Beantwoord

Problemen met Experia V8

  • 1 January 2021
  • 25 reacties
  • 211 keer bekeken

Hallo, sinds een tijdje hebben wij problemen met vooral de tv-ontvangst. Het beeld staat geregeld stil, zowel op tv in de huiskamer als tv boven. Het is nu elke avond raak en lijkt steeds erger te worden, wat erg vervelend is. Alle tips opgevolgd, maar het wilde niet baten. Ook kabels vervangen door nieuwe. Daarom denk ik dat het probleem bij de Experia box v8 ligt. Kunnen we die omruilen?

Alvast hartelijk dank,

  1. Meijer
icon

Beste antwoord door Sietse Meijer 27 January 2021, 15:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Update: we merkten afgelopen weekend dat het probleem zich ook voordoet bij een film die we via KPN bestelden. De internetverbinding is goed, maar de tv-ontvangst heeft veel storingen.

Zijn de tv ontvangers bekabeld of via draadloze adapters aangesloten

Draadloos (alleen de eerste met een kabel aan de Experia, uiteraard).

Begrijp ik het goed dat dit probleem zich op beide ontvangers voordoet dus zowel bekabeld als draadloos.

Heb je het modem al eens een harde reset gegeven door het restgaatje achterop met een scherp voorwerp in te drukken.

Heb je een glasvezel of koperverbinding 

Vul alvast je forumprofiel in met je postcode, huisnummer en klantnummer dan zien de moderators van KPN wie je bent zodra je topic aan de beurt is.

 

Dat laatste heb ik gedaan inderdaad. 

Is een harde reset anders dan modem uit en weer aan doen? We hebben een koperverbinding.

Dat laatste heb ik gedaan inderdaad. 

Is een harde reset anders dan modem uit en weer aan doen? We hebben een koperverbinding.

Hallo @Sietse Meijer , een harder reset is met een paperclip het resetknopje zolang ingedrukt houden totdat 1 of meer lampjes gaan knipperen en dan meteen loslaten.

De modem is dan weer terug naar de fabrieksstandaard, als nieuw uit de doos.

 

@Sietse Meijer zoals reeds eerder gevraagd

Heb je het modem al eens een harde reset gegeven door het resetgaatje achterop met een scherp voorwerp 10 seconden in te drukken en dat kan geen kwaad.

Dank voor de tip. Ik heb de harde reset gedaan, maar het heeft niet echt geholpen. Beeld bevriest nog steeds regelmatig.

Hoe lang duurt het gemiddeld voor er antwoord vanuit KPN komt? De tv-ontvangst is nog steeds erg slecht.

Badge +19

Gebruik je dit soort dingen 

 

Ja, alleen dan met drie lichtjes. De DVS 650 dus.

Ik begrijp overigens dat de DVS1200 stabieler is, zou het helpen als we de 650’s vervangen door de 1200’s? En is dit mogelijk bij KPN?

Badge +19

Het zou kunnen maar garantie krijg je niet. Het is beter om een kabel te leggen. Waarschijnlijk is dan het probleem met het modem ook opgelost.

 

Kabels zijn geen optie, bovendien ging het lange tijd goed met de DVS’s. Het is pas de afgelopen weken echt slecht geworden.

Reputatie 7
Badge +15

@Sietse Meijer Welkom op het forum. 

Ik begrijp dat je sinds een aantal weken problemen hebt met tv kijken via een DVS verbinding. Het feit dat je aangeeft dat het over de afgelopen weken gaat doet mij vermoeden dat er iets verandert is in het huishouden. 

Zitten de DVS adapters in enkele stopcontacten? Of als er wel sprake is van een dubbel stopcontact, wordt de andere dan niet gebruikt? 

Is er bijvoorbeeld in de laatste weken een kerstboom neergezet of kerstverlichting opgehangen? Of wellicht een ander nieuw apparaat in het huishouden? Al deze dingen kunnen namelijk verstoring geven op de DVS verbinding. 

Hoi @Rutger_ , dank voor je reactie. De problemen zijn er al wat langer, maar het is de laatste tijd wel slechter geworden. We hebben geen kerstverlichting of iets dergelijks opgehangen en ook geen nieuwe apparaten die het kunnen veroorzaken volgens mij. Zouden we een nieuwere modem of nieuwere DVS-adapters kunnen proberen, kijken of dat het oplost?

Reputatie 7
Badge +15

@Sietse Meijer Je zou uiteraard nieuwe DVS adapters kunnen proberen, maar of deze het probleem oplossen is niet zeker en deze zal je ook zelf moeten aanschaffen. De DVS is namelijk je eigen bezit, deze heb je niet in bruikleen. 

Maar je geeft ook aan een tv ontvanger direct bekabeld aangesloten te hebben op je Experiabox, dus zonder DVS adapter, deze valt ook weg. Klopt dat? 

 

Hoi Rutger, nee beide tv-ontvangers zitten op een DVS aangesloten.

Kan een nieuwer type Experiabox voor een betere verbinding zorgen?

Reputatie 7
Badge +15

@Sietse Meijer In principe zou dit geen verschil mogen maken. Het zou kunnen dat bijvoorbeeld de wifi verbinding iets beter zou worden. Maar voor tv zou dit geen verschil mogen maken. 

Heb je een mogelijkheid om 1 van de tv ontvangers tijdelijk bekabeld aan te sluiten om te kijken of het probleem zich dan ook voordoet? Daarmee sluiten we de DVS adapters dan uit. 

@Rutger_ Dan moet de kabel dus vanaf het modem naar de tv-ontvanger? Ik kan het proberen.

Is er technisch gezien iets veranderd van de overgang van Telfort naar KPN, of kan het daar niets mee te maken hebben?

Het blijft wel vervelend, soms valt het mee en is het even later weer slechter, vooral beeld dat blijft hangen of vervormd is.

Reputatie 7
Badge +15

@Sietse Meijer Klopt, als dat tijdelijk getest zou kunnen worden dan zou dit mooi zijn. Mocht het dan namelijk goed werken dan zouden we de oorzaak in de DVS adapters kunnen zoeken. 

Ontstaat er uiteindelijk ook een foutcode of blijft het beeld enkel vervormd/hangen? 

@Rutger_ De test met een kabel ging goed, geen storing in het beeld. Dus het zou aan de adapters kunnen liggen. (Al gaat het soms met de adapter ook een tijdje goed, tot de storingen weer beginnen.)

Aan de andere kant: ik keek zondag iets op de tv boven toen het beeld ineens vrijwel helemaal wegviel, hetzelfde gebeurde op de andere tv waar iemand Netflix keek. Het gebeurt vaker dat de verbinding ineens wegvalt, dat zou erop duiden dat de modem niet stabiel is. Het is nu al een tijdje zo dat we bijna dagelijks de tv-ontvanger moeten herstarten of de adapter uit het stopcontact halen en terugzetten, of zelfs de modem herstarten. 

We krijgen zo nu en dan foutcodes in beeld, zoals 561 of stb-nmc-400.

Reputatie 7
Badge +15

@Sietse Meijer Ik heb nogmaals een meting uitgevoerd en wil in dit geval toch inderdaad graag testen of een nieuw modem het probleem oplost. 

Ik stuur je een privé bericht met meer informatie.

@Rutger_ Ik hoop het, dank in elk geval.

@Rutger_ Het nieuwe modem is stabieler, maar heeft de problemen niet helemaal opgelost. Op de ene tv waren er wel wat minder storingen, op de andere geen verbetering te zien. Daarom heb ik maar gekozen voor een andere oplossing: bekabeld aan het mesh-wifinetwerk in huis. Met een aanpassing aan de instellingen van de wifi-stations (om ze voor IPTV optimaal te krijgen) werkt het prima en is de tv-ontvangst uitstekend. De DVS’en gebruik ik dus niet meer, ik denk dat daar het probleem lag maar een nieuwer type zou ook geen garantie op succes bieden. Dank voor de hulp in elk geval!