Beantwoord

Onderzoek HD kanalen op 1 - Help jij ons mee?

Toon eerste bericht

895 reacties

Reputatie 7
Badge +13
janR1981, precies wat ik iets eerder in dit onderwerp ook schreef.

Dus met je eens.

Reputatie 4
Badge +6
: ik denk dat genoeg mensen het verschil tussen HD en niet HD wel degelijk zien. Wat ik vaak mee maak, is dat mensen met KPN iTV op bezoek gaan bij anderen die Ziggo hebben. Daar zien ze dan een veel beter (HD) beeld en vervolgens concluderen ze dat Ziggo beter beeld heeft dan KPN. Niet wetende dat bij KPN de HD-zenders op 661 / 701 en verder zitten.

Daarnaast doen sommigen inderdaad ook geen moeite om over te schakelen naar HD-zenders en maakt het ze niet zoveel uit.

Wat bandbreedte betreft, ik had met VDSL 60/6 en we hebben nooit problemen gehad bij kijken naar HD en gelijk Netflix kijken op de iPad etc. Bij een langzamere verbinding zal dat natuurlijk anders zijn.

Reputatie 6
Badge +9
naast de kpn standaard lijst sd of hd of hd glas (type huis aansluiting) automatische lijst

daarnaast dat je een eigen lijst kan indelen had ik dat allang gedaan

gewoon nummers aan de zenders toevoegen wat nu dus niet kan

vb

als je fox sport hebt en je wilt deze op kanaal 20

ik zet de ontvanger aan en wil snel voetbal kijken omdat ik al te laat was

toets ik nu snel 2 0 in omdat ik weet dat ik daar fox sport heb staan

Reputatie 7
Hoewel ik de mogelijkheid van het maken van "eigen zenderlijsten" op prijs zou stellen lost dat niets op voor die mensen die nu al niet weten dat de HD kanalen op 661 of 701 e.v. zitten. Als ze het bestaan van die zenders niet kennen zullen ze ze ook niet in een eigen lijst gaan zetten. Daarom is dit initiatief van KPN wel degelijk belangrijk (hoewel natuurlijk rijkelijk laat). Zo zorgen ze er iig. voor dat hun klanten naar de hoogst mogelijke kwaliteit kijken. Het zelf maken van zenderlijsten is iets wat daarna wel kan komen. Bovendien: als het al een probleem is (zoals blijkbaar voor veel KPN klanten, weet ik ook uit eigen familiekring) om de HD-zenders te vinden is het maken van een eigen zenderlijst voor die klanten waarschijnlijk een nog veel grotere uitdaging.

Ook vraag ik me af hoeveel klanten t.z.t. verschil gaan zien als de hoogst mogelijke kwaliteit vooraan staat. In mijn familiekring zijn er niet veel die het zien, laat staan dat het ze ook maar iets interesseert (jongere en oudere mensen). Mijn eigen zoon kijkt bij hem thuis nooit naar HD-zenders: dat is niet allen "teveel moeite" maar het gaat ook ten koste van de bandbreedte voor internet (net als ik geen glasvezel).

Reputatie 7
Badge +13
Peter-keetfm, helaas klopt dat niet wat je daar schrijft.

Ook dan heb je hetzelfde wat ik al eerder aanhaalde.

De meeste mensen kiezen gewoon 1 etc. en kijken niet verder.

Lees ook mijn stukje wat ik iets eerder in dit onderwerp heb geschreven.

Natuurlijk doe ik ook mee.

1. Soort verbinding en snelheid: Glas 100/100
2. Aantal en type TV ontvangers: 2x Motorola 1853 waarvan er één in gebruik
3. Type modem: Experiabox v8
4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: Nee, alles bedraad
5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname? Nee.

Reputatie 6
Badge +9
ja

als je als klant een eigen lijst kan maken naast die van kpn

had je dit gedoe niet

per zender een nummer geven klaar

Reputatie 2
Badge +1
Wat worden weer blij we kunnen aan geven of er ook problemen zijn met hd kijken.

Dus KPN kijkt nu pas wat de klant al heel lang wil HD op 1.

En KPN wil het wiel nog een keer uit vinden.

Je kun toch gewoon een stukje software maken voor de ontvanger  bij eerste keer op starten ontvanger  keuze HD of SD

is je internet snelheid te laag geen HD

Heeft de klanten dienst KPN ook rust, staat er geen HD bij het op starten ontvanger dan gewoon geen HD maar val je gewoon teug naar SD.

En hoezo verschil tussen glas en vdsl ook vdsl is snel en ook daar kan wel een steam van 15 mb vanaf voor hd.

Weet je als klant ook direct waar je aan toe bent. 

Reputatie 4
Badge +6
  1. Soort verbinding en snelheid: Glasvezel 100/100
  2. Aantal en type TV ontvangers: Arcadyan HMB2260 en Arris 2952
  3. Type modem: Experia Box allernieuwste ZTE
  4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: Ja. Op slaapkamer is de HMB2260 aangesloten op een Devolo Dlan 650 triple+. In de woonkamer niet, daar is de Arris 2952 aangesloten op een UTP Cat 5e kabel.
  5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname? Afgezien van het bekende blokjes probleem bij schakelen tussen de NPO HD zenders vrijwel niet. Via de UTP-kabel de afgelopen weken geen enkele hapering in het beeld meer, via de Devolo is het heel zelden ( zo'n één tot twee keer in de maand ). Ik heb een switch er tussenuit gehaald, zie dit bericht. Lijkt erop dat dit de haperingen die ik in de woonkamer (via UTP) had bij de HD Glas zenders verholpen heeft. Het enige wat soms nog optreedt is een hapering in het DD5.1 geluid via de receiver. Het vreemde is dat het bij de HBO kanalen nooit optreedt en alleen maar bij de commerciële HD-zenders. Iets in de firmware v/d tv-ontvangers lijkt die haperingen te veroorzaken, na een reset van de ontvanger gaat het vaak ook een paar dagen goed.
We kijken al een jaar vrijwel alleen HD-zenders. Van maart 2014 tot juni 2014 via VDSL, daarna via glasvezel. We zijn er afgezien van de issues die ik hierboven noemde heel tevreden over.

Wat mij betreft worden de HD-zenders nu zo snel mogelijk op 1 en verder gezet. Dat is voor KPN ook belangrijk want ik heb al veel mensen die klaagden over mindere beeldkwaliteit uit moeten leggen dat de HD-zenders op hogere posities zitten. Hierdoor gebeurt het dus echt dat mensen weer terug gaan naar Ziggo terwijl dat helemaal niet nodig is. 

Los daarvan is het ook nog heel gebruiksonvriendelijk om bijv. NPO1 op 1,661,701 en 741 aan te bieden. De oplossing die @wjb voorstelt, vind ik een prima oplossing!

Reputatie 7
Badge +13
Beste Roelbb, jij hebt het niet nodg, ook wij weten de kanalen op 661 etc. te zetten.

Maar Roelbb, de meeste mensen zijn lui en zetten hem gewoon op 1, 2 etc. Dus SD.

En dat SD kanaal vergelijken ze dan met de buren met Ziggo en zeggen dat het Ziggo beeld mooier is.

Als HD ook bij KPN op 1, 2 etc. staat, dan vergelijken ze KPN HD met Ziggo HD en dan is het verschil met 701 klein en met 661 niet aanwezig.

Daarom vind ik het een hele goede zaak, dat KPN ook de HD kanalen gaat zetten waar ze horen.

En wat wjb zegt, ben ik helemaal met hem eens.

Afhankelijk wat je download is, de IPTV decoder automatisch het beste kanaal op 1 etc. zetten.

Dat doet Ziggo ook, maar dan of het een SD of HD decoder is, bij de SD decoder zet Ziggo het SD kanaal op 1 en bij de HD decoder zet Ziggo het HD kanaal op 1.

Ik ken mensen met XMS, nu Telfort, en daar staat ook automatisch HD op 1 etc. (glasvezel zelfde kwaliteit als 661 en dan op1)

Ben ik ook benieuwd naar. Eigenlijk zouden ze al die aparte kanalen moeten afschaffen en gewoon de hoogst mogelijke kwaliteit moeten tonen. Dat lijkt me ook makkelijker m.b.t. het inplannen van opnames, en tv kijken via itvonline...

Reputatie 7
,

Precies en dit soort opmerkingen en uitdagingen kunnen dus ondervangen worden als KPN het door mij voorgestelde stappenplan implementeert. De klant kijkt dan dus altijd naar de hoogst mogelijke kwaliteit.
@PeterG,

Ook als het journaal HD wordt, is dat nog mogelijk. Het wordt dan immers ook SD aangeboden.

Maar goed, je snapt wat ik bedoel.

Reputatie 7
Badge +31
wjb schreef:
En kan ik dan ook met het indrukken van één knopje op mijn afstandsbediening naar het acht uur journaal?

, dat kan sowieso. Het 8 uur journaal is nog steeds in SD, dus gewoon op 2 drukken ;):D

Gaat helaas niet meer op zodra het in HD komt. :(

Reputatie 7
Badge +13
Uiteraart doe ik mee.

Ik heb Glasvezel 100/100

2 x Aris 2952

Experia box V8

Alles met vaste kabels

Na een volledige update (alles stond enkele uren uit i.v.m. muren verven) zo goed als geen storingen meer. Heel soms heel kort stilstaand beeld, maar wel weinig nu. En bij schakeln zelden nog blokjes. Hopelijk blijft dat zo. Update 24-05-2015

Wij kijken meestal naar HD glas kanalen (661 - 670 en ook de andere HD kanalen. Heel soms een SD kanaal. 

Ik heb ook een vraag:

Bij glasvezel, wat ik heb, komt dan 661 op 1, 662 op 2, etc.?

Wat gebeurd er met de opgenomen programma's en met de serie opname's.

Reputatie 2
Badge
  1. Soort verbinding en snelheid: Glas 100/100
  2. Aantal en type TV ontvangers: 3x Arcadyan HMB2260
  3. Type modem: Experiabox v8
  4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: Nee
  5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname? Nee.
Hier staan de eerste 10 SD kanalen verborgen, dus we kijken altijd al HD via iTV van KPN. Het zou erg prettig zijn als deze ook op 1 zouden komen! Ik denk dat dat ook de reden is dat er geen HD wordt gekeken: Mensen kennen het niet en zappen er niet speciaal voor naar 701/661.

Reputatie 7
En kan ik dan ook met het indrukken van één knopje op mijn afstandsbediening naar het acht uur journaal?

je hebt geen herschikking nodig als je een zap lijst kan maken, dan kan iedereen z'n zenders neer zetten waar hij/zij dat zelf wil.

Reputatie 7
Oei, jij hebt dan misschien geen behoefte aan het herschikken van zenders, maar ik weet zeker dat het overgrote meerendeel van de klanten hier echt heel veel behoefte aan heeft.

Ik ondervind overigens geen enkel probleem met die laatste ITV release.

Zo zijn behoeften en ervaringen blijkbaar heel verschillend.

kijk al jaren HD. Er is ook al jaren een wens van een zaplijst (of favolijst genaamd) dan heb je deze herschikking van zenders ook niet nodig. Mijn inziens kan de tijd beter besteed gaan worden aan het debuggen van de bende in de laatste ITV release.

1. Soort verbinding en snelheid: Glasvezel 100/100
2. Aantal en type TV ontvangers: 2x 2952 ontvanger
3. Type modem: Experia Box v8
4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: nee 
5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname?:  soms

Ik help graag mee om de HD (glas!) zenders op 1 te krijgen.

1. Glasvezel 100Mbit

2. HMB2260 (2x)

3. V9

4. Nope

5. Nee, alleen sinds de laatste update (van de XB) last van wegvallend geluid (ca. 1 sec). Behalve de blokjes na het zappen naar een nieuwe zender dan.

Reputatie 6
Badge +9
nogmaals wat ik op een ander forum aangaf

laat klanten zelf een lijst samen stellen naast de kpn lijst

welke zenders op 1 2 3 enz. komen

gewoon kanaalnummers aan de zenders toevoegen

mooiste is d.m.v. een usb stick via de pc de kanalenlijst bewerken en in laden in de iptv box

of d.m.v. een app de lijst bewerken (de iptv box zit in het netwerk)

deze laatste 2 wensen zullen nooit komen denk ik

de eerste wens vraag ik me ook zwaar af wat ik dan raar vind (zoveel klanten willen dit)

Reputatie 7
Badge +18
Ja ik doe mee!!!!

Ik heb VVDSL, 

Modem: Arcadyan Experiabox V8:

INTERNET

VDSL:  CONNECTED
Mode:  PROFILE_17A
Download:  108490 Kbps.
Upload:  21499 Kbps.

1. Soort verbinding en snelheid: VVDSL: 100 Down/20 up
2. Aantal en type TV ontvangers: 2x Arcadyan HMB2260 ontvanger
3. Type modem: Experia Box v8
4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: nee 
5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname?: Soms, vaak problemen met het synchroniseren van het opnamepakket met de 2 ontvangers. Opname verwijderd, bij ontvanger 1. Maar bij ontvanger 2 staat ie er nog wel eens in. Code 3035 geloof ik.

Reputatie 7
Badge +10
EvertJan1 schreef:

Ik heb geen kanaal 701. Mogelijk ook omdat KPN een HD ontvangst suggereert maar in praktijk en ook in verband met mijn ADSL+ verbinding (aan de ingang van het huis ongeveer 12 mbps) SD levert. Het beeld is ook niet zo heel scherp.

Hi Evert Jan, dan zal de bandbreedte van jouw internetverbinding op dit moment helaas al niet voldoende zijn om HD te kijken.

wjb schreef: 
Gaat het om een stresstest van de centrale infrastructuur van KPN, dan is (denk ik) een veel grotere groep nodig om daar enige betrouwbare conclusies aan te verbinden.

Ik zou je ook willen vragen eens naar mijn bericht van 12:55 uur te kijken.

Het betreft geen stress-test van het platform, maar het thuisnetwerk. 

Mooi voorstel, neem ik zeker mee :D

Soort verbinding en snelheid: Glasvezel 100/100
Aantal en type TV ontvangers: 2x Arcadyan HMB2260
Type modem: Experia Box v10
Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: Ja
Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname? Soms

Reageer