Beantwoord

Open kanaal van Fox Sports misschien in basispakket???

• 24 juli 2016
  • 321 reacties
  • 10932 keer bekeken

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

321 reacties

Ik zie het probleem niet. We hebben een prijsverhoging gehad van 2,50 - kunnen we mooi dit voetbalkanaal van betalen...

Want je wilde toch niet zeggen dat de 2,50 de verdwijning van 13th street, syfy, humor tv, hollanddoc etc. compenseert. Daar zijn minder kanalen voor terugggekomen.

Nog een keer 2,50 erbij gaat KPN heel veel klanten kosten, dat weet ik wel.
Reputatie 2
Een extra zender in een basic pakket ok. Maar ga er niet extra voor betalen.
ik toch nooit voetbal dus voorlopig mooi dat het niet in het basis pakket komt.

We hebben al een 2.50 euro verhoging gehad en dan ook nog eens 2 euro voor een zender die ik nooit ga bekijken. nee dank je.
Reputatie 4
@henk2304
Een vlammend betoog waar ik volledig achter sta. Een dikke vette 'Like' .🆒
Beter had ik het niet kunnen verwoorden.

-Ed
Reputatie 7
Badge +15
Ik vindt het maar raar, als die lui een betaalzender willen aanbieden, dan moeten ze dat lekker doen. Maar dit lijkt mij koppelverkoop voor de hoofdprijs. Niet bepaald netjes als je het mij vraagt.

Ik zit zelf ook niet te wachten op fox sports(Open). Helemaal niks voor mij. En zeker niet als die zender 2 euro gaat kosten.(een paar cent valt iets over te zeggen, maar hele euro's voor een nutteloze zender, nee bedankt 😉 )
Reputatie 7
Badge +15
Henk, ik ben het volledig met je eens.
Reputatie 7
Badge +15
Nu wordt het helemaal mooi, Fox Sports zegt dat KPN die zender zelf in het basispakket wilt, ja ja! Zal wel! Hier het artikel:

FOX Sports-directeur Frank Rutten slaat op de vooravond van de uitspraak van de rechter over de voetbaltwist met KPN terug. KPN wilde volgen Rutten zelf FOX Sports 1 in het basispakket gaan aanbieden. Dat zegt hij tegen het Financieel Dagblad.

FOX Sports en KPN hebben lang onderhandeld over een nieuwe distributieovereenkomst. Op verzoek van KPN werd daarbij een variant met doorgifte van FOX Sports 1 – het kanaal waarop de belangrijkste wedstrijden van de Eredivisie worden uitgezonden – in het basispakket besproken. Volgens FOX Sports-directeur Frank Rutten waren de partijen dichtbij een overeenkomst. KPN veranderde echter van standpunt waardoor de onderhandelingen in een patstelling zijn gekomen. KPN voert de commerciële onderhandelingen op basis van gelegenheidsargumenten is hierdoor de mening van de directeur van FOX Sports.

KPN ZAG IN VOETBALKANAAL MARKETING
Volgens Rutten wilde KPN vanuit marketingoogpunt het voetbal in het basispakket willen plaatsen omdat het een interessante aanbieding voor klanten zou zijn. Nu is KPN van mening dat een prijsverhoging van rond de €2,50 per maand voor alle abonnees om de doorgifte van FOX Sports 1 in het basispakket te bekostigen niet in belang van de klanten is. Rutten wijst erop dat KPN in juli de prijs van abonnementen met hetzelfde bedraag heeft verhoogd maar dat klanten daar nauwelijks iets extra voor hebben teruggekregen. KPN noemde als belangrijkste reden van de prijsverhoging investeringen in het netwerk.

KPN HOEFT PRIJS NIET TE VERHOGEN
De FOX Sports-directeur wijst er daarnaast op dat KPN de inkoopprijs van FOX Sports 1 in het basispakket niet aan klanten hoeft door te berekenen. Daarin is Rutten wel tegenstrijdig. Hij stelt dat FOX Sports voor aanbieders met een nieuwe overeenkomst meer betalen dan in de oude situatie. Dat is volgens hem te rcehtvaardigen omdat sportrechten duurder zijn geworden. Rutten wil dus zelf wel de hogere uitzendrechten aan aanbieders doorberekenen maar oppert wel dat aanbieders een hogere inkoopprijs niet aan hun klanten zouden moeten doorberekenen. Ook stelt Rutten dat negentig procent van de inkomsten van FOX Sports naar de clubs in de Eredivisie terugvloeit. Ook hier heeft het verhaal twee kanten. Eredivisie Media & Marketing heeft de uitzendrechten van de Eredivisie voor ongeveer een miljard euro voor een periode van twaalf jaar gekocht. Door deze overeenkomst zijn eredivisieclubs voor een belangrijk deel van inkomsten verzekerd. Wel is het zo dat Eredivisie CV een minderheidsbelang in de betaalzender heeft.

Ben echt benieuwd morgen wat de uitspraak wordt van de rechter...

Het lijkt er echt op dat ze bij Fox de boel zitten te verdraaien. Wie vertrouw je nou liever? Een Amerikaanse firma die de boel in de verenigde staten over Nederland volledig op zit te blazen en alles erger maakt dan het is, of een collectief van de Nederlandse providers. Tja, lastige keuze 😉
Reputatie 7
Badge +15
Ze denken vast dat het geld bij de providers op de rug groet het is wel politiek he "Je hoeft de prijs niet te verhogen hoor, zo lang je mij maar meer betaald maakt het mij niks uit waar 't geld vandaan komt, desnoods haal je het van de spaar rekening". Doortrapte mensen blijven 't. Kom op zeg, het geld groeit nou ook weer niet op de rug bij de providers.
Reputatie 7
Badge +15
Ik vindt het jammer dat KPN niet gewonnen heeft in het kort geding, nu nog maar hopen dat ze de rechtszaak in de langere termijn winnen.
Reputatie 7
Badge +12
Na al die negatieve reakties hier wil ik toch even kwijt dat ik er geen bezwaar tegen zou hebben om voor slechts 2 euro p maand een foxsport kanaal te krijgen.
Maar ik vind wel dat het voor de klant een vrije keuze moet zijn en geen opgelegde verplichting.

Helemaal eens met deze reactie. Ik snap dat nóg een prijsverhoging bij veel klanten in het verkeerde keelgat zal schieten. Daarom is het een goede zaak dat KPN hiermee naar de rechter stapt.

Echter, persoonlijk zou ik lachend 2 euro p/m extra betalen om live Eredivisie te kunnen kijken. Dat is een schijntje in verhouding met de 17,50 p/m die FOX Sports nu vraagt voor alle Eredivisie kanalen.

EDIT

Ik zie trouwens dat Vodafone dit al aan het doorvoeren is. Ben nu helemaal benieuwd wat het kort geding uit gaat halen. Zover ik kan overzien zijn er voor KPN maar twee opties:

1 Het FOX Sports basiskanaal komt gewoon in het pakket waardoor de iTV kosten zullen stijgen voor de consument óf voor KPN.
2. Het basiskanaal komt er niet, en KPN mag FOX Sports niet meer aanbieden aangezien zij niet voldoen aan de voorwaarden.

Beide opties zijn niet echt in het voordeel van KPN, helaas.
Reputatie 7
Badge +12
Ik ben sinds mei j.l. overgestapt van Ziggo naar KPN. Een van de redenen was het aanbod i.r.t. prijs. Mocht de 2 euro verhoging doorgevoerd worden dan betaal ik sinds de start bij KPN 4,50 euro meer (= incl. de verhoging van 2,00 euro van 1 juli j.l.). Nu zou ik hier geen problemen mee hebben als ik er een evenredig aanbod voor terug zou krijgen en dat is niet het geval. Ik zit n.l. niet te wachten op Sport1 waar (ongetwijfeld) alleen samenvattingen van sport , veel heel veel reclame en geen live (voetbal) wedstrijden te zien zullen zijn.
Ondanks dat je verhaal begrijpelijk is, zijn er wel een paar dingen anders dan je nu denkt. Sport 1 bestaat niet meer, dat heet nu Ziggo Sports. Voor ons, als KPN klanten, is dat een andere premium zender. Daar gaat deze (eventuele) prijsverhoging niet over.

Fox Sports 1 zou namelijk het open kanaal worden. Zoals het nu lijkt wordt "gewoon" hun eerste kanaal open gezet. Hierop zijn juist wél live uitzendingen te kijken. Je kunt dus iedere week een aantal Eredivisie live kijken, en een samenvatting van de rest.
Reputatie 7
...En zoals al vaker gezegd: Fox wil aan alle providers zij wil opleggen. Dus waar je ook naar toe gaat, als FOX vandaag z'n zin krijgt dan moet je uiteindelijk overal die ca. € 2/mnd dokken :@Of je gaat naar een ISP die Fox er gewoon uitgegooid heeft. Uiteraard zijn er meer criteria waarop een ISP geselecteerd wordt en dus zal ook ik niet zo snel switchen van provider. Laat onverlet dat ik principieel tegen deze vorm van koppelverkoop ben en tegen het opleggen van de verplichting één kanaal in het basispakket op te nemen of eigenlijk te zeggen: Als je de Fox zenders wilt aanbieden moet je voor al jouw klanten 2 Euro per klant per maand betalen en dan halveren wij de prijs van dat Fox Sports pakket.

Neem even de tijd om uit te rekenen wat FOX hiermee denkt te bereiken over de rug van ons als consument.

Even een rekensommetje op basis van de onderstaande aannames:
We praten over 3 miljoen abonnees (KPN en anderen uitgezonderd Ziggo).
Momenteel is 10% geabonneerd op het FOX Sports pakket.
Door de prijsverlaging voor het FOX Sports pakket zal nog eens 5% zich abonneren. (Een voorzichtige aanname, persoonlijk denk ik dat dit percentage hoger zal liggen.

Huidige inkomsten voor FOX:
300.000 FOX Sports abonnees x 25 Euro x 12 maanden = 90 miljoen Euro
Toekomstige inkomsten voor FOX:
2.550.000 abonnees x 2 Euro x 12 maanden = 61,2 miljoen Euro
450.000 FOX Sports abonnees x 12,5 Euro = 67,5 miljoen Euro
Totaal is dat dus 128,7 miljoen en dat houdt dus een inkomstenverhoging van 38,7 miljoen in of wel ruim 40%. (Schandalig.)

En dan ben ik denk ik nog terughoudend met het percentage abonnees dat zich abonneert door de lagere prijs van FOX Sports pakket. Stel dat dat niet 5% maar 10% is, dan stijgen de inkomsten van FOX hiermee met 57,6 miljoen van 90 miljoen naar 147,6 miljoen, een verhoging van een ruime 60%.

Dus KPN: Wat mij betreft niet in mee gaan, zet FOX gewoon aan de kant.
Reputatie 7
...Het enige wat FOX Sports doet, is een nieuw contract opstellen, nadat de oude is afgelopen. Niemand verplicht de wederpartij ertoe het contract te tekenen (zie Tele2). Eigenlijk is dit een volstrekt normale gang van zaken...En daarom verbaast het mij ook niets dat KPN dat kort geding verloren heeft. Inderdaad is niemand verplicht om op dat nieuwe contract in te gaan. Het vervelende (voor de voetballiefhebber) is wel dat FOX zich een monopolie positie verworven heeft op de (live) voetbaluitzendingen uit de Nederlandse competitie. FOX maakt feitelijk misbruik van die monopolie positie en dat is iets op basis waarvan een rechter wel eens tot een andere uitspraak zou kunnen komen maar helaas was dat geen onderdeel van het kort geding. Nee zeggen tegen het contract betekent dus ook geen voetbal meer op TV. Wat mij betreft helemaal goed, maar ik denk dat er toch ook velen zullen zijn die daar anders over zullen denken.

Ik hoop oprecht dat KPN haar rug recht houdt en net als tele2 geen nieuw contract aangaat met FOX.
Overigens denk ik dan ook dat FOX binnen de kortste keren opnieuw rond de tafel wil, want anders wordt het verlies waarschijnlijk wel heel pijnlijk.
Reputatie 7
Mocht KPN de onzalige gedachte hebben om toch in te gaan op dit voorstel van FOX dan eis ik van KPN dat de twee "gratis" KPN Veilig abonnementen gewoon weer betaalde abonnementen gaan worden en de tariefsverhoging van 1 juli teruggedraaid wordt.
Reputatie 7
...Het abonnementsprijs is weliswaar goedkoop...Bedenk je wel dat vanaf de tweede maand de prijs dus €10,99 hoger zal zijn en dan is het ineens helemaal niet meer goedkoop.
Ik vind de presentatie van de prijs zeer misleidend en ik zal daar melding van gaan maken bij de Autoriteit Consument & Markt.
Reputatie 7
Snappen jullie dat FOX met deze actie haar inkomsten in één klap met meer dan 100% wil laten groeien?
Snappen jullie dat FOX alleen dergelijke eisen kan stellen omdat zij het alleenrecht heeft op eredivisie en KNVB beker uitzendingen?
Snappen jullie dat ik dat heel oneerlijk zaken doen vind?
Snappen jullie dat dat voor mij de reden is waarom ik hoop dat KPN FOX gewoon aan de kant zet en dus geen contract afsluit.

Ja, dat is dan vervelend voor die 10% van de KPN klanten die er waarschijnlijk veelal maar €2,50 op vooruit gaan, maar prettig voor die 90% van de KPN klanten die er dan geen €2,50 op achteruit gaan.
Zou kunnen, maar als een provider helemaal geen Fox heeft (niet alleen geen Fox Sport) vrees ik toch dat veel klanten zo'n provider links laten liggen.
Misschien dan toch maar zenderkeuze à la carte? Wordt er ook vast niet goedkoper van :?
Van mij mag Fox weg.heb er nog nooit naar gekeken
Hoor net dat KPN rechtszaak heeft verloren. Gaat volgens mij over verschil in voorwaarden die FOX stelt aan KPN en aan ZIGGO. Niet over verplichte opname in basispakket tegen betaling als zodanig. KPN moet voet bij stuk houden, geen opname in basispakket met prijsverhoging. Als FOX dan al zijn zenders terug trekt, so what. Voegt toch niet veel toe.
Het lijkt wel herhaling van Sport 7 uit negentiger jaren, die ook verplichte betaling wilde hebben. FOX Sport is een prima keuze zender als abonnee zender. Dat ze teveel betaalt hebben voor voetbalrechten is hun probleem.
Reputatie 7
...Dus ik betaal met 10 euro voor 1 zender die ik wil hebben ook voor anderen....Hoezo ook voor anderen? Dat Politiek24 in het basispakket zou moeten zitten is mijns inziens volledig juist, maar het is natuurlijk niet zo dat je die €10,- ook voor anderen betaalt. Die €10,- is benodigd voor de inkoop van die zenders in dat pakket en uiteraard een winstmarge. Dat €10,- veel te veel is voor dat uitgeklede pluspakket moge duidelijk zijn.

Maak overigens gebruik van die tip die ik je in jouw eigen topic heb gegeven, dat scheelt in ieder geval weer €30,- per jaar.
Reputatie 7
...Bovendien is het mij niet helemaal duidelijk wat de winst die FOX Sports hiermee maakt er precies mee te maken heeft. Het gaat erom of het contract dat FOX Sports maakt legaal is volgens de wet, en mag volgens de richtlijnen van de ACM. Dat Ziggo hier nog niets mee te maken krijgt ligt puur aan het feit dat hun contract nog doorloopt. Daar is niets raars aan. FOX Sports zal na afloop van het contract met Ziggo ditzelfde door willen voeren...En daar zit hem dus precies de pijn.
Er zijn in 2012 afspraken gemaakt tussen de NMa (nu ACM) en FOX, zeg maar spelregels op basis waarvan FOX toestemming heeft gekregen om de rechten op voetbaluitzendingen te mogen exploiteren.
Daarin is opgenomen dat:
1) De kosten niet afhankelijk gemaakt zullen worden van de grootte van het distributieplatform.
2) De concurrentie tussen distributieplatforms niet zal worden verstoord.
Aan beide voornemens wordt met het huidige voorstel van FOX niet voldaan.
1) Het voorstel stelt kosten voor die gebaseerd zijn op het aantal abonnees van KPN (de grootte van het distributieplatform). Deze kosten zijn ongeeer € 2,50 per abonnee per maand ofwel € 60miljoen per jaar. Voor de goede orde, de "variabele" kosten voor het FOX Sports pakket bedragen op basis van een prijs van € 12,50 per maand en 200.000 FOX Sports abonnees "maar" € 30miljoen. Het meerendeel van de kosten is dus gebaseerd op de grootte van distributieplatform, iets waarvan de NMa in 2012 juist gezegd heeft dat dat niet mag gebeuren om de uitzendrechten te verkrijgen.
2) Als er nu een prijsverhoging was die gelijk was of iets hoger lag dan de inflatie, dan zou ik t.a.v. de prijs geen enkel bezwaar hebben op het voorstel van FOX. De prijsverhoging is echter vele malen groter en echt, FOX kan dit alleen maar doen omdat zij het alleenrecht hebben op de uitzendingen die ze hebben verkregen op basis van die afspraken met de NMa. Ik weet niet of jij met droge ogen kan zeggen dat dit voorstel geen invloed heeft op concurrentieposities, maar ik kan dat in ieder geval niet. Dat Ziggo pas over vier jaar opnieuw een contract zal moeten onderhandelen laat onverlet dat het speelveld nu veranderd wordt en dat is mijns inziens dan nog steeds niet in lijn met de tweede afspraak die met de NMa gemaakt is.
Ik hoop dat KPN voet bij stuk houdt want alleen FS1 zitten veel mensen niet op te wachten, als je supporter bent van een lagere club zal je zelden daar een wedstrijd van live kunnen zien. Zelf zou ik best graag alle Ajax wedstrijden willen zien maar als het op zo'n manier in de strot geduwd wordt is het een principe kwestie. Ik hoop dan bovendien dat ook de FS abbonees dit KPN niet kwalijk nemen, als alle providers hier niet mee akkoord zouden gaan kunnen we wellicht volgend seizoen allemaal weer Eredivisie kijken en schoppen we Fox gewoon weer terug naar Amerika. Laat ze daar maar het baasje spelen en niet hier.
Reputatie 7
Ik lees net dat de rechten van Wimbledon volgend jaar niet meer bij Fox Sports zijn. Dan ben ik ineens toch véél minder geïnteresseerd 😉 in een verplichte afname van Fox Sports 1 voor €2,50 in de maand.Wie krijgt het dan? ZiggoSport??? :PMoet je op die https://mediamagazine.nl/tennis-wimbledon-fox-sports-naar-eurosport/ klikken, dan weet je het. :8
Reputatie 7
De kogel is door de kerk: http://nos.nl/artikel/2123376-vanaf-morgen-geen-fox-sports-voor-kpn-abonnees.html

Mijn complimenten aan KPN. Nu nog de uitspraak van de ACM en er komt weer een contract op basis van de oude voorwaarden.
Reputatie 7
daar zit ik dan,net weer een abo genomen om fox eredivisie te kunnen kijken.....voor 17,95 in de maand
en nu ?
overstappen naar ziggo bv zie ik ook niet zitten, zit eigenlijk wel goed bij kpn.....
maar ik ben hier niet gelukkig mee ,en dan ga ik niet eens hebben wie er gelijk heeft...... ik ga voetbal missen
Het komt vast en zeker ook voor jou weer goed. Ik hoop dat de ACM snel met een uitspraak komt omtrent het voorstel van FOX Sports. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de ACM daar niet mee akkoord zal gaan en dat betekent dat FOX af zal moeten zien van de eis dat er één zender in het basispakket opgenomen moet worden. Zodra die uitspraak er is zal er natuurlijk weer onderhandeld worden en ben ik er van overtuigd dat er gewoon weer een FOX Sports pakket aangeboden zal worden. Vraag is nu hoelang de ACM nodig heeft om tot een uitspraak te komen.
Badge
Kort samengevat is de kijker gewoon het dupe.
Helaas leven we al enige tijd in een graai cultuur.
Maar goed ben wel benieuwd wat het alternatief gaat worden.
Reputatie 7
De mensen van Fox hebben een filmpje uitgebracht die nogal eenzijdig is. Ze vertellen dus wel dat er een keuze was(2 euro verhoging zonder basiszender per KPN klant of 2.50 per KPN klant met zender).
https://twitter.com/FOXSportsnl/status/761616608884207617
Dus per jaar €48miljoen zonder basiszender en €60miljoen met basiszender. En dan te bedenken dat de omzet op het FOX Sports pakket met ongeveer €15miljoen daalt. Dat is dus een stijging van de prijs tussen €33miljoen en €45miljoen. Voor die €33miljoen krijg je dus niets en voor die €45miljoen "mogen" die twee miljoen abonnees die niet of minder geïnteresseerd zijn in voetbal die zender in het lijstje verborgen zenders plaatsen. Nee, dat kan ik niet echt een keuze noemen.