Oproep voor verplaatsing HD zenders!

• 6 oktober 2012
  • 278 reacties
  • 17482 keer bekeken

Reputatie 1
Nu het merendeel van de gebruikers beschikt over HD (heeft onderzoek aangetoond) lijkt het me zinvol om de HD zenders op de plek te zetten van de SD zenders, dus Nederland1 HD op 1 en Nederland1 SD op 701.

Wat is de reden hiermee te wachten???

278 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Het is alweer een tijdje geleden dat wij binnen de organisatie hebben aangegeven dat dit topic veel respons kreeg en dat er vanuit jullie de behoefte is om de HD zenders niet meer vanaf 700 te laten beginnen. Vanmorgen vond ik een leuk vooruitzicht in mijn mailbox. Er wordt op dit moment gewerkt om de vaste zender volgorde, en dan specifiek de HD zenders, te gaan veranderen.

De details zijn mij momenteel helaas nog niet duidelijk, dus ik kan helaas nog niet meer informatie geven. Wel werd mij duidelijk dat dit niet van vandaag op morgen zal worden gerealiseerd, maar zo het nu ilijkt n het komende half jaar. Weet dat het eraan zit te komen, zodra ik meer details heb, laat ik dit jullie uiteraard weten.  

Groet,

Allart

Reputatie 7
TEAMKPN schreef:

Beste mhennekens,

De reden is dat niet alle KPN klanten de tv zenders in HD kunnen ontvangen.
Klanten die in de buitengebieden wonen kunnen nu wel Alles-in-Eén bestellen met I-TV, maar ontvangen nog niet genoeg MB's voor het kijken in HD.
Wanneer wij de HD-zenders vooraan zetten, hebben deze klanten geen beeld op hun eerste kanalen.

Met vriendelijke groet,

Anton

Beste Anton,

Ook bij Ziggo zijn er nog steeds klanten die geen HD-geschikte ontvanger hebben. Zij krijgen automatisch de SD-zenders vanaf 1. Ziggo-klanten die wel een HD-geschikte ontvanger hebben krijgen automatisch de HD-zenders vanaf 1. Dit geldt zowel voor de settopboxen (Humax etc) als voor TV's met ingebouwde digitale tuner met CI+. Daar hoeven de klanten verder zelf niets voor te doen!

De iTV-ontvangers van KPN hebben in de instellingen de optie om HD uit of aan te zetten. Bij klanten met te weinig bandbreedte staat dat standaard uit. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om bij ontvangers waarbij de HD-optie aanstaat de HD-zenders vanaf 1 in te stellen en op ontvangers waarop de HD-optie uit staat de SD-zender vanaf 1. Als Ziggo het kan waarom KPN dan niet?

Reputatie 5
Badge +4
Het zou fijn zijn als Nederland 1 HD op kanaal 1 enz. zou zitten.

Nog fijner zou het zijn als je in de Persoonlijke Zenderlijst de volgorde van de zenders kon bepalen. Zo zou ik eerst alle HD-zenders als eerste plaatsen, daarna al mijn favoriete zenders en daarna bijna alle overige TV-zenders. Dat kan nu helaas niet! Belachelijk, bij een Humax STB kan dat wel:@

Reputatie 7
Op korte termijn staat alleen in de planning dat je je abonnementsgeld weer moet betalen ;)

Reputatie 4
Badge +5
Zou wel heel handig zijn, als de HD zenders vanaf 1 staan,

of een eigen volgorde kunnen bepalen.

Reputatie 1
Badge
Dank voor het meelezen. Het zou erg prettig zijn wanneer de HD zenders op de logische plaats zitten. Het verbaasde mij dat de HBO zenders er bijvoorbeeld midden tussen zitten. Wanneer je de HD lijst selecteert in de EPG is de volgorde echt onlogisch geworden met HBO bovenaan.

Verder moet je inderdaad continue 3 cijfers indrukken en aangezien er op de afstandsbedieing ook toetsen boven de cijfers zitten, druk je vaak blindelings verkeerd. Bij exact dezelfde Motorola ontvanger in Denemarken bij iptv van SE.dk is een aanpassing van de volgorde van de zenders in de zenderlijst mogelijk. Bovendien ligt de daar geleverde afstandsbedienig handiger in de hand en is er een draadloos toetsenbord voorhanden om te kunnen internetten met de Motorola kastjes.

De zenderlijst wordt daar net als hier centraal opgeslagen want als je de volgorde bewerkt is deze meteen in alle 3 de ontvangers aangepast. Technisch is er dus op de Motorola kastjes geen beperking. De enige beperking die ik kan bedenken is dat KPN in Nederland zichzelf een beperking heeft opgelegd...

Reputatie 4
Badge +3
Nog fijner zou zijn als je de zendervolgorde helemaal zelf kan bepalen. Zoals het bij analoge tv standaard was. En dat is (dus) helemaal niet ingewikkeld. Uiteindelijk zijn er toch maar zo'n twintig zenders of zo die je echt kijkt (en misschien nog wel veel minder). 

Reputatie 4
Badge +3
Mijn favoriete oplossing voor dit 'probleem' zou zijn: maak het mogelijk om zelf de volgorde te bepalen, zoals in het analoge tijdperk volstrekt normaal was. Dan maakt het ook helemaal niet uit dat nog steeds een aanzienlijk deel van de kijkers géén HD tv heeft.

Reputatie 7
Badge +16
Zoiets als serieopnemen? Dat kan al.

Reputatie 7
Badge +12
Ik heb inmiddels antwoord gekregen, helaas kan ik jullie nog niet helemaal blij maken (wel een beetje hoop ik). Men heeft binnen KPN nog steeds de intentie om de zendervolgorde zo snel mogelijk aan te passen, maar helaas kan ik er nog geen datum aan verbinden. Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn laat ik het jullie uiteraard direct weten. 

Reputatie 7
Ja, dat begrijp ik ook niet. B.v. bij Ziggo gebeurt dat automatisch als je TV-ontvanger geschikt is voor HD. Daar hebben zowel de standaard SD- als HD-kanalen een "hoger" kanaalnummer en afhankelijk van het type ontvanger (wel of geen HD) worden er dan een soort van snelkoppelingen van de hoge nummers naar de onderste nummers (1 t/m 15 of zo) gemaakt. Dus met een HD-toestel heb je dan altijd de gangbare HD-kanalen op de laagste nummers zitten.

Waarom kan KPN ook zoiets niet doen, of op z'n minst gebruikers de mogelijkheid bieden zelf de kanalen in te delen?

Reputatie 5
Badge +6
Zou best mogelijk zijn dat men kiest voor een systeem waarbij je aangeeft of je voortaan alle (beschikbare) zenders in HD of in SD wilt bekijken. Het kanaalnummer blijft dan voor beide mogelijkheden gelijk en de TV-tuner/ontvanger kiest welke stream doorgegeven gaat worden.

Reputatie 7
Badge +13
Giant2000, dat lees je op diverse fora.

Veel klanten gaan terug voor tv naar Ziggo, omdat het beeld veel beter is.

Als ik lees "veel beter" dan weet ik al genoeg, die klanten vergelijken SD (op 1 etc) met HD van Ziggo ook op 1 bij Ziggo.

Ik ken ook mensen die om die reden terug zijn gegaan naar Ziggo.

Op Totaal TV lees je dit ook regelmatig. 

Ik ben geen fan van Totaal TV, 0mdat Totaal TV behoorlijk anti KPN is.

En anno 2014 moet het toch makkelijk te regelen zijn.

Mijn Humax 5200, toen ik nog Ziggo had, zette automatisch HD op 1 etc.

En een SD decoder bij Ziggo zet automatisch SD op 1.

Dus kan het.

En inderdaad, Telfort, XMS, Lijbrandt, allemaal dochters van KPN hebben een betere HD "12,2 MB" en nemen dit via KPN af.

Ook Vodafone neemt het signaal van KPN af en ook de hogere HD stream.

Dus KPN heeft de hogere HD stream gewoon in huis en leveren deze niet aan hun eigen klanten via glasvezel.

En bij beina alle IPTV leveranciers staan de HD kanalen gewoon op 1.

KPN is hierin een uitzondering.

Dus KPN, pas het eens een keer aan.

Zo wie zo voor glasvezel klanten.

Maar eigenlijk voor zowel glasvezel en VDL klanten.

Het is 2014 en de techniek is er.

Reputatie 4
Badge +5
KPN is met een nieuwe website bezig, volgens de nieuwe zenderlijst

staan de HD zenders vanaf 1 geprogrameerd zie link.

http://beta.kpn.com/prive/televisie/interactieve-tv/zenders.htm

Reputatie 4
Badge +3
Nog beter idee: waarom kan niet iedereen gewoon zelf de volgorde bepalen, zoals in het analoge tijdperk heel normaal was?

Reputatie 4
Badge +3
Daarom wordt hier herhaaldelijk verzocht: maak het mogelijk dat iedereen zelf de volgorde kan bepalen, zoals in het analoge tijdperk volkomen normaal was. Technisch een fluitje van een cent. Waarom wordt daar niet op ingegaan?

Reputatie 1
Badge
Goed nieuws, het is in ieder geval in de planning.

Thanks
Reputatie 1
Badge
Ik vraag me af of er wel voldoende klagers zijn, wellicht is er een grote groep doe zich niet stoort of die zich niet meldt, en zo kan het nog Jaren duren.......
Reputatie 1
Badge
Ik wordt schijtziek van dat onderscheid tussen glasvezelklanten en koperklanten......

Wij hebben hier geen glasvezel en dat gaat er niet komen ook, ik heb met de twisted paits voldoende snelheid. 

Ofwel laat maar komen die nieuwe indeling, of beter nog, ga een stap verder in de innovatie en zorg ervoor dat de klant zelf een indeling kan maken, en dan heb ik het over de mogelijkheid om 701 op 1 te zetten, niet de beperkte mogelijkheden van heden.

Reputatie 1
Badge
1 extra instelling in instellingen menu: 

"Voorkeur beeldkwaliteit -=- SD/HD" 

Meer is niet nodig lijkt me... 

Wanneer men die op HD zet, zal het gekozen kanaal (1..2..3..4.. etc) wanneer beschikbaar in HD uitgezonden worden. 

Presto! 

Scheelt ook weer een extra voorkeurlijst aanmaken om de dubbele kanalen eruit te filteren... Who needs 2x NED1 ... 

Reputatie 5
Badge +7
Beste Allart,

Begin december 2013 heeft u gemeld dat ze hier mee bezig waren maar nog niet helemaal duidelijk was hoe het eruit zou gaan zien en wanneer het zou gaan plaats vinden.

We zijn nu bijna 5 maanden verder, is er misschien nu al iets meer duidelijkheid over wat u met ons kunt delen?

Reputatie 5
Badge +7
Allart bedankt voor de informatie.

Wel teleurstellend dat het allemaal zo lang moet duren maar daar kunt u niks aan doen.

Reputatie 5
Badge +7
Ik denk ook dat het te maken heeft dat er een groep mensen die nog steeds geen HD kunnen ontvangen omdat hun aansluiting daar niet geschikt voor is.

Maar als KPN slim is zetten ze de HD zenders voor glasvezel klanten alvast wel op juiste plaats waar ze anno 2014 thuis horen.

Ik denk dat de enige manier om de KPN in beweging te krijgen is om het steeds onder de aandacht te brengen en dat het een grote wens is van het merendeel van de klanten.

Reputatie 4
Badge +6
HD zenders weggestopt omdat ze vanaf 701 beginnen? Zou je zo kunnen zien, maar nog niet zo lang geleden zaten de HD zenders bij Ziggo ook op heel hoge nummers en het heeft daar jaren geduurd voordat de RTL zenders eindelijk in HD werden doorgegeven. Dus bij elke provider is wel iets. De max. 7 Mbit/'s per stream heeft zeker te maken met de bandbreedte bij DSL verbindingen, maar los daarvan heb ik gewoon prima beeld.
Heb vanavond nog eens heen en weer geschakeld tussen Ziggo (heb nog steeds signaal) en KPN. Het enige duidelijke verschil is het geluid. Bij KPN geen Dolby Digital, maar voegt niet altijd wat toe. Het achtuurjournaal wordt echt niet anders als je het in 5.1 hoort 🙂 Voor films is het een ander verhaal, dus ik hoop echt dat KPN woord houdt en DD op korte termijn toevoegt.
Reputatie 4
Badge +6
Goede reactie van iemand op Tweakers glasvezelforum:

barber schreef op maandag 15 december 2014
"Ik zie nu via dit forum dat ik een stel HD zenders erbij heb.
Maar welke IT nerd heeft deze zenderindeling bepaald, echt onbegrijpelijk?!?!
SD kanalen op 1,2,3,4,5,6, etc.
HD kanalen op 701, 702, 703, etc.
HD kanalen glas op 661, 662, 663, etc.

Kan er anno 2014 (bijna 2015) echt niet een software update komen die op basis van voorkeur de HD kanalen op 1, 2, 3, etc. zet? "

Deze persoon had het niet beter kunnen omschrijven!@KPN Webcare: doe iets met deze (opbouwende) kritiek. Deze situatie kan toch niet zo blijven? Op zich heel goed dat HD nu met hogere bitrate wordt doorgegeven, maar het is toch heel verwarrend als je nu bijv. NPO1 op vier posities tegenkomt? NPO1SD,NPO1HD Glas,NPO1HD en NPO1HD GOS.
Laatste kan nog als extra service, maar zou ook mogelijk moeten zijn als extra audiospoor. Is ook heel vreemd dat bij iTV zaken als keuze uit audiospoor en ondertitels nog altijd ontbreken terwijl dat bij DVB-C gewoon standaard is. Zo moeilijk moet dit ook niet te implementeren zijn, via de blauwe knop zou je dit als extra optie beschikbaar kunnen stellen.

Reageer