Vraag

Opnames regelmatig niet zichtbaar op tweede ontvanger

  • 16 April 2019
  • 9 reacties
  • 1785 keer bekeken

Reputatie 2
Ik heb twee digitale ontvangers en het komt regelmatig voor dat ik een opname die ik in de woonkamer start (met de afstandsbediening) niet te zien krijg op de ontvanger die in de slaapkamer staat. Soms helpt het om de stroom er helemaal af te gooien, soms verschijnen ze opeens een dag later, soms ook helemaal niet. Best irritant eerlijk gezegd. Bijvoorbeeld in de woonkamer film opgenomen en stukje gekeken en wil deze op bed afkijken, maar daar stat de opname niet in het menu.

Het lijkt erop dat dit alleen gebeurt als ik de opname start via de afstandsbediening op het kastje zelf en niet als ik de opname vanuit de ITV app initieer.

Eergisteren had ik het weer en heb toen geprobeerd een en ander te herstellen door de software helemaal van de ontvanger te verwijderen en opnieuw te downloaden. Niet alleen is dat geen pretje want dat duurt met mijn internetverbinding al snel 15 minuten, het bood ook geen oplossing helaas.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi influenza, goed dat je het zo uitgebreid hebt kunnen testen.

Dit is een bekend probleem maar wel een die we proberen te minimaliseren. Een korte uitleg is dat beide TV-ontvangers, het TV-platform en iTV Online (de apps+website) een eigen database ophouden van opnames en tijdsmarkeringen (om te hervatten). Deze databases worden met elkaar gesynchroniseerd. Als je een opname kijkt wordt er periodiek een tijdsmarkering opgeslagen en gesychroniseerd. Als je een opname stopt gebeurt hetzelfde. De opnames worden sowieso eens per dag volledig gesynchroniseerd. Als er iets mis gaat staat de opname er daarom na een dag opeens wel weer bij. Door een herstart wordt de hele lijst ook opnieuw ingeladen.

Ik ben daarom benieuwd op welk van de ontvangers je de reset/herstarts uitvoert. Als het via de app niet misgaat zit het probleem mogelijk bij de ontvanger in de woonkamer. Kun je eens testen of een fabrieksreset op die ontvanger er voor zorgt dat het beter werkt?

Een perfect werkend systeem is op de huidige manier niet te garanderen maar het klinkt alsof je er uitzonderlijk veel last van hebt. Er wordt al een paar jaar gewerkt aan een systeem waarbij er geen lokale databases meer zijn, alleen een enkele online database. Dat zal de uiteindelijke oplossing zijn voor alle synchronisatieproblemen maar ik durf niet in te schatten wanneer dat af is.
Reputatie 2
Ik reset de ontvanger waar de opname niet zichtbaar is, maar als ik het verhaal hierboven lees is het natuurlijk logischer dat de interne database van de ontvanger beneden niet goed gerepliceerd wordt waardoor de gegevens nooit worden gesynct met de ontvanger in de slaapkamer. Ik ga kijken of ik die beneden een reset kan geven.

Bedankt voor het uitvoerige antwoord!
Reputatie 7
Badge +28
Graag gedaan en ik ben erg benieuwd of het daarmee is opgelost. Laat maar weten!
Reputatie 2
Helaas gisteren weer hetzelfde probleem. Beneden filmpje aan het kijken, opname gestart via mobiel, daar is de opname ook te zien onder opnames. op mijn ontvanger boven niets te zien.

kan het het zo zijn dat ik op de ontvanger boven alleen opnames zie die niet HD zijn? Hoewel het kastje wel staat ingesteld op HD overigens.
Reputatie 7
Badge +28
Daar zeg je me wel wat, daar heb ik niet aan gedacht. De 2e ontvanger wil mogelijk wel een HD stream maar ontvangt een SD stream als er beperkte bandbreedte beschikbaar is. Sinds we HD op 1 hebben worden alle opnames zowel in HD als SD gemaakt zodat je de opnames op alle apparaten kunt terugkijken. In ons netwerk zijn het wel verschillende bestanden waardoor ik me goed kan voorstellen dat de voortgang niet overgenomen wordt als je in een andere kwaliteit verder kijkt. Interessante vraag. Ik leg het voor aan de TV-ontwikkelaars en kom er op terug!
Reputatie 7
Badge +28
Het duurde even want er kwam een hele lading aan interessante technische informatie achter weg.

Elke opname wordt in verschillende kwaliteiten opgenomen (SD, HD en online). Op het moment dat je stopt met kijken wordt er een markering opgeslagen waar je bent gebleven. Die markering is niet gekoppeld aan een specifieke kwaliteit, dus in theorie kun je op een ander apparaat verder kijken in elke kwaliteit.

Vervolgens wordt het iets complexer. Het achterliggende systeem is zodanig ingericht dat er snelle cacheservers zijn en iets tragere simpele opslag. De cacheservers worden voornamelijk gebruikt voor populaire en recente programma's. De simpele opslag wordt gebruikt voor programma's die ouder zijn, of minder populair. Van populaire programma's hebben we daarnaast ook meerdere exemplaren verspreid over de snelle servers. Op het moment dat je verder kijkt naar een opname op hetzelfde apparaat zal je over het algemeen op dezelfde server uitkomen. Waarbij de markering er dan ook nog is en de opname op dezelfde plek verder gaat als je bent gestopt. Maar, als je op een ander apparaat gaat kijken, dan kan het zijn dat je op een van de andere servers terecht komt. Dat proberen we zoveel mogelijk te voorkomen, maar lukt niet altijd. Als je dan op een andere server terecht komt ontbreekt dus je markering en begint de opname weer bij het begin.

Op de achtergrond wordt gewerkt om het hervatten altijd mogelijk te maken, ongeacht de kwaliteit en op welke server het staat opgeslagen. Wanneer dit klaar is kan echter nog niet worden aangegeven. Tot die tijd kan het gebeuren dat een opname niet hervat kan worden op een apparaat. De kwaliteit van de opname (SD of HD) heeft er dus niet specifiek mee te maken, wel is de kans groter dat het niet mogelijk is als de opname niet recent is, of van een programma/zender dat niet veel wordt bekeken.
Reputatie 2
Dag Joran,

bedankt voor je antwoord. Jouw redenatie volgend zou het probleem dus alleen moeten optreden als ik gedurende een programma begin met opnemen en op de andere ontvanger wil verder kijken? Dat zou zich dan kunnen uiten in het ofwel volledig onzichtbaar zijn van de opname of het niet kunnen kijken van het punt waar ik gebleven ben? Een losse opname die ik bijvoorbeeld nu start van een programma en wat ik niet aan het kijken ben zou altijd zichtbaar moeten zijn ongeacht de kwaliteit van opname? Maakt het hierbij nog uit dat ik op de mobiele app alleen HD zenders als favoriet heb ingesteld (of wordt er alsnog zowel een HD als SD opname gemarkeerd?).

In mijn specifieke laatste geval was de HD opname (gestart via mijn telefoon) wel zichtbaar op de ontvanger beneden die op HD staat ingesteld en niet op de ontvanger boven (die een SD stream ontvangt).

Edit: ik heb net een opname gestart van een programma op NPO1 HD. Als ik nu kijk zie ik daar idd een geplande opname, als ik in de App kijk bij NPO1 niet HD zie ik geen geplande opname staan.
Reputatie 7
Badge +28
Niet helemaal, er zijn eigenlijk twee problemen:

(geplande) Opname niet zichtbaar op een andere ontvanger/ITV Online: Daar gaat mijn eerste reactie over.

Opname wil niet hervatten: Op dezelfde ontvanger is de kans groot dat je verder kunt kijken. Sporadisch kan het gebeuren dat je op een andere server in ons netwerk terecht komt en dat het hervatten niet lukt. Als je op een ander apparaat dezelfde opname verder kijkt is de kans groter dat je niet verder kunt kijken.

Het maakt in beide gevallen niet uit of je naar de uitzending aan het kijken bent en de kwaliteit van de opname staat er los van. Het zijn ook beide zaken die aan onze kant opgelost moeten worden en waar we actief aan werken om de ervaring te verbeteren.
Reputatie 2
Ik kan het nu wel reproduceren overigens: start ik via de app een opname op een HD zender dan zie ik de opname wel op de ontvanger beneden die HD ontvangt en niet op de ontvanger boven die op SD staat. Lijkt er toch wel op dat als je op een HD zender een opname start alleen de HD stream wordt gemarkeerd.

Reageer