Beantwoord

Ontevreden over prijswijzigingen, zenderwijzigingen en aanspreekvorm

  • 12 April 2019
  • 12 reacties
  • 635 keer bekeken

Ik heb hem nooit ontmoet, laat staan dat ik met hem in de zandbak heb gespeeld, maar toch meent de directeur klantenservice van KPN Jörg Kramer mij te kunnen tutoyeren. Nu is hij niet de enige onbeschofte vlegel die meent zijn klandizie zo te kunnen bejegenen en zolang wij het zonder enig bezwaar van onze kant laten gebeuren, gaan de directeuren klantenservice er vrolijk mee door, want de directeuren klantenservice dragen die titel, maar hebben in werkelijkheid totaal, zeg maar, schijt aan hun klandizie. Sinds gisterochtend probeer ik - natuurlijk niet met hem, want Jörg zit hoog boven ons verheven ergens in ons land in een ivoren toren - contact te krijgen met één van zijn onderlingen, maar MIJN KPN geeft niet thuis. Jörg deelde mij namelijk mee dat binnenkort mijn maandelijks abonnement met 3,50 omhoog gaat en dat ik een aantal zenders, waaronder National Geographic, kwijtraak. Door de combinatie van verhoging van abonnement en verlies van een aantal stations kan ik de intelligentie van Jörg aardig inschatten, die ligt op een niveau van een kruidenier die probeert melk met water aan te lengen, nadat hij de prijs per liter met twee kwartjes heeft verhoogd. Jörg belooft me na het verlies van National Geographic wel een andere zender, Love Nature en ook daar zit Jörg, u ziet de directeur klantenservice KPN stapelt fout op fout, mis, want National Geographic zendt niet alleen documentaires uit over watervlooien en zeeleeuwen.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Bart_ 12 April 2019, 12:25

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Wat een frustratie en deels ook terecht.
Helaas is FOX (eigenaar van die zenders) overgenomen door Disney en lijkt het er op dat die nieuwe eigenaar van de betrokken zenders deze niet meer (tegen een acceptabele distributievergoeding) wil aanbieden. Het lijkt er zelfs op dat deze zenders bij alle aanbieders zullen gaan verdwijnen na afloop van het lopende contract omdat Disney deze zenders exclusief in haar Disney+ dienst wil gaan onderbrengen. Ook bij Ziggo zou het volgend jaar dus wel eens exit kunnen zijn voor die zenders.

Over het tutoyeren, dat vind ik anno 2019 volstrekt normaal en acceptabel.
De andere kant op geldt dat overigens net zo hard. Als ik met een directeur van een multinational rond de tafel zit dan zal ik hem/haar ook zo snel mogelijk tutoyeren.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @victorvictor1 Dank allereerst voor het schrijven van dit bericht. Laat ik beginnen met het volgende. Niemand bij KPN, Jorg Kramer zelf, de collega’s die de mailingen versturen en ik als moderator van het Forum haalt plezier uit prijswijzigingen. En hoewel het niet leuk is, spreekt er mijn optiek geen gebrek aan waardering voor onze klanten uit.

Sommige dingen zijn noodzakelijk. We willen niet zo maar een telecomprovider zijn, we willen een toonaangevende rol spelen in Nederland. Om kwaliteit te kunnen blijven bieden moeten er investeringen gedaan worden. Denk aan de uitrol van glasvezel, de ontwikkeling en uitgifte van nieuwe apparatuur en stijgende kosten in het algemeen. Het maakt het niet minder naar, maar hopelijk verklaart het iets.

Dat deze prijswijziging samenvalt met de zenderwijzigingen én dat er dit jaar aardig wat wijzigt in de pakketten is vervelend. Zoals in dit grote topic te lezen valt is het niet direct onze eigen keus om te stoppen met doorgifte van een aantal zenders. Over de doorgifte van kanalen onderhandel je als provider met de eigenaren van de diverse zenders. In dit geval zijn we er (nog) niet uitgekomen met FOX (Disney). Dat is de oorzaak.

Dan over het tutoyeren. Het is inmiddels gemeengoed geworden om dit te doen, helemaal in de digitale wereld. De tijden van de kruidenier om de hoek hebben plaatsgemaakt voor een snelle wereld, die zich grotendeels online afspeelt. Jong en hip taalgebruik is de gangbare manier van communiceren. Daar kun je iets van vinden, maar het zijn de gebruikelijke aanspreekvormen van tegenwoordig. Het is een bedrijfsmatige keuze om daarin mee te gaan. Aan de aanspreekvorm in de mailingen zal ik dus niets kunnen veranderen, maar ik –en elke andere collega- zal vanzelfsprekend geen ‘jij en jou’ gebruiken als daar geen prijs op wordt gesteld. Dat lijkt me niet meer dan beleefd.
Reputatie 5
@Bart Je praat al net zo politiek correct als al die andere moderators. Noem jij het voor de zoveelste keer uitkleden van het zenderpakket (meestal door toedoen van KPN zelf hoor) zenderwijziging?? En weer een flinke prijsverhoging, (waar waren die investeringen in glas dan de afgelopen jaren en helaas zijn er ook nog veel mensen die amper 10Mb halen op hun brakke ADSL-lijntje (en dat weet ik niet van horen zeggen))? Kortom, steeds minder voor steeds meer en dat gaat KPN merken.

Terzijde:
En wat betreft het tutoyeren. Hier op het forum prima, maar in zijn algemeenheid is dit volkomen doorgeslagen, het jong en hip taalgebruik. Je kunt het ook onfatsoenlijk en onbeleefd noemen!
Reputatie 7
Terzijde:
En wat betreft het tutoyeren. Hier op het forum prima, maar in zijn algemeenheid is dit volkomen doorgeslagen, het jong en hip taalgebruik. Je kunt het ook onfatsoenlijk en onbeleefd noemen!

Hier ben ik, ondanks dat ik 55plusser ben, een hele andere mening toegedaan.
Tutoyeren heeft mijn inziens helemaal niets met onfatsoenlijk of onbeleefd te maken.
Je zult daarvoor eerder naar de rest van de (nonverbale) communicatie moeten kijken.
Reputatie 5
@wjb Helaas verschillen we daar dan in van mening, het is niet anders, ieder zijn smaak.
Ik neem voetstoots aan dat de gebruikers van jonge en hippe taal (wat ik daaronder moet verstaan maken ze mij niet duidelijk) ook de majesteiten tutoyeren. Ik heb thuis fatsoen geleerd en daarbij hoorde ook onbekenden niet te tutoyeren. Nederland loopt voorop in het verdedigen van onfatsoen.
Reputatie 7
Badge +20
@Bart Je praat al net zo politiek correct als al die andere moderators. Noem jij het voor de zoveelste keer uitkleden van het zenderpakket (meestal door toedoen van KPN zelf hoor) zenderwijziging??
Ik vind mijn taal niet politiek correct: ik geef simpelweg uitleg over waarom zenders verdwijnen uit het pakket. In het geval van National Geographic heeft dat dus te maken met de onderhandelingen met Fox (Disney).

En weer een flinke prijsverhoging, (waar waren die investeringen in glas dan de afgelopen jaren en helaas zijn er ook nog veel mensen die amper 10Mb halen op hun brakke ADSL-lijntje (en dat weet ik niet van horen zeggen))
Iets anders waar we in investeren is Sneller Internet Buitengebied. Voor klanten die in het buitengebied wonen en het met een erg lage snelheid moeten doen kunnen we deze oplossing bieden.

Ik neem voetstoots aan dat de gebruikers van jonge en hippe taal (wat ik daaronder moet verstaan maken ze mij niet duidelijk) ook de majesteiten tutoyeren. Ik heb thuis fatsoen geleerd en daarbij hoorde ook onbekenden niet te tutoyeren. Nederland loopt voorop in het verdedigen van onfatsoen.
Ik durf niet te zeggen of majesteiten worden getutoyeerd door de gebruikers van jonge en hippe taal. Tutoyeren an sich is voor KPN een keuze geweest, die past bij de huidige manier van communiceren. Persoonlijk zit ik op de lijn van Wjb: ik zie het zelf niet direct als onfatsoenlijk. Maar ik zal vanzelfsprekend niemand tutoyeren die dat niet wil.
Reputatie 5
@Bart Het klinkt heel aardig dat KPN gaat investeren in Sneller Internet Buitengebied. Zoals de naam al zegt is dit INTERNET. Als je een brak ADSL lijntje hebt, dan wordt de snelheid voor iTV niet hoger en kan je alsnog niet naar HD-zenders kijken. Een vriend van mij verkeert in die situatie, er wordt voorlopig (dwz nog niet bekend) niets geïnvesteerd in die plaats en hij kan hooguit wat sneller internetten als hij dat wil. En dat is een van die dingen die mij storen in de hele communicatie over prijsverhogingen en investeren. Mensen met internet only betalen ieder jaar meer aan hun abo zonder er wat voor terug te krijgen en anderen met iTV worden op het zenderaanbod gekort, maar bij KPN, ik kan het niet laten, kan je wel een minder duur FOX-sport abo aanschaffen dan bij de concurrentie!
Reputatie 3
Veeemd...
In het mailbericht dat ik gisteren ontving over de tariefsverhoging en de wijziging van het zenderpakket is de aanspreekvorm "U". Zo hoort het ook en zo wil ik benaderd worden. Er spreekt ten minste enig respect uit. Of KPN dat echt heeft voor zijn klanten betwijfel ik,
Reputatie 7
Badge +20
Ik ben 65 en tegen mij mag je gewoon jij zeggen.
Daar heb ik helemaal geen probleem mee.

En ik ga maar € 1,-- per maand meer betalen straks.

Dus VictorVictor1, maak je niet druk.
Waarom wil jij perse met u moeten worden aangesproken?

Jaarlijks verdwijnen er, soms helaas, zenders.
Heeft vooral met aantal kijkers te maken.

Zoals ik al elders schreef, denk ik dat vooral Netflix een boosdoener is.
En helaas voor jou, kijk ik ook veel Netflix.
Fox TV was een echte toevoeging destijds, maar ik ben bang dat de tijd Fox TV heeft ingehaald.
Badge

Jammer dat dit al zo'n oud topique is!

Over dat tutoyeren: ik heb zelf ooit een lid van het koningshuis ontmoet, de betreffende persoon per ongeluk getutoyeerd en niemand werd boos op me. Inclusief de persoon zelf. 

De fatsoensnormen zijn veranderd. We willen intermenselijker en persoonlijker met elkaar communiceren, in een tijd van digitalisering en afstanden. Dan is tutoyeren daar een belangrijk onderdeel bij; Vousvoyeren werpt barriéres op en kan zorgen voor een ongemakkelijke spanning, merk ikzelf.

@Chris4ALL Je hebt gelijk. Ik zag dit Topic voor het eerst. Maar tutoyeren is iets anders dan persoonlijk worden.

VictorVictor schrijft dat hij verwoede pogingen doet om contact te krijgen met Jörg die hem een brief schrijft alsof ze samen in de zandbak hebben gespeeld of met een van diens medewerkers. 

Daarop krijgt hij een schoolmeesterachtige reactie van de vertegenwoordiger van KPN in dit forum. 

Dit zie ik regelmatig in dit forum. De vraag wordt net als hier vaak niet beantwoord.

Er zijn een aantal KPN moderators (zelfs leden van dit forum) die denken dat ze onderdeel uitmaken van het management van KPN in plaats van het  communicatieve onderdeel van Allart. 

Gelukkig zijn er ook KPN moderators waaraan deze zich aan kunnen spiegelen zoals degene die mijn laatste vraag heeft beantwoord (om niet telkens namen te noemen.)

Reageer