overstap van koper naar glasvezel

• 15 januari 2016
  • 10 reacties
  • 586 keer bekeken

Heb nu interactieve TV / Internet /vast bellen en mobiel bellen dus KPN compleet.

Nu is het de bedoeling dat ik over moet stappen naar glasvezel.inderdaad MOET want in Dordrecht wordt dan geen onderhoud meer gepleegd aan het [oude] kopernetwerk.

Heb nu een Experia box daar ziet men niets van.

Mijn glasvezelkastje zit in de meterkast en moet op welke manier dan ook naar de overkant via plafond / muren en vloer in mijn kamer bij de TV komen dus lange kabels die zichtbaar zijn.

Kan dit ook draadloos aangesloten worden is mijn vraag en wie betaald de onkosten die hieraan verbonden zijn.

Helaas krijg ik daar alleen mondeling een antwoord op en dat is niets waard.

Zijn er meerdere personen die met dit probleem te maken hebben

10 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Is het probleem dat het "glasvezelkastje" op een andere plek zit dan de "telefoonaansluiting"? En je daarom kabels moet trekken?

Je kan dit draadloos doen, maar eigenlijk zou ik dit direct afraden omdat TV daardoor kan haperen en ook vaak doet.

Gaat het alleen om de kabel naar de TV toe? Of wil je nog andere dingen ook daar aansluiten? Heb je misschien een leiding door de muur nar de TV? Ligt er misschien een Coax kabel van de meterkast naar de TV?

Robin
Reputatie 7
Badge +13
Kan je de UTP kabel in de pijp van de coax kabel trekken?

Je hebt die coax kabel toch niet nodig.

Reputatie 3
Badge
togo67 schreef op 15 jan '16 om 19:34u
Heb nu interactieve TV / Internet /vast bellen en mobiel bellen dus KPN compleet.

Nu is het de bedoeling dat ik over moet stappen naar glasvezel.inderdaad MOET want in Dordrecht wordt dan geen onderhoud meer gepleegd aan het [oude] kopernetwerk.

Mijn glasvezelkastje zit in de meterkast en moet op welke manier dan ook naar de overkant via plafond / muren en vloer in mijn kamer bij de TV komen dus lange kabels die zichtbaar zijn.

Kan dit ook draadloos aangesloten worden is mijn vraag en wie betaald de onkosten die hieraan verbonden zijn.

Ik zeg: NIET DOEN! Glasvezel is mijn grootste miskoop van de afgelopen jaren. 😉 Je krijgt zeker niet wat er wordt beloofd. Dus blijf op koper of neem kabel. ;-)

Reputatie 7
Badge +30
Leuk, zeggen dat het een miskoop is maar vervolgens niet zeggen wat er aan de hand is.
Reputatie 7
Badge +13
HJ schreef op 16 jan '16 om 21:47u
Ik zeg: NIET DOEN! Glasvezel is mijn grootste miskoop van de afgelopen jaren. 😉 Je krijgt zeker niet wat er wordt beloofd. Dus blijf op koper of neem kabel. ;-)

Dit slaat gewoon helemaal nergens op.

Glasvezel heeft alleen maar voordelen t.o.v. koper.

Glasvezel is veel sneller, stabieler en snelheid is gerarandeerd.

En bij TV krijg je meteen de HD glas kanalen, echt super mooi beeld.

Mijn advies, stap over van koper naar glasvezel.

Alleen als je van koper overstapt naar glasvezel, ben je wel je opnames in de cloud krijt, meer nadelen zijn er niet.

Reputatie 7
Glasvezel is een zegen, wij hebben al vele jaren glasvezel en het aantal storingen is nog steeds op één hand te tellen. Tevens is de snelheid is gegarandeerd, zo hebben wij een 500/500Mbps abonnement en halen wij zowel up- als downstream 520Mbps.

Persoonlijk zou ik zeggen: Wees blij dat je over "MOET" stappen want je krijgt veel meer voor hetzelfde geld.

Ik raad je ten sterkste af om een "draadloze" verbindingsset te gebruiken en al helemaal niet tussen het glasvezelmodem en de Experia Box.

Ook voor andere verbinding is mijn advies: Trek een Cat6 (eventueel Cat5e) UTP netwerkkabel en gebruik alleen als het echt, echt niet anders kan een "draadloze" verbindingsset. De werking van die dingen is echt niet te garanderen en sterk afhankelijk van de storingen op jouw lichtnet, veroorzaakt door dimmers, ledlampen, opladers maar ook ouderdom van de bekabeling en stoppenkast.

De effectieve snelheid van die Homeplug powerlines is vaak veeeel lager dan de aangegeven snelheid. Uit ervaring kan ik zeggen dat het zomaar mogelijk is dat er maar 10% gerealiseerd wordt.

Reputatie 3
Badge

togo67 schreef op 15 jan '16 om 19:34u

Hallo Togo67,

Als ik je bericht goed lees dien je een redelijke afstand te overbruggen om te TV-ontvanger(s) te verbinden met de Experia Box. In principe kan dit zowel bekabeld als draadloos, maar zal dit afhankelijk van je specifieke wensen (dit kun je afstemmen met de monteur) niet gratis zijn. 

Je eerste optie is om wel bekabeling te gebruiken, maar de monteur te vragen dit tevens tegen meerwerkkosten netjes weg te laten werken. Dit doet hij standaard namelijk niet. Je andere optie is om, zoals anderen al hebben aangegeven, een draadloze verbindingsset (DVS) te gebruiken (deze vervoert het signaal via je lichtnet). De DVS is ideaal om kabel 'clutter' te vermijden, maar brengt wel een groter risico op storing met zich mee vanwege de techniek waarvan het afhankelijk is en is bovendien niet kosteloos.

Op http://k.pn/tNTHI8 vind je een accuraat overzicht van de kosten die de monteur berekent voor verscheidene zaken waaronder het aanleggen van kabelgootjes, bekabeling per strekkende meter enzovoort. Ik hoop je zo voldoende te hebben kunnen informeren. 

Beste Jorn,

Ik heb niet gevraagd om naar glasvezel te gaan dat wordt door KPN verplicht.

Ze voeren geen onderhoud meer uit op het kopernetwerk dus problemen daar is het op wachten.

Kosten betaald KPN dan ook maar ik doe het in ieder geval niet.

Er is altijd nog de mogelijkheid om over te stappen naar een andere provider

Reputatie 7
Badge +30

togo67 schreef op 18 jan '16 om 15:30u

Er is altijd nog de mogelijkheid om over te stappen naar een andere provider

Ja, dat kan zeker. Opzeggen doe je hier. Let er wel op dat bijna alle providers je direct glasvezel aanbieden nu en geen DSL meer. En ook andere glasvezel providers gebruiken IPTV. Je zal dan dus bijna verplicht moeten uitwijken naar een coax provider, mits die levert op jouw adres.

Robin

Reputatie 7
togo67 schreef op 18 jan '16 om 15:30u
...Kosten betaald KPN dan ook maar ik doe het in ieder geval niet...

Daar zou ik nog maar eens heel goed over nadenken.

Glas levert je zo veel meer dat dat die kleine investering dubbel en dwars waard is.

Reageer