Vraag

Over naar 4k pakket vanaf Ziggo, wat is een goed plan van aanpak


Reputatie 3
Badge
Ik ga over een paar weken over van Ziggo naar kpn. Ik heb het helemaal gehad met Ziggo, vreselijke website, niet reageren op klachten en er alleen maar op uit om je nog meer te laten betalen voor een nog langere termijn. Je krijgt het gevoel dat je continu moet oppassen voor wat ze nu weer flikken bij je...

Ik heb het KPN 4k pakket genomen, heb ik tenminste gelijk twee ontvangers waarmee ik de toekomst in kan. Kost per maand even wat meer maar krijg daar gelijk ook wat extra snelheid bij, ga van 60/10 naar 150/50.

In afwachting van de levering ben ik alvast aan het bedenken hoe ik een en ander ga inpassen in mijn manier van beeldmateriaal consumeren.
Op dit moment gebruik ik vooral m'n Apple tv's om media te gebruiken, zijnde netflix en youtube. TV-zenders stream ik vanaf m'n telefoon naar de Apple tv's. Dit heeft me verlost van de coax-kabel en werkt erg prettig. Ik kan mijn TV-meubel op wielen aansluiten op elk stopcontact in huis en verder kijken.

Het internetsignaal gaat in mijn woning vooral via Devolo-adapters, zowel bij het modem als de TV staat een 1200+ versie die meer snelheid lijken te leveren dan waar mijn Ziggo aansluiting me geeft.. De Apple TV geeft 10 ms ping 61.6 Mbps download en 10.2 Mbps uploadload hetgeen overeenkomt met wat ik krijg rechtstreeks aangesloten op m'n modem. Tussen de Devolop adapter zelf gaat het volgens devolo's zelf met 282 Mbit/s, ik neem aan dat ik dus nog wel ruimte heb in die verbinding als ik straks aan 150/15 * hang

De nieuwe 4K ontvanger gaat logischerwijs de Apple TV vervangen, met als voordeel dat ik dan direct op dat kastje tv-zender kan selecteren en meer kan dan nu met de Ziggo-app. Ik verlies dan wel de mogelijkheid om Airplay te gebruiken vanaf iphone en macbook.

Heeft de 4K ontvanger de mogelijkheid voor Airplay?

Qua aansluitingen een belangrijk verschil dat het HDMI signaal niet meer via m'n 10 jaar oude 5.1 homecinema hoeft te lopen omdat de 4k ontvanger een optische uitgang heeft voor audio. Zo kan de HDMI kabel tenminste een 4K signaal naar m'n beeldscherm sturen.

Ik neem aan dat de optische uitgang van het 4k kastje het geluid in 5.1 kan doorsturen naar de homecinema. klopt dat?

De huidige 5.1 opstelling voldoet prima, ook al kijk ik stiekem wel eens naar de mogelijkheden van Dolby Atmos.

Ik heb de 32 inch full HD t.v. alvast vervangen door een 4k monitor die ik nog heb staan maar ik heb een sterk vermoeden dat die niet de volle pracht en praal zal kunnen weergeven die uit het KPN-kastje komt, met name op HDR gebied. Ik overweeg daarom een 4k TV te kopen die Dolby Vision en Dolby Atmos ondersteund(en gelijk maar Airplay).
De Apple TV 4k die ik heb ondersteund beide protocollen, dus dan kan Netflix helemaal losgaan, Youtube doet helaas niet aan 4k op de Apple TV 4k, maar dat is minder van belang.

Welke Dolby protocollen worden door het KPN-kastje ondersteund op dit moment?

Wellicht is het na 10 jaar tijd om mijn homecinema met full-hd hdmi aansluitingen en 5.1 speaker opstelling een te vervangen. Maar eigenlijk doet ie het nog heel goed.

Weet iemand nog een subtiele manier om een 5.1 homecinema uit te breiden zodat het een goed Dolby Atmos systeem wordt? Een soundbar komt me over als een stap terug....ik vermoed dat ik er gewoon niet aan ontkom om een nieuwe AV-receiver** te kopen en daar de speakers van de oude 5.1 op aan te sluiten of als een soort pre-amp te gebruiken ;-)

Tenslotte.....formule 1, ik raak ziggo sport kwijt maar zag wel een duitse zender met formule 1. Heb ik in het nieuwe pakket ergens een zender die formule 1 uitzend? Hoeft geen Ziggo te zijn perse.



*Internetsnelheid
In contract staat onderstaande. Snap niet helemaal hoe zich dat verhoudt met de 200/20 die de postcodecheck mee aangeeft.
===============================
Wij verwachten de volgende maximale internetsnelheid op uw adres:
Downloadsnelheid: 150 Mbit/s Uploadsnelheid: 15 Mbit/s
Deze snelheid is een schatting en kan hiervan afwijken. De werkelijke snelheid hangt af van verschillende factoren, zoals het aantal apparaten en het gebruik van WiFi.
In de meeste gevallen is de beschikbare internetsnelheid op uw adres 85% van de maximale down- en uploadsnelheid. De minimaal beschikbare snelheid op uw adres is 75% van de hierboven getoonde maximale down- en uploadsnelheid.


** zoiets? https://www.iear.nl/product/marantz-nr1509/
of iets duurder maar wel erg compleet https://www.iear.nl/product/marantz-sr6013/

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

236 reacties

Zover ik weet is de app nog niet beschikbaar voor AndroidTV wat op de Nvidia draait.
Dan kan je net zo goed je 4k abonnement opzeggen omdat via welke KPN app dan ook dat content hoogstwaarschijnlijk niet beschikbaar is.
Reputatie 7
Nogmaals, geen van de apps ondersteunt 4K zenders, dus kan je die apps gevoeglijk vergeten als je die 4K zenders wilt kunnen bekijken.
Android TV heeft een ingebouwde Chromecast en dus kan je casten naar de Android TV met de iTV app.
Reputatie 3
Badge
Nogmaals, geen van de apps ondersteunt 4K zenders, dus kan je die apps gevoeglijk vergeten als je die 4K zenders wilt kunnen bekijken.
Android TV heeft een ingebouwde Chromecast en dus kan je casten naar de Android TV met de iTV app.


Wat bedoel je met "geen van de apps"? Netflix, youtube, kpn-app op de Nvidia Shield?
De eerste twee doen dat wel op de shield, volgens https://shield.nvidia.com/blog/stream-4k-content-on-shield.

Voor TV beelden kan ik inderdaad/waarschijnlijk vanaf mijn iphone vanuit de KPN-app chromecasten naar de Nvidia.

Dan heb ik de belangrijkste media platformen via 1 kastje.....
Reputatie 7
Wat bedoel je met "geen van de apps"?
Ik bedoelde de smart-TV app en de iTV app van KPN.
Reputatie 3
Badge
Weekje verder en tv en netflix kijken verloopt prima. 4K materiaal heeft soms wel moeite met detailering en moet af en toe wat bufferen, ondanks dat bij de TV gewoon 50 Mbps binnenkomt.
In de praktijk is het prima tv kijken ook al doe ik dat erg weinig.

De afstandbediening icm de menu's blijven wat onwennig, is allemaal niet perse eenvoudig en logisch hoe je nou steeds naar een hoger niveau moet etc. Maar goed, ik ben Apple gewend en die denkt nu eenmaal wat langer na over interactie.

De Netflix app zit wat merkwaardig op kanaal 200, maar goed, het werkt goed, ook al merk ik dat sommige films op mijn Apple TV wel het Dolby Vision logo krijgen en op de 4k ontvanger als Ultra HD worden gelabeld. Niet dat het voor mijn kijkplezier iets uitmaakt.

Als de Youtube app nog een upgrade krijgt dan ben ik helemaal tevreden, goed geluid en prima beeldkwaliteit.

De rest is allemaal leuk voor het wensenlijstje maar verder niet reuze belangrijk.
De youtube app komt als ooit dezelfde beschikbaar komt op kanaal 201 beide ook bereikbaar via het menu on demand en apps op tv.

Naast dat je Apple gewend bent zal er ook de nodige verschil zijn met Ziggo in menu structuren en gebruik.
Het vervelende bij Ziggo is dat er veel verschillende settopboxen zijn met elk hun eigen menustructuren. Ook kan een TV met CI+ gebruikt worden. Ook dan verschillende menu's.
Het gebruik met een CI+ vind ik wat beperkt.
Het gebruik met een CI+ vind ik wat beperkt.
Juist het beperkte de zender en soms het programma is genoeg mooi balkje aan de zijkant van het scherm in plaats van dat hele overlay scherm met een klein stukje beeld.

Aan de andere kant als je eenmaal in mijn geval de Arris gewend bent is via de kabel zonder kastje kijken wel even omschakelen.
Reputatie 3
Badge

Het gebruik met een CI+ vind ik wat beperkt.Juist het beperkte de zender en soms het programma is genoeg mooi balkje aan de zijkant van het scherm in plaats van dat hele overlay scherm met een klein stukje beeld.

Aan de andere kant als je eenmaal in mijn geval de Arris gewend bent is via de kabel zonder kastje kijken wel even omschakelen.


Mooi is een kwestie van smaak, ik vind het een beetje vormgeving van de jaren 90, het werkt maar mooi is anders ;-)
De afstandbediening blijf lastig in het donker, je moet steeds veel afstand overbruggen en meestal het licht aandoen om te zien wat je doet.

Vervelender probleem is dat de ontvanger de neiging heeft om de resolutie van 4k terug te schakelen naar 720P. Heeft misschien te maken met de apparatuur die ik heb aangesloten. Gelukkig waarschuwt mijn monitor me als de input niet 4k is, dus ik krijg vroegtijdig een waarschuwing en komt er niet tijdens een netflix film er pas achter.

Als Ziggo met hun app voor de Apple TV (4k) uitkomt ga ik die vast en zeker testen. Inloggegevens lenen van vrienden en dan een tijdje uitproberen. Zal niet genoeg reden zijn om weer terug naar Ziggo te gaan, maar wel om de 4K ontvanger weer op te bergen/terug te sturen.

Wat Ziggo betreft, voor de GP van Silverstone vandaag maar even 6 euro neergeteld om het toch maar via Ziggo te zien. De duitse RTL vond ik niet slecht om te kijken naar de GP Oostenrijk maar ik denk dat ik toch heel wat beleving heb gemist, wellicht toch de Olaf Mol beleving 😉
Reputatie 7
Mooi is een kwestie van smaak, ik vind het een beetje vormgeving van de jaren 90, het werkt maar mooi is anders ;-)
Maar de 4K Ultra-HD ontvanger zet je toch gewoon uit het zicht in een kastje of hang je op aan de achterzijde van de televisie?

De afstandbediening blijf lastig in het donker, je moet steeds veel afstand overbruggen en meestal het licht aandoen om te zien wat je doet.
Je gaat toch geen televisie kijken in het donker, dat is veel vermoeiender voor de ogen. Hoewel het niet schadelijk is voor de ogen is het toch sterk af te raden om in het donker langere tijd naar een beeldscherm te kijken.

Vervelender probleem is dat de ontvanger de neiging heeft om de resolutie van 4k terug te schakelen naar 720P.
Dat zou absoluut niet mogen gebeuren. Dan zou er iets fout moeten zitten in de aansluiting tussen TV ontvanger en televisie. Heb je de hdmi kabel rechtstreeks van TV ontvanger naar de televisie lopen of via een ander apparaat?

Zal niet genoeg reden zijn om weer terug naar KPNZiggo te gaan, maar wel om de 4K ontvanger weer op te bergen/terug te sturen.
Het is mijns inziens sowieso verstandig om die 4K ontvanger(s) terug te sturen immers je betaalt nog altijd €10,- per maand extra voor twee keer niets. 🤔
Hoi allemaal.

Precies zo is het @wjb helemaal uit het zicht.
Dat is mij dat tientje waard. 👻
Reputatie 3
Badge

Mooi is een kwestie van smaak, ik vind het een beetje vormgeving van de jaren 90, het werkt maar mooi is anders ;-)Maar de 4K Ultra-HD ontvanger zet je toch gewoon uit het zicht in een kastje of hang je op aan de achterzijde van de televisie?

Gaat niet om het kastje, maar om het menu.


De afstandbediening blijf lastig in het donker, je moet steeds veel afstand overbruggen en meestal het licht aandoen om te zien wat je doet.Je gaat toch geen televisie kijken in het donker, dat is veel vermoeiender voor de ogen. Hoewel het niet schadelijk is voor de ogen is het toch sterk af te raden om in het donker langere tijd naar een beeldscherm te kijken.

Relatief donker wel.


Vervelender probleem is dat de ontvanger de neiging heeft om de resolutie van 4k terug te schakelen naar 720P.Dat zou absoluut niet mogen gebeuren. Dan zou er iets fout moeten zitten in de aansluiting tussen TV ontvanger en televisie. Heb je de hdmi kabel rechtstreeks van TV ontvanger naar de televisie lopen of via een ander apparaat?


Yep via een tijdelijke handmatige switch. Maar die heb ik vooral omdat ik snel wil schakelen tussen de 4K ontvanger en de Apple TV 4k, hetgeen nu nog moet gebeuren omdat de 4k ontvanger geen fatsoenlijke youtube app heeft. Had ie dat wel zou ik nog maar zelden moeten omschakelen.

...... of het eigenlijk wel goed vind zo en accepteer dat het 720p terugschakel probleem iets is dat ik over mezelf heb afgeroepen en daar niet al te veel een probleem mee heb 😉

Zal niet genoeg reden zijn om weer terug naar KPNZiggo te gaan, maar wel om de 4K ontvanger weer op te bergen/terug te sturen.Het is mijns inziens sowieso verstandig om die 4K ontvanger(s) terug te sturen immers je betaalt nog altijd €10,- per maand extra voor twee keer niets. 🤔

In die 10 euro zit ook een hogere internet snelheid 200/20 inplaats van 100/10 dat is wel een duidelijk verschil dus ik zou dat niet willen kwalificeren als twee keer niets. *
Als je die snelheid niet gebruikt, dan betaal je inderdaad 10 euro voor iets wat je niet gebruikt. Al is het uit het zicht kunnen zetten best wel prettig als je een beetje minimalistisch wil inrichten.

Belangrijkste is voor mij gewoon de youtube-app. Ik heb voor(al) het 4K pakket gekozen om alles wat ik op het grote scherm wil(de) doen en dacht dat met de 4k ontvanger te kunnen doen.
Ik hou hoop dat dat nog goed komt. Zou fijn zijn als tot dat moment KPN me gratis de toegang tot Ziggo sport of in ieder geval de Ziggo formule 1 zou leveren ter compensatie.


*Ik zie trouwens vaker 80/60 op m'n laptop en ik vind dat eigenlijk best prettig
Reputatie 3
Badge
Nog vergeten.
Grote kans dat je nog lange tijd, maanden, het ongecodeerde FTA pakket bij Ziggo van de kabel kunt halen. Om dat af te sluiten moet er een monteur naar het kastje in de straat en dat gebeurt niet meteen.
In dat pakket zit Ziggo Sport 14 HD ook!

Met iedere TV met DVB-C te krijgen. Op mijn site heb ik de gegevens staan voor de twee gebieden van Ziggo. NML oud-Ziggo en oud-UPC. Gegevens verschillend.

Kijk je nu met een kaart dan zal Ziggo Sport 14 het na uitzetten daarvan dus vooralsnog gewoon blijven doen.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2016/06/14/instellen-digitale-ontvanger-op-ongecodeerde-pakket-oud-upc-gebiedoud-ziggo-gebied/


Vandaag de full hd tv weer even aangesloten op de coax kabel....bingo! Hoefte helemaal niets in te stellen. Dus die 6 euro per f1 race kan ik me besparen 😉
Gister bij een zus geweest die heeft Ziggo welke stb ze heeft weet ik niet dat beeld doet niks onder voor het KPN beeld. De klok als screensaver als je radio luisterd met de tv aan is voor mij 'bijna' reden naar Ziggo te gaan.

Wat dat terug schakelen betreft staat jou 4k ontvanger niet standaard op 1080i ingesteld?
Voor de Youtube en Netflix app was je met de HD ontvanger beter af. Met de beperking geen 4k content.
Reputatie 3
Badge
Gister bij een zus geweest die heeft Ziggo welke stb ze heeft weet ik niet dat beeld doet niks onder voor het KPN beeld. De klok als screensaver als je radio luisterd met de tv aan is voor mij 'bijna' reden naar Ziggo te gaan.

Wat dat terug schakelen betreft staat jou 4k ontvanger niet standaard op 1080i ingesteld?
Voor de Youtube en Netflix app was je met de HD ontvanger beter af. Met de beperking geen 4k content.


Netflix app is 4K, maakt best uit. Maar had ik inderdaad ook op mijn Apple TV 4K kunnen blijven doen.

Voor de rest allemaal geen big deal, maar puntjes waar KPN aan kan werken.

Terugschakelen ligt wellicht aan hoe ik het allemaal geschakeld heb, is vast voorbij zodra ik heb bepaald welke 4K receiver er komt en die ook bestel. Voorlopig lijkt de Marantz NR1609 me wel wat.

Ik zal kijken hoe het gaat, over een jaar kan ik er meer van zeggen. Als het dan een jaar lang gewoon heeft gewerkt hoef ik niet terug naar Ziggo.
Reputatie 7
Pas op met het aansluiten van de 4K Ultra-HD ontvanger op een 4K receiver die op zijn beurt weer aangesloten is op de televisie. De kans is groot dat je tegen een zwart beeld aan zult zitten kijken en alleen de menu's nog maar te zien krijgt.
Er is heel veel gedoe met de HDCP 2.2 handshake die heel scherp afgesteld staat en daardoor vaak niet succesvol is als er meerdere apparaten in de HDCP keten zitten. Timing is cruciaal in de HDCP 2.2 handshake procedure waarbij binnen 20ms een antwoord gekregen moet worden van de hele keten van apparaten tot aan de display. Helaas gaat dat vaak fout met een apparaat tussen de TV ontvanger en de televisie.
Als er in die ontvanger iets wordt ingesteld moet dat behouden blijven. Als ik mijn ontvanger instel op een bepaalde kwaliteit, moet dat worden onthouden gebeurd dat niet is er in die ontvanger iets fout.
En verwacht ik een nieuw apparaat als de software opnieuw installeren niet helpt.

Daarom ook mijn vraag staat de ontvanger op automatisch of vast op een bepaalde instelling.
Reputatie 3
Badge
Pas op met het aansluiten van de 4K Ultra-HD ontvanger op een 4K receiver die op zijn beurt weer aangesloten is op de televisie. De kans is groot dat je tegen een zwart beeld aan zult zitten kijken en alleen de menu's nog maar te zien krijgt.
Er is heel veel gedoe met de HDCP 2.2 handshake die heel scherp afgesteld staat en daardoor vaak niet succesvol is als er meerdere apparaten in de HDCP keten zitten. Timing is cruciaal in de HDCP 2.2 handshake procedure waarbij binnen 20ms een antwoord gekregen moet worden van de hele keten van apparaten tot aan de display. Helaas gaat dat vaak fout met een apparaat tussen de TV ontvanger en de televisie.

Dank voor de waarschuwing, het zou een vervelende teleurstelling zijn als ik de Marantz zou kopen en het dan nog niet perfect werkt. De marantz is al een beetje overkill maar dat is op zich niet erg, maar als het dan nog niet werkt zou het een beetje zuur zijn.
Reputatie 3
Badge
Als er in die ontvanger iets wordt ingesteld moet dat behouden blijven. Als ik mijn ontvanger instel op een bepaalde kwaliteit, moet dat worden onthouden gebeurd dat niet is er in die ontvanger iets fout.
En verwacht ik een nieuw apparaat als de software opnieuw installeren niet helpt.

Daarom ook mijn vraag staat de ontvanger op automatisch of vast op een bepaalde instelling.

Ik stel de onvsnger steeds op uhd 50 in dus niet automatisch. Ik start de ontvanger soms wel terwijl het scherm nog uit staat of op een andere hdmi , lijkt echter niet uit te maken

Als er in die ontvanger iets wordt ingesteld moet dat behouden blijven. Als ik mijn ontvanger instel op een bepaalde kwaliteit, moet dat worden onthouden gebeurd dat niet is er in die ontvanger iets fout.
En verwacht ik een nieuw apparaat als de software opnieuw installeren niet helpt.

Daarom ook mijn vraag staat de ontvanger op automatisch of vast op een bepaalde instelling.
Ik stel de onvsnger steeds op uhd 50 in dus niet automatisch. Ik start de ontvanger soms wel terwijl het scherm nog uit staat of op een andere hdmi , lijkt echter niet uit te maken



Het zal de bedoeling zijn geweest een like te geven niet markeren als antwoord.

Je klikt wel op Bewaar instellingen nadat je voor uhd 50 kiest?
Reputatie 3
Badge


Je klikt wel op Bewaar instellingen nadat je voor uhd 50 kiest?

Uiteraard. Vervolgens komt er wel of niet een bevestigingsscherm. Als dat niet komt wil de resolutie ook niet wijzigen.
Nogmaals geen groot probleem, maar niet optiemaal.
Reputatie 7
Badge +30
Ik lees hier ook af en toe nog even mee, en ik zie nu dus dat je aangeeft dat de ontvanger uit zichzelf terugschakelt naar 720p? Wanneer gebeurt dit precies? Als je binnen de ontvanger heen en weer gaat (van bijvoorbeeld Netflix naar tv kijken) of als je schakelt tussen tv kijken via de ontvanger, en andere op jouw tv aangesloten apparaten? Want die instelling zou bewaard moeten blijven.
Reputatie 3
Badge
Ik lees hier ook af en toe nog even mee, en ik zie nu dus dat je aangeeft dat de ontvanger uit zichzelf terugschakelt naar 720p? Wanneer gebeurt dit precies? Als je binnen de ontvanger heen en weer gaat (van bijvoorbeeld Netflix naar tv kijken) of als je schakelt tussen tv kijken via de ontvanger, en andere op jouw tv aangesloten apparaten? Want die instelling zou bewaard moeten blijven.
Het gebeurt als de ontvanger vanuit slaapstand wakker wordt. Ik verdenk de wat eenvoudige hdmi switch die ik als tijdelijke oplossing ertussen heb gezet.

Even testen zonder die hdmi switch........hmmmm nu wel menu maar zwart beeld...... ontvanger met aan/uit schakelaar uit en aan gezet......heee er is een update......nou wie weet lost die het op.....meer volgt binnenkort als de update is geinstalleerd.... wie weet hebben ze youtube geupdate 😉
Geen enkele externe apparatuur zou de settings van je ontvanger mogen beinvloeden. Het zwarte beeld klinkt als een HDCP geval. En de volwaardige youtube app?
Reputatie 3
Badge
Geen enkele externe apparatuur zou de settings van je ontvanger mogen beinvloeden. Het zwarte beeld klinkt als een HDCP geval. En de volwaardige youtube app?
Het lijkt wat beter te gaan, maar ben nog niet zeker. Youtube is nog steeds hetzelfde, dus onvolwaardig. Jammer.