Beantwoord

Problemen met ZXV8001-ontvanger en Samsung QLED tv ?

  • 24 August 2019
  • 25 reacties
  • 848 keer bekeken

Ik heb sinds 2 dagen een QLED 82 inch van Samsung. Als ik alles heb ingesteld werkt het naar behoren. als ik de volgende dag alles aan wil zetten, valt het beeld continue uit. Maak de HDMI kabel los en weer vast, dan wel volledig beeld maar dan geen geluid. TV reset, geen resultaat, TVbox reset, maakt niet uit. nieuwe software download, geen verschil. Andere box erop (arcadian HBM2260) deze lijkt het wel te doen. maar dan heb ik geen 4k, en daar had ik de TV juist voor uitgezocht......hdmi kabels zijn ook getest, iemand nog een idee ???

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door wjb 29 August 2019, 18:07

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Goede middag wel kom op het forum. Er zijn maar drie zender in 4k. Ikzelf heb ook een 4k Sony bravia 4k Maar ik wacht nog af tot er meer 4kzenders zijn. Ikzelf blijft voorlopig bij ons HD glas .en als ik 4k wil zien doe ik dat via internet app YouTube op ons nieuwe tv en Sony 4k 👍🌞
Badge +19
Is de ontvanger direct met een kabel aangesloten op de experiabox? Of zit er iets tussen?
Hey joep. Nee de kabels zijn.rexhtstreeks aangesloten.Inmiddels weer wat verder. Ik heb ook nog andere boxjes van KPN. De arris. Als ik deze aansluit heb ik helemaal geen problemen. Dus de enige optie waar wat mee kan zijn lijkt de zxv8001. Inmiddels ook contact gehad met kpn. Blijkt dat ik ook geen abbo heb voor 4k. En dat aan einde van de testperiode alles weer normaal is gezet. Er worden nu 2 x 4k boxen opgestuurd. Zeer waarschijnlijk is dan het probleem opgelost....hou jullie op de hoogte
Badge +19
Toch bijzonder he?! Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Ja heel raar....zodra ik weer wat meer weet laat ik het weten....dank voor het meedenken 🤓
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @vanderplas Dat klinkt heel bijzonder en als ik het zo lees lijkt het er inderdaad op dat er abonnement niet goed staat. Dat wordt nu geregeld, begrijp ik? Ik ben erg benieuwd en hoor graag je terugkoppeling!
Hoi bart. Ik hou je zeker op de hoogte.
Met de zxv80001 blijft het probleem. Met een niet 4k module van KPN gaat het goed. Abonnement staat nu op 4k. Dus alleen abonnement haalt de storing niet weg.
Iinmiddels van KPN bericht gehad dat de hardware verstuurd is.......hoop morgen de spullen binnen te hebben. Na aansluiten kom ik weer in de lucht
Reputatie 7
Badge +20
Uitstekend, @vanderplas Ik hoor het graag!
Ik heb weer een update....

Ben overgegaan op een 4k abonnement. Daarbij 2 4k kastjes opgestuurd gekregen. Gisteren binnen gehad. Daarna meteen geïnstalleerd. Ik heb 2 tv. 1 in de keuken 19 inch en de 82 inch in de woonkamer. Beide aangesloten. Software begon te downloaden op beide. Alleen in de woonkamer leek hij te blijven hangen....dus het kastje van de keuken volledig geïnstalleerd. En aangesloten in de woonkamer. Werkt perfect...daarna die van de keuken gedaan ook werken...dus dik tevreden.....vanmorgen woonkamer tv aangezet.....helaas geen beeld. Reset.. maakt niet uit. HDMI kan er eruit en er in....weer beeld en geluid. Dit ook in de keuken geprobeerd....daar alles wel goed. Dus weer wisselen...misschien 1x 4k kastje niet lekker....ook hiermee hetzelfde probleem...andere hdmi kabel....geen verschil....het lijkt er erg sterk op dat de 4 k kastjes welk type ook een probleem hebben met de Samsung qled.....heeft er iemand nog een goed idee.....zelf geen flauw benul meer....(als storingsmonteur in de ict)....
Reputatie 7
Badge +20
Goed, @vanderplas Ik ga graag met je meekijken. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?

Kun je alvast vertellen: hoe schakel je alles in? Eerst de tv en dan de ontvanger of juist andersom?
Hil bart...dank je wel voor je snelle reactie. Aangaande inschakelen maakt niet uit. Ik heb beide geprobeerd. Heb nu wel weer de standaard arcaduan hmb2260 aangesloten
Hen de gegevens aangepast
Reputatie 7
Badge +20
Dank, @vanderplas Ik heb een beetje het vermoeden dat het niet aan onze kant van de lijn zit: alles staat hier zoals het moet staan. Waarschijnlijk gaat het hier niet helemaal goed met de 'HDCP handshake'.

HDCP is een protocol voor kopieerbeveiliging. De handshake is het moment waarop onze ontvanger en jouw tv met elkaar overeenkomen dat ze beiden geautoriseerd zijn om de videocontent af te spelen. Meestal gaat dit goed en merk je daar verder niets van. Als die handshake niet goed gaat krijg je dingen zoals jij nu ervaart, bijvoorbeeld dat het beeld uitvalt. Het herpluggen van de kabel triggert dan een hernieuwde handshake die dan wel goed gaat. Of eventjes goed gaat.

Oplossingen hiervoor zijn vaak het aanpassen van de volgorde waarin je apparaten aanzet. Maar je geeft al aan dat dit bij jou niet helpt. Wat je kunt doen: controleer de beeldinstellingen van de 4K ontvanger en kijk of deze overeenkomen met de beeldinstellingen van je tv. Dit wil ook nog wel eens helpen.

Nu is dit wel een klein beetje buiten mijn eigen kennis om (ik kreeg met dit antwoord al hulp van collega die hier veel meer van weet dan ik 😉 ), maar ik vermoed dat superuser @wjb nog wel enkele goede tips voor je geeft. Hij is volgens mij goed thuis in dit soort problematiek.
Reputatie 7
Als je geen beeld hebt en je drukt op de knop menu of gids, krijg je dan wel het menu cq de gids te zien?
Hoi wjb.

Dank alvast voor de input die gaat komen....nee helaas het is en blijft zwart beeld. Zie geen gids of menu.

Mmocht het echt niet gaan lukken., wil ik ook Samsung benaderen.top dat jij en bart er zo mee bezig zijn ...heb niet zo veel verstand van hdmi maar zoals bart het beschrijft is het voor mij duidelijk. Ik wacht eerst jullie reactie af en daarna zal ik Samsung eens contacten ....thnx sofar
Reputatie 7
Als het beeld ook bij het benaderen van het menu of de gids volledig zwart blijft, dan lijkt het ook geen HDCP-handshake probleem te zijn.
Ik neem aan dat je de hdmi kabel gebruikt die meegeleverd is bij de ZTE ZXV8001, klopt dat?
Oondanks dat ik dit echt een raar probleem vind en snap wat bart bedoeld. Had ik nog wel een vraag....de 4k kastjes hebben dit probleem wel terwijl het zg oude normale kastje geen problemen heeft....zit er dan toch iets aan software extra in de 4k kastjes waardoor de handstand niet goed gaat en bij het oude kastje wel ?
Nee ik heb een andere speciale platte kabel gebruikt. Vanwege wegwerken ....ik zal de hdmi kabel eens gaan vervangen met de meegeleverde hdmi kabel van KPN....ik kom hier met 15 minuten op terug
Reputatie 7
Oondanks dat ik dit echt een raar probleem vind en snap wat bart bedoeld. Had ik nog wel een vraag....de 4k kastjes hebben dit probleem wel terwijl het zg oude normale kastje geen problemen heeft....zit er dan toch iets aan software extra in de 4k kastjes waardoor de handstand niet goed gaat en bij het oude kastje wel ?
Als het een HDCP-handshake probleem zou zijn (wat het overigens dus niet is) dan zou dat toch iets genuanceerder liggen. De HDCP-handshake voor 4K wijkt immers af van die voor HD.
Reputatie 7
En, gaat het wel goed met de bijgeleverde hdmi kabel?
Heb het net weer opnieuw aangesloten....het 4k kastje Is aan het updaten...was nieuwe software beschikbaar....kom er zo op terug
Het begint er echt op te lijken dat het nu goed werkt.....ik ga de ultieme test doen en dat is morgenochtend....dan heeft het een nachtje uit gestaan...hopelijk is dit het....dan ga ik maar nog duurdere kabels aankopen... heb je misschien een link voor me voor goeie hdmi kabels. ? Degene die ik nu heb waren ook ergens rond de 30 euro per stuk.....
Reputatie 7
Het begint er echt op te lijken dat het nu goed werkt.....ik ga de ultieme test doen en dat is morgenochtend....dan heeft het een nachtje uit gestaan...hopelijk is dit het....dan ga ik maar nog duurdere kabels aankopen... heb je misschien een link voor me voor goeie hdmi kabels. ? Degene die ik nu heb waren ook ergens rond de 30 euro per stuk.....
Bij hdmi kabels wil duurder absoluut niet zeggen dat die ook beter zijn.
Er gaan enorme hoogfrequente signalen door zo'n hdmi kabel en de afscherming tegen electromagnetische straling is dan ook van essentieel belang. Een platte kabel zou ik dan ook vermijden.
Wjb....

Ddank je wel man...ik laat morgen nog wat van mij horen of het ook bij langdurig uitstaan nog goed werkt....fijne avond en tot morgen
Reputatie 2

Ben nog iets vergeten te vermelden. 
Op onze oude Samsung tv was er niks aan de hand,nooit problemen mee gehad! 
 

Reageer