Beantwoord

Onkyo HDMI thru geeft veel problemen hdmi cec met Arris 2502

  • 2 August 2021
  • 9 reacties
  • 222 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Hallo ik heb veel problemen met hdmi cec icm de arris 5202 .

Ik heb via mijn onkyo hdmi thru allle apparatuur aangesloten. Dit zijn:

Onkyo blu ray 

Nintendo switch 

Mitv stick (of meetoo mk9pro) 

Kpn stb 5202.

 

Het probleem is dat regelmatig het automatisch terugzetten naar de juiste ingang cq uitgang zodra ik de 5202 inschakel. Dit geeft veel frustratie bij ons.

Met gevolg dat mijn versterker ertussenuit moet.

Helaas is er geen mogelijkheid om via de tv alles aan te sluiten. Deze heeft geen dolby thrupouth.

Ik las iets over een signaal dat blijft bij de stb van kpn. Iemand een idee wat ik ermee kan doen?

 

De onkyo receiver heeft geen defecte hdmi board. Deze is al aangepast door mijzelf. Dit is wel een dingetje van onkyo. Dit heb ik dus al gecontroleerd.

Tevens mijn tweede onkyo receiver heeft precies hetzelfde probleem…

 

Hopelijk is er een oplossing voor. 

 

 

icon

Beste antwoord door PeterG 4 August 2021, 11:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Het probleem is dat regelmatig het automatisch terugzetten naar de juiste ingang cq uitgang zodra ik de 5202 inschakel. 

Ikzelf heb de 5202 niet, maar volgens mij kan je die CEC functie in de 5202 uitschakelen via menu instellingen. Welke je vervolgens moet hebben weet ik niet, maar dat zie je gauw genoeg als je enkele selecteert.

De technisch aanbevolen aansluitvolgorde is overigens

1, Ontvanger met HDMI op TV.

2, TV met HDMI ARC of optical naar versterker. (ik ken geen tv die dolby niet uitvoert. Je moet dat wel aanzetten in het menu van de tv zelf)

Reputatie 4
Badge +2

Zeker zijn er tb's die alleen stereo doorvoer hebben.

Helaas zijn de handleidingen zo universeel dat het totaal nergens duidelijk wordt gemaakt.

Ik heb een samsung 40 inch model 5300. Na contact samsung blijkt dat alles voor 2015 geen dolby doorvoert. Dat is een keuze van het bedrijf. Neem je een duurder model hebben ze meer functies. 

Momenteel heb ik het anders aangesloten. De stb zit op de tv met een optische kabel vanuit de stb naar de onkyo. Rest wel via onkyo. Alles achter de onkyo gaat wederom perfect. De stb is nog steeds een dingetje. Nu blijft hetzelfde gebeuren. De tv schakelt niet automatisch om naar juiste hdmi kanaal.. jet probleem zit toch in de 5202...

 De tv schakelt niet automatisch om naar juiste hdmi kanaal

Dat is nou net de énige CEC functie die de 5202 stb heeft. Het werkt alleen als de tv al aan staat én in de tv Anynet+ (is de Samsung naam van hdmi cec) aan staat.
Dus bv eerst de tv aan en als die is opgestart :wink: dan pas de 5202 aan zetten.

Reputatie 4
Badge +2

Helaas dat klopt niet.

Ik heb met de kpn gebeld techdesk... 

Mijn aansluiting de stb op HDMI 1 en de rest via de onkyo op hdmi2.

Als ik de stb aanzet gaat tv aan en schakeld om naar hdmi 2. Zet ik de rest via de onkyo aan maakt niet uit welke gaat tv naar hdmi 1. Werkt nu eindelijk. Wel heb ik de stb volledig gereset. Waarschijnlijk een softwarefout. Blijkt dit niet zo te zijn dan stb omruilen.

 

En als je de aansluitingen op je tv omruilt? Dus de stb op hdmi 2 en de onkyo op hdmi 2.

Ik heb de stb juist op hdmi 2 van de tv (want dat stond ook aangegeven in de handleiding van de tv).
Hier verder hdmi 3 (= arc) dus daar de versterker op.

hdmi 1 niet in gebruik.

Reputatie 4
Badge +2

Hdmi3 is hdmi side. Hdmi 2 is de arc .. samsung heeft apate ingangen.... :-)

 

Als ie ARC heeft heeft ie ook Dolby Digital uitvoer. Zou ie dan zelfs via de optical out moeten hebben.

Een tv met ARC bestaat niet dat dat “stereo only” is. Als dat wel zo is zou het er hier niet inkomen. Een norm moet volledig werken; een halve heb je niks aan natuurlijk.

Maar ja, de versterker moet ook ARC kennen anders herkent ie geluid op die manier nog niet. Ook al zou je een hdmi ingang gebruiken. ARC op een versterker is altijd de HDMI OUT aansluiting. Want alleen daarop kan het geluid "terug” (ARC Audio Return Channel).

Overigens heb je er voldoende aan zoals nu dat het via optical van af de ontvanger naar je versterker gaat. Alleen Netflix heeft Dolby Digital Plus, waar ARC voor nodig zou zijn. Om het over Dolby Atmos maar niet te hebben.

Reputatie 4
Badge +2

Ok laatste poging:

Samsungs eigen woorden: vanaf 2015 geeft de hdmi arc dolby door. Zelfs up te daten naar dolby atmos.

Daarvoor dus de 2012 niet . Het heeft te maken met de hdmi chip. Die voert Geen dolby door.

Wel stereo. De tv zelf kan dolby via optisch doorvoeren .ook niet via de arc.

Helaas heeft elk merk een eigen visie op onderling compatibel.  Daarvoor was hdmi CEC wel bedoeld.

Universele handshake zeg maar. Maar verkoopstrategie. Anynet anynet+ lg heeft zijn eigen naampje enz. 

Nu de onkyo: totaal universeel vanaf bwj 2010 hdmi arc. Mijn 2015 onkyo heeft hdmi 4k doorvoer.

Machtig goede versterker 

 

Het probleem zit hem daadwerkelijk bij min in de 5202. Kan software zijn of hardware defect.

Dit ben ik nu aan het uitsluiten.

 

Ni even voor het gemak:

Ja hdmi arc hoort alles door te geven. Nee dit werkt niet altijd omdat elk merk zijn eigen interpretatie heeft van standarisering. Zelfs in de stb van kpn staat een waarschuwing bij selecteren hdmi cec.

Vandaag bij een buurman die cayway heeft eens de stb bekeken. En warempel.. met een lg tv die nieuw is schakeld deze niet om. Kastje caiway heeft ook Cec   dus eens afw8

 

 

Oh, is het tv-model van jouw zo oud? Ik zie nog steeds '5300’ modellen in de (web)shops. Vandaar.
Ik had dat met de Philips uit 2013. Komt ook geen Dolby uit.

Met de 5202 zou ik het dan aansluiten zoals je nu hebt.

(1)stb met hdmi direct op tv
(2)stb met optical direct op versterker
(3)versterker met hdmi op tv
(4)overige apparaten met hdmi op versterker (en derhalve voor beeld (3) weer naar tv)

Door aansluiting (1) zal de tv naar de juiste tv-ingang gaan als je de 5202 uit stand-by haalt. En hoeft bovendien niet altijd de versterker (Onkyo) aan als de tv aan staat. Bv als je alleen even het nieuws wilt zien.