Oproep voor verplaatsing HD zenders!

• 6 oktober 2012
  • 278 reacties
  • 17482 keer bekeken

Toon eerste bericht

278 reacties

Reputatie 7
Een zwager van mij (oud scheidsrechter) kijkt altijd op z'n tweede toestel naar voetballen (nog een oude buizen TV met SCART). M'n schoonzuster kijkt dan op het andere Full-HD-toestel naar een zender ergens tussen 1 en 15, maar dus niet 701-715, laat staan 661 of zo (ze hebben glasvezel). Ik heb ze de voordelen van HD al eens proberen uit te leggen, ze horen me glimlachend aan maar het boeit ze niet.

Ach met stereo was (is?) het al niet veel anders. Alleen de invoering van kleuren TV (zo'n 45 jaar of zo geleden) kon de mensen in extase brengen, maar dan werd er weer geklaagd over de (toen nog vaak) onnatuurlijke kleuren. Oef, daar verraad ik toch mooi m'n leeftijd mee :manembarrassed:

Reputatie 4
Badge +3
Met name bij sportwedstrijden vind ik het wel veel uitmaken. Toen de Tour voor het eerst in HD werd uitgezonden keek ik mijn ogen uit, bij UPC was dat wel te verstaan. In die tijd schakelde ik ook vaak voor het geluid naar de HD zenders. Helaas merk ik daar bij KPN nauwelijks verschil, zelfs als mijn receiver aangeeft dat het 5.1 geluid betreft klinkt het nog allerbelabberst. Alleen bij Discovery HD klinkt het enigszins ruimtelijk maar dat kijk ik weinig. Ook omdat ik niet goed weet waar die zit en er niet spontaan voorbij zap.

Dus ook voor mij geldt dat ik het vaak teveel moeite vind om 701 oid in te typen. Ik heb gematigde hoop dat de kwaliteit op 661-> eindelijk acceptabel zal zijn, maar omdat ik al(!) anderhalf jaar glasvezel heb is mijn kastje al te oud om daarvan te kunnen profiteren. 

De cynicus in mij denkt dat het allemaal een bewuste keuze van KPN is. Dat de HD zenders ergens verstopt zitten zodat vooral niet teveel mensen bandbreedte innemen.

Reputatie 7
Ik heb in mijn familie veel KPN-abonnees die net als bij Giant niet naar 701/661/741 switchen. Dat is domweg teveel moeite en het verschil is vaak niet of nauwelijks zichtbaar, ook al omdat veel programma's nog niet in HD worden uitgezonden. Ik heb het hier over mensen van alle leeftijdscategorien.

Een paar voorbeelden: het NPO journaal van 18.00 en 20.00 uur: (nog) niet in HD (de andere journaals komen uit een andere studio en zijn wel in HD net als b.v. Studio Sport). De VARA zendt - naar ik in een ander topic daarover heb vernomen - (zowat) helemaal niets in HD uit, omdat ze dat te duur zouden vinden (NB. DWDD wordt naar verluidt wel met HD-camera's opgenomen (Youtube-filmpjes uit die uitzendingen zijn vaak wel in HD) maar in SD uitgezonden, ook op 661 en 701.

En zelfs als het wel allemaal HD is valt het vaak niet op. Het heeft ff geduurd voordat ik door had dat Flikken Maastricht in HD was: dat las ik ergens want het was me nog niet opgevallen. En wie van de kijkers naar GTST ("Ook beschikbaar in HD") ziet duidelijk verschil tussen 4 en 704? Over 664 kan ik niet meepraten: geen glasvezel hier.

Tenslotte: ik heb in dit topic al vaker aangegeven dat KPN van plan is de HD-zenders in de eerste helft van dit jaar naar "1" etc. te verplaatsen, voor zover de bandbreedte dat toelaat. Of dat alleen voor de 66x-zenders geldt of voor de 7xx-zenders weet ik niet. Vrije indeling van zenders schijnt nog niet aan de orde te zijn, maar daar gaat dit topic feitelijk ook niet over.

Reputatie 7
Badge +16
laserbean3 schreef:
Giant2000 bepaalt wel even wat goed genoeg is voor de mensen. Nogal aanmatigend.

Het is mijn praktijkervaring, niks aanmatigend...

Niet dat ik tegen het verplaatsen van HD naar de eerste posities ben, integendeel zelfs!

Reputatie 4
Badge +3
Giant2000 bepaalt wel even wat goed genoeg is voor de mensen. Nogal aanmatigend.

Als je naar een TV winkel gaat, dan is hier full hd de standaard, niets anders.

We kopen zo'n plat HD-ding, hangen het aan de muur en krijgen een onlogische zenderlijst voorgeschoteld.

We kochten toch een HD-ding....

"Laten we beginnen met SD zenders"

SD...dat was toch iets van vroeger

Reputatie 7
Badge +16
NPO1 zit gewoon op 1 toch? Dat is het enige wat je hoeft uit te leggen aan je ouders.

Zijn ze geïnteresseerd in beter (HD) beeld dan is er een mogelijkheid te kiezen voor 701.

Nou ken ik je ouders natuurlijk niet, maar die van mij kijken op een supermoderne Samsung TV met een SD kastje van Ziggo verbonden via SCART en ik hoor ze nooit klagen dat het beeld wazig is. Ik heb ze ook wel eens uitgelegd dat het allemaal veel beter kan en ik laat ze dat bij mij thuis ook zien, maar ondertussen blijven ze kijken zoals het nu is en ze zijn daar super tevreden over.

Mijn vrouw en mijn dochters kijken altijd naar 1 etc., die nemen de moeite niet eens naar 701 etc. te gaan. Als ik binnenkom is het eerste wat ik doe naar 701 gaan. Gaan ze vervolgens naar NPO2 kijken drukken ze gewoon de 2 in.

Sommige mensen interesseert HD gewoon niet.

Triest....dieptriest.

Dit topic begon in otober 2012, we zijn nu in februari 2015 en....weinig progressie.

De vraag lijkt me niet onredelijk. Hoe moet ik aan mijn ouders (net de 70 gepasseerd) dat NPO1 zit op 1, 661, 701 en 740 ? Komend van Ziggo is dit een teleurstelling.

Het is een basisbehoefte, geen high-tech feature toch ?

Triest :(

Reputatie 7
Badge +16
Albatros schreef:
Kunt u dat feit uitleggen?

Ik ben geen programeur maar dit lijkt mij kinderlijk eenvoudig.

Technisch weet ik dat niet.

Misschien kan iemand van de technische afdeling uitleggen:

- waarom geen eigen zenderindeling gemaakt kan worden?

- waarom er geen meerdere geluidssporen mogelijk zijn?

- waarom ondertitels niet op te roepen zijn, anders dan via teletekst?

Stuk voor stuk mogelijkheden die wel bij DVB-* wel mogelijk zijn.

Reputatie 2
Precies en als dat te moeilijk wordt koppel je het kanaal nummer aan een kanaal nummer.

701 = 701

1 = 701

Reputatie 5
Badge +7
Het is gewoon mogelijk om dit te realiseren een favorietenlijst waarbij jezelf de volgorde bepaald.

Het is mogelijk bij Vodafone dus waarom niet bij de KPN.

En als je het gewoon gaat bekijken koppel je een kanaalnummer aan bepaalde stream dus helemaal geen hogere wiskunde.

Ik snap dan ook niet waarom KPN dit nog steeds niet heeft het zou zoveel klanten tevreden stellen.

Reputatie 2
Kunt u dat feit uitleggen?

Ik ben geen programeur maar dit lijkt mij kinderlijk eenvoudig.

Reputatie 7
Badge +16
Feit is wel dat de aansturing van zenders via DVB (Ziggo (C), maar ook Digitenne (T) en Canal Digitaal (S)) iets anders werkt dan IPTV (KPN).

@Pajaro

Dat heb ik laatst ergens gelezen. Vergis je niet ik zou ook ontzettend graag mijn eigen zenderindeling willen maken hoor :)

Reputatie 2
Badge +1
@kjlffrr: Dan mag je mij vertellen waarom dit wel mogelijk is bij Ziggo. Je betaald een enorme bak geld per maand. Dan is het wel logisch dat een klant zelf zijn kanaal volgorde mag bepalen. De 1 laat het en de ander wil graag na Ned 1, 2 en 3 in HD Glas op kanaal 4 BBC in HD Glas ipv RTL4. Dit moet toch gewoon mogelijk zijn? Als het bij Ziggo kan dan kan KPN het ook gewoon.

Of ze willen het inderdaad niet. Of de techneuten zijn niet slim genoeg dat ze het niet kunnen maken... maar dat lijkt me sterk...

zelf je zenderindeling maken zal er nooit komen, aangezien omroepen afdwingen op welk kanaal ze worden uitgezonden. Hierover klagen moet je dus niet bij KPN doen maar bij RTL en SBS enzo.

De zenders met de beste kwaliteit op 1 laten beginnen lijkt me wel iets wat KPN dient door te voeren...

Reputatie 4
Badge +3
Het ís natuurlijk ook helemaal niet onmogelijk. Het is kinderlijk eenvoudig om een extra tabelletje te maken waardoor iedereen zelf de volgorde kan bepalen, eventueel met een default instelling die afhangt van het type abonnement. Het is gewoon onwil dat dat er niet is.

Reputatie 2
Badge +1
Hoe lang zijn ze daar dan wel niet mee bezig? Het is inmiddels 2015. De eerste echte HD zenders had Ziggo al in 2008. Al sinds 2012 zijn er topics hierover en nog zitten we lekker SD te kijken. En sommigen met een beetje geluk eindelijk al HD Glas of de 701 etc. zenders.

Er zitten vast genoeg slimme technische koppen bij KPN die ook wel kunnen bedenken om een protocol op te bouwen die kan zien: o adsl? Die krijg geknepen HD kanalen. Glasvezel? HD Glas op 1 etc. Je maakt mij echt niet wijs dat dit nogsteeds onmogelijk is.

Heel mooi. Word ik een nog tevredener KPN-klant :D

Reputatie 7
Badge +16
ahoog schreef:
Idd. Sowieso meer HD-zenders graag die op 1 beginnen. 

Dat is onmogelijk.

Hier loopt intern een verbetervoorstel voor. Gaat gebeuren.

Idd. Sowieso meer HD-zenders graag die op 1 beginnen. 

Reputatie 7
Badge +13
Ik sluit mij hierbij aan.

De HD glaszenders op het glasvezelnetwerk vanaf 1 etc.

En meer HD glaszenders s.v.p.

Zo wie zo meet HD zenders graag.

Reputatie 2
Badge +1
Ziggo heeft groot onderhoud aan het netwerk. ALLE basiszenders zijn nu in HD met Dolby Digital! Dus KPN? Wij op glasvezel en niet eens alles in HD. Laat staan de HD Glas zenders op 1,2 etc. Graag spoedig aanpassen want er is makkelijk mogelijkheid toe. Waarom moet het bij jullie zo lang duren en elke keer maar weer uitgesteld worden?

Het zou mooi zijn als er op zeer korte termijn: het basispakket alles in HD Glas. En Ned 1 HD GLAS op 1 etc. En dan meteen het mogelijk maken dat mensen zelf nog hun volgorde kunnen aanpassen. Pas dan zijn jullie voor mij gelijk aan Ziggo.

Lijkt me een mooie oplossing toch KPN? Jullie lopen wel erg achter met "je haalt de toekomst in huis". Jullie lopen gigantisch achter!

Reputatie 7
Ik wil de HD zenders helemaal niet vanaf 1, ik wil de HD glas zenders vanaf 1.

Ook wil ik de volgorde zelf kunnen bepalen, dus als ik de BBC zenders SD vanaf 4 wil hebben (voor de Nederlandse commerciëlen) dan wil ik dat kunnen instellen.

Dus nee KPN, a.u.b. niet hetzelfde als UPC, maar maak het echt klantvriendelijk en zorg er voor dat de klant zelf nummers kan toewijzen aan zenders.

Reageer