Beantwoord

Ontvanger aangesloten met een TP-link M9 draadloze router, uitzending terugkijken mislukt

  • 17 October 2021
  • 13 reacties
  • 500 keer bekeken

Goedendag,

Een van mijn ontvangers heb ik aangesloten met behulp van een TP-link M9 draadloze router. Bij mijn andere ontvangers kan ik programma's terugkijken maar bij de ontvanger die met de TP-link M9 is aangesloten gaat dat niet. Ik krijg dan de foutmelding: STB-ZAP/3 - HAL layer. Ik heb de experiabox al opnieuw opgestart en de ontvanger heb ik al gereset met behulp van de “frisse start” optie in het menu. Ik had hem eerst aangesloten met een aansluitset van KPN via het stopcontact. Toen werkte het wel maar helaas begon het te storen op het moment dat ik ergens de verlichting aandeed. Ik kreeg toen voortdurend blokken en viel het signaal weg.

Wat kan ik hieraan doen? Bedraad aansluiten lukt zeer moeilijk omdat de kabel dan door het hele huis moet worden getrokken. 

Alvast bedankt voor de tip.

Arthur.

icon

Beste antwoord door UtoPiet 14 February 2022, 20:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Het IPTV signaal van KPN wordt op een aparte manier verzonden.

De switch moet dan zo wie zo managed zijn.

Via WIFI kan het helemaal niet, zover ik weet.

 

Loopt er toevallig een coax kabel naar boven?

Zo ja, vervang die door een UTP kabel.

 

Draadloze verbindingssets problemen zijn bekend.

Dat is het nadeel van internet over het lichtnet. 

Reputatie 7
Badge +11

Het IPTV signaal van KPN wordt op een aparte manier verzonden.

Klopt, het betreft hier echter terugkijken wat een unicast-verbinding is die over VLAN 6 verloopt.

 

De switch moet dan zo wie zo managed zijn.

 Hoeft niet, IGMP-snooping moet ondersteund worden maar een switch hoeft zeker niet managed te zijn. De TP-Link Deco M9 is ook geen switch maar een wireless access point die in een mesh-netwerk kan functioneren.

 

Via WIFI kan het helemaal niet, zover ik weet.

Kan wel, mits het signaal sterk genoeg is achter bijvoorbeeld een access point in mesh. Het is echter niet aan te raden omdat je de stabiliteit die een kabel biedt mist. Het kan dan ook zijn dat op wifi meer foutmeldingen of haperend beeld gaat krijgen zodra een tv op een dergelijke manier is aangesloten.

 

Draadloze verbindingssets problemen zijn bekend.

Dat is het nadeel van internet over het lichtnet. 

Het gaat hier niet om Powerline-adapter problemen 😉

 

 

@Arthur Das hoe is alles ingesteld? De tv-ontvangers werken met routed IPTV en daarvoor wordt het lineaire tv-kijken via een multicast-signaal verstuurd over een aparte VLAN, namelijk VLAN 4. Terugkijken, pauzeren en noem het maar op gaat via het reguliere internet-VLAN. Staan die access points toevallig in ‘router-mode’? Ik ben verder niet heel erg bekend met de werking van TP-Link Deco dus daar kan ik niet echt mee helpen vrees ik, ik ben zelf namelijk meer van de TP-Link Omada wat toch weer heel anders in elkaar zit.

Reputatie 7
Badge +20

@NHendriks 

Lees de vraag van Arthur nog eens.

Hij had geen problemen toen hij nog via powerlines werkte (alleen had hij toen andere problemen;

In zijn vraag staat:

"” Ik had hem eerst aangesloten met een aansluitset van KPN via het stopcontact. Toen werkte het wel maar helaas begon het te storen op het moment dat ik ergens de verlichting aandeed. Ik kreeg toen voortdurend blokken en viel het signaal weg. "”

Dus mijn opmerking was terecht.

------------------------------------ 

"” Jouw reactie is in dit deel onterecht. 

joop2011 schreef:

Draadloze verbindingssets problemen zijn bekend.

Dat is het nadeel van internet over het lichtnet. 

Het gaat hier niet om Powerline-adapter problemen

"” 

----------------------------------- 

 

Verder bedankt voor de aanvulling.

Beste mensen,

 

Bedankt voor jullie reacties. De oplossing was heel simpel. NHendriks gaf de oplossing. De TP-links M9 stonden in router mode. Toen heb ik het omgezet naar accespoint mode, opnieuw opgestart en nu kan ik wel terugkijken.

 

Heel erg bedank voor jullie reacties.

 

 

Tsja, ik snap dat access-point mode werkt. Maar daarmee lever je wel heel veel functionaliteit in van de TP-Link. Geen NAT, geen ouderlijk toezicht en geen QOS

 

Je kunt de IGMP feature weldegelijk enablen als je via http://tplinkdeco.net/webpages/ (of IP) naar je TP-Link gaat, vervolgens Advanced en System parameters. Ook kun je in de DECO app spelen met de TPTV/VLAN instellingen per DECO een IPTV poort instellen. Er zijn profielen uit verschillende landen. Helaas geen KPN NL en een bridge en een zelf in te stellen (aangepast) profiel. Dan moet je alleen het IPTV VLAN ID en prioriteit van de KPN stb weten. Wie kan ons daaraan helpen?

 

Ik heb die IGMP en VLAN niet aangezet. Maar het bizarre is dat (zie bovenstaand plaatje) De ene 2952  STB doet het prima en de andere hapert en kan niet terugkijken. Het enige verschil wat ik kan ontdekken (echt alle firmwares zijn geüpdate en ik heb ook de STBs en DECOs van plek gewisseld) is de extra bekabeld aangesloten X60 (0e woonkamer) die tussen de main X60 en de M5 zit. Als ik op Netflix de verbindingssnelheid meet is die ruim voldoende (40 mbps). Ik ben benieuwd of iemand ( @NHendriks ) mij kan helpen aan wat ideeen.

 Helaas. Ik heb een en ander uitgevogeld.

Weghalen van wired backhaul gaf wel multicast/streaming beeld. Echter terugkijken of opnames geven een foutmelding. IMGP aan of uit bracht geen verschil.

Nu zou het nog kunnen zijn dat de Zyxel GS-108s switch die tussen de DECO X60 main en de andere DECO's in staat dwarslicht. Maar dan zou de werkende stb VIP9252 het ook niet doen. En die doet alles perfect. nb. via KPN verbonden met een Experia V10 modem.

 

Mocht KPN interesse hebben: Ik zou graag verder testen maar zie met de hardware die ik heb verder geen mogelijkheden. Als jullie mij een andere switch ter beschikking stellen, kan ik die nog testen.

 

m.v.g 

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Zyxel GS-108s switch die tussen de DECO X60 main en de andere DECO's in staat dwarslicht.

Dat weet ik wel zeker, die switch ondersteunt geen IGMP Snooping. Leuk dat de Deco dat ondersteund maar door die switch zal nog steeds een multicast-flood kunnen ontstaan. Terugkijken is immers unicast internetverkeer die geen voorrang krijgt binnen het netwerk waar live-tv dit wel krijgt. Live-tv is tevens multicast en daar komt het IGMP Snooping om de hoek kijken. Als één apparaat een multicast-signaal vraagt via een switch zonder IGMP Snooping dan krijgt de hele switch en alles wat er achter hangt last van een multicast flood. Koop een goede zoals de Netgear GS108E.

 

Mocht KPN interesse hebben: Ik zou graag verder testen maar zie met de hardware die ik heb verder geen mogelijkheden. Als jullie mij een andere switch ter beschikking stellen, kan ik die nog testen.

Die zul je toch echt zelf moeten kopen. KPN geeft niet zomaar gratis switches weg tenzij er meer dan 4 iTV-ontvangers afgenomen worden en ze daarom nodig zijn om überhaupt aan te kunnen sluiten. Bij het gebruik van eigen apparatuur ben je zelf verantwoordelijk voor de werking ervan. 

Zyxel GS-108s switch die tussen de DECO X60 main en de andere DECO's in staat dwarslicht.

Dat weet ik wel zeker, die switch ondersteunt geen IGMP Snooping. Leuk dat de Deco dat ondersteund maar door die switch zal nog steeds een multicast-flood kunnen ontstaan. Terugkijken is immers unicast internetverkeer die geen voorrang krijgt binnen het netwerk waar live-tv dit wel krijgt. Live-tv is tevens multicast en daar komt het IGMP Snooping om de hoek kijken. Als één apparaat een multicast-signaal vraagt via een switch zonder IGMP Snooping dan krijgt de hele switch en alles wat er achter hangt last van een multicast flood. Koop een goede zoals de Netgear GS108E.

Dank voor je tip. Ik ga eens overwegen of ik extra geld uit wil gaan geven om naar een opstelling te gaan, waarbij ik er dan eigenlijk voor kies om het iTV signaal over mijn LAN te sturen. Dan moet ik waarschijnlijk mijn wired backhaul opgeven en komt er extra belasting op het LAN-netwerk, terwijl het daar eigenlijk verder niets extras toevoegt. En ik het ook prima via een ander netwerk als powerline kan laten lopen. 

 

Mocht KPN interesse hebben: Ik zou graag verder testen maar zie met de hardware die ik heb verder geen mogelijkheden. Als jullie mij een andere switch ter beschikking stellen, kan ik die nog testen.

Die zul je toch echt zelf moeten kopen. KPN geeft niet zomaar gratis switches weg tenzij er meer dan 4 iTV-ontvangers afgenomen worden en ze daarom nodig zijn om überhaupt aan te kunnen sluiten. Bij het gebruik van eigen apparatuur ben je zelf verantwoordelijk voor de werking ervan. 

Het was niet mijn bedoeling om een switch zomaar te krijgen van KPN. Slechts om te gebruiken voor het testen en de boel werkend te krijgen. (ik kan er ook 1 online bestellen en binnen 30 dagen retourneren, maar dat vind ik niet zo netjes) Misschien ben ik een beetje van de oude stempel, waarbij het gebruikelijk was elkaar te helpen (ook door KPN) kennis en ervaring te vergaren via forum en communities en daarin gezamenlijk op te trekken. nb. lijkt me dat ook nog eens aantrekkelijker dan wanneer KPN zo’n testopstelling zelf zou willen nabouwen. Maar jij schrijft op persoonlijke titel, dus no worries, helemaal prima. Ik heb meer ondersteunende ervaringen met KPN (Atlantis-team)

Als het eenmaal werkt kan ik altijd besluiten om iTV toch anders te laten lopen (zie boven). En dat laatste ga ik maar doen. Dank voor het meelezen

Reputatie 7
Badge +24

 

Het was niet mijn bedoeling om een switch zomaar te krijgen van KPN. Slechts om te gebruiken voor het testen en de boel werkend te krijgen. (ik kan er ook 1 online bestellen en binnen 30 dagen retourneren, maar dat vind ik niet zo netjes)

Volgens mij moet dat dan binnen 14 dagen. Dacht ik.

Misschien ben ik een beetje van de oude stempel, waarbij het gebruikelijk was elkaar te helpen (ook door KPN) ...

KPN is een commercieel bedrijf, niet uw buurman, vriend of familielid ofzo.

... kennis en ervaring te vergaren via forum en communities en daarin gezamenlijk op te trekken. nb. lijkt me dat ook nog eens aantrekkelijker dan wanneer KPN zo’n testopstelling zelf zou willen nabouwen.

Het interesseert KPN helemaal niks of de tv ontvangers het wel of niet doen achter de apparatuur van TP-Link. Ze ondersteunen het niet. En zijn niet van plan dat te gaan doen ook.

KPN is een commercieel bedrijf, niet uw buurman, vriend of familielid ofzo.

‘Commercieel bedrijf’ wil niet zeggen dat er geen ‘mensen’ werken.

Reputatie 7
Badge +24

KPN is een commercieel bedrijf, niet uw buurman, vriend of familielid ofzo.

‘Commercieel bedrijf’ wil niet zeggen dat er geen ‘mensen’ werken.

Wat die mensen vinden of willen doet niet ter zake. Bij zo'n groot bedrijf als KPN bepaald het computersysteem zo ongeveer alles. Een medewerker kan helemaal niet zomaar gratis een switch toesturen om even te testen ofzo. Het computersysteem laat dat helemaal niet toe.

Het IPTV signaal van KPN wordt op een aparte manier verzonden.

Klopt, het betreft hier echter terugkijken wat een unicast-verbinding is die over VLAN 6 verloopt.

 

De switch moet dan zo wie zo managed zijn.

 Hoeft niet, IGMP-snooping moet ondersteund worden maar een switch hoeft zeker niet managed te zijn. De TP-Link Deco M9 is ook geen switch maar een wireless access point die in een mesh-netwerk kan functioneren.

 

Via WIFI kan het helemaal niet, zover ik weet.

Kan wel, mits het signaal sterk genoeg is achter bijvoorbeeld een access point in mesh. Het is echter niet aan te raden omdat je de stabiliteit die een kabel biedt mist. Het kan dan ook zijn dat op wifi meer foutmeldingen of haperend beeld gaat krijgen zodra een tv op een dergelijke manier is aangesloten.

 

Draadloze verbindingssets problemen zijn bekend.

Dat is het nadeel van internet over het lichtnet. 

Het gaat hier niet om Powerline-adapter problemen 😉

 

 

@Arthur Das hoe is alles ingesteld? De tv-ontvangers werken met routed IPTV en daarvoor wordt het lineaire tv-kijken via een multicast-signaal verstuurd over een aparte VLAN, namelijk VLAN 4. Terugkijken, pauzeren en noem het maar op gaat via het reguliere internet-VLAN. Staan die access points toevallig in ‘router-mode’? Ik ben verder niet heel erg bekend met de werking van TP-Link Deco dus daar kan ik niet echt mee helpen vrees ik, ik ben zelf namelijk meer van de TP-Link Omada wat toch weer heel anders in elkaar zit.

 

Lees hier mijn eind-conclusie: