Probleem teletekst en wegvallend geluid

• 28 november 2014
  • 7 reacties
  • 632 keer bekeken

Ik heb ITV met het Arcadyan HMB2260 modem (Router is de Experiabox V9).

De Arcadyan gaat via HDMI naar mijn (surround) versterker, en een HDMI (out) gaat vervolgens naar mijn tv.

Ik heb 2 problemen:

1) Ik heb al een tijd last dat als ik teletekst bekijk, deze na een paar seconden op groot beeld springt, en niet meer terug te krijgen is.

De resolutie (via beeldscherminstellingen) staat op 1080i.

2) sinds kort zijn de commerciële zenders (rtl, etc) voorzien van Dolby Surround geluid. Sindsdien hoor ik op die zenders regelmatig dat het geluid eventjes wegvalt en dan weer opkomt. Probleem heb ik niet bij Ned 1 tm 3, maar daar is het geluid ook stereo.

Ontvanger is ook al een keer gereset. Wat kan ik aan beide problemen doen?

7 reacties

Reputatie 7
Dag Mattijs, welkom op het forum!

Om te beginnen zou ik de TV eens direct op de iTV-ontvanger aansluiten en kijken of de problemen dan nog optreden. Mochten ze dan niet meer voorkomen dan moet je het probleem toch zoeken in (de instellingen van) je versterker denk ik.

Ik heb zelf een HTS aangesloten via de optische (TOSLink) aansluiting en de TV direct op de ontvanger. Dat heeft het voordeel dat ik ook TV kan kijken en luisteren zonder het HTS aan te moeten zetten.

De TV heb ik via HDMI direct op de iTV ontvanger aangesloten.

Tevens de ontvanger via TOSlink op de receiver aangesloten.

Het teletekst probleem is inmiddels opgelost. Dat zat in een instelling in mijn tv.

Maar de dropouts (wegvallen geluid) zijn er nog steeds.

De dropouts heb ik alleen als ik tv via iTV kijk, bij ander gebruik van de receiver heb ik daar geen last van.

Wat kan er aan de dropouts gedaan worden?

Reputatie 6
Badge +12
Hoi Mattijs,

Ik begrijp dat je nog steeds geluidsuitval ervaart bij Dolby Surround zenders. Ik zou dit graag willen doorgegeven aan de technische dienst. Mag ik daarvoor je postcode, huisnummer, mobiel nummer en de naam van de contractant in een privébericht?

Nienke

Reputatie 7
Hoi, ik heb ook "last" van heeele korte dipjes in het geluid bij zenders met DD 5.1. Discovery is het ergst. Maar dat heb ik alleen als ik via de tv luister. Die is met hdmi op de ontvanger aangesloten. Het is een Philips tv.

Maar ik heb via de HTS, die gewoon DD 5.1 kan weergeven, zeker geen last van die dips. Aangesloten via de coaxiale digitale uitgang van de Motorola 1963; ik had op de versterker geen optische ingang meer over, die beide door andere apparaten worden bezet.

Is je receiver stereo sluit dan je tv-ontvanger analoog aan. Voor stereo maakt dat niet uit (analoog is hier zelfs mooier). Er is een kabeltje geleverd bij de ontvanger om je stereo analoog aan te sluiten.

Prive bericht verstuurd

Ik heb gemerkt dat bij de Dolby zenders de eerste dropout steeds na 1 minuut en 35 sec plaats vindt.

Enig idee wat dit betekent?

Reputatie 6
Badge +12
Beste forumgebruikers,

Bedankt voor jullie meldingen!

Bij gebruik van Dolby 5.1 kan het geluidsniveau/volume variëren bij het wisselen van kanalen en uitzendingen/reclames. In eind februari – begin maart volgt een software update die dit oplost. Op SD kanalen speelt dit probleem niet. 

Nienke

Reageer