Beantwoord

Playbar (Sonos) aansluiten op KPN/wifi/TV/ extern geluid aansluiten, hoe doe ik dat?

• 28 januari 2018
  • 11 reacties
  • 4702 keer bekeken

Badge
Ik heb mijn Sonos playbar aangesloten op de TV. Kabel vd playbar naar de TV en verbinding met mijn computer.
Er komt nog geen geluid uit.
Het geluid Instellen met witte afstandsbediening van de KPN lukt niet naar externe speaker. Optie ' geavanceerd' is er niet in menu 'instellingen'.
Hoe kan ik het geluid omzetten van interne luidspreker naar externe luidspreker?
Ik heb ook nog een afstandsbediening van de TV, deze gebruik ik niet meer sinds ik een wifi-bakje van de KPN heb.
Vermoedelijk is de instelling daarmee tre regelen , maar krijg die a b niet aan de praat.

*Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door joss1965 29 januari 2018, 22:24

Als je het geluid alleen uit de Playbar hoort, dan is het prima (ook al schakel je het liefst het geluid van de tv helemaal uit). De afstandsbediening van de tv zou je niet hoeven te activeren, misschien zijn de batterijen inmiddels leeg.

Heb je de Sonos app alleen op de computer? Als je een smartphone hebt, dan kun je de app ook daar op zetten.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Het geluid van welk apparaat wil je op je Playbar krijgen? Als het gaat om de combinatie KPN tv ontvanger en televisie, dan is een gebruikelijke opstelling een HDMI kabel van de tv ontvanger naar de tv en een optische kabel van de tv naar de playbar. Dat gaat meestal goed zonder dat je iets aan de instellingen op de tv hoeft te veranderen.
Wat bedoel je met een verbinding met je computer?
Badge
Bedankt voor het reageren joss1965, Het geluid vd TV wil ik op de Sonos Playbar horen, daar is de Sonos playbar ook voor bedoeld.
Ik heb een Sonos- app op mijn computer dat hoort bij de Sonos. Hiermee kan ik de speaker aan en uit zetten. Het is een wifi systeem met mijn computer, de playbar is een TV speaker .
Ik heb de playbar reeds ingesteld en met de server verbonden.

Dan nu het verhaal over de kabels welke waarvoor is.
Bij de playbar heb ik een 2 kabels bijgeleverd gekregen ,eentje is ws. een optische audiokabel volgens de gebruikershandleiding, de andere wordt niet beschreven.. 1 van de 2 heb ik verbonden tussen de TV en het KPN kastje wat onder de TV staat. maar hoe ziet de optische kabel er uit?
De andere meegeleverde kabel heb ik van de playbar naar de TV aangesloten, er was maar 1 uitgang op de TV waar deze inpaste en die heet "network". Het plugstekkertje ziet er net zo uit als die plugjes die in een router past. Kun je mij meer zeggen over de kabels hoe die eruitzien?
.
Reputatie 7
Badge +10
Dag @Jo59, tussen de tv ontvanger en de tv moet een HDMI kabel, die ziet er zo uit https://www.kabelshop.nl/Valueline-HDMI-kabel-0-5-meter-VGVT34000B05-i4394-t654.html. Tussen de tv en de playbar moet zeker geen netwerkkabel, maar een optische audiokabel. Die ziet er zo uit https://www.kabelshop.nl/Valueline-Optisch-SPDIF-kabel-Toslink-1-meter-VLAP25000B10-i2018-t10551.html. Jouw playbar heeft zeker een optische ingang, de vraag is of jouw tv een optische uitgang heeft.
Badge
ik zie geen optische ingang in de TV joss1965. Die is er niet.
Er zit nog en andere kabel bij de Sonos, wat moet ik daarmee?
Reputatie 7
Badge +10
Welke tv heb je? Zonder optische uitgang wordt het een probleempje, want de Playbar heeft alleen een optische ingang.
Die andere kabel is inderdaad een netwerkkabel, maar die heb je niet direct nodig.
Reputatie 7
Badge +10
De optische audiokabel kun je overigens ook van de optische uitgang van de KPN tv ontvanger naar de Playbar laten lopen, als de tv geen optische uitgang heeft.
Je hebt in ieder geval wel de HDMI kabel van tv ontvanger naar tv nodig.
Badge
Klopt joss1965. Nu is het klaar. Ik heb wel een optische uitgang ontdekt op de TV!
Ik heb nu het TV geluid op de playbar. Supermooi. De bediening vh geluid regel ik nu met de sonos app.
Nu dient het volgende zich aan:
Ik kan het geluid vd TV niet op 'extern' zetten met de ab van KPN gaat dat niet.
Wel kan ik geluid op stand 1 zetten. Kan of mag dat ook? OP zich is het ju goed en hoor ik alleen TV geluid uit playbar.
Anders moet ik de ab van de TV activeren zodat ik bij de TV instelling geluid kan komen, ik weet niet hoe dat moet, die ab activeren.
Reputatie 7
Badge +10
Als je het geluid alleen uit de Playbar hoort, dan is het prima (ook al schakel je het liefst het geluid van de tv helemaal uit). De afstandsbediening van de tv zou je niet hoeven te activeren, misschien zijn de batterijen inmiddels leeg.

Heb je de Sonos app alleen op de computer? Als je een smartphone hebt, dan kun je de app ook daar op zetten.
Badge
Klopt joss1965, heb de app ook op mijn mobiel.
Daarmee nu volume regelen van de TV

Ik heb een batterijloze a b. Die is uitgeschakeld sinds ik de KPN ab gebruik, een installateur heeft dat ooit zo voor me geregeld want dan kon ik alles met 1 ab doen. Zodoende kan ik niet bij de instelling komen voor extern geluid.

Geluid is op RTL 4 niet 100% syndroom met het beeld. De andere zenders zijn Okee 😀
Reputatie 7
Badge +10
Mooi dat het nu bijna helemaal goed is, @Jo59. Vreemd dat het geluid bij RTL4 niet 100% synchroon loopt. Wellicht dat een reset als deze https://www.kpn.com/faq/16848 dat verhelpt.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de ab van de tv helemaal is uitgeschakeld, want dat is niet nodig om de KPN ab voor de tv te kunnen gebruiken. Je kunt overigens op de KPN ab ook nog de Mute knop gebruiken om het geluid van de tv helemaal uit te zetten.
Badge
joss1965, superbedankt voor je nuttige tips en hulp.

Reageer