Beantwoord

Pluspakket niet meer in HD?

  • 5 February 2019
  • 12 reacties
  • 279 keer bekeken

Sinds we het nieuwe modem hebben gekregen van KPN kunnen we het Pluspakket niet meer in HD kijken. Wel in SD. Met het vorige modem was dat geen probleem. Toen we het nieuwe modem net hadden konden we in het begin wel films kijken in HD. Nu gaat dat niet meer.
met hulp van KPN modem en tv ontvangers gereset zonder resultaat. Nieuwe tv ontvanger gaf ook geen oplossing.
Het rare is dat we de films on Demand, de betaalde films wel in HD kunnen bekijken.
KPN zegt dat er een storing is, maar wij klagen hier al over sinds half december 2018. Er is geen oplossing en KPN is zo aardig geweest korting te geven, want we betalen voor iets wat we niet hebben. Ik wil die korting dus permanent
We hebben volgens mij 11 Mbit, dus dan zou Pluspakket kijken in HD mogelijk moeten zijn wat ik lees op dit forum.
We zijn al jaren bij KPN tot tevredenheid, maar dit gaat me nu irriteren. Komt er een oplossing? Misschien heel snel glasvezel aanleggen?
icon

Beste antwoord door PeterG 5 February 2019, 17:09

Bekijk origineel

12 reacties

Hmm, dan zou je het basispakket ook niet in HD moeten krijgen; het is namelijk één instelling in de ontvanger voor de zenders.
Check eens of ie daar nog op HD standaard staat. menu - instellingen - beeld & kwaliteit. 4de regel: Best mogelijke beeldkwaliteit .....

Verder: stem eens af op 55 Boomerang of 83 Discovery Science. Bij die zenders staat in beeld bij het logo hd erbij. Als je de hd-versie hebt.

Er zijn overigens weinig zenders HD in het pluspakket. Dat zijn deze:
36 Eurosport 2 HD
55 Boomerang HD BG
83 Discovery Science HD BG
85 Animal Planet 24 HD BG
87 Nat Geo Wild HD BG
+ de 2 erotiekzenders

BG= voorzien van Begin Gemist.
Beste PeterG,

De ontvanger staat ingesteld op HD standaard. Bij de zenders die u heeft genoemd zie ik in beeld geen HD Logo staan. Dus ik vraag me dus af of het niet aan de TV ligt.
Als ik een gratis film wil huren in het Pluspakket kan ik deze aanklikken. Maar als ik klik op trailer of afspelen gebeurt er niks. Wel als de ontvanger in SD staat. Als ik een betaalde film wil zien, kan dat in HD standaard. Beeldverschil is duidelijk te zien tussen SD en HD.
KPN kan het niet oplossen zeggen ze. Internetsnelheid is 11Mbit. Dat moet genoeg zijn om HD te kijken.
Ik weet het niet meer. Misschien is glasvezel een oplossing met hogere internetsnelheid.
Wat is er mis?
Dan staat je profiel aan KPN zijde op SD. Hopelijk kan een KPN moderator dit (nog) veranderen. 11 Mb/s is wel op de rand. Hoeveel ontvangers staan in je abonnement? 1 of 2?
1 bij alles in 1 Instap
2 bij ai1 Standaard en Premium.
Ik heb 2 ontvangers. Mijn abonnement is Allesin1.
Ah, dan snap ik het. Voor 2 ontvangers dien je minimaal 20 Mb/s te hebben voor HD.
11 Mb/s is bij 2 ook te weinig voor 1 X HD én 1 X SD. Zou nml op 12 Mb/s komen. (7,5 voor HD en 3,5 voor SD + extra ruimte voor internetten en vaste telefoon; ook 1 Mb/s)

Of is één van de ontvangers wél HD? Bij 11 Mb/s zou dat niet het geval mogen zijn. Maar het komt wel voor.

2 ontvangers bij 11 Mb/s is 2 X SD. 2 X 3,5 Mb/s + ruimte voor internet en telefoon.

Je zou 1 ontvanger weg kunnen doen. Dan kan je wel HD krijgen.

Voor probleemloos HD op je adres kan je beter de kabel (bv Ziggo, maar afh. van je woonplaats) overwegen.
Dank je wel Peter voor je antwoorden. Wel vraag ik me af waarom ik met het vorige modem wel met allebei de tv ontvanger in HD kon kijken.
Dus ik begrijp dat ik eigenlijk geen HD heb, hoewel de tv ontvanger dat wel aangeeft. Ik kijk dus in SD, maar de ontvanger staat ingesteld in HD. Is dat wat jij uitlegt?
Groet Jan
...
Ik kijk dus in SD, maar de ontvanger staat ingesteld in HD. Is dat wat jij uitlegt?

Ja. Feitelijk wel. Als je profiel bij KPN op SD staat dan krijg je SD ook al staat je ontvanger op HD standaard.
KPN heeft de laatste tijd aansluitingen geherwaardeerd. En waar de bandbreedte eigenlijk te weinig is deze teruggezet naar SD om kans op storingen, als haperen, te verminderen/uit te sluiten. Ook ander gebruik tijdens tv kijken blijft dan bandbreedte voor over.
Bij 11 Mb/s kan ik me voorstellen dat je teruggezet bent naar SD. Zéker met 2 ontvangers.

Ik wacht nu verder maar een moderator hier af. Wat die evt. (nog) kan betekenen.
Goedemorgen Peter,

Dank voor je antwoord. Ik ga hiermee naar de KPN en ben benieuwd naar hun reactie.
Ik laat het je weten.
Groet Jan
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @Singer, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!

Op het moment dat je twee ontvangers hebt, maar 11Mbit/s kan ontvangen, heb je 2 mogelijkheden:
  • Je kan 2 keer SD instellen, zodat je nog wat bandbreedte overhoud voor andere activiteiten op het internet.
  • Je kan er ook voor kiezen om één in SD en één in HD in te stellen. Dit zou mogelijk moeten zijn, alleen raden we dan af om beide ontvangers tegelijkertijd te gebruiken om ook nog een klein gedeelte voor internet over te houden.
Omdat het nu bij jou niet lukt, wil ik je vragen om beide ontvangers op SD te zetten. Hierna de tv-ontvanger waar je HD op wil instellen een factory reset geven, en opnieuw proberen om HD in te stellen.

Lukt dit niet, vul dan jouw Forum profiel even aan met naam, postcode + huisnummer en klantnummer. Dan ga ik kijken wat ik vanuit hier nog voor je kan instellen. Geef dan ook even het serienummer van de tv-ontvanger door, waar je HD op ingesteld wil hebben.
Goedemorgen Peter,

Dank voor je antwoord. Ik ga hiermee naar de KPN en ben benieuwd naar hun reactie.
Ik laat het je weten.
Groet JanGoedemorgen Peter,

Dank voor je antwoord. Ik ga hiermee naar de KPN en ben benieuwd naar hun reactie.
Ik laat het je weten.
Groet Jan
Goedemiddag Peter,
kontakt gehad met KPN. Naar aanleiding van jouw verhaal over het HD logo vroeg de moderator van KPN of mijn ontvanger was ingesteld op HD. Zo ja, dan zou ik in de gids moeten zien dat daar het HD logo staat. Bij alle zenders die jij genoemd hebt staat dat er niet. En volgens de moderator moet dat wel zo zijn. Ook op ned 1. Nergens in de gids staat bij een zender HD.
Dat wordt dus uitgezocht en als ik na anderhalve week nog niks heb gehoord dan adviseerde hij me een officiële klacht in te dienen. Want ik krijg zo geen waar voor mijn geld.
Groet Jan
Het klopt dat in de GIDS (EPG) er geen HD meer bij staat. Diezelfde gids wordt ook gebruikt voor de SD klanten namelijk.
Maar in de MINIgids (infobalk onderin beeld) zou je bij bv. npo 1 dan wel NPO 1 HD moeten zien.
Én natuurlijk zou het HD lampje op de voorkant van de ontvanger moeten branden als je een HD zender aan hebt.
In het basispakket staat nog bij de Duitse zenders HD erbij in het logo in beeld (ARD, ZDF, WDR).
In het pluspakket bij Boomerand en Discovery Science.
De overige HD-zenders hebben geen specifieke aanduiding (meer). Maar dus wel i.i.g. te zien aan het hd-lampje op de voorkant.

Nota bene: bij sommige lange zendernamen valt ook dat HD "buiten beeld".

Reageer