas zit te kijken.

Dat is ook de hele reden dat HD-op-1 nog altijd in een gefaseerde start zit. Je haalt een heleboel extra bandbreedte binnen als je alleen HD zenders kijkt (8 Mbit). En dus nog 50% meer als je HD Glas zenders gaat gebruiken voor opnemen, pauzeren e.,d.

Geloof me als ik zeg dat er echt serieus wordt gekeken naar dit soort dingen. Het is niet alleen een kostenoverweging, maar ook een netwerkoverweging. Het netwerk van KPN wordt elke dag weer verder opgewaardeerd (vooral in de backbones dan) maar er is soms bijna niet tegenop te graven...
Reputatie 2
Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren dat HD op 1 komt.
Laten we dat eerst maar afwachten voordat we gaan kijken naar GLAS HD op 1.

Overigens zie ik zelf echt geen verschil tussen de 701 reeks en de 661 reeks (Er is wel heel veel verschil te zien tussen SD en HD).
Wel heeft de 661 reeks een hogere bandbreedte dus het zal vast en zeker beter zijn 🙂
Reputatie 7
Badge +16
Wanneer wordt KPN nou eens wakker dat mensen met genoeg bandbreedte van VDSL ook automatisch die glaszenders kan zien. Als het toch automatisch gedetecteerd wordt. Dan moet het makkelijk toepasbaar zijn.
E.e.a. is al eens ergens op dit forum uitgelegd waarom dat niet kan.
Reputatie 3
Badge +4

HD Glas is overigens ook HD, alleen met een hogere stream, waardoor je een beter HD beeld hebt.
HD 701 t/ 710 zijn extra gecomprimeerde HD streams, om ze over koper te kunnen verzenden.
Op glas heb je veel meer snelheid en hoef je de HD streams niet extra te comprimeren.
(ik weet het, tegenwoordig ook op koper, dus eigenlijk hoor je ook daar HD glas te kunnen ontvangen).

HD op 701 etc. ziet er best goed uit, maar op 661 etc, zie je ect duidelijk verschil..

Dan moet ik maar eens snel naar specsaver gaan voor oogcontrole want ik zie echt bijna geen verschil tussen 661 en 701 kanalen zelfs SD op 1 is bij mij van goede kwaliteit zou het ook niet de kwaliteit van de TV zijn die dit bepaalt zoals @wjb al aangaf "maar dat vertelt meer iets over de kracht van die beeldverbeteraars van Sony dan over het verschil tussen de HD en HD-"Glas" stream.". Maar ieder zijn eigen visuele interpretatie dus laten we daar geen woorden meer aan besteden
Reputatie 7
Badge +18
Helaas blijft het (voorlopig) wel zo dat de HD-"Glas" zenders alleen voor glasvezel abonnees beschikbaar zullen zijn terwijl de bandbreedte van vele VDSL aansluitingen ruim voldoende is voor de HD-"Glas" zenders.Wanneer wordt KPN nou eens wakker dat mensen met genoeg bandbreedte van VDSL ook automatisch die glaszenders kan zien. Als het toch automatisch gedetecteerd wordt. Dan moet het makkelijk toepasbaar zijn.
Reputatie 7
Maar hoe gaan ze HD en HD glas dan splitsen aangezien HD op 1 komt en HD Glas later?Nu staan bij mij zowel SD (1) als HD (701) op kanaal 1. Aangezien ik voldoende bandbreedte heb zal de HD zender (701) gekozen worden als ik kanaal 1 kies. Bij een abonnee met te weinig bandbreedte voor de HD zender wordt automatisch de SD zender gekozen. Straks komt de HD-"Glas" zender daar gewoon bij in dat algoritme en wordt bij mij automatisch de HD-"Glas" zender (661) gekozen als ik kanaal 1 kies.
Je krijgt straks dus altijd automatisch de best mogelijke kwaliteit van een zender.
Helaas blijft het (voorlopig) wel zo dat de HD-"Glas" zenders alleen voor glasvezel abonnees beschikbaar zullen zijn terwijl de bandbreedte van vele VDSL aansluitingen ruim voldoende is voor de HD-"Glas" zenders.
Reputatie 2
Badge +3
Maar hoe gaan ze HD en HD glas dan splitsen aangezien HD op 1 komt en HD Glas later?
Reputatie 7
Badge +13
Niet helemaal waar.
Zowel HD 701 etc als HD glas 661 etc. gaan naar 1.
En dat gaat ook gebeuren.
Dus altijd de beste kwaliteit vanaf 1, dus ook HD glas vanaf 1.

HD Glas is overigens ook HD, alleen met een hogere stream, waardoor je een beter HD beeld hebt.
HD 701 t/ 710 zijn extra gecomprimeerde HD streams, om ze over koper te kunnen verzenden.
Op glas heb je veel meer snelheid en hoef je de HD streams niet extra te comprimeren.
(ik weet het, tegenwoordig ook op koper, dus eigenlijk hoor je ook daar HD glas te kunnen ontvangen).

HD op 701 etc. ziet er best goed uit, maar op 661 etc, zie je ect duidelijk verschil.

En als je op glasvezel de HD glas op 661 t/m 670 blijft en de overige op lagere nummers, dan is dat niet echt logisch, zoals ik al eerder heb vermeld.

Ik heb geduld, ik weet dat 661 t/m 670 straks ook vanaf 1 zichtbaar zijn.
Reputatie 3
Badge +4
leuk allemaal dat 4K gepraat.

Maar wat ik belangrijker vind en daar gaat deze topic over, wanneer kan ik HD glas vanaf 1 kijken?

Oké een klein beetje off topic @joop2011 maar de basis blijft HD op 1 en het topic is HD kanalen op 1 :8 en niet HD glas op 1
Reputatie 7
Badge +13
leuk allemaal dat 4K gepraat.
Maar ik ga niet op minder dan 2 meter van mijn tv zitten.
En ja, ik heb 4K gezien, is wel leuk.
Mijn Samsung 6410 heeft een perfect beeld en is pas 3 jaar oud. Kan nog vele jaren mee.
Wel belangrijk om ter vermelden, calibreer je beeld. Dat verschil is echt zichtbaar.

Maar wat ik belangrijker vind en daar gaat deze topic over, wanneer kan ik HD glas vanaf 1 kijken?
Reputatie 7
De nieuwe 4K Sony televisies worden steeds krachtiger in het verbeteren/opwaarderen van de beeldkwaliteit.
Mijn KD-43XD8305 met Triluminos scherm en 4K X-Reality PRO weet van het HD signaal (701) een beter beeld te maken dan mijn full-HD KDL-42W705B. Het verschil tussen HD en HD-"Glas" is daardoor minder waarneembaar, maar dat vertelt meer iets over de kracht van die beeldverbeteraars van Sony dan over het verschil tussen de HD en HD-"Glas" stream.
Ik hoop overigens dat de 4K Ultra-HD content snel meer zal worden, want dan zie je pas echt de kracht van die televisies.
Reputatie 3
Badge +4
Alleen het vreemde is dat ik geen verschil zie tussen HD en glas en ik heb een 4k Sony TV
Dat verschil is er wel degelijk @Koudhe.
Het beeld is als het ware voller, krachtiger...

Dan zal het wel aan mijn ogen liggen @huistijger in mijn belevenis zijn de verschillen er niet of minimaal
Reputatie 7
Badge +19
Alleen het vreemde is dat ik geen verschil zie tussen HD en glas en ik heb een 4k Sony TV
Dat verschil is er wel degelijk @Koudhe.
Het beeld is als het ware voller, krachtiger...
Reputatie 7
Badge +18
Alleen het vreemde is dat ik geen verschil zie tussen HD en glas en ik heb een 4k Sony TVIk kan het verschil helaas niet eens zien. Heb helaas geen glasvezel. Ik zit op koper. Maar ik heb zat bandbreedte, maar helaas! Ik heb ook een 4K tv van Sony. Ik kijk wel eens Netflix 4K en Youtube 4K. Dan zie je het verschil duidelijk. 😳

Reageer