Beantwoord

Optische link

• 9 juli 2012
  • 4 reacties
  • 16552 keer bekeken

SInds vorige week beschikken we over ITV.

Een zwart Moterola kastje, met een (beperkt) aantal aansluitingsmogelijkheden.

HDMI naar de TV, optische kabel naar de versterker/reciever, en gaan.

Nu blijkt dat ik geen radio kan luisteren zonder dat de TV aan staat.

Kan de ontvanger niet werken als de aan de HDMI gekoppelde apparatuur uit staat?

Of is er iets mis met mijn ontvanger?

(Waarom dan een aparte toslink verbinding? Hooguit om het surround geluid van programma's via mijn versterker te kunnen afspelen. Doorlussen van het signaal van TV naar versterker is voor stereo weergave immers voldoende. Doorlussen van HDMI via mijn versterker naar de TV kan niet - mijn versterker heeft geen HDMI in of uitgang)

Is bekend of hier nog iets mee gedaan gaat worden?

En als er dan een software update komt, dan zou het automatisch uitschakelen na maximaal 4 uur (een wat misplaatste voorziening om energie te besparen als je de TV aan moet laten staan om radio te kunnen luisteren) ook genegeerd kunnen worden als er naar de radio wordt geluisterd.

icon

Beste antwoord door hokhmah 16 juli 2012, 21:25

Dank voor de reacties. Even wat met toelichting: Ik heb een motorola 1853, via HDMI Op mijn Philips 37PFL7605 aangesloten. De toslink aansluiting naar een van de twee instelbare optische ingangen op mijn Pioneer vsx-d814. De andere optische ingang werkt niet meer. De ingang kan ik toewijzen aan een bron, dus ik bepaal zelf of ik het tv, dvd, vcr iets anders noem. Als ik de radio inschakel, de optische ingang kies op de versterker en de tv vervolgens uitschakel (of HDMI verbinding er uit haal) dan speelt de radio nog een paar seconden. Ligt dus niet aan kwaliteit van de toslink kabel, het signaal stopt na een paar seconden gewoon. Ik heb inmiddels de helpdesk voor iets anders aan de lijn gehad, en voor hen was ik de eerste die het meldde. Volgens hem is het mogelijk da de Motorola controleert of het op HDMI aangesloten apparaat wel aan staat. Afhankelijk van het model TV zou hier anders mee omgegaan worden. Ik vind het een vreemd. Ik denk dat ik binnenkort nog eens ga proberen, en anders via de tulp stekker op de analoge ingang aansluit. Voor gewone radio is dat ook goed genoeg. Wat betreft het beperkte aantal aansluitingen; dat was geen oordeel, maar een constatering dat er niet allerlei onnodige aansluitmogelijkheden zijn. Ik heb persoonlijk een voorkeur voor electrische digitale verbindingenen boven optische, in verband met de gevoeligheid van de aansluitingen, maar dat zijn details.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Ik heb de tuner via de toslink naar mijn versterker aangesloten voor de radio (en Dolby Digital uitzendingen) en dat werkt prima samen met een HDMI aansluiting naar de tv.

Overigens heb ik een 1963 tuner, ouder model met oude interface.

beste hokhmah

heb zelfde decoder, al paar jaar prima muziek via optiche link.

TV hoeft niet aan te staan, de decoder geeft kanaalnummer weer.

ik heb de link aangesloten op mijn BOSE hometheater set.

ik moest wel de ingang kiezen : cab/sat

daarin heb ik geen keuze op de BOSE

dus niet aux of iets dergelijks.

mogelijk heb je hier iets aan

Reputatie 6
Badge +9
Hier zowel 1 setje via de meegeleverde kabel voor de stereo uitgang naar 2 tulpjes voor een auxje als mijn set in de woonkamer met een toslink kabel naar mijn 6.1 set, werkt allemaal. de 1851 setjes heb ik btw.

Is je toslink kabel goed? Probeer even een ander, of desnoods om je kastje te testen even met de gewone audiokabel die kpn meelevert.

Over de auto uit functie, bij mij kan deze op max 8 uur. En zoals beschreven, die is dus als de tv uit kan absoluut wel nuttig ;)

Mag ik vragen wat je zo beperkt vind trouwens aan de 1851 kastjes? Alle nodige uitgangen zitten er op toch?

Oudere decoders van vroeger hadden vaak een doorlus voor je dvd speler of je VHS, dat lijkt me tegenwoordig niet meer nodig met TV's met meerdere HDMI of desnoods meerder SCART uitgangen.

Dank voor de reacties. Even wat met toelichting: Ik heb een motorola 1853, via HDMI Op mijn Philips 37PFL7605 aangesloten. De toslink aansluiting naar een van de twee instelbare optische ingangen op mijn Pioneer vsx-d814. De andere optische ingang werkt niet meer. De ingang kan ik toewijzen aan een bron, dus ik bepaal zelf of ik het tv, dvd, vcr iets anders noem. Als ik de radio inschakel, de optische ingang kies op de versterker en de tv vervolgens uitschakel (of HDMI verbinding er uit haal) dan speelt de radio nog een paar seconden. Ligt dus niet aan kwaliteit van de toslink kabel, het signaal stopt na een paar seconden gewoon. Ik heb inmiddels de helpdesk voor iets anders aan de lijn gehad, en voor hen was ik de eerste die het meldde. Volgens hem is het mogelijk da de Motorola controleert of het op HDMI aangesloten apparaat wel aan staat. Afhankelijk van het model TV zou hier anders mee omgegaan worden. Ik vind het een vreemd. Ik denk dat ik binnenkort nog eens ga proberen, en anders via de tulp stekker op de analoge ingang aansluit. Voor gewone radio is dat ook goed genoeg. Wat betreft het beperkte aantal aansluitingen; dat was geen oordeel, maar een constatering dat er niet allerlei onnodige aansluitmogelijkheden zijn. Ik heb persoonlijk een voorkeur voor electrische digitale verbindingenen boven optische, in verband met de gevoeligheid van de aansluitingen, maar dat zijn details.

Reageer