Beantwoord

opnemen HD tv programma's (en niet HD)

  • 31 January 2019
  • 3 reacties
  • 133 keer bekeken

Ik mis een e-mailadres van een servicebalie waar je gewoon vragen kunt stellen, of suggesties kunt doen en waar je dan een vriendelijk en deskundig antwoord op krijgt. Omdat ik dat nergens kan vinden, zet ik mijn vraag maar op dit forum.
En daar mis ik het onderwerp (subforum) tv ... er is alleen interactieve tv, maar daar gaat mijn vraag niet over!

Een tijd geleden zijn de zenders voor HD tv-programma's (701 enzovoort) verdwenen. De zenders voor HD zijn nu 1, 2, 3 enzovoort. Er blijkt echter 'ergens onder water' nog een serie niet-HD mee te draaien. Dat blijkt bij opnamen. Programmeer ik een programma, in HD, dan zijn er soms twee opnamen: eentje HD en eentje gewoon. Dit vooral met series die ik al jarenlang opneem. Die 'gewone' zat nog ergens in het geheugen van KPN? Ik vraag er niet om èn kan niet vinden waar het is geprogrammeerd. Het stoort pas echt als blijkt dat ik series niet in HD kan opnemen - dat kan een andere oorzaak hebben, maar het lijkt samen te hangen met dit nog meedraaien van oude gegevens... want soms is er dan toch een opname gemaakt (niet-HD).

Nog een paar vragen over opnemen:
  • is er een truc om het opnemen automatisch te laten doorgaan als er van je favoriete programma een nieuwe serie start? Je moet dat maar net in de gaten hebben - serie nr en episode staan meestal niet vermeld in gids of opneemprogramma.
  • als je Frost op RTL8 opneemt op woensdagavond staat er altijd: detectives op donderdag ... Dat is verwarrend. Wie regelt/programmeert deze tekst bij opname, de omroep (RTL8) of KPN?
Graag reactie, vooral over dat 'onzichtbaar' meedraaien van de niet-HD gegevens ...
MGvS
icon

Beste antwoord door PeterG 31 January 2019, 16:13

Bekijk origineel

3 reacties

Juist het forum is bedoeld voor suggesties (voor nieuwe zenders?). Ook vragen stellen kan hier gewoon, er zijn KPN medewerkers en diverse vrijwilligers die je graag van antwoord voorzien.

Volgens mij gaat je vraag volledig over Interactieve tv dus die opmerking kan ik niet plaatsen.

KPN heeft 2 televisiesystemen: Digitenne en Interactieve TV. (voorheen was er op het forum idd alleen TV maar daar kwamen dus vragen voor beide systemen. Omdat ze nogal verschillend zijn is het sinds 2 jaar gescheiden in die 2 rubrieken)

Van alle HD zenders is inderdaad (op de achtergrond en voor klanten die geen HD kunnen krijgen) nog een SD versie. Programmeer je in de gids van een HD zender dan zou je, als je ontvanger op HD standaard staat, gewoon alleen de HD opnamen moeten zien. Niet ook de SD (al gaat dat inderdaad nog héél af en toe mis.)
Is het geprogrammeerd dan wordt het inderdaad 2 X opgenomen, SD en HD. SD zou dus verder niet zichtbaar moeten zijn bij "HD standaard" instelling.

De ''verdubbeling'' is vaak te voorkomen door van series, waar je de opnamen al hebt gewist, ook uit "geplande opnamen" te verwijderen! Daar blijven zelfs hele oude "serie-opnamen" staan. Ik verwijder die altijd.

Wat je verdere vragen betreft:
  • Nee, die truuk is er niet. Je dient zelf in de gaten te houden wanneer een nieuw seizoen start van hetzelfde programma. Serie-opnemen werkt per seizoen.
  • Hmm, dat van Frost vind ik apart. Er zou hetzelfde moeten staan als in de gids (wordt a.h.g.i. gekopieerd naar de opnamen). Zal volgende week Frost (heb ze allemaal al gezien, direct na het laatste seizoen is RTL weer overnieuw begonnen) eens opnemen en kijken wat er dan in de opnamen bij staat. Heb je bij "geplande opnames" alle oude (serie) planningen van Detectives op woensdag én Detectives op donderdag" verwijderd? De boel daar opgeschoond.
Update: kom ineens nog een gelijke opmerking over opnemen Frost tegen. Daar lijkt dus idd iets niet goed te gaan. Zal dit even apart melden bij het moderatorteam.
Dank voor snelle en heldere reactie, Peter. Ik dacht dat interactieve tv slaat op tv kijken via je PC (internet), niet op digitale ontvangst op tv toestel. Weer wat geleerd... De oude opnamelijst ga ik bekijken en opschonen.
MGvS
Oh ah 😃
Nee via PC noemen we het "interactieve tv online" Of "interactievetv.nl" (interactieve tv punt nl) naar de link v.d. website.
Via de losse ontvanger is het ook interactief: je kunt terugkijken; films huren; e.d.

Overigens gaan dubbel vermelde opnamen (SD en HD) niet ten kosten van je percentage. Telt voor 1.

Reageer