Beantwoord

POE (power over internet) en Experia (V10)

  • 14 November 2019
  • 25 reacties
  • 4386 keer bekeken

Ik heb zeer recentelijk een (40Gbps 2000Mhz SFTP Patch Cord, Heavy Duty High Speed Cat8 LAN Network RJ45) Cable aangelegd inclusief Cat8 inbouw keylock en Cat8 fieldconnector welke nu aangesloten is op poort 3 van de V10.

De spullen zijn besteld op een buitenlandse site omdat het hier in Nederland slecht verkrijgbaar is en relatief veel te duur is.

Mijn bedoeling was om de cat8 verbinding door te verbinden met de KPN TV-ontvanger(Motorola 1853) door tussenkomst van een POE-Netwerk switch.

Ik wil n.l. naast de KPN ontvanger ook de Smart TV separaat op de cat8 LAN cable gaan aansluiten.

Met behulp van een Power-over-Ethernet switch kan n.l. netwerkapparatuur via de netwerkkabel van stroom en data worden voorzien waardoor netstroom voedingen overbodig worden overbodige kabels achterwege kunnen blijven.

Ik begrijp nu uit eerdere Forumvragen dat de Experia V10 van KPN geen POE ondersteund

(Zie topic: Heeft de Experia Box V10 de optie POE?)

Dit betekend dat ik dus nu toch een Netwerk switch moet gaan aansluiten welke voorzien wordt van voeding.

Dit zou kunnen zijn;                                          

TP-LINK 5-port unmanaged gigabit Switch

  • Aantal basis-switching RJ-45 Ethernet-poorten 5
  • Max. overdrachtssnelheid 2 Gbit/s
  • Geen power over ethernet (poe)
  • Switch type unmanaged
  • Connectiviteitstechnologie bedraad

 

Vraag 1: Is mijn wens (zowel KPN ontvanger + TV) aansluiten op de LAN kabel mogelijk?

Vraag 2: Ondersteund de V10 het gebruik van POE niet?

Vraag 3: Welke switch beveelt u aan gelet op een zo gunstig mogelijke overdrachtssnelheid.

Vraag 4: Ik was in de veronderstelling dat KPN naast het KPN compleet abonnement ook een

4K abonnement zou gaan aanbieden. Daar zie ik nu helemaal niets meer van terug           gezien de nieuwe Hussel abonnementen! Of komen er binnenkort nieuwe abonnementen bij die een hogere overdrachtssnelheid verkrijgen dan 500Mb/sec?

icon

Beste antwoord door Nick83 15 November 2019, 23:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Hallo@Globe , als je de tv via een switch wilt laten lopen in plaats van rechtstreeks op de modem, dient de switch IGMP-snooping te ondersteunen.

Zie onderstaande duidelijke uitleg van KPN:

 

https://forum.kpn.com/kpncyclopedie-105/igmp-snooping-wat-is-het-en-waarom-is-het-belangrijk-456968

Duidelijk verhaal en dank voor deze zeer welkome aanvulling. Zo komen we stapje voor stapje verder.

Reputatie 7
Badge +24

KPN Compleet bestaat niet meer. Het is alleen nog geldig voor de oude abonnementen. Je kunt nu geen abonnement meer afsluiten waarover je vervolgens de Compleet voordelen over kunt ontvangen.

Je kunt bij Hussel 4K activeren € 2,50 per maand. Of dat per decoder is of dan voor al je decoders, dat weet ik niet.

PoE wordt door geen enkele Experiabox van KPN ondersteund. Ook niet door de decoders. En er is ook geen enkele tv de het ondersteund voor zover ik weet. Dus je houd voorlopig nog heel veel snoeren. Het word alleen gebruikt door sommige bewakingscamera's en sommige accespoints. 

Je kunt gewoon achter je tv een switch plaatsen (met IGMP snooping dus) en daar vervolgens zowel de decoder als de tv op aan sluiten.

Wederom meer duidelijkheid aangaande mijn vragen. Dit wordt dus een nieuw abonnement incl. 4K. Hopelijk kan ik dan mijn gratis Spotify account van mijn oude KPN compleet abonnement wel gratis mee overnemen? In later stadium zal voor mijn geluidsinstallatie n.l. ook nog een DAC-versterker aangesloten worden op de Netwerk switch. (Aandachtspuntje ==> :thinking: ) Aangenomen dat hiervoor dezelfde netwerk switch te gebruiken is.

Reputatie 7
Badge +24

Spotify is niet gratis. Bij hussel is het een optie waar voor betaald moet worden. €8,99. Ook bij uw huidige abonnement is het niet gratis. Het zit gewoon meegerekend in de prijs.

 

Dan even de vraag voor later: Kan iedere DAC versterker in later stadium probleemloos gekoppeld worden aan uw voorgestelde Netgear gs105e Netwerkswitch?

Reputatie 3

Wederom meer duidelijkheid aangaande mijn vragen. Dit wordt dus een nieuw abonnement incl. 4K. Hopelijk kan ik dan mijn gratis Spotify account van mijn oude KPN compleet abonnement wel gratis mee overnemen? In later stadium zal voor mijn geluidsinstallatie n.l. ook nog een DAC-versterker aangesloten worden op de Netwerk switch. (Aandachtspuntje ==> :thinking: ) Aangenomen dat hiervoor dezelfde netwerk switch te gebruiken is.


Eenmaal overstappen naar een nieuwe abonnementsvorm betekent NOOIT meer terug naar de oude vorm. Zoek eerst goed uit welke diensten u nu heeft voor welke prijs en wat u bij een nieuw abonnement krijgt en betaalt (tijdelijke aanbiedingen niet meerekenen). Als ik mijn huidige abonnement met dezelfde diensten zou overzetten naar KPN Hustle (bewuste typo), dan ben ik zeker 10 euro per maand duurder uit.

Reputatie 7
Badge +24

Dan even de vraag voor later: Kan iedere DAC versterker in later stadium probleemloos gekoppeld worden aan uw voorgestelde Netgear gs105e Netwerkswitch?

Ja dat kan.

Reputatie 7
Badge +24

Wederom meer duidelijkheid aangaande mijn vragen. Dit wordt dus een nieuw abonnement incl. 4K. Hopelijk kan ik dan mijn gratis Spotify account van mijn oude KPN compleet abonnement wel gratis mee overnemen? In later stadium zal voor mijn geluidsinstallatie n.l. ook nog een DAC-versterker aangesloten worden op de Netwerk switch. (Aandachtspuntje ==> :thinking: ) Aangenomen dat hiervoor dezelfde netwerk switch te gebruiken is.


Eenmaal overstappen naar een nieuwe abonnementsvorm betekent NOOIT meer terug naar de oude vorm. Zoek eerst goed uit welke diensten u nu heeft voor welke prijs en wat u bij een nieuw abonnement krijgt en betaalt (tijdelijke aanbiedingen niet meerekenen). Als ik mijn huidige abonnement met dezelfde diensten zou overzetten naar KPN Hustle (bewuste typo), dan ben ik zeker 10 euro per maand duurder uit.

Ik zou 50 cent duurder uitkomen. Maar dan heb ik wel opnemen pakket, wat ik nu niet heb. Daarin tegen verlies ik het pluspakket. Moeilijk moeilijk moeilijk...

Reputatie 3

hustle verb (PUSH)

 

[ T usually + adv/prep ]

to make someone move quickly by pushing or pulling them along: 

After giving his speech, Johnson was hustled out of the hall by bodyguards.
 

hustle verb (PERSUADE)

 

[ I or T ] mainly US informal

to try to persuade someone, especiallyto buy something, often illegally

to hustle for business/customers

They made a living hustling stolen goodson the streets.

 

Origin of hustle Dutch hutseln, husselen, to shake up (coins, lots), frequentative of Middle Dutch hutsen, to shake

Ik heb nog eens even heel goed gekeken hoe de KPN hoofdkabel mijn meterkast binnen komt en vervolgens met een “break-out” splitskabeltje (zwart & uniek en niet te koop in een winkel) wordt aangesloten op de Experia V10.

Het laat een nogal koddige indruk achter als je dit vergelijkt met de geel afgebeelde cat8 kabel. Zie foto's.

Ik vraag me nu ook af of KPN deze wijze van bekabelen zelf eens wat beter onder een vergrootglas moet gaan leggen alvoren consumenten met allerlei dure oplossingen gaat opzadelen.

Of is mijn beeld nu volledig verkeerd!

KPN-aansluit methodiek

 

 

Aansluitingen Experia V10

 

Reputatie 7
Badge +24

KPN levert een bepaalde kwaliteit af die normaal gesproken voldoende is om hun diensten over te kunnen leveren. Dat u in een kabel investeerd die veel beter is, wil nog niet zeggen dat de spullen van KPN rotzooi is ofzo.

Dat is echt een verkeerd antwoord, sorrie! :confounded:

Nu even de uiteenzetting waarom deze wijze volstaat om mij uitstekend 4K beeld en uitstekende geluidskwaliteit te verschaffen.

Dus nu graag een antwoord wat heel "CONCREET” is v.w.b. de uitleg die hierbij hoort.

Let wel:

*consumenten zijn op de dag van vandaag veel beter onderlegd en hebben ook kennis van zaken.

*het zou jammer zijn als u niet met een geloofwaardige uitleg komt die “echt hout snijdt”

Reputatie 6
Badge +8
  • De telefoonkabel naar jouw huis toe is waarschijnlijk al tientallen jaren oud. De afstand tot de verdeelkast is tientallen zo niet honderden meters. Het heeft dus totaal geen toegevoegde waarde om daar in huis opeens high end kabel aan vast te gaan knopen.
  • De hele techniek van KPN is er juist op gericht om via deze oude kabel te kunnen communiceren met een zo hoog mogelijke snelheid. Als je een moderne state-of-the-art aansluiting wilt gebruik je glasvezel en geen koperdraad.
  • Een CAT8 kabel is voor thuis complete overkill, die kabel kan dus 40 keer meer bandbreedte aan dan een ExperiaBox kan leveren. 
  • CAT 5e of 6 is meer dan voldoende. De beeld en geluidskwaliteit is afhankelijk van de beschikbare bandbreedte. Voor 4K is de benodigde bandbreedte ongeveer 25 - 50 Mbps en dat kan zelfs een CAT 5e kabel makkelijk aan.

Hallo @Globe ,

de aansluiting in jouw meterkast maakt gebruik van ‘pairbonding’, waardoor je bij KPN en xS4ALL ongeveer dubbele snelbheid kunt behalen via de koperlijn, zie onderstaande link om het voor jezelf te bekijken, je kunt dan meteen de toekomstige verbeteringen op jouw adres zien:

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

Die zogenaamde Y-kabel is inderdaad niet los te koop, dat wordt door een KPN-monteur gemonteerd nadat hij in de centrale ook aanpassingen heeft gegaan om over 4 koperdraden signaal te geven.

Een KPN-hoofdkabel bestaat uit 4 draden, blauw, rood, wit en oranje.

Bij een enkelvoudige aansluiting worden in de regel alleen de blauwe en rode draad aangesloten, bij pairbonding wordt tevens op de witte en oranje kabel signaal gezet, vandaar die Y-kabel die beide signalen samenvoegt tot 1 signaal naar je modem toe.

Y-kabel voor pairbonding

 

Een reactie op het antwoord van Slimmerik:

Wat een ongeloofwaardig verhaal zet je daar weg. Niet erg onderbouwd maar volledig gebaseerd op je eigen negatieve perceptie en dus ongeloofwaardig.

De cat8 kabel over een lengte van 32 meter is aangelegd om hogere toekomstige snelheden te garanderen. Als KPN over gaat op glasvezel, of een andere oplossing creeert, ben ik voorbereid.

Dat ben ik niet als ik jouw zgn. cat5E kabel aanleg. Als consumenten in de toekomst 4K beeldmateriaal gaan streamen en/of muziek FLAC-bestanden e.d. gelijktijdig gaan gebruiken wordt de bekabeling in huis van essentieel belang. Kijk even naar bijgevoegd you-tube filmpje.

Cat5, cat6, cat7, cat8

https://www.youtube.com/watch?v=FYl9SAeGdyQ

Veel mensen zijn momenteel bezig hun oude bekabeling te vervangen gericht op de toekomst en KPN zal daar zeker in mee moeten gaan qua telefoonkabel of aanleg glaskabel.

 

Een reactie op het antwoord van Jan-D:

Dank voor deze positieve INFO.

Reputatie 3
Badge +1

Ik kijk al vrij lang in 4K formaat op mijn 4K TV OLED.

Alles met cat5e en geen enkel bitje verloren, nu met LoveNature en Xite 4K, is het genieten.

Geen enkele behoefte om mijn hele huis opnieuw te bekabelen vanwege YouTube.

Cat5E werkt perfect, mijn langste lengte is 10 meter, vele meters binnen de spec.

Reageer liever niet, als je antwoorden geen enkele toegevoegde waarde hebben mhans.

Jij hebt geen behoefte, maar anderen dus wel!

 

Reputatie 6
Badge +8

Om de bandbreedte die over die kabel kan volledig te gebruiken moet je in huis tientallen gebruikers hebben die allemaal tegelijk 4K content streamen. Ik geef je gelijk, je bent daar helemaal op voorbereid. :grinning:

Om echt voorbereid voor de toekomst te zijn had je beter een glasvezel kunnen trekken in plaats van een CAT8 kabel. 

Het is geen negatieve perceptie, ik weet gewoon waar ik over praat omdat het ontwerpen van netwerken / datacenters mijn beroep is en zelfs in die datacenters passen we CAT8 maar heel zelden toe.

Het komt er op neer dat jij je iets onnodig duurs hebt laten aanpraten en dat wil je liever niet horen. Maar zolang je er zelf tevreden over bent maakt dat niet uit. 

 

 

 

Nou geweldig dat jij dat vindt! 

Zelf Glasvezel aanleggen in mijn situatie was pas echt onbetaalbaar geweest!

De cat8 bekabeling via buitenlandse sites verkregen is veel goedkoper en eigenlijk "cheap”in vergelijking tot wat er in Nederland te verkrijgen is.

Je zegt dus feitelijk dat ik dus nu hardstikke goed ben voorbereid op de toekomst en daar ging het toch om!.

Nu moet KPN dus eigenlijk zijn Glasvezel kabels in Nederland gaan uitrollen en heeft een 4K-abonnement eigenlijk weinig of geen toegevoegde waarde zolang dit nog niet is voltooid. 

Of heeft KPN nog een andere troef in de hand die het mogelijk maakt snellere verbindingen te realiseren? 

Reputatie 7

Ik zie de eerst komende jaren geen enkel voordeel van Cat8 t.o.v. Cat6(a).

Met Cat6(a) zijn al snelheden tot 10Gbps haalbaar en dat is 10 keer de maximale snelheid van de glasvezelverbindingen bij KPN (1Gbps).

Weet je dat je op een 1Gbps verbinding zo'n 80 (tachtig) HD-"Glas" TV ontvangers zou kunnen aansluiten.

Weet je dat ik mijn glasvezelabonnement heb teruggezet van 500Mbps naar 200Mbps.

Weet je dat ik deze snelheid alleen volledig gebruik tijdens het synchroniseren van backups tussen mijn NAS thuis en een NAS elders in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag.

Weet je dat het voor ons zelfs een uitdaging is om meer dan 50Mbps te gebruiken terwijl wij toch echt geen kleingebruikers zijn.

Reputatie 3

Veel mensen zijn momenteel bezig hun oude bekabeling te vervangen gericht op de toekomst en KPN zal daar zeker in mee moeten gaan qua telefoonkabel of aanleg glaskabel.

Oude bekabeling vervangen? De meeste apparaten die mensen thuis hebben, zijn tegenwoordig draadloos verbonden. De enige netwerkkabel vanaf de Experiabox hier thuis is naar de TV-ontvanger. Ik kijk af en toe zelfs 4K YouTube content op mijn Smart TV via WiFi. Helemaal zonder haperingen en haarscherp. Cat8-kabel in een thuisnetwerk is als een gouden uitlaat onder een Trabant: het werkt prima, maar het is onnodig duur. 

Reputatie 7
Badge +24

De meeste apparaten die mensen thuis hebben, zijn tegenwoordig draadloos verbonden.

Bij jouw misschien, bij mij niet. Mobiel en laptop op de wifi, verder niets.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Globe  welkom! Ik zie dat er al flink veel tips en discussies gaan de zijn hier. Goed om te zien dat je over het algemeen ook echt iets hebt aan de reacties van anderen. Mochten er nog andere vragen zijn of loop je ergens tegenaan, laat je het dan weten? We helpen je graag verder.