Beantwoord

Opstarten itv duurt lang

  • 4 October 2019
  • 28 reacties
  • 3797 keer bekeken

Ik heb hetzelfde probleem.
Bij mij staat, als ik de TV niet aan heb staat, alles stroomloos. Een knop om alles uit te zetten.
Het duurt ongeveer 2 minuten, voordat ik beeld heb, ongelofelijk in 2019. Het lijkt wel of ik met een apparaat uit 1970 werk, zo traag. Ik snap ook niet wat hij allemaal aan het doen is. Kan mij iemand vertellen wat daar allemaal in dat kastje gebeurt.
Ik had ook digitenne, het oude systeem van ongeveer 20 jaar geleden, dat was sneller dan wat ik nu heb (ITV), ook met het wisselen van kanaal.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt
icon

Beste antwoord door wjb 8 October 2019, 16:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Dat kastje is een complete computer. Er start gewoon een besturingsysteem op als je hem aan zet. Net als Windows. Dat heeft ook even tijd nodig om op te starten als die helemaal uit is.
Zelfs de allernieuwste van Ziggo doet er een paar minuten over om op te starten v.u. helemaal uit. V.u. standby zijn de kastjes natuurlijk veel sneller. Bij KPN 2 (twee) seconden v.u. standby. En de nieuwe van Z. komt ook niet zo snel uit standby als die van KPN.

P.S. ik heb zelf nog nooit een ontvanger gehad die in minder dan 3 minuten opstartte als ie helemaal uit (stroomloos) is. Die KPN decoders zijn dus gewoon ook dan snel.

En je gaat als je 2 minuutjes moet wachten natuurlijk ook niet het hele programma missen, hè. 😉
Reputatie 7
@Dol, welk type TV ontvanger van KPN gebruik je?
welk type TV ontvanger van KPN gebruik je?
Jij denkt aan een Motorola, wjb?
Helaas heeft Dol bij 'type tv-ontvanger' in profiel nou net dát niet ingevuld.

Dol, de ontvanger laadt software, de zenderlijst, de gids, opnamenlijst, het volledige menu en nog wat besturingsdingen die niet zichtbaar zijn. 2 minuten vind ik juist heel snel hiervoor. De oude Motorola's (ik had een 1963) doen daar wel zo'n 6 minuten over.
Reputatie 7
Dat een TV ontvanger 2 minuten nodig heeft om de TV gids te laden is natuurlijk volstrekt belachelijk. De hoeveelheid data die daarmee gemoeid is zou in luttele seconden met de TV ontvanger uitgewisseld moeten kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +24
Nou ja... 10 dagen terug, ook nog paar dagen vooruit (hoe ver weet ik eigenlijk niet) en een paar 100 zenders, dat zijn wel 10.000en programma's die in een database geladen moeten worden.
Waarom moet hij de software, de zenderlijst, de gids, opnamenlijst, het volledige menu en nog wat besturingsdingen, die heeft hij allemaal al een keer geladen. Waarom wordt dat niet opgeslagen en bij het opnieuw starten gekeken of de ontvanger de laatste versie heeft. Op de ontvanger van elk onderdeel het versienummer mee opslaan en bij het starten kijken of er een nieuwere versie is. Dit spaart elke keer het laden van de software, de zenderlijst, de gids, opnamenlijst, het volledige menu en nog wat besturingsdingen.
Reputatie 7
Maar welke TV ontvanger heb je nu toch?
Samsung Led TV
Badge +19
De vraag is welke ontvanger!
Welk KPN kastje dus.
KPN levert geen Samsung led tv.... 😉 .

Maar de
Arris hmb2260
Arcadyan 2952
ZTE ZXV5001
Arris VIP5202
Arris VIP2952 V2 maar in China
Die heb ik ook. Bij die duurt opstarten als de stroom eraf is geweest slechts 90 seconden! Dat is supersnel vergeleken met andere ontvangers die ik heb en heb gehad.

Zoveel mis je toch niet tijdens die 90 seconden???

Wil je nog sneller signaal haal dan de stroom er niet af, maar laat 'm op standby staan. Dan duurt het 2 (ja TWEE) seconden. Ook vele malen sneller dan ontvangers van de kabel die ik had en nog heb.
Reputatie 7
Maar de
Arris hmb2260
Arcadyan 2952
...
...

Nooit van gehoord. 😉

Dan duurt het 2 (ja TWEE) seconden.
Zo lang. 😮
Ik ontvang alles (Kpn-Compleet) via de telefoonlijn met een doen/upload van 10,4/0,8.
Kan dit de reden zijn.

Reputatie 5
Badge +6
@PeterG 90 sec, met stopwatch gemeten, zelfde Arris, 1 minuut en 55 seconden,
en als je het altijd laat aanstaan, en daarbij 40 Kwatt per jaar verder...

Van die 1 minuut 55, was 50 seconden zonder netwerk activiteit, slecht het intern opstarten,
dat is niet meer van deze tijd...zelfs mijn windows PC start vele malen sneller op vanaf uit stand.

Voor @Dol , dus ook bijna 2 minuten, mijn verbinding is 70 Mbit down en 30 Mbit Up,
Dus de bandbreedte die je hebt is voldoende..... sneller opstarten wordt het niet.
Reputatie 7
Badge +30
Ha @Dol, ik heb aan bovenstaande eigenlijk niet zoveel toe te voegen. Het duurt inderdaad wat langer als je 'm vanuit volledig 'uit' weer opstart. Daar kan ik helaas niets anders van maken 😞.
Ik heb nog steeds geen antwoord waarom alles steeds opnieuw geladen is.
We zijn tegenwoordig zo milieu bewust bezig, zegt men, maar als puntje bij paaltje komt laten we alle standby staan zonder te realiseren dat het het milieu extra belast.
Daarnaast zit volgens mij de architectuur van het systeem ITV niet goed in elkaar.
Maar ja we hebben voldoende intern capaciteit en dan doet het er niet toe.
Zelfs 1 min. 55 vind ik nog niet lang. Waarom moet alles tegenwoordig toch altijd "direct" en "meteen"?
Je mist toch niks van het nieuws als je om 5 voor 6 je tv + ontvanger aan zet.

P.s. Mijn windows p.c. heeft 3,5 minuten nodig om volledig opgestart te zijn. Zelfs dat vind ik nog snel.

Het blijkt dus allemaal perceptie te zijn.

En je bespaart stroom als je 'm helemaal uit hebt.... Daar moet je dan bij aanzetten wat meer tijd voor over hebben. Dat is bij alle SettopBoxen (alle providers) zo.

Het verbruik van de tv ontvangers van KPN is i.i.g. nog steeds veel minder, ook in standby, dan van de ontvangers van bv. Ziggo.
Reputatie 7
Badge +30
Ik weet niet precies waarom het zo lang duurt. Het apparaat heeft tijd nodig om alles, de gids, het menu, te laden. Wat vind je dat er qua architectuur niet goed in elkaar zit?
Reputatie 5
Badge +6
Dit komt doordat de software op het kastje niet daarin zit maar op een server van KPN daarom kan je namelijk ook niet hem opstarten zonder internet, software word vanaf de server gelaad. Moet je nagaan hoeveel klanten kpn heeft en hoevaak zo'n kastje gerestart moet worden of wel gereset word. Vandaar is dit zo, dit ligt na mijn weten wel aan KPN maar dat terzijde
Reputatie 5
Badge +6
Echter... de ITV app kan wel in enkele seconden beeld geven, inclusief laden van gids en beeld,
dus het kan wel....

de Arris is trouwens eerst 50 sec met zichzelf bezig voordat er iets naar buiten
gaat, want na 50 sec vraagt het pas om een DHCP nummertje.

Maar goed , de wereld vergaat er niet van, maar soms is het hinderlijk,
als je iets even wil laten zien.
Reputatie 7
Ik heb nog steeds geen antwoord waarom alles steeds opnieuw geladen is.
De EPG (gids) informatie is natuurlijk dynamisch en zal dagelijks bijgewerkt moeten worden.
Normaliter is dat alleen de eerstvolgende dag die aan de gids moet worden toegevoegd.
Bij het uitzetten van de TV ontvanger gaat de EPG in het geheugen ook verloren en moeten de 11 dagen opnieuw ingelezen worden.
Nu kan dat proces mijns inziens veel efficiënter en zou het inladen van de hele gids in een seconde of 15 à 20 toch wel gebeurd moeten kunnen zijn.

We zijn tegenwoordig zo milieu bewust bezig, zegt men, maar als puntje bij paaltje komt laten we alle standby staan zonder te realiseren dat het het milieu extra belast.
Dat ben ik volledig met je eens en laten we ook niet vergeten dat KPN hier ernstig tekort schiet aangezien de TV ontvangers die "stand-by" staan feitelijk gewoon aan blijven. De Europese richtlijnen schrijven voor dat een apparaat als zo'n TV ontvanger in stand-by niet meer dan 0,3watt mag verbruiken en de TV ontvangers van KPN verbruiken 5,6watt.

Wat gaan we doen, vragen om een ontvanger die wel voldoet aan de Europese richtlijnen?