Beantwoord

Onderzoek HD kanalen op 1 - Help jij ons mee?

Toon eerste bericht

895 reacties

Kpn moet gewoon twee fases het aanpassen

Fase 1

Geen apparte zenders voor hd of hdglas of GOS

De zenders komen gewoon op de volgorde dat ze nu beschikbaar zijn. De hd, hdglas en gos zenders worden verwijderd.

In het menu krijgt men de optie om kwaliteit te kiezen. Hier zullen dan de volgende opties beschikbaar zijn:

* De beste ervaring (Zo hoog mogelijke kwaliteit afhankelijk van de verbinging, laat het de decoder zelf aanpassen. Is er minder bandbreedte beschikbaar dan schakeld hij automatsch terug)

* De hoogst mogelijke kwaliteit (Altijd de hoogste kwaliteit die er beschikbaar is, Dus soms blokkerig beeld of iets. De decoder waarschuwd als die het geval is.)

* Standaard kwaliteit. (Oftewel de SD zenders. Als mensen dit kiezen wordt er een melding gegeven dat er ook hoge kwaliteit beschikbaar is)

Op dat moment worden ook de de opname systemen aangepast. Je krijgt namelijk recht om x uur aan programma's op te nemen in de cloud, onafhankeleijk van de kwaliteit. Op het apparaat (Decoder, ipad, pc, telefoon) wordt bepaald in welke kwaliteit je het terug kijkt. Dan zijn we eindelijk van het gezeik af dat je altijd in sd opnames inpland via de itvonline apps en dat je de opnames die in hd zijn ingepland via de decoder wel terug kan kijken via de apps.

Fase 2:

Zenderlijsten worden aanpasbaar. Maar ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel behoefte daar aan is als je ook de zenders kan verbergen.

Ik hoop dat kpn fase 1 iig snel begint.

Waarom passen jullie de software van de STB niet aan, zodat gebruikers zelf een overzicht van zenders kunnen aanmaken met een voorkeuze kanaal, bijv:

1 = 701 NPO 1 HD

2 = 702 NPO 2 HD enz enz.

Druk ik op 1 dan weet de STB dat ik kanaal 701 wil kijken.

Bij Ziggo werkt dat ook zo. Werkt perfect, dan ben je al meteen van dat alle gezeur af en dan is dit enquete meteen overbodig!

Ben benieuwd wat jullie gaan doen.

gr, Martin

Reputatie 6
Badge +9
klopt ook

Wat ouderwets, via een USB stick

maar het werkt wel makkelijk met mijn samsung en lg tv

die lg heeft geen fast scan (canaldigitaal)

als ik dit via de tv zelf moest doen kost dit uren tijd dan maar usb stick

bijde tv's zitten in het netwerk dus via een web interfase was het mooier geweest

of via een app op de smartphone / tablet

Reputatie 6
Badge +9
klopt dan heb je een nieuwe tv nodig

zelfde als digitenne dvb-t2 (wat in nederland nog niet is)

zelfde als schotel dvb-sx

dus als je zonder kastje wilt kijken heb je een nieuwe tv nodig

dit zijn termen waar je op moet letten als je tog een nieuwe tv moet hebben

Reputatie 7
Wat ouderwets, via een USB stick. ;)

Waarom dan niet gewoon via een web interface direct op de STB of de CI+ 1.4 module waaraan KPN werkt ter vervanging van de STB.

Helaas CI+ 1.4 wat inhoudt dat daar waarschijnlijk wel weer een nieuwe TV voor aangeschaft moet worden die deze "standaard" ondersteunt en die momenteel nog niet op de markt zijn.

Reputatie 6
Badge +9
wanneer komen iptv smart tv's zodat je geen los kpn kastje meer nodig hebt

op de smart tv kun je lekker naar eigen keus je kanalenlijst bewerken naar eigen smaak

ik heb nu canaldigitaal (schotel) en kan lekker mijn eigen lijst maken

via pc usb stick

gewoon de lijst van canaldigitaal veranderen

volgens mij kan dit ook met digitenne ziggo enz. op de smart tv

nogmaals kpn kom met een firmware dat de klant de zenders een nummer kan geven

vb als ik veel van voetbal hou en vaak hier na kijk en de rest niet

wil ik gewoon fox sport op de eerste kanalen hebben 1/2/3

Reputatie 7
,

Ik hoop dat KPN mijn oplossingsvoorstel implementeert, dan hoeft 661 of 701 ook helemaal niet naar 1, als je 1 kiest kom je automatisch op 661, of 701 als je geen HD Glas hebt.

Ik denk dat stap 1 van dat voorstel enorm veel voordelen heeft t.o.v. de gedachte dat de "echte" kanaalnummers aangepast moeten worden om de HD (glas) zenders op 1 te krijgen.

Feitelijk verandert er voor de gebruiker niets anders dan dat hij/zij automatisch de best mogelijke TV stream voorgeschoteld krijgt.

Reputatie 7
Badge +13
Beste WJB, hartelijk dank voor je reactie.

Ik heb de problemen pas gekregen na de Experiabox V8

Met de ZTE had ik het nooit.

Het is ook op SD kanalen.

De ZTE had ik problemen met WIFI, die heb ik met de V8 niet meer.

Hopelijk vindt KPN snel de oplossing, want ik ben niet de enige.

Ben wel benieuwd of anderen het ook met de V8 hebben.

Verder ben ik dik tevreden, beeld is gewoon goed.

Vooral met de HD glas kanalen, ziet er gewoon perfect uit.

Alles is bekabeld aangesloten.

Pas nog de kabel van de glasvezel box naar de experiabox vervangen door een CAT6A afgeschermde kabel vervangen. Helaas geen vereschil.

De kabel naar de slaapkamer is ook een CAT6 kabel.

In de woonkamer maar 1,5 meter is een CAT5 kabel van de V8 naar de Aris.

Beide rechtsteeks op de V8 aangesloten.

Vraagje aan Hugo, wanneer begint de test dat 661 op 1 komt etc.?

Ik heb kanaal 1 etc. nu weggedrukt, moet ik die weer activeren?

wat gebeurt er met de opnamens en de serie opnames?

Reputatie 3
Badge
Beste Hugo,

Hierbij mijn gegevens:

1. Soort verbinding en snelheid: Glasvezel 100 Mb/s up/down
  2. Aantal en type TV ontvangers: Motorola 1853
  3. Type modem: Experia Box v8
  4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: nee
  5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname? zeer sporadisch
Vriendelijke groeten,

Wim

Reputatie 7
,

Upgraden naar 500/500 zal hier absoluut geen verandering in brengen, aan de bandbreedte zal het niet liggen.

Ik vind het heel vreemd dat je met die snelheid toch af en toe een stilstaand beeld ervaart.

Ik heb zelf jaren een 100/100 abo gehad, maar echt nooit dergelijke problemen ervaren, uitgezonderd met een 1853 aangesloten via een powerline. Daar was de oorzaak echter eenvoudig aan te wijzen.

In die tijd heb ik een TG789vn, V8 (heel kort), ZTE H220N (heel kort) en ZTE H368N gehad.

Reputatie 4
Badge +2

In de TV ontvanger kan je eigen favorieten lijsten maken (Meerderen met elk een eigen naam) en tevens is het mogelijk om de niet gebruikte TV kanalen te verbergen zodat je deze niet meer in de lijst van je TV ontvanger kan zien. 

Deze twee functies bij elkaar zijn kragtig genoeg om behoorlijk in de buurt van je eigen zender lijst volgorde te komen. 

Het zou prettig zijn als je eventueel de volgorde in je favorieten lijst zou kunnen bepalen en dan ben je er denk ik.

Wat wel een nadeel van de kanaal verstop functie is heb ik pas geleden ontdekts is dat je ze niet verstopt voor je iPad APP als je dus de SD kanalen heb verstopt zoals ik en op de iPad iets opneemt op een SD kanaal dan krijg je de opname ook niet meer op je TV te zien en loopt je opslag onbewust langzaam vol. Kan je oplossen door de zender weer zichtbaar te maken. 

Reputatie 4
Badge +2

NIet iedereen wilt ook HD opnemen omdat ze eventueel later via 4G of een langzame WiFi connectie de uitzending willen bekijken. 

Daarnaast heb je ook de situatie met gezinnen waarbij een behoorlijk hoge demand op de internet lijn staat met 2x TV plus iPad kijkers waarbij het handig blijft om de SD optie open te houden zodat je nog wat keuzes heb op het gebied wat je wilt doen. 

Daarnaast heb je nog de PVR die op volume is gebaseerd waarbij je dus opslag kan besparen door in SD op te nemen in plaats van HD.

Hou ook rekening met de niet iedereen overal in zijn huis HD schermen heeft staan ik denk dat de nodige 2e schermen nog SD zijn. En als je capacitijd wilt over houden voor andere dingen dan is het handig als je dat zelf onder controle heb. 

Reputatie 4
Badge +2
Hallo Hugo, Mijn gegevens zijn als volgt :

1. Soort verbinding en snelheid: (xDSL / Glasvezel)
    Ik heb een VDSL Verbinding met de volgende lijn gegevens : 

UP Speed = 22014 (Kbps)        SNR = 20 (0.1dB)

DOWN Speed = 60662 (Kbps)   SNR = 18 (0.1dB)

Profile 17A en Vectoring staat aan

2. Aantal en type TV ontvangers: (Motorola, Arris)
      2x Arris TV Ontvanger 

3. Type modem: (Experia Box v7, v8, v9)
      Draytek Vigor 2860 Firmware 3.7.8.1

DSL Version 567517_A/B/C HW: A

4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: (Ja/nee)
      Ja de Devolo dLAN 200 AVmini

In totaal drie stuks waaar het modem met de bridge port en Arris ontvangers aan hangen.

5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname?

TV Beeld is altijd helder en duidelijk nooit echt problemen mee. 

Alleen in het verleden wel eens problemen met de PVR gehad, als je een programma verwijderd.

dan bleef deze in de lijst staan en moest je de boel resetten om hem te verwijderen. 

Er zitten in de connectie geen aparte switches of andere devices behaven het Modem/Devolo en Cat6 ethernet kabels. 

Iets anders wat ik me afvroeg is het volgende, ik zou er graag een derde iTV ontvanger bij willen hebben en gezien mijn downlink moet dat geen probleem zijn alleen levert KPN alleen Digitenne als derde ontvanger waar ik zelf niet op zit te wachten. 

Dus het mogelijk maken van een derde of vierde iTV ontvanger op een VDSL aansluiting is echt iest wat hard nodig is en zeker nu VDSL in de richting komt van de snelheden van de glas aansluitingen zou ik zeggen maak dit mogelijk. Is ook gelijk een stukje extra inkomsten voor KPN die dan meer iTV kastjes kan verkopen lijkt mij. 

Reputatie 7
Badge +13
Beste WJB, ik heb glasvezel FTTH 100/100

Met de snelheids test, heb ik 94 down en 94 up.

Dus de snelheid van mijn verbinding is goed.

Toch heb ik af en toe heel even stilstaand beeld, dus het ligt niet aan de snelheid.

Verder heb ik alles met CAT6 kabels afgemonteerd, dus ook daar kan het niet aan liggen.

Beide tv hebben er last van.

In de woonkamer staat hij op 1080i en in de slaapkamer op 720P

Het is niet alleen op de HD glas zenders, maar ook op andere zenders, zelfs op SD zenders.

Soms heb ik een hele tijd geen storinng en soms om de 5 a 10 minuten.

Ik hoop dat dat probleem ook meteen is opgelost, als de HD kanalen op 1 (661 op 1, etc.) staat.

Want misschien zit er meer in de update om dit te regelen.

En natuurlijk vind ik het handiger als alle HD kanalen op normale nummers staan.

Of kan ik beter ook upgraden naar 500/500

Kan dat helpen?

Ik heb de experiabox V8 en 2 x Aris 2952

Ik moet wel zeggen, dat ik het met de ZTE niet had.

Zou het ook aan de V8 kunnen liggen?

Misschien heeft de V8 wel een update nodig?

Reputatie 7
Een prachtig voorbeeld van iemand die glitches/freezes/macroblocks ervaart terwijl er sprake is van de (momenteel) snelst mogelijke Internet verbinding.

De powerline ("draadloze" verbindingsset) is hier met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid debet aan, met name ook omdat deze storingen veelal alleen ervaren worden bij de zenders die de meeste bandbreedte vergen.

Doe me een lol en meet eens de snelheid via KPN Speedtest met een PC aangesloten op een adapter waar een nu STB aangesloten is en je deze storingen op ervaart.

Ik ben er ook van overtuigd dat het probleem verholpen zal zijn als je die STB met een netwerkkabel aansluit.

Reputatie 5
Badge +8
1. Soort verbinding en snelheid: Glasvezel 500/500
2. Aantal en type TV ontvangers: 2x Arcadyan HMB2260
3. Type modem: Nieuwste Experia Box
4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: Ja (5 stuks TP-Link 6010) 
5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname?: Ja, voornamelijk op 661 t/m. 669

Reputatie 5
Badge +7
Hallo _,

Mijn gegevens zijn:

1. Soort verbinding en snelheid: Glasvezel 100/100
2. Aantal en type TV ontvangers: 1x Arris 2952
3. Type modem: Experia Box v8
4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: Ja 
5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname?:  Alleen af en toe bij TV kijken op NPO1, 2 en 3

Reputatie 7
Badge +13
@ JanR1981   Neem maar aan dat de meeste het verschil niet zien of niet willen zien.

Upscaled SD, dat kan elke moderne tv en / of decoder ook, dat verschil zie je niet.

Bij echte HD utizendingen zie je echt wel verschil.

HD glas is 12,7 MB en dat is de originele stream van Ericsson in Hilversum.

Ericsson verzorgt in Hilversum niet alleen de publieke zenders maar ook de RTL en SBS kanalen.

Die zien er op 661 - 670 ook veel beter uit.

701 etc, is 7,2 MB en dat verschil is met een echte HD uitzending te zien.

Niet zo groot als sommige willen doen denken, maar het verschil is er wel.

De meeste mensen kijken gewoon naar het programma wat ze willen zien en klikken ook gewoon op 1, etc. En dat is meer dan 90%

Dus is het voor KPN heel belangrijk om deze en ook andere HD kanalen op de standaard nummers te zetten.

Een eigen zenderlijks op je eigen nummers doen minder dan 10%

En de meeste nummers van zenders waar je graag naar kijkt, onthou je gewoon.

Alleen de Nederlandse en Belgische zenders kan je het beste vooraan zetten.

Ik hoop BBC etc. ook.

Allen in HD glas natuurlijk (en hopelijk ook voor VDL gebruikers).

Ik zie het graag tegemoet, ik heb me al aangemeld in dit onderwerp, dus moet goed komen.

Wel een vraag gesteld, hopelijk horen wij daar van KPN ook een antwoord op.

En KPN ook SBS 9 in HD svp

En als het kan nog meer zenders in HD.

Reputatie 7
Henk2304 schreef:
...Overigens ben ik het verder wel met je eens, alleen vrije zenderindeling geef ik persoonlijk een lagere prioriteit...

Ik ook, vandaar dat ik het ook als de derde stap heb opgenomen. 

Mijns inziens is het toch wel iets waar naar gekeken moet worden, maar inderdaad pas nadat iedereen gewoon automatisch naar de best mogelijke TV streams kijkt.

En dus ook HD Glas via (v)vdsl als de klant dat wil! Dat moet je dan denk ik wel kunnen instellen, niet iedereen wil zomaar, ten koste van de Internet snelheid, die bandbreedte vrijmaken voor HD Glas.

Reputatie 6
Badge +9
Kunnen we na dit onderzoek, gelijk een tweede onderzoek opstarten? VDSL klanten willen ook graag de verbeterde glasvezel zenders hebben.

http://forum.kpn.com/t5/Interactieve-TV/KPN-introduceert-betere-HD-kwaliteit-voor-glasvezel-klanten/m-p/298659#M22423

Ook dat is een hekelpunt. 

Reputatie 7
wjb schreef:

Is het echt zo dat een HD (Glas) stream meer bandbreedte vergt dan de overeenkomstige SD stream in het geval dat er een SD uitzending gaande is?

Ze gebruiken iig. meer dan een normale SD-stream, want ze worden geüpscaled naar 1080i en SD is 576i (niet eens 720p, wat ook wel HD Ready wordt genoemd). Overigens ben ik het verder wel met je eens, alleen vrije zenderindeling geef ik persoonlijk een lagere prioriteit om hiervoor genoemde redenen: dat lost voor veel mensen niets op qua HD-beleving: als we echt een doorbraak in het kijken naar HD-zenders willen moeten we er eerst voor zorgen dat iedereen zonder "moeite" ook naar die zenders gaat kijken (voor zover mogelijk).  

Reputatie 6
Badge +8
Ik doe mee! 🙂 vroeger hadden wij UPC Horizon waar Ned1 HD standaard op 1 staat, dit is bij KPN een gemis!

1. Soort verbinding en snelheid: (xDSL / Glasvezel) Xdsl, 80/8 als verbinding
  2. Aantal en type TV ontvangers: (Motorola, Arris) Arris (2x)
  3. Type modem: (Experia Box v7, v8, v9) Experia Box V9
  4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: (Ja/nee)  Nee, alles met de kabel aangesloten
  5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname? Nee, alleen bij het schakelen van kanaal zie je soms eventjes blokken door het beeld komen. Daarna keert het niet meer terug.

Ben benieuwd! wij kijken overigens op beide kastjes altijd standaard naar de HD kanalen.

Reputatie 4
Badge +6
: mensen zijn verschillend, dus de één zal inderdaad veel meer waarde hechten aan HD dan een ander. Ik ben zelf heel kritisch wat beeldkwaliteit betreft. Maar los van wat ik vind, is HD toch echt wel standaard en zou KPN naar mijn mening andere aanbieders hierin moeten volgen. Bij o.a. Ziggo en Vodafone staan de HD-zenders al lang op positie 1 en verder.

Dat lang niet alle programma's in HD worden uitgezonden is jammer genoeg een feit. De publieke omroep is er wel mee bezig, binnen afzienbare tijd worden alle nieuwsuitzendingen in HD uitgezonden. Voor de Wereld Draait Door zou dat ook moeten gelden. Maar toch vind ik het upscaled HD wat het nu is nog altijd beter dan SD kwaliteit.

Reputatie 7
Ik ben hier nog geen enkele vraag, opmerking, bedenking tegengekomen die niet door mijn oplossingsvoorstel wordt ondersteund.

,

Is het echt zo dat een HD (Glas) stream meer bandbreedte vergt dan de overeenkomstige SD stream in het geval dat er een SD uitzending gaande is? Ik zou verwachten dat dat niet het geval is of in ieder geval niet zo zou hoeven zijn.

Reputatie 7
JanR1981 schreef:
@Henk2304: ik denk dat genoeg mensen het verschil tussen HD en niet HD wel degelijk zien. Wat ik vaak mee maak, is dat mensen met KPN iTV op bezoek gaan bij anderen die Ziggo hebben. Daar zien ze dan een veel beter (HD) beeld en vervolgens concluderen ze dat Ziggo beter beeld heeft dan KPN. Niet wetende dat bij KPN de HD-zenders op 661 / 701 en verder zitten.

Daarnaast doen sommigen inderdaad ook geen moeite om over te schakelen naar HD-zenders en maakt het ze niet zoveel uit.

Ik maak regelmatig mee dat mensen het verschil echt niet zien. Het gaat om het programma en niet om de weergave (zolang dat maar storingsvrij is). Natuurlijk zullen er ook zijn die het verschil wel zien maar ik ken in familie- en kennissenkring en bij collega's nauwelijks iemand die zich hier ook maar een seconde druk om maakt. Dat was vroeger bij het beschikbaar komen van "kleur" wel heel anders. Mijn eigen vrouw weet zo langzamerhand wel dat ze naar de HD-zenders "moet" kijken omdat ze anders een scheef oog van mij krijgt, maar verder absoluut geen interesse. Maar jij hebt blijkbaar heel andere ervaringen.

En tenslotte wordt ook op de HD-zenders nog veel niet in HD uitgezonden, dus dan kost het echt alleen maar nutteloze bandbreedte als je naar zo'n niet HD-programma via een HD-zender kijkt. Wanneer worden de 18.00 en 20.00 uur journaals in HD uitgezonden, Nieuwsuur, DWDD, Pauw om maar een paar populaire programma's te noemen? De VARA schijnt HD doorgaans sowieso te duur te vinden, DWDD b.v. wordt wel met HD-camera's opgenomen maar uitsluitend in SD doorgegeven.

Reageer