Beantwoord

Opgenomen programma's niet helemaal te bekijken

  • 30 September 2019
  • 17 reacties
  • 604 keer bekeken

Beste kpn.

Wij nemen regelmatig programma's op
Maar het is zo vervelend dat het steeds vaker voorkomt dat het eind van het programma niet word opgenomen.
Dit is ruk......

Wat heb je eraan om een programma op te nemen als je het eind niet kunt zien omdat kpn dit niet opneemt ??.

Nu zullen jullie komen met het antwoord........neem het volgende programma dan ook op.
Maar dat is toch geen oplossing ?.

Gezien de kosten die het geheel met zich meebrengt is dit waardeloos geregeld.

Waarom is er geen optie om bv in te stellen de opname met bv 30 min te verlengen ?

Of laat daadwerkelijk de opname starten en eindigen zodra het programma begint en eindigd.

Ik vind steeds halve programma's opgenomen te hebben irritant en hoop dat kpn eindelijk eens een oplossing gaat bedenken......

Kwaliteit laat hierin te wensen over.

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door PeterG 30 September 2019, 14:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Ik neem superveel op. Namelijk alles wat ik wil kijken. Kijk nooit lineair meer (behalve live sport). En ervaar dit niet.

Kun je voorbeelden noemen van ZENDERS en programma's waarbij dit voorkomt?

"Of laat daadwerkelijk de opname starten en eindigen zodra het programma begint en eindigd."
Hiervoor moet de eindregie bij de uitzendstraat van de zender mogelijkheden hebben en die zijn er niet. Alleen zij weten exact wanneer een programma wordt ingestart. Dat was vroeger met PDC zo, en zelfs dat werkte vaak slecht.
Ik heb altijd met een marge van 15 minuten uitloop opgenomen en KPN doet dat ook. En dat gaat hier al 30 jaar (sinds de vcr er is) goed. Op een enkele uitzondering na maar dan zit er meestal live sport voor wat flink kan uitlopen.

Tip: neem evt. voor de zekerheid ook het volgende programma op. Dan zal daar zeker het eind van het vorige, en beoogde, programma op staan.
Reputatie 7
Badge +9
goedemiddag wíj hebben hier geen last van IK neem regelmatig op EN IK kan DE programma's van begin tot eind kijken 👍
Gebeurt vaak bij rtl7 darts en gisteren ook weer b8j Dance Dance Dance dat er maar een half programma word opgenomen.

Voor zover ik zie kan ik via de ontvanger geen extra t8jd voor een opname toevoegen
De opnameserver start 5 minuten eerder dan de gidstijd en neemt 15 minuten extra op.

Bij RTL7 loopt de uitzending van darts vaak flink uit. Laatst zelfs een keer 40 minuten. Het is tenslotte live sport. Dan is 't verstandig om gewoon het volgende programma als "uitloop" ook in te stellen voor opname.

Dance, dance, dance is inderdaad voor de helft opgenomen. Precies 1 uur. Daar gaat dus structureel iets mis. Alleen de tweede helft is opgenomen. Opnameserver startte pas om 21:43 uur.
(ik had 't hier ook gepland)

Via de groene knop (gids) kun je wel v.a. het begin kijken. Alleen kun je dan de reclames niet overslaan. Maar dan kijk je tot het punt dat het wel is opgenomen en kijk je dan verder met je opname 😉 (het is maar een workaround die niet nodig zou moeten zijn)
Reputatie 7
Ha @Marjo1212, welkom op het KPN forum. Goed dat je hier je frustratie kenbaar maakt. Een programma maar voor de helft opgenomen? Ja, dat is inderdaad inderdaad ruk! Begrijpelijk dat je er stevig van baalt. Zelf neem ik alles op wat ik maar interessant vind, en ook ik heb er gelukkig geen problemen mee.

PeterG legt perfect uit hoe het opnemen van programma's werkt. Vooral bij (live) wedstrijden is het vaak lastig te voorspellen waar het programma precies eindigt. Wedstrijden kunnen (flink) uitlopen. We krijgen de EPG (elektronische programma gids) programmering door vanaf de omroepen. Daar wordt de gids op gebaseerd, vanwaar je weer kunt opnemen.

Goeie tip, neem dus voor de zekerheid (bij wedstrijden) een opvolgend programma op. Dan weet je zeker dat je niets mist! 🙂

Dance, dance, dance ga ik intern melden, dat zou goed moeten werken. Welke dag was dat? Is het vaker voorgekomen?
Dance dance dance was op vrijdag 27 september
Reputatie 7
Dank voor de aanvullende informatie, @Marjo1212. Ik geef het door. Neem je het programma vaker op, en is het daarbij eerder voorgekomen?
Seizoen is net begonnen.
Maar hoop dat het niet elke keer is
Reputatie 7
Mocht het morgenavond weer voorkomen, trek dan even aan de bel. Ik heb de melding doorgezet. Ik ga er vanuit dat het niet zal gebeuren.

Heb je nog vragen, stel ze hier gerust? We helpen je hier graag 🙂
Ik had ook de herhaling van zaterdag opgenomen (blijkt) en die staat er wel helemaal op.

wil hier wel aan toevoegen dat ook opnames van films, en dan vooral van vlaamse zenders, heel vaak er niet helemaal op staan.

@kmk

Zelf neem ik zeer zelden op van de Vlaamse zenders. Die gaan al jaren slordig en laks om met de tijden die ze aan providers doorgeven.

Want het valt namelijk ook op dat de gewenste film ook niet binnen de eerste 20 minuten van de opname valt (slaat bij afspelen al automatisch de eerste 5 minuten marge  over en dan moet je er nog eindeloos op wachten of doorspoelen).

Vaak verstandig het volgende programma ook op te nemen. De riante uitloop die KPN aanhoudt (20 minuten, deed ik met m'n VHS al) is vaak onvoldoende.

tussen tijds even weg geweest bij kpn,(delta) maar dit deed zich vroeger niet voor, al klopte de begin en eind tijden niet werd het toch in zijn geheel opgenomen.

programma begon bv 18 min later, maar de opnamen begon ook pas als het programma echt starten , bij zowel ned als vlaamse zenders, tot aan het eind. vraag me af waarom dat niet meer zo is ???

Het is nmi merkwaardig dat er zo veel ingewikkelde technieken bedacht worden waar niet altijd behoefte aan is maar een rechtstreekse verbinding van de uitzendstraat (eindregie) naar de kijker is er niet, nou ja, wel beeld en geluid natuurlijk maar niet een signaaltje voor begin cq eind programma.
De EPG wordt enige tijd vtv doorgegeven en dat is het dan.
Er waren ooit wel ideeën en technieken voor, maar die zijn om de een of andere reden weer verlaten.
In algemene zin, het zijn de extra handigheidjes die niet verder ontwikkeld worden, maar waarom  ? ? ?
Andere voorbeelden, keuze uit extra audiosporen, handige ondertitels (ipv teletekst) en die technieken zijn er wel maar worden niet gebruikt !

Over de eerdere technieken
https://en.wikipedia.org/wiki/Video_recorder_scheduling_code
https://nl.wikipedia.org/wiki/ShowView
https://en.wikipedia.org/wiki/Programme_Delivery_Control

dank voor je reactie.

Dat was vroeger via analoge tv met het PDC systeem (NL en B ) en VPS (D) op VHS en HDD/DVD recorders. Dat moest handmatig via de eindregie gebeuren. (!).

Zelfs in dit digitale tijdperk schijnt zoiets niet automatisch te kunnen. Handmatig, dus te duur. Zenders doen het niet meer. Moeten wij, de eindgebruikers, ons dus aanpassen. “extra tijd” tegenwoordig alleen toe te voegen (ahum) door volgende programma ook te programmeren. Maar dan heb je 't eind tenminste :wink::relaxed: .

NL=Nederland; B=België; D=Duitsland

De showview code was handig toen we nog uit een papieren gids moesten programmeren. Sinds de electronische gids, ook al aanwezig op een HDD/DVD-recoder met de naam GUIDE Plus+, natuurlijk niet meer nodig.

SHOWVIEW was in en voor Amerika uitgevonden waar programma's altijd op een heel of half uur beginnen; code's waren dan (geloof ik) altijd 5 cijfers. Hier met de rare tijd (als 20:24 enzo) waren codes vaak wel 9 cijfers, wat het m.i. niet makkelijker maakte.

. . .Dat moest handmatig via de eindregie gebeuren. (!).

Zelfs in dit digitale tijdperk schijnt zoiets niet automatisch te kunnen.

Ik weet niet wie dat beweerd maar dat is natuurlijk een smoesje, alles staat tegenwoordig van te voren in een computer, althans de volgorde en handmatig wordt er dan een startsignaal gegeven, in geval van een einde van een rechtstreekse uitzending.

Zie bv de rds bij dab, daar zie welke plaat er draait, dat kan dan weer wel . . .

 

Overigens, de praatprogramma's laat op de avond hebben hier vaak last van, die neem ik soms de volgende middag op, in de herhaling, die tijden zijn veel betrouwbaarder, en, wat er besproken wordt is dan in veel gevallen al weer achterhaald en kan ik dat stukje overslaan  :->