Beantwoord

Onderzoek HD kanalen op 1 - Help jij ons mee?

Reputatie 7
Badge +10
Een veelgehoorde wens van onze klanten, ook hier op het forum, is om de HD kanalen ‘op 1 te zetten’. Dat wil zeggen; NPO1 HD op kanaal 1, NPO2 HD op kanaal 2, enzovoort. We zien ook dat maar een klein gedeelte van onze klanten gebruikmaakt van de HD zenders. Wij willen deze wens daarom graag realiseren, maar daarvoor hebben we wel je hulp nodig.

Waarom hebben we je hulp nodig?
Een HD zender gebruikt minstens 2x zoveel bandbreedte als een SD zender. Het is mogelijk dat deze toename van realtime bandbreedte problemen in het thuisnetwerk aan het licht brengt, in de vorm van freezes of glitches in beeld en geluid. De schaal waarop deze wijziging wordt uitgevoerd vraagt om een goed inzicht in hoe groot deze groep precies is.

Meedoen is eenvoudig!

Deel 1: Laat een reactie achter onder dit bericht, met daarin de volgende gegevens:
  1. Soort verbinding en snelheid: (xDSL / Glasvezel)
  2. Aantal en type TV ontvangers: (Motorola, Arris)
  3. Type modem: (Experia Box v7, v8, v9)
  4. Maak je gebruik van een Draadloze verbindingsset?: (Ja/nee) 
  5. Ervaar je wel eens glitches/freezes/macroblocks tijdens het tv-kijken of afspelen van een opname?
Deel 2: Kijk de komende weken zoveel mogelijk naar de HD zenders op kanaal 701 en hoger. Doe dit voor een goede stress-test bij voorkeur op zoveel mogelijk ontvangers tegelijk.

We verwachten dat meeste van jullie geen problemen zullen ondervinden. Ervaar je tijdens deze testperiode wel problemen, dan kan je dit aangeven in dit topic. Het KPN Webcare team is hier op het forum aanwezig om je te helpen.

Wat kan je van ons verwachten?
Als je een reactie met de gevraagde gegevens achterlaat onder dit bericht, ontvang je over een aantal weken van ons een uitnodiging voor een enquête via een privébericht.

Onder de deelnemers van deze enquête worden 20 bol.com kadobonnen weggegeven van €25,-

Mede op basis van de resultaten van dit onderzoek wordt besloten wanneer de HD zenders op 1 ingezet kunnen gaan worden. 

Namens alle klanten die ook graag de HD zenders op 1 willen hebben, alvast bedankt voor je hulp!

Hugo en het KPN TV team
icon

Beste antwoord door Hugo_ 20 augustus 2015, 13:37

Hi allen,

Bij deze de langverwachte update van het HD op 1 onderzoek. Allereerst wil ik alle deelnemers bedanken voor hun deelname! Dankzij inzichten die we met dit onderzoek hebben verkregen zijn we o.a. een probleem met de HD Glas streams, waar bovengemiddeld veel beeldfouten optreden, op het spoor gekomen. Dit probleem is nog in onderzoek.

We hebben ook geconstateerd dat bij zappen tussen NPO 1, 2, en 3 HD en HD Glas beeldverstoringen optreden. De oorzaak is gevonden en dit probleem wordt opgelost in een nieuwe versie van de TV ontvanger software, deze wordt dit najaar uitgerold. Aanvullende oproep: Ervaar jij naast het zappen ook beeldverstoringen tijdens het kijken of bij het oproepen van het menu van de TV ontvanger? Laat ons dit dan nog weten in een reactie onder dit bericht.

Over de uitrol van HD op 1 kan ik jullie mededelen dat er inmiddels een planning en architectuur opgesteld is waarmee iedereen altijd de best mogelijke beeldkwaliteit vanaf kanaal 1 zal krijgen, uiteraard afhankelijk van de beschikbare bandbreedte en het aantal TV ontvangers. Dit zal volgend jaar gefaseerd worden uitgerold om de kwaliteit te kunnen waarborgen. De HD Glas streams zullen vooralsnog alleen op glasvezel aansluitingen ingezet blijven worden.

Zoals bekend zouden 20 deelnemers kans maken op een bol.com waardebon, met behulp van random.org zijn er uit de totale deelnemerslijst 20 prijswinnaars getrokken. De winnaars zijn Adjudant, annedijkstra2, ardesch81, assie73, benbem44, dennis-k, Dick, Dreetje, JanR1981, jurjen_g, LeonWellner, Limburg1975, MartijnSmilde, martva, nick93, peerke63, renskoenraadt1, Spijkers1982, wakkie001 en WimR. Van harte gefeliciteerd! De waardebon t.w.v. €25,- ontvang je binnenkort per post thuis.

Nogmaals dank voor jullie deelname,

Hugo en het KPN TV team

Bekijk origineel

896 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hi allen,

Bij deze de langverwachte update van het HD op 1 onderzoek. Allereerst wil ik alle deelnemers bedanken voor hun deelname! Dankzij inzichten die we met dit onderzoek hebben verkregen zijn we o.a. een probleem met de HD Glas streams, waar bovengemiddeld veel beeldfouten optreden, op het spoor gekomen. Dit probleem is nog in onderzoek.

We hebben ook geconstateerd dat bij zappen tussen NPO 1, 2, en 3 HD en HD Glas beeldverstoringen optreden. De oorzaak is gevonden en dit probleem wordt opgelost in een nieuwe versie van de TV ontvanger software, deze wordt dit najaar uitgerold. Aanvullende oproep: Ervaar jij naast het zappen ook beeldverstoringen tijdens het kijken of bij het oproepen van het menu van de TV ontvanger? Laat ons dit dan nog weten in een reactie onder dit bericht.

Over de uitrol van HD op 1 kan ik jullie mededelen dat er inmiddels een planning en architectuur opgesteld is waarmee iedereen altijd de best mogelijke beeldkwaliteit vanaf kanaal 1 zal krijgen, uiteraard afhankelijk van de beschikbare bandbreedte en het aantal TV ontvangers. Dit zal volgend jaar gefaseerd worden uitgerold om de kwaliteit te kunnen waarborgen. De HD Glas streams zullen vooralsnog alleen op glasvezel aansluitingen ingezet blijven worden.

Zoals bekend zouden 20 deelnemers kans maken op een bol.com waardebon, met behulp van random.org zijn er uit de totale deelnemerslijst 20 prijswinnaars getrokken. De winnaars zijn Adjudant, annedijkstra2, ardesch81, assie73, benbem44, dennis-k, Dick, Dreetje, JanR1981, jurjen_g, LeonWellner, Limburg1975, MartijnSmilde, martva, nick93, peerke63, renskoenraadt1, Spijkers1982, wakkie001 en WimR. Van harte gefeliciteerd! De waardebon t.w.v. €25,- ontvang je binnenkort per post thuis.

Nogmaals dank voor jullie deelname,

Hugo en het KPN TV team

Reputatie 7
Badge +22
Goed nieuws!

Het is eindelijk zo ver: HD op 1 🙂

Meer info dan op "HD op 1" staat, hebben we op het moment nog niet. Jullie lange wachten lijkt eindelijk beloond te worden 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Ik ben ook erg benieuwd hoe we ervoor staan en heb het TV team om een update gevraagd. Ik hoop jullie zo snel mogelijk meer te kunnen vertellen.

Hugo

Reputatie 1
Badge
Justin_ schreef:

Goed nieuws!

Het is eindelijk zo ver: HD op 1 🙂

Meer info dan op "HD op 1" staat, hebben we op het moment nog niet. Jullie lange wachten lijkt eindelijk beloond te worden :)

Na terugkijken vanuit de gids nu dit. Goed nieuws dus.
Reputatie 7
Badge +23
Petert87 schreef:

Ik heb er nog steeds weinig vertrouwen in.

Waarom? 😞 Giant is al aan het aftellen.
Reputatie 7
Giant2000 schreef:

DennisSchreve schreef:

Wanneer wordt KPN nou eens wakker dat mensen met genoeg bandbreedte van VDSL ook automatisch die glaszenders kan zien. Als het toch automatisch gedetecteerd wordt. Dan moet het makkelijk toepasbaar zijn.

E.e.a. is al eens ergens op dit forum uitgelegd waarom dat niet kan.

@Giant2000 Dat is hier:
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/hd-glas-kanalen-beschikbaar-op-bvvdsl-430374/index2.html#post475194
Ward_ van kpn schreef:

De belangrijkste is bandbreedte. Er is nu eenmaal overboeking vanaf de kast naar de centrale (de glasvezelroute). Dat de glasvezel zelf grote hoeveelheden bandbreedte aankan, wil niet zeggen dat de apparatuur die er aan vast zit dat ook kan. Denk daarbij aan de Dslam in de kast. Die heeft ook een maximale doorvoer. Daarnaast komt er op die centrale heel veel data binnen die over de hoofdringen moet worden doorgetransporteerd. En dan bedoel ik alles. KPN Mobiel, Zakelijk, PoP's (FttH aansluitingen), en dus ook al die aansluitingen achter de VDSL-wijkkasten.

Eerder in dit topic maakt iemand de rekensom aan de hand van de multicast streams. Maar die zijn het probleem niet. Het begint lastig te worden op het moment dat iemand pauzeert en verder gaat kijken, of dat een opname wordt bekeken (of een uitzending Gemist). Dan worden het Unicast streams en gaat er dus werkelijk 12 Mbit per zender naar de ontvanger toe. Althans, als deze HD Glas zit te kijken.

Dat is ook de hele reden dat HD-op-1 nog altijd in een gefaseerde start zit. Je haalt een heleboel extra bandbreedte binnen als je alleen HD zenders kijkt (8 Mbit). En dus nog 50% meer als je HD Glas zenders gaat gebruiken voor opnemen, pauzeren e.,d.

Geloof me als ik zeg dat er echt serieus wordt gekeken naar dit soort dingen. Het is niet alleen een kostenoverweging, maar ook een netwerkoverweging. Het netwerk van KPN wordt elke dag weer verder opgewaardeerd (vooral in de backbones dan) maar er is soms bijna niet tegenop te graven...

Reputatie 7
Badge +16
Zo werkt dat niet mannen. Het wordt nu eerst langzaam ingevoerd en dat is ook best slim. In het verleden werd iedereen wel eens tegelijk voorzien van iets nieuws wat op grote schaal niet helemaal 100% in orde bleek te zijn en dan staat er voordat je er erg in hebt weer een artikel in TV Totaal.
Reken maar dat indien alles in orde is KPN in 3 dagen iedereen kan voorzien van HD vanaf 1 (indien de bandbreedte dat toelaat).
Reputatie 7
Nog één keer een beetje off-topic. :$

KPN, be bold 😉 en implementeer parallel aan dit onderzoek stap 1 uit mijn voorstel en rol deze uit naar de deelnemers.

Kunnen we direct in een beperkte groep ervaring opdoen met de automatische keuze van het beste kanaal.

De optie "HD-functie op deze TV ontvanger" wordt bij de uitrol op basis van de optie "HD-functie aan op deze TV ontvanger" automatisch omgezet. "Nee" wordt "Uit" en "Ja" wordt "Automatisch".

Mijns inziens is "het risico" laag, maar kan zo'n test wel heel leerzaam zijn.

Reputatie 7
Badge +11
Het draait hier volgens mij ook om het feit dat KPN hier mee komt op 01-05-2015 en nu bijna een jaar later nog niks te zien is van HD zenders op 1.
Dus:
A. Beloof het en maak het waar; of
B. Beloof niks.

Het feit dat men "geen zin heeft om 701" in te drukken staat hier compleet los van en -ik heb hier lang over nagedacht om het te posten- vind ik dàt toch wel een diep trieste bedoeling. Hoeveel werk is het nou om de 7 en de 0 er bij in de toetsen? Wat hebben we het toch zwaar in Nederland.

Ik geef toe: Zenders staan in een onpraktische volgorde en mogen anders, KPN schiet maar niet op, maar alsjeblieft zeg.. We gaan toch niet ten onder door 2 toetsen extra in te drukken.
Reputatie 7
Waar ik heel veel moeite mee heb om te accepteren zijn de enorme doorlooptijden van alles wat KPN "aanpakt".

Je leeft wat mij betreft nog in de jaren 90 als je uiteindelijk meer dan een jaar bezig moet zijn om zoiets simpels te realiseren.

En dus niet alleen HD op 1, maar wat te denken van:

• iTVOnline.nl
  • iTVOnline app
  • Firmware updates voor de Experia Box. Weten we nog hoe lang de gamers onder ons hebben moeten wachten om normaal online te kunnen gamen met PS3, PS4 en Xbox? Hoe lang zal het nog duren voordat bandsteering beschikbaar zal zijn op de V10?
  • Sterke wachtwoorden voor mijnKPN en Mail...nog steeds niet...en dat in 2016. :@ (Let vooral op het bericht van Joran op 13 mei 2015... ...zeer binnenkort...:@)
  • Oplossing voor de belabberde beveiliging van de Servicetools die doodleuk mijn pincode en betaalcode beschikbaar stellen aan iedereen die het maar wil weten en waarmee ik niet kan voorkomen dat iemand mijn Experia Box een factory reset geeft. :@ En ondertussen wacht ik ook al weer bijna 6 maanden op een door KPN toegezegde actie. :@
Ik heb als glasvezelabonnee niets te klagen over snelheid en betrouwbaarheid van het netwerk maar och och och, wat heb ik een enorme moeite met de "performance" van de organisatie KPN. :@

Reputatie 7
knorde schreef:

joop2011 schreef:

Wanneer komen de HD glas kanalen ook vanaf 1 KPN?

Niet gok ik zo...

Het duurt nog even maar ze komen dus wél "op 1". Zie dit bericht van KPN wat wjb in het 4K topic heeft geplaatst.

@Webcare
Door de verplaatsing van de HD kanalen komen Eurosport 1 en 2 weer flink uit elkaar te liggen. 35 en 202. Nu juist zo makkelijk op 718 en 719.

Hierbij een eenvoudig voorstel om deze twee weer achter elkaar te krijgen. Is kleine aanpassing; groot plezier.
30 is vrij. Daar kan Ketnet naar toe v.a. 31. Met Ketnet op 30 sluit deze ook mooier aan op Eén 28 en Canvas 29. De zenders daarna kunnen dan ook 1-tje terugschuiven. Eurosport 1 dan op 34 en voilà ... 35 is beschikbaar voor Eurosport 2 🙂 Die laatste dan alleen beschikbaar voor pluspakketklanten.
En een pluspuntje op Ziggo.
Reputatie 7
Badge +27
Het is ook geen testfase. De uitrol start in februari, maar bij uitrol beginnen we over het algemeen met eerst een aantal kleinere batches aan klanten. Als er dan toch nog een onverwacht probleem ontstaat ergens, dan kunnen ze dat snel ondervangen zonder dat een heel groot deel van de klanten er dan last van heeft. De 4K testgroep is een mooi aantal om mee te beginnen.

Je krijgt ook bericht zodra het voor je is aangepast 🙂
Reputatie 7
Het begint nu een woordspelletje te worden. Iedereen die deelneemt aan de 4k testgroep verkeert per definitie permanent in een testfase. Dat deze groep wordt gebruikt als proefkonijn voor HD-op-1 geeft aan dat KPN toch nog niet helemaal zeker van z'n zaak lijkt. Ik heb begrepen dat er nog problemen zijn met het terugkijken van opnames van HD-op-1 zenders via app of website?
Zijn er buiten die 4k-testgroep al klanten waar het beschikbaar is gekomen? Zo nee, dan is het formeel wellicht geen testfase, maar komt het er in de praktijk wel op neer.

Ik zie wel of en zo ja wanneer ik aan de beurt kom.
Reputatie 7
Als je dat zelf niet begrijpt vrees ik dat er - i.i.g. op dat gebied - zoveel verschil is tussen ons empathisch vermogen dat ik je dat niet zal kunnen duidelijk maken.
Reputatie 7
Badge +16
Ik weet niet hoe het anderen vergaat, maar ik ben dit rigide gezeur op de millimeter wel zat eigenlijk.
Reputatie 7
Badge +23
Ik ben er ook wel klaar mee. 🙂 We gaan weer on topic en laten deze test- en interpretatiediscussie lekker voor wat het is. Dank jullie wel.
Reputatie 7
Badge +23
Spannend! 🙂
Reputatie 7
Giant2000 schreef:

+ nog 5000 andere zenders.

Kijk, daarom gaat KPN nu ook in de 4 digits!:?🆒
Reputatie 7
Badge +23
Hoi, een kleine update. Ze zijn terughoudend met informatie geven over de uitrol maar dit is wat we weten. Er zijn inmiddels ongeveer 20.000 klanten omgezet naar "HD-op-1"/"HD-vanaf-1". We zijn volop de performance aan het testen en meten. Zodra de dienst beschikbaar komt bij andere klanten worden zij hierover geïnformeerd(zoals jullie weten).
Reputatie 1
Badge
Ik heb zojuist een email ontvangen. Bij mij gaat vanaf 7 juni HD vanaf 1.
Reputatie 7
Badge +13
@ JanR1981   Neem maar aan dat de meeste het verschil niet zien of niet willen zien.

Upscaled SD, dat kan elke moderne tv en / of decoder ook, dat verschil zie je niet.

Bij echte HD utizendingen zie je echt wel verschil.

HD glas is 12,7 MB en dat is de originele stream van Ericsson in Hilversum.

Ericsson verzorgt in Hilversum niet alleen de publieke zenders maar ook de RTL en SBS kanalen.

Die zien er op 661 - 670 ook veel beter uit.

701 etc, is 7,2 MB en dat verschil is met een echte HD uitzending te zien.

Niet zo groot als sommige willen doen denken, maar het verschil is er wel.

De meeste mensen kijken gewoon naar het programma wat ze willen zien en klikken ook gewoon op 1, etc. En dat is meer dan 90%

Dus is het voor KPN heel belangrijk om deze en ook andere HD kanalen op de standaard nummers te zetten.

Een eigen zenderlijks op je eigen nummers doen minder dan 10%

En de meeste nummers van zenders waar je graag naar kijkt, onthou je gewoon.

Alleen de Nederlandse en Belgische zenders kan je het beste vooraan zetten.

Ik hoop BBC etc. ook.

Allen in HD glas natuurlijk (en hopelijk ook voor VDL gebruikers).

Ik zie het graag tegemoet, ik heb me al aangemeld in dit onderwerp, dus moet goed komen.

Wel een vraag gesteld, hopelijk horen wij daar van KPN ook een antwoord op.

En KPN ook SBS 9 in HD svp

En als het kan nog meer zenders in HD.

Reputatie 7
Zolang KPN geen keuze biedt in het geluidskanaal zullen de GOS zenders apart moeten blijven. GOS staat nml voor gesproken ondertiteling service, voor mensen die slecht kunnen zien of slecht de ondertiteling kunnen lezen.

Bij de HD kanalen biedt de NPO drie geluidssporen: pcm stereo, Dolby 5.1 en GOS pcm stereo. Op de kabel is 'gewoon' 1 HD kanaal met keuze uit deze drie geluidssporen.

De overige zenders zou je inderdaad als totaal kunnen zien. Je hebt dan op 1 HD, SD of HD ''glas'' al naar gelang je beschikbare kwaliteit.

Reputatie 7
Badge +16

JanR1981 schreef:
[...]
Verder mag het van mij in de EPG gewoon NPO1 HD etc. heten.

In feite heten die zenders ook zo: NPO1HD. Dat er in Nederland geen HD wordt toegevoegd aan het zenderlogo (zoals de rest van Europa dat wel doen) maakt niet uit.

Ik denk dat er inderdaad naar een systeem gezocht moet worden waarin de bandbreedte word gemeten en aan de hand daarvan welke zender er op 1 komt en dito voor de opnames.

Verder zou ik het enorm prettig vinden als de GOS zenders verdwijnen en de gesproken ondertiteling als audio keuze wordt toegevoegd aan het betreffend kanaal. Hierin loopt KPN toch ook achter op de andere aanbieders. Dan ligt namelijk ook de wereld open om ook andere zenders te voorzien van de originele audiosporen, zoals Eurosport. Er is geen enkele aanbieder die dat niet heeft, zelfs in de analoge tijd was dit al mogelijk.

Reputatie 7
Dan kan er dus ook gewoon NPO1 staan, want daar kijk je toch naar?

En HD+ is toch de standaard. ;)

Reputatie 7
Badge +13

HD+ is geen goede naam.

HD+ lijkt het of je een betere HD kanaal hebt en dat is niet zo.

HD glas is het originele HD stream zoals het door Ericsson wordt aangeboden.

701 is eigenlijk HD-, maar zoals ik al las, is dat geen handige naam.

Dus HD glas vind ik prima.

Reageer