Beantwoord

Opname hervatten, maar begint weer aan begin!

• 1 februari 2016
  • 26 reacties
  • 1596 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +18
Beste KPN en Forumleden,

Waar ik me wel eens aan stoor is het volgende, als ik een opname kijk die ik heb opgenomen. Dan dan stop ik hem halverwege, dan ga ik naar me andere kamer. Daar wil ik dan me opname verder kijken. Dan krijg ik de melding: "Wilt u uw opname hervatten?" dan zeg ik ja, en dan gebeurt het! Hij gaat niet verder waar die gebleven is.

Daar baal ik best van. Tegenwoordig kijk ik eerst waar ik hem stop "counter". Als ik hem stop op 00:34:00, dan typ ik het op me andere TV-ontvanger: 3 4 0 0 en daarna op de Forward toets. Maar normaal houd die vast waar ik gebleven ben. Dit is trouwens niet alleen bij het "Opnamepakket." Ook bij de On Demand diensten:

• Programma Gemist
  • HBO On Demand
  • Videoland Unlimited
  • Pluspakket On Demand
Ik weet niet hoe het bij die andere pakketten gaat die On Demand aanbieden, want die heb ik niet. Alleen die 4 die ik hier genoemd heb. :)

icon

Beste antwoord door Erik_ 18 februari 2016, 21:12

Ik heb vanmiddag de gelegenheid gehad om, samen met Joran, wat vragen te stellen aan een van onze iTV mensen. We hebben het vrij uitgebreid over opnemen gehad en waarom en hoe het soms fout gaat. Ik heb zelf nuttige dingen geleerd over hoe het nu eigenlijk werkt.

In de basis komt het erop neer dat opnames in het netwerk op twee lagen, zeg maar, opgeslagen worden. We hebben de diepere opslag en we hebben het cachegeheugen. Dit cachegeheugen bestaat uiot verschillende losse units.Populaire programma's en nieuwe programma's zijn te vinden in het cachegeheugen. Als die dan ook worden opgeroepen om te worden bekeken zijn ze snel in hun geheel beschikbaar. Ze kunnen dan volledig doorgespoeld worden en ook op volle snelheid. Op het moment dat deze opname dan gepauzeerd/gestopt wordt, wordt in dat cachegeheugen het tijdstip gemarkeerd. 

Als je op een later moment verder wilt gaan met de opname probeert het systeem hem van hetzelfde stukje cachegeheugen te pakken. Als dit lukt, hartstikke mooi, je opname hervat waar je was gebleven. Als dit niet lukt moet hij ergens anders op zoek naar je opname.

Lukt het om hem van een ander stuk cachegeheugen te pakken, dan mist de tijdsmarkering. Hervatten lukt in dit geval dan niet. Wel is de opname dan weer snel geladen en kun je ook snel doorspoelen naar het punt waar je was gebleven.

Als de opname ook niet meer op ander stuk cachegeheugen te vinden is, dan moet hij uit de diepere opslag komen. Vanaf die opslag wordt hij dan gekopieerd naar het cachegeheugen. Afhankelijk van hoe lang het programma duurt en de drukte op het netwerk kan het even duren voor hij klaar is met kopiëren. De opname is dan wel direct beschikbaar, maar omdat hij nog niet alles gekopieerd heeft kun je nog niet direct heel ver of heel snel spoelen.

In antwoord op mijn inventarisatie kreeg ik te horen dat er de laatste tijd veel onderhoud is geweest aan het cachegeheugen. Hierdoor kan het zijn dat het cache op meerdere units geleegd is. Dan komen ook alle opgeslagen tijdsmarkeringen te vervallen en kan het zijn dat er meer dan anders opnames niet te hervatten waren. Ik weet niet of ze nog steeds met onderhoud bezig zijn, maar het zou in ieder geval op korte termijn weer beter moeten gaan met hervatten :)

Zie ook verder hier voor meer info over serieopnames en eventuele issues daarmee.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Inderdaad. Héél irritant. Vooral als je niet hebt opgelet waar je was. Of dat vergeten bent.

Ook irritant. Je komt via "mijn opnames" na de laatste softwareupdate niet meer vanzelf op de meest recente.

Reputatie 7
Badge +18
Ja dat klopt Peter.

Het lijkt wel of de videoserver dit niet altijd meer onthoud. Want onze tv kastjes onthoud dit niet. Dat wordt bij KPN onthouden waar je gebleven bent. Dus er gaat bij hun iets MIS!!! 🙂 Maar ja, wat? Dat zullen we nooit weten.
Reputatie 2
Badge
Ik ontdekte, zoals in mijn eigen, gerelateerde topic is te lezen ( http://forum.kpn.com/t5/Interactieve-TV/Opname-perikelen/td-p/387424/page/3 ) dat het bufferen ook niet snel genoeg gaat. Wellicht is dat ook de oorzaak van het hier genoemde probleem. De communicatie tussen kastje en KPN servers gaat te traag.  

Reputatie 7
Badge +18
Nog een mededeling, als ik naar Videoland Unlimited kijk, en ik pak bijvoorbeeld Flikken Maastricht, die duurt dan 49 minuten. Staat het in de minigids soms anders. Niet: 00:00 - 00:49, Maar: 00:00 - 05:33. Oftewel 5 uur 33 min. En een serie duurt echt geen 5 uur. Hier zit een "bug" in. En dan onthoudt de videoserver NIET waar je gebleven bent. Omdat ie niet de juiste tijd kan aangeven, dan begint ie opnieuw. Omdat ie niet meer weet wat de tijd is. Misschien kan hier eens naar gekeken worden door de technische dienst van interactieve TV. En zeker bij films of series bij alle On Demand diensten die ik eerder heb genoemd in dit forum. Dus, KPN succes met het speurwerk. 🙂 😉
Reputatie 7
Ik heb bij willekeurige films in álle genres (;)) dat er soms en soms best vaak 5:33 staat. En bij later bekijken van dezelfde titel staat er dan weer de juiste lengte/tijd in de infobalk tijdens spelen. Maar soms, bij nog een keer, staat er dan weer 5:33 idd. Grillig.

Dit heb je een maand of wat geleden ook al opgemerkt hier, maar dat kan ik zo even niet vinden, Dennis. Er is dus nog niks aan/mee gedaan.

Reputatie 2
Ja, zeer herkenbaar en al langere tijd !!

DennisDatema68 schreef op 1 feb '16 om 19:00u
Ja dat klopt Peter.

Het lijkt wel of de videoserver dit niet altijd meer onthoud. Want onze tv kastjes onthoud dit niet. Dat wordt bij KPN onthouden waar je gebleven bent. Dus er gaat bij hun iets MIS!!! Smiley Vrolijk Maar ja, wat? Dat zullen we nooit weten. 
Reputatie 7
Badge +18

PeterG schreef op 2 feb '16 om 11:50u

Ik heb bij willekeurige films in álle genres (Smiley Knipoog) dat er soms en soms best vaak 5:33 staat. En bij later bekijken van dezelfde titel staat er dan weer de juiste lengte/tijd in de infobalk tijdens spelen. Maar soms, bij nog een keer, staat er dan weer 5:33 idd. Grillig.

Dit heb je een maand of wat geleden ook al opgemerkt hier, maar dat kan ik zo even niet vinden, Dennis. Er is dus nog niks aan/mee gedaan.

Nee er is daar niks mee gedaan, ik zal eens kijken of ik die topic nog kan vinden :)

Reputatie 7
Badge +18

Bartjepa schreef op 2 feb '16 om 12:56u

Ja, zeer herkenbaar en al langere tijd !!

DennisDatema68 schreef op 1 feb '16 om 19:00u
Ja dat klopt Peter.

Het lijkt wel of de videoserver dit niet altijd meer onthoud. Want onze tv kastjes onthoud dit niet. Dat wordt bij KPN onthouden waar je gebleven bent. Dus er gaat bij hun iets MIS!!! Smiley Vrolijk Maar ja, wat? Dat zullen we nooit weten.

Oké ,

Bij u is het dus ook, dan zouden ze nou toch eens moeten gaan reageren over deze issue! :)

Zijn er nog meer klanten die er last van hebben? Lezen jullie dit? laat dan alsjeblieft een reactie achter! ;)

Reputatie 7

DennisDatema68 schreef op 2 feb '16 om 14:42u

Ik heb bij willekeurige films in álle genres (Smiley Knipoog) dat er soms en soms best vaak 5:33 staat. En bij later bekijken van dezelfde titel staat er dan weer de juiste lengte/tijd in de infobalk tijdens spelen. Maar soms, bij nog een keer, staat er dan weer 5:33 idd. Grillig.

Nee er is daar niks mee gedaan, ik zal eens kijken of ik die topic nog kan vinden Smiley Vrolijk

Gevonden, Dennis! Tijdsduur video klopt niet! is 'm.

Reputatie 7
Badge +18

PeterG schreef op 2 feb '16 om 14:55u

DennisDatema68 schreef op 2 feb '16 om 14:42u

Nee er is daar niks mee gedaan, ik zal eens kijken of ik die topic nog kan vinden Smiley Vrolijk

Gevonden, Dennis! Tijdsduur video klopt niet! is 'm.

Dank je wel, speurneus Peter! 😉 :)

Reputatie 7
Badge +27
Alright, ik heb misschien een manier om dit te kunnen uitzetten. Daarvoor heb ik wel meerdere mensen nodig die hier last van hebben.

Van Dennis en Rick Blaine heb ik al gegevens,  wil je mij een privébericht sturen met je naam en adres?

Peter, heb jij, buiten de tijdsweergave, ook issues met opnames zoals hier beschreven?

Reputatie 7
. Ik kies inderdaad regelmatig voor "opname hervatten -ja" en vaak speelt ie doodleuk weer v.a. het begin. Dit is vooral als de opname al wat ouder is, of langere tijd niet gebruikt.

Reputatie 7
Badge +18

PeterG schreef op 2 feb '16 om 17:23u

@Erik_. Ik kies inderdaad regelmatig voor "opname hervatten -ja" en vaak speelt ie doodleuk weer v.a. het begin. Dit is vooral als de opname al wat ouder is, of langere tijd niet gebruikt.

Ik heb zelf een keer gehad dat de opname of een On Demand dienst. Een paar weken (maand) zo laten staan, toen wou ik het weer verder gaan kijken, maar toen begon die gewoon waar ik gebleven was. Maar het komt regelmatig voor dat ie opnieuw begint. En meestal is het ook als ik van de ene tv-ontvanger naar de andere tv-ontvanger ga. (Voordat ik de vraag krijg, waarom kijk je hem dan niet af? Op die ene ontvanger? Ik moet regelmatig op bed liggen, vanwege me lichamelijke beperking. Van de rolstoel wordt ik ook wel eens zat! 😛 😉 )

Reputatie 7
Badge +27
Dan voeg ik jou ook toe aan mijn lijstje, Peter. Oh, en voor ik het weer vergeet. Dat je bij het kiezen voor Opnames terecht komt op het laatst gebruikte scherm in plaats van aan het begin van de lijst is een bewuste verandering. Het feit dat hij bij sommige klanten juist steeds weer terugsprong naar het eerste scherm was de bug.

Reputatie 7

Erik_ schreef op 4 feb '16 om 11:45u

Dan voeg ik jou ook toe aan mijn lijstje, Peter. Oh, en voor ik het weer vergeet. Dat je bij het kiezen voor Opnames terecht komt op het laatst gebruikte scherm in plaats van aan het begin van de lijst is een bewuste verandering. Het feit dat hij bij sommige klanten juist steeds weer terugsprong naar het eerste scherm was de bug.

Nou, dan heeft mijn dvd recorder al 9 jaar die buitengewoon prettige (! 😉 🙂 ) "bug".

Maar bij sommige klanten??? Dat is dan "toevallig" iedereen geweest, incl. mezelf, die iTV van KPN heeft. Heel gek hoor.

Ik vind het niks zo. Steeds lastig je laatste opname te vinden. :@

Oudere opnamen staan vaak om enige tijd nog te bewaren!

Graag weer zo spoedig mogelijk dat je gewoon in je laatste opnamen komt!!

Reputatie 7
Badge +16
PeterG schreef op 2 feb '16 om 17:23u
@Erik_. Ik kies inderdaad regelmatig voor "opname hervatten -ja" en vaak speelt ie doodleuk weer v.a. het begin. Dit is vooral als de opname al wat ouder is, of langere tijd niet gebruikt.

Die ervaring heb ik ook. Je kunt dan ook niet naar een bepaald punt doorspoelen, alsof de film eerst even moet laden.

Het lijkt alsof opnames na verloop van tijd wat dieper op de server worden geplaatst.

Reputatie 7
Badge +18

Giant2000 schreef op 4 feb '16 om 15:24u

Die ervaring heb ik ook. Je kunt dan ook niet naar een bepaald punt doorspoelen, alsof de film eerst even moet laden.

Het lijkt alsof opnames na verloop van tijd wat dieper op de server worden geplaatst.

Hoezo dieper op de server geplaatst? Kun je dat eens uitleggen ?

Reputatie 2
Badge
het lijkt inderdaad alsof KPN oudere opnamen op een tragere server of op een tape-je zet ofzo, zodat het bufferen ook trager gaat, te traag om op de juiste plek te hervatten.
Reputatie 7
Badge +18

rick_blaine schreef op 4 feb '16 om 16:33u
@DennisDatema68 het lijkt inderdaad alsof KPN oudere opnamen op een tragere server of op een tape-je zet ofzo, zodat het bufferen ook trager gaat, te traag om op de juiste plek te hervatten.

Dat lijkt me niet dat dit gebeurd, maar dit is wel een mooi onderwerp dat KPN eens uitleg komt geven op deze forum. Ze maken mij niet wijs dat ze dat niet weten waar het allemaal geplaatst wordt. 😉 Ja, op de videoserver! Ja, dat weten we ook wel! :D

Reputatie 7
Badge +16
DennisDatema68 schreef op 4 feb '16 om 16:30u
Giant2000 schreef op 4 feb '16 om 15:24uDie ervaring heb ik ook. Je kunt dan ook niet naar een bepaald punt doorspoelen, alsof de film eerst even moet laden.

Hoezo dieper op de server geplaatst? Kun je dat eens uitleggen @Giant2000?

Alle programma's van alle zenders worden een jaar lang centraal opgeslagen door KPN. Het enige wat wij als gebruiker zien is het stukje tijd wat is gereserveerd, in de volksmond: opgenomen. Een programma wat veel wordt opgenomen lijkt beter te streamen dan een opname die al maanden op de server staat.

Reputatie 7
Badge +27
Ik zie net een mailtje in mijn inbox verschijnen over stoppende opnames. Dit komt niet helemaal overeen met wat jullie ervaren, maar het is dicht genoeg in de buurt. Het gaat hier dan om een opname die zomaar stopt met afspelen. Hij springt dan terug naar het menu, geeft foutcode 2035 of een zwart scherm. Hiervoor zijn ze op dit moment intern een configuratieaanpassing aan het testen. Ik verwacht dat deze dan in de loop van volgende week live gezet zal worden. Ik hoop dat dit ook helpt voor jullie problemen.

Ik stel voor dat we dat even afwachten, ondertussen verzamel ik vrolijk gegevens door.

Reputatie 7
Badge +27
Goed, ik heb zojuist mijn inventarisatie voor het niet kunnen hervatten doorgemaild. Het is even afwachten hoe ze dit oppakken verder. Als ik terugkoppeling krijg horen jullie weer van me.

Reputatie 7
Badge +27
Ik heb vanmiddag de gelegenheid gehad om, samen met Joran, wat vragen te stellen aan een van onze iTV mensen. We hebben het vrij uitgebreid over opnemen gehad en waarom en hoe het soms fout gaat. Ik heb zelf nuttige dingen geleerd over hoe het nu eigenlijk werkt.

In de basis komt het erop neer dat opnames in het netwerk op twee lagen, zeg maar, opgeslagen worden. We hebben de diepere opslag en we hebben het cachegeheugen. Dit cachegeheugen bestaat uiot verschillende losse units.Populaire programma's en nieuwe programma's zijn te vinden in het cachegeheugen. Als die dan ook worden opgeroepen om te worden bekeken zijn ze snel in hun geheel beschikbaar. Ze kunnen dan volledig doorgespoeld worden en ook op volle snelheid. Op het moment dat deze opname dan gepauzeerd/gestopt wordt, wordt in dat cachegeheugen het tijdstip gemarkeerd. 

Als je op een later moment verder wilt gaan met de opname probeert het systeem hem van hetzelfde stukje cachegeheugen te pakken. Als dit lukt, hartstikke mooi, je opname hervat waar je was gebleven. Als dit niet lukt moet hij ergens anders op zoek naar je opname.

Lukt het om hem van een ander stuk cachegeheugen te pakken, dan mist de tijdsmarkering. Hervatten lukt in dit geval dan niet. Wel is de opname dan weer snel geladen en kun je ook snel doorspoelen naar het punt waar je was gebleven.

Als de opname ook niet meer op ander stuk cachegeheugen te vinden is, dan moet hij uit de diepere opslag komen. Vanaf die opslag wordt hij dan gekopieerd naar het cachegeheugen. Afhankelijk van hoe lang het programma duurt en de drukte op het netwerk kan het even duren voor hij klaar is met kopiëren. De opname is dan wel direct beschikbaar, maar omdat hij nog niet alles gekopieerd heeft kun je nog niet direct heel ver of heel snel spoelen.

In antwoord op mijn inventarisatie kreeg ik te horen dat er de laatste tijd veel onderhoud is geweest aan het cachegeheugen. Hierdoor kan het zijn dat het cache op meerdere units geleegd is. Dan komen ook alle opgeslagen tijdsmarkeringen te vervallen en kan het zijn dat er meer dan anders opnames niet te hervatten waren. Ik weet niet of ze nog steeds met onderhoud bezig zijn, maar het zou in ieder geval op korte termijn weer beter moeten gaan met hervatten :)

Zie ook verder hier voor meer info over serieopnames en eventuele issues daarmee.
Reputatie 7
De laatste tijd (week ?) gaat het hervatten inderdaad beter.

En ik snap nu ook waarom een oudere opname niet 1,2,3 bv 15 minuten vooruit te zetten is. Als je 1 5 0 0 en dan >> intoetst.

Reputatie 2
Badge
Duidelijk, bedankt voor de toelichting. Ook hier geldt dat ik, net als bij het serieopnemen, nog wel wat verbeteringen van KPN verwacht. Het gebruiksgemak zou minstens zo groot moeten zijn als bij een hd recorder, zeker voor hervatten. Op dit moment werkt het al vaak niet meer als de opname nog maar een paar dagen oud is. En als je dan gewoon rechtstreeks naar xx minuten kon springen kan ik er nog mee leven, maar dat lukt dus ook niet op zo'n moment. 

Reageer