Beantwoord

Projector aansluiten op de mediabox

Hallootjes,

Uit het gesprek met de webcare van KPN hier uitgekomen.

Ik vraag mij af waar een beamer aan moet voldoen als ik er een wil aanschaffen om daarmee TV te kijken. Iemand die kan zeggen dat iedere random beamer hiervoor geschikt is? Of zijn er bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden? Beeldverhouding, Resolutie en noem maar op?

Ik hoop dat iemand mij hiermee uit de voeten kan helpen.

Met vriendelijke groet,
Martijn
icon

Beste antwoord door PeterG 10 mei 2017, 17:36

geheim49 schreef:

Daarom dat ik op zoek was naar een nieuwe beamer.

Als je een beamer met HDMI hebt omzeil je i.i.g. de VGA adapter...
Hij dient wel HDCP 1.4 te ondersteunen, zoals Robin hier aanhaalt.

Overigens, een groot tv-scherm geeft ten allen tijde een mooier beeld vind ik persoonlijk.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Uiteraard een HD projector (eigenlijk beamer) met HDMI die met HDCP overweg kan. Er zijn ook projectors die niet met (de versie) HDCP overweg kunnen en dat geeft problemen.

Misschien heb je ook nog wat aan dit topic?
Thuis bioscoop

Veel is er niet te vinden over dit onderwerp.
Hoi Peter,

Ik weet wel zeker dat dit een beamer met een HDMI & VGA ingang word. Deze word namelijk ook af en toe gebruikt om presentaties te houden.

Maar de beeldverhouding en resolutie maakt niks uit zolang de beamer maar HDCP ondersteund en een HDMI input heeft?

Met vriendelijke groet,
Martijn
Reputatie 7
Badge +30
Die HDMI ingang moet HDCP (1.4 ofzo?) ondersteunen. Voor de 4k ontvanger van KPN heb je een hogere HDCP versie nodig voor zo ver ik weet.

Qua beeldverhouding, de TV Ontvanger kan meerdere formaten aanleveren toch (via instellingen)? Met een van die moet de beamer om kunnen gaan. HDMI is zo gemaakt dat beide apparaten met elkaar "praten" om te kijken welke resolutie ze gebruiken en als er 1 resolutie is die beide apparaten ondersteunen wordt het die. (- in dit verhaal valt verversingssnelheid (Hz) ook onder resolutie. Beeldverhouding is tot op zekere hoogte verwant aan resolutie maar ik denk dat de meeste beamers dan gewoon balken toevoegen)

Als je een beamer koopt onder de Wet Koop op Afstand kan je eventueel het e.e.a uitproberen.
Reputatie 7
Voor 4K Ultra-HD is HDCP 2.2 vereist.
Reputatie 7
TV ontvanger levert via HDMI alleen 16:9.
Maar dat kan in 576p,720p, 1080i(25), 1080p25 en 1080p50.

VGA kan niet gebruikt i.c.m. de tv ontvanger.
RobinFlikkema schreef:

Die HDMI ingang moet HDCP (1.4 ofzo?) ondersteunen. Voor de 4k ontvanger van KPN heb je een hogere HDCP versie nodig voor zo ver ik weet.

Qua beeldverhouding, de TV Ontvanger kan meerdere formaten aanleveren toch (via instellingen)? Met een van die moet de beamer om kunnen gaan. HDMI is zo gemaakt dat beide apparaten met elkaar "praten" om te kijken welke resolutie ze gebruiken en als er 1 resolutie is die beide apparaten ondersteunen wordt het die. (- in dit verhaal valt verversingssnelheid (Hz) ook onder resolutie. Beeldverhouding is tot op zekere hoogte verwant aan resolutie maar ik denk dat de meeste beamers dan gewoon balken toevoegen)

Als je een beamer koopt onder de Wet Koop op Afstand kan je eventueel het e.e.a uitproberen.

Hmmm, we hebben het hier om een niet 4k versie. Het oog is gevallen nu op deze beamer; http://www.salora.nl/led-beamer/salora-58bhd2500 omdat deze in het budget past. Het is niet de bedoeling om meerdere beamers aan te schaffen om deze daarna te retourneren, maar ik snap het punt.

PeterG schreef:

TV ontvanger levert via HDMI alleen 16:9.
Maar dat kan in 576p,720p, 1080i(25), 1080p25 en 1080p50.

VGA kan niet gebruikt i.c.m. de tv ontvanger.

De huidige setup is als volgt;
Mediabox -> HDMI Splitter -> TV/Omvormer naar VGA -> Beamer

Dit heeft voor 6 maanden prima gewerkt en nu niet meer. De omvormer en de HDMI kabel tussen de mediabox en de splitter is al eens vervangen maar dit mocht niet baten en vandaag krijg ik weer het mailtje dat de beamer weer werkt zonder problemen. Deze setup hangt namelijk in de kantine van een voetbal vereniging.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Reputatie 7
geheim49 schreef:

... en vandaag krijg ik weer het mailtje dat de beamer weer werkt zonder problemen.

Gelukkig. Laten we hopen dat het zo blijft.
Mogelijk dat toch de HDMI>VGA roet in het eten gooide. Hoe meer er tussen zit...
Die beamer heeft toch zelf al een HDMI ingang, zei je?
Hoi Peter,

Ik hoop het ook maar ik ben er bang voor. Lijkt vooralsnog inderdaad weer goed te gaan.

De huidige beamer heeft jammergenoeg geen HDMI ingang deze was anders allang gebruikt.
Wel hebben we 2x VGA inputs, S-Video en volgensmij als ik me het goed herinner composiet.

We hebben deze HDMI>VGA omvormer al vervangen. Indien het helpt, dit is de omvormer https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1348999

Met vriendelijke groet,
Martijn
Reputatie 7
Ik heb geen ervaring met die omvormers. Werkt zo'n ding op batterij of op de stroom via de HDMI? Ik zie geen mogelijkheid voor een adapter. Er moet toch omzetting van digitaal (HDMI) naar analoog (VGA) plaatsvinden nml.
Aangezien er een electrisch proces in de omvormer plaats vindt kan deze dus defect raken.
Dit is een actieve omvormer en haalt de stroom van de HDMI ingang. De chipset van de omvormer is hier beschreven http://www.chrontel.com/media/Datasheets/CH7101B%20Brief%20Datasheet%20Rev1.0.pdf in die chipset word het singaal omgezet van HDMI naar VGA. Ik kom niet achter de oorzaak en ik kan ook het probleem niet reproduceren wanneer deze wegvalt of het juist doet. Daarom dat ik op zoek was naar een nieuwe beamer.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Reputatie 7
geheim49 schreef:

Overigens, een groot tv-scherm geeft ten allen tijde een mooier beeld vind ik persoonlijk.
Reputatie 7
Badge +30
Wacht, welke HDMI splitter gebruik je?
PeterG schreef:

geheim49 schreef:

En uiteindelijk ook de splitter als er een nieuwe mediabox word aangeschaft. Dan hebben beide aparaten hun eigen bron.

RobinFlikkema schreef:

Wacht, welke HDMI splitter gebruik je?

Deze https://webshop.nedis.nl/nl-nl/550581487/vlvsp3402 (ook gekocht bij allekabels.nl)

Met vriendelijke groet,
Martijn

Reageer