Beantwoord

Onderzoek HD kanalen op 1 - Help jij ons mee?

Toon eerste bericht

895 reacties

Reputatie 7
,

Hmmm, uitzonderingen bevestigen de regel? :$

Vreemd dat jij ook met een netwerkkabel deze problematiek ervaart.

Dat zou ik (vanuit de theorie) niet verwachten en al helemaal niet bij jouw abonnementsvorm.

Glitches en freezes zouden eenvoudig verklaard kunnen worden als de TV stream niet, te laat of verminkt door de STB ontvangen wordt. Als dit door de centrale infrastructeur van KPN veroorzaakt zou worden, dan zou je verwachten dat veel meer klanten deze problematiek zouden ervaren.

Mijn gedachte blijft dan ook nog steeds de infra zo dicht mogelijk bij de STB.

Als het LAN dan uitgesloten lijkt te kunnen worden, dan is de eerstvolgende de kabel tussen Experia Box en glasvezelmodem. Heb je die al eens vervangen? (Vast wel.)

Ligt hier nog steeds niet de oplossing, dan de glasvezel naar de POP.

Ook nog geen oplossing, hebben de buren (op dezelfde POP) hier dan ook last van?

Reputatie 7
wjb schreef:
De naam HD Glas vind ik toch erg ongelukkig gekozen.Het duidt aan dat deze streams alleen beschikbaar gesteld worden via FttH verbindingen.

Dit is momenteel inderdaad het geval, maar ik hoop dat deze toch ook op korte termijn beschikbaar zullen komen voor klanten met (V)VDSL.

Tja, ik ook, maar ik vrees toch echt dat dat er niet in zit. Aan de consumentenkant van de ExperiaBox lijkt er - afgezien van de snelheid - weining verschil tussen xDSL en glasvezel, maar aan de KPN-kant is dat echt een wereld van verschil. Als je alleen al overstapt van xDSL naar glas (voor die gelukkigen waarvoor dat mogelijk is) krijg je meteen een nieuw abo, dat dan welliswaar hetzelfde kost maar verder compleet anders behandeld wordt, getuige ook de verschillende nummers voor de KS en de bemoeïenis van (bijna) KPN-dochter Reggefiber.

Reputatie 5
Badge +8
WJB schreef:

Een prachtig voorbeeld van iemand die glitches/freezes/macroblocks ervaart terwijl er sprake is van de (momenteel) snelst mogelijke Internet verbinding.

De powerline ("draadloze" verbindingsset) is hier met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid debet aan, met name ook omdat deze storingen veelal alleen ervaren worden bij de zenders die de meeste bandbreedte vergen.

Doe me een lol en meet eens de snelheid via KPN Speedtest met een PC aangesloten op een adapter waar een nu STB aangesloten is en je deze storingen op ervaart.

Ik ben er ook van overtuigd dat het probleem verholpen zal zijn als je die STB met een netwerkkabel aansluit.

----------------------------------

Been there, done that, voor het verzoek, een meting gedaan, na 3 metingen, ligt de snelheid bij deze adapter tussen de 209/220 mbits up, 210/223 mbits down.

Het rechtstreeks aansluiten van tussen de Experiabox naar de STB (7 dagen proef gedraaid, met een kabel door me woonkamer), is geen verschil, daarom had ik al omstreeks december '14 en januari '15 al aan de bel getrokken, en op verschillende topic's kenbaar gemaakt.

Voor november/december '14, heb ik nooit last ervan gehad, maar ik maakte dan ook geen veelvuldig gebruik van HD-Glas (66x), wél 77x kanalen, ik maak sinds februari dit jaar intensief gebruik van HD-Glas (66x), ook constanteer ik dat het bij 77x de haperingen voorkomen sinds medio november/december '14.

Ik maak al sinds 2008 gebruik van 5 powerplugs (originele Devolo's 200AV, en laatste jaar TP-Link TP-6010), tussen november verleden jaar tot september 2008 heb ik dit nooit ervaren.

Het is een leuke theorie, met een simpele oplossing, maar schijnbaar ben ik één van de weinige die volhoud, althans, me sterke vermoeden, dat het in het netwerk van KPN ligt, of icm. stb-boxen met de cache/buffer-geheugen van de STB-apparaten waar slecht mee omgaat.

Badge

Ik ben het helemaal met je eens! 

Anders wordt het misschien voor de ''gewone gebruiker'' ook veel te ontduidelijk met die achtervoegsels

Mvg. Thibauld

Reputatie 7
,

De naam HD Glas vind ik toch erg ongelukkig gekozen.

Het duidt aan dat deze streams alleen beschikbaar gesteld worden via FttH verbindingen.

Dit is momenteel inderdaad het geval, maar ik hoop dat deze toch ook op korte termijn beschikbaar zullen komen voor klanten met (V)VDSL.

En waarom zouden we ons druk maken om zo'n naampje, wat mij betreft is het straks helemaal nergens meer zichtbaar of je nu naar SD, HD of HD "glas" kijkt, je kijkt immers altijd naar de best mogelijke TV stream. Je kijkt dus niet naar NPO1SD, NPO1HD of NPO1HDGLAS, maar naar NPO1 en dat is, wat mij betreft, dan ook de enige naam die nog in de EPG naar voren komt.

Reputatie 4
Badge +6
HDGlas is geen handige naam als dit in de toekomst hopelijk ook via VDSL wordt aangeboden. Wat mij betreft gewoon in de EPG de namen NPO1HD etc. laten zien. In welke kwaliteit je precies kijkt is voor de gemiddelde consument niet interessant. Laat dat dus een (automatische) instelling zijn in het systeemmenu. Denk dat KPN inmiddels wel genoeg input heeft gekregen om dit nu ook echt op te gaan pakken 🙂 .
Reputatie 7
Badge +13

HD+ is geen goede naam.

HD+ lijkt het of je een betere HD kanaal hebt en dat is niet zo.

HD glas is het originele HD stream zoals het door Ericsson wordt aangeboden.

701 is eigenlijk HD-, maar zoals ik al las, is dat geen handige naam.

Dus HD glas vind ik prima.

Reputatie 7
Badge +13

Helemaal met je eens.

Alleen is er nog een derde HD, namelijk HD glas kanaal 661 t/m 670 

Daar kijk ik naar, want dat is de volle HD stream van 12,7MB en dat HD beeld is echt heel erg mooi.

Doe graag mee

Soort verbinding en snelheid: Alles in een - Glas 100/100
Aantal en type TV ontvangers: 4x Motorola 1853

Type modem: Experia Box v8
Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: nee

Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname? Nee.

Ik zal gedurende de test alle tuners aan laten staan op een HD kanaal.

Reputatie 7
Dan kan er dus ook gewoon NPO1 staan, want daar kijk je toch naar?

En HD+ is toch de standaard. ;)

Reputatie 4
Badge +6
Ik bedoel die namen in de EPG. Daar staat nu bijv. NPO1HDGlas. Als de HD-zenders gewoon op 1 en verder komen kan er gewoon NPO1HD etc. staan. En voor die audiosporen moet volgens mij ook wel een oplossing bedacht kunnen worden, dan ben je ook van NPO1HDGOS etc. af en kunnen eindelijk originele audiosporen worden aangeboden bij Eurosport, Disney Channel etc.
Reputatie 7
Badge +16
JanR1981 schreef:
[...]
Verder mag het van mij in de EPG gewoon NPO1 HD etc. heten.

In feite heten die zenders ook zo: NPO1HD. Dat er in Nederland geen HD wordt toegevoegd aan het zenderlogo (zoals de rest van Europa dat wel doen) maakt niet uit.

Ik denk dat er inderdaad naar een systeem gezocht moet worden waarin de bandbreedte word gemeten en aan de hand daarvan welke zender er op 1 komt en dito voor de opnames.

Verder zou ik het enorm prettig vinden als de GOS zenders verdwijnen en de gesproken ondertiteling als audio keuze wordt toegevoegd aan het betreffend kanaal. Hierin loopt KPN toch ook achter op de andere aanbieders. Dan ligt namelijk ook de wereld open om ook andere zenders te voorzien van de originele audiosporen, zoals Eurosport. Er is geen enkele aanbieder die dat niet heeft, zelfs in de analoge tijd was dit al mogelijk.

Hoi Hugo,

Natuurlijk doe ik graag mee met deze test.

• 1. Soort verbinding en snelheid: ADSL+ 13MB (volgens KPN) /  16 MB (gemeten in V9 Modem)
  • 2. Aantal en type TV ontvangers: 1x Arris 2952 (woonkamer waar we HD op kijken) & 1x HMB2260 (slaapkamer waar we alleen SD op kijken)
  • 3. Type modem: Experia Box V9
  • 4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: Nee beide ontvangers zijn met kabels  aangesloten.
  • 5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een    opname?  Na de laatste update bijna nergens meer last van.
Ik zal gedurende de test  de Arris 2952 aan laten staan op een HD kanaal.

Reputatie 3
Badge +4

Ik doe graag mee...

1. Soort verbinding en snelheid: (xDSL / Glasvezel) VDSL en volgens mij vanaf 6-5 BVDSL
  2. Aantal en type TV ontvangers: (Motorola, Arris) 2 Arris ontvangers
  3. Type modem: (Experia Box v7, v8, v9) Experia box V9
  4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: (Ja/nee)  Nee
  5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname? Ja, deze ervaar ik inderdaad wel eens..Ook wel eens dat het geluid stopt..
Reputatie 1
1. Soort verbinding en snelheid: Glasvezel 100/100

2. Aantal en type TV ontvangers: 2x Arcadym MB2260

3. Type modem: Experia Box v9 (ZTE)

4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: Nee

5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname?: Regelmatig bij het veranderen van HD kanalen zowel op de serie's van HD GLAS 661 en HD 701 ( Is bekend bij KPN masterticket)

Ik kijk al vanaf het begin naar de HD zenders ( Eerst naar de reeks HD 701 en nu naar de HD Glas 661 serie)

Wij doen graag mee 

Soort verbinding en snelheid: VDSL 20.705/2.122 (intrain) 30.40/5.05 (gemeten via ookla)
Aantal en type TV ontvangers: 2x Arris VIP 2952 

Type modem: Experia Box v9
Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: nee

Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname? Ja.

Ik zal gedurende de test beide tuners aan laten staan op een HD kanaal.

Reputatie 7
Badge +31
Zolang KPN geen keuze biedt in het geluidskanaal zullen de GOS zenders apart moeten blijven. GOS staat nml voor gesproken ondertiteling service, voor mensen die slecht kunnen zien of slecht de ondertiteling kunnen lezen.

Bij de HD kanalen biedt de NPO drie geluidssporen: pcm stereo, Dolby 5.1 en GOS pcm stereo. Op de kabel is 'gewoon' 1 HD kanaal met keuze uit deze drie geluidssporen.

De overige zenders zou je inderdaad als totaal kunnen zien. Je hebt dan op 1 HD, SD of HD ''glas'' al naar gelang je beschikbare kwaliteit.

Badge
  1. Soort verbinding en snelheid: Glasvezel 500/500
  2. Aantal en type TV ontvangers: 2x Arcadyan HMB 2260
  3. Type modem: V9
  4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: Nee
  5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname? Nee
Heel goed dat KPN nu eindelijk de HD zenders beter onder aandacht brengt door ze simpelweg naar voren te halen. Veel mensen, het overgrote deel zelfs, weet niet beter dan dat NPO op 1 zit en dat ze daarmee naar SD zitten te kijken weten ze geeneens! 

1: leg meer focus op de HD zenders. Nogmaals, het overgrote deel weet niet beter! Simpelweg een mail aan de klanten sturen met VDSL/Glas aansluiting en je hebt al een groot deel te pakken. ADSL wordt al een stuk lastiger (wel of geen voldoende bandbreedte). 

Reputatie 1
Goedemiddag,

Zie onder voor mijn gegevens:

1. Soort verbinding en snelheid: Glasvezel 100/100
2. Aantal en type TV ontvangers: 2x Arcadyan HMB2260, waarvan 1 in gebruik
3. Type modem: Experia Box v9
4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: nee 
5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname?: Vrijwel nooit

Is voor het onderzoek van belang of je naar 70x of 66x kijkt? Wij kijken normaliter (uiteraard) naar de HD+ zenders.PS: ik ondersteun het oplossingsvoorstel van wjb van harte! Zeker in combinatie met KPN play later dit jaar is het belangrijk om automatisch de best passende kwaliteit te ontvangen...
1. Glasvezel (93,78down/92,53up)

2. Motorola 1xVIP1963 en 1xVIP1853

3. Experia Box v8

4. Nee

5. Nee

Ik kijk standaard alleen HD-zenders op beide ontvangers.

Reputatie 7
Badge +18
Ik vraag me eigenlijk af of KPN kan zien welke klanten wel HD kunnen kijken. Kunnen deze klanten dan geen andere Firmware in hun TV-ontvangers krijgen? Dat wij wel HD op 1 hebben. En niet HD-klanten gewoon op 1 SD? Of in  de tv-ontvanger heb je de instelling dat je de tv-ontvanger op HD kunt zetten. En als je dat gedaan hebt, dat je dan op 1 HD kunt kijken i.p.v. 701?

Reputatie 7
:manwink:

Reputatie 4
Badge +6
Marketingtechnisch lijkt me dat geen slimme zet :-)
Verder mag het van mij in de EPG gewoon NPO1 HD etc. heten.
Reputatie 7
Ik zou het eerder HD- en HD willen noemen, omdat de 7xx kanalen een lagere dan originele kwaliteit geven en alleen de 66x kanalen de originele kwaliteit. Dit is in andere topics door anderen al vaker geopperd.

Reputatie 4
Badge +6
Ik zou het HD en HD+ noemen. HD+ is wat nu door KPN HD Glas wordt genoemd, HD zijn de 701 kanalen.
Instelbaar via de HD-functie in het systeemmenu. Als de bandbreedte het toelaat (glasvezel en VDSL) zou de ontvanger automatisch HD+ moeten selecteren, anders HD of HD-functie uit. Als HD of HD+ ingesteld staat de HD-zenders automatisch op 1 en verder plaatsen.
Verder moet het mogelijk zijn af te wijken van de automatisch gekozen instelling net als dat je nu HD uit kunt zetten via het menu.

Reageer