Beantwoord

Problemen casten naar TV via ingebouwde Chromecast

  • 8 April 2020
  • 66 reacties
  • 7204 keer bekeken

Goedemiddag,

Sinds gisteren een nieuwe tv aangeschaft met ingebouwde chromecast. Nu maakte ik altijd gebruik van de KPN iTV app om livestreams te casten naar de ingebouwde chromecast op mijn vorige tv en dat werkte uitstekend. Nu ervaar ik echter problemen en kan ik alleen NPO 1, 2 en 3 casten naar m'n TV. Ik heb zelf al het een en ander geprobeerd aan de hand van topics die ik hier tegen kwam. Ik cast vanaf een iPhone X en heb gecheckt op updates van de app, iphone, televisie en ingebouwde chromecast, deze zijn allemaal up-to-date. Daarnaast werkt het casten van andere apps probleemloos, aan de chromecast kan het haast dus niet liggen. Het casten via de chromebrowser via m'n laptop werkt wel prima. Daarmee zou je dus kunnen stellen dat het ligt aan de iOS app van KPN of de instellingen van m'n iPhone.

Ik ben hier op het forum al soortgelijke problemen tegengekomen alleen telkens zonder oplossingen of bruikbare antwoorden. Ik vraag mij dus af wat hier de oplossing voor moet zijn wat een ander wellicht ook kan helpen.

Bij voorbaat dank!

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 17 September 2021, 16:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

66 reacties

Ik ervaar dezelfde problemen met een iPhone X met iOS versie 13.3.1. Voorheen werkte het prima om te casten naar de ingebouwde chromecast in m'n televisie. Nu werkt het alleen nog met Nederland 1, 2 en 3. Is hier al een oplossing voor?

admin:  samengevoegd met eigen topic.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FritsWesters. Van harte welkom hier. Dat is wel een bijzonder probleem. Zeker als het wel werkte met je vorige TV. Omdat het casten via je laptop vanuit Chrome wel lukt, vermoed ik inderdaad dat het te maken heeft met je iPhone X. Wat je nog even kunt testen is of je wel kunt casten als je Chrome (tijdelijk) installeert op je iPhone. Je kiest dan in de browserinstellingen voor ‘Als webpagina weergeven'. Is even een beetje passen en meten, maar ik lees graag of het dan wel werkt. Kun je daarnaast aan me doorgeven welk merk + model TV je hebt en welke app versie je gebruikt? En zou je verder je profiel aan kunnen vullen met je postcode/huisnummer, klantnummer en de naam van de contracthouder? Geef me een seintje als je dit hebt gedaan. 

Badge

Hallo,

Bij mij werkt het casten van kpn itv app naar mn philips 65oled984/12 tv alleen voor de zenders npo 1,2,3. Bij de overige zenders blijft de melding klaar om te casten staan. Dit geldt ook voor afspelen van on-demand content.

Kpnitv draait op een samsung s10+. Kpn itv app en google chrome zijn up-to-date.

Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Hallo @FritsWesters. Van harte welkom hier. Dat is wel een bijzonder probleem. Zeker als het wel werkte met je vorige TV. Omdat het casten via je laptop vanuit Chrome wel lukt, vermoed ik inderdaad dat het te maken heeft met je iPhone X. Wat je nog even kunt testen is of je wel kunt casten als je Chrome (tijdelijk) installeert op je iPhone. Je kiest dan in de browserinstellingen voor ‘Als webpagina weergeven'. Is even een beetje passen en meten, maar ik lees graag of het dan wel werkt. Kun je daarnaast aan me doorgeven welk merk + model TV je hebt en welke app versie je gebruikt? En zou je verder je profiel aan kunnen vullen met je postcode/huisnummer, klantnummer en de naam van de contracthouder? Geef me een seintje als je dit hebt gedaan. 

Bedankt voor je reactie. Inmiddels met een andere iPhone geprobeerd en die ervaart hetzelfde probleem; ook alleen 1, 2 en 3. Ik heb de desktop site via chrome bezocht, maar kan dan niet verder komen dan de stream zelf. Hoe wil je precies dat ik dit test? 

De televisie is een Philips 55OLED804 die draait op Android 9. De versie van ingebouwde chromecast is 1.14.194651. De iPhones hebben de meest recente iOS app (v6.6.2).

 

Extra toelichting bij dit probleem: ik kan in de app op m'n telefoon wel alle zenders bekijken. Zodra ik cast naar m'n televisie ontstaat het probleem. Dit gaat dus wel met 1, 2 en 3. Maar zodra ik bijvoorbeeld rtl4 wil gaan casten, dan laad hij wel op de tv maar spring daarna direct weer terug naar het beeld 'klaar om te casten'.

Reputatie 6
Badge +9

Bedankt voor de aanvullende informatie, @FritsWesters en jij ook welkom hier, @Steven030284. Ik heb jullie reacties samengevoegd in dit topic, omdat jullie tegen hetzelfde probleem aan lopen. Vreemd dat de NPO-zenders wel te casten zijn via de app, maar de overige zenders blijven hangen op de melding “Klaar om te casten". Ik heb hier een melding van gemaakt bij de iTV app specialisten, zodat het verder kan worden onderzocht. Als ik een reactie heb, deel ik die uiteraard hier. Kunnen jullie er in de tussentijd voor zorgen dat je profiel is aangevuld met je postcode/huisnummer, klantnummer en de naam van de contracthouder? 

Badge

Hi @Natasja ,

 

Dank voor je verwelkoming :).

 

Zojuist heb ik mijn profiel geüpdatet. Kun je controleren of je de gegevens ook terugziet?

Reputatie 6
Badge +9

Die zie ik terug, @Steven030284. Dank je wel! :slight_smile: Het probleem wordt onderzocht door de specialisten.

Reputatie 6
Badge +9

Ik heb een reactie vanuit de app specialisten. Het issue is bij hen bekend. Bepaalde Philips TV modellen hebben een issue met het casten helaas. Weer andere Philips, Sony TV's met ingebouwde Chromecast en andere apparaten niet. Er wordt gezocht naar een oplossing, maar het is een lastig issue om te reproduceren. Er is wel een manier om het probleem te omzeilen. Je kunt de cast starten vanuit je Chrome browser via tv.kpn.com. Dan werken de streams zeer waarschijnlijk wel. Wellicht niet heel praktisch, maar voor nu is het beter dan niets. Ik houd jullie op de hoogte. 

Ik heb een reactie vanuit de app specialisten. Het issue is bij hen bekend. Bepaalde Philips TV modellen hebben een issue met het casten helaas. Weer andere Philips, Sony TV's met ingebouwde Chromecast en andere apparaten niet. Er wordt gezocht naar een oplossing, maar het is een lastig issue om te reproduceren. Er is wel een manier om het probleem te omzeilen. Je kunt de cast starten vanuit je Chrome browser via tv.kpn.com. Dan werken de streams zeer waarschijnlijk wel. Wellicht niet heel praktisch, maar voor nu is het beter dan niets. Ik houd jullie op de hoogte. 

Bedankt voor het op de hoogte houden hierover. Hoop dat dit zsm kan worden opgelost, omdat dit onder andere een van de redenen is waarom we een abonnement bij jullie hebben.

Geldt dit probleem ook voor de Philips 36PFS6402/12?

Op deze tv werkt ook casten ook alleen maar voor NPO 1, 2 en 3.

Bij alle andere zenders wordt het beeld vergroot zodat het niet meer op het scherm past.

Reputatie 6
Badge +9

Geen probleem, @FritsWesters. Ik hoop ook dat de oorzaak snel wordt gevonden, maar zoals gezegd is het een lastig issue om te reproduceren. 

@Rumpfel, als je tegen exact hetzelfde probleem aan loopt, dan kun je ervan uitgaan dat het probleem ook geldt voor jouw Philips TV. 

Ik heb de specialisten gevraagd me op de hoogte te houden. Als ik updates heb, dan deel ik die hier. 

Ik ervaar ook hetzelfde probleem. Vorige week een chromecast ultra gekocht. YouTube en Netflix werken perfect. KPN ITV geeft veel problemen. Ik heb een IPhone X, versie 13.4.1.

tv is een Philips 24phk4109/12 (kleine tv in tuin)

 

Reputatie 6
Badge +9

Goed dat je dit meldt, @tenbrinke001. Ik heb helaas nog geen nieuws vanuit de organisatie. Het probleem is nog in onderzoek. Ik heb er in ieder geval weer even achteraan gemaild. Als ik meer weet, dan deel ik het hier.

Reputatie 6
Badge +9

Ik heb een reactie. Het probleem is nog steeds in onderzoek bij de developers, zowel bij Philips als KPN. Als er een oplossing is gevonden, zal er hoe dan ook een software release van Philips moeten komen en er is geen zicht op hoe lang dat (nog) gaat duren. Daar gaat namelijk veel getest aan vooraf. Het is dus nog even afwachten voor nu.

@Natasja

Je laatste bericht hier is van 9 juni. Dat was nog niet positief. Hoe staat het nu met dit probleem? (Philips TV ingebouwde chromecast werkt niet i.c.m. KPN ITV-app)

We hebben nu weer een melding van een TV (merk TCL) met ingebouwde Chromecast waarmee het niet werkt.

Reputatie 6
Badge +9

Ik heb helaas nog geen updates, @PeterG. :disappointed: Ik heb wel meteen navraag gedaan of we enig idee hebben hoe lang het ongeveer gaat duren voor de software release vanuit Philips komt. Ik vrees dat dat nog wel even gaat duren. Als ik updates heb, deel ik die uiteraard hier. 

Reputatie 6
Badge +9

Ik heb een reactie vanuit de specialisten. Philips heeft in juli een update uitgerold, waarmee het probleem aan de Philips-zijde opgelost zou moeten zijn. Het technische aspect bij ons wordt nog onderzocht en we hopen dat dit ook binnen enkele weken kan worden opgelost, maar dat kan ik op dit moment niet toezeggen. Er is dus wel progressie, maar het heeft nog wat voeten in de aarde. :disappointed: Je zou alvast eens kunnen checken of de TV voorzien is van de laatste update en opnieuw testen of je kunt streamen. Soms slaagt een tweede poging wel als de eerste niet lukt. Beter nieuws heb ik op dit moment nog niet, helaas.

Hey nieuw hier, maar precies hetzelfde probleem. Nieuwe Philips tv gekocht om meteen te kunnen streamen maar hij doet het niet. Kan dit alsjeblieft gefixt worden??

Reputatie 6
Badge +9

Hey nieuw hier, maar precies hetzelfde probleem. Nieuwe Philips tv gekocht om meteen te kunnen streamen maar hij doet het niet. Kan dit alsjeblieft gefixt worden??


Dat is vervelend, @Anthony132. Zoals ik in mijn laatste bericht van 25 augustus aangaf werken de specialisten hard aan een oplossing. Ik kan op dit moment alleen nog niet zeggen wanneer er een fix komt voor het issue. Als ik een update heb, dan deel ik die hier.

Bedankt voor je reactie hierop! En fijn dat jullie er wel boven op zitten. We wachten het af..

@Natasja , @Anthony132 

Ik heb uit een ander topic begrepen dat het wél werkt als je op een laptop tv.kpn.com opent met Google Chrome. Dan is streamen naar een Philips wel mogelijk (volgens mij).

@Natasja, @Anthony132 

Ik heb uit een ander topic begrepen dat het wél werkt als je op een laptop tv.kpn.com opent met Google Chrome. Dan is streamen naar een Philips wel mogelijk (volgens mij).

Dan streamt de browser naar de chromecast (device) en performance technische gezien is deze constructie niet ideaal. Praktisch gezien ook niet trouwens, het is op zijn zachst gezegd een tijdelijke work-around, geen oplossing.

@PeterG 

Ik heb uit een ander topic begrepen dat het wél werkt als je op een laptop tv.kpn.com opent met Google Chrome. Dan is streamen naar een Philips wel mogelijk (volgens mij).

 

Thanks voor de tip, maar dit heb ik ook uitgeprobeerd.. doet het ook niet. Inmiddels heb ik een  chromecast geleend en in de tv geprikt. Dan doet hij het wel (via Itv app). Zeker geen fix, wel een workaround. Ik dacht ik koop een android tv met ingebouwde chromecast, moet er alsnog een chromecast in. Naja het is afwachten. 

 

Reputatie 7

Heb je de ingebouwde Chromecast wel kunnen instellen m.b.v. Google Home?