Beantwoord

Radio met coax antenne ingang

• 14 juni 2017
  • 16 reacties
  • 6141 keer bekeken

Ik wil mijn tuner versterker graag gebruiken,. Ik heb de audio output (klein jack stekkertje) op hetTV kastje met een verloopstekkertje omgezet naar een coax stekker die de "antenne" input is op mijn tuner versterker. Dat werkt (nog) niet. Doe ik dit goed? Of moet ik het met zo'n dubbele tulp stekker in een van de andere inputkanalen (bijvoorbeeld AUX) stoppen. En kan ik dan de geprogrammeerde zenders van de tuner versterker nog gebruiken of regel ik de radiozenders dan alleen nog via dat televisiekastje?
icon

Beste antwoord door losbol 14 juni 2017, 23:41

De tuner is alleen met de coax stekker = antenne ingang te gebruiken. De audio uitgang zet geen radiozenders op deze uitgang, daarvoor zou nogal wat electronica toegevoegd moeten worden. Dit kan dus niet werken. De tuner kun je dus niet gebruiken. Je kiest de radiozender alleen op de KPN itv ontvanger.

Je verbindt de analoge audio uitgang (tulp stekker) van de KPN itv ontvanger met één van de ingangen (dubbele tulp stekker) op de versterker (bv AUX). Op de KPN itv ontvanger zit ook een HDMI-uitgang die beeld en geluid naar de tv stuurt, en een optische digitale uitgang die je met een optische digitale ingang op je versterker kan verbinden voor hogere kwaliteit geluid (dat kan ik zelf niet proberen want op mijn versterker zit geen optische digitale ingang).
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 1
De tuner is alleen met de coax stekker = antenne ingang te gebruiken. De audio uitgang zet geen radiozenders op deze uitgang, daarvoor zou nogal wat electronica toegevoegd moeten worden. Dit kan dus niet werken. De tuner kun je dus niet gebruiken. Je kiest de radiozender alleen op de KPN itv ontvanger.

Je verbindt de analoge audio uitgang (tulp stekker) van de KPN itv ontvanger met één van de ingangen (dubbele tulp stekker) op de versterker (bv AUX). Op de KPN itv ontvanger zit ook een HDMI-uitgang die beeld en geluid naar de tv stuurt, en een optische digitale uitgang die je met een optische digitale ingang op je versterker kan verbinden voor hogere kwaliteit geluid (dat kan ik zelf niet proberen want op mijn versterker zit geen optische digitale ingang).
Reputatie 7
Het komt er dus op neer dat je het tunerdeel van jouw tunerversterker niet kunt gebruiken. Op de manier zoals losbol beschrijft kun je het audiosignaal van de iTV-ontvanger wel doorzetten naar het versterkerdeel. De radiokanalen vind je op de iTV-ontvanger vanaf 801.
Reputatie 6
Badge +9
Om de tuner in de tuner-versterker te kunnen gebruiken moet je een FM-antenne (buiten of binnen) aansluiten op de coaxingang van de tuner. Je kunt dan de FM-zenders die ter plaatse in de ether zitten ontvangen. Dat staat dus geheel los van je KPN-aansluiting.

Als antenne kan vaak een stuk verticaal gespannen draad van ongeveer 75 of 150 cm al voldoen, maar een echte buitenantenne werkt natuurlijk veel beter.

Piet.
Reputatie 7
Badge +28
Hallo Michiel, wat leuk dat je je vraag op ons forum stelt! Ik zie dat je al heel wat informatie hebt gekregen. Ben je daar mee geholpen? Als we nog iets voor je kunnen doen, laat het dan gerust weten.

@ heren dank voor jullie reacties!
Reputatie 7
Je kunt dan de FM-zenders die ter plaatse in de ether zitten ontvangen.Na de AM-zenders verdwijnen langzamerhand ook steeds meer FM-zenders uit de ether, ten gunste van DAB+. Via de KPN iTV-ontvanger zijn die zenders meestal wel te ontvangen.
Reputatie 6
Badge +9
De vergunningen voor zowel de (commerciële) landelijke als de niet-landelijke FM-zenders worden per 1 september juist voor vijf jaar verlengd, dus zo'n vaart loopt dat verdwijnen niet. De minister heeft ook nog geen datum genoemd voor het afschakelen van de FM ten gunste van het digitale DAB+. Dus voor zeker de komende jaren is de beluistering van FM-zenders via de ether wel verzekerd.

Piet.
Reputatie 7
En dat is maar goed ook, ik moet er niet aan denken als al die FM autoradio's ineens allemaal vervangen zouden moeten worden door DAB+.
Reputatie 1
ik google met "wanneer fm zenders nederland uitgeschakeld"
Er is nog geen definitief besluit wanneer FM uitgeschakeld wordt:
http://radio.nl/784904/fm-in-nederland-mogelijk-in-2023-uit-mits-dab-aanslaat
Reputatie 7
Och, de zender waar ik 't meest naar luister zendt niet eens (meer?) uit op FM, alleen nog op AM, maar dat gaat in september ook stoppen. Mijn vrouw heeft in haar auto al DAB+, dus die luistert daar alleen nog maar naar. Ik ben van plan mijn auto af te rijden totdat ik met pensioen ga (over 5 jaar) dus zal ik het zolang nog met AM/FM moeten doen, dus ja, ik hoop dat er nog veel van die zenders overblijven. Toch zie ik al wel eens op een website van een zender staan dat ook zij aan 't overschakelen zijn naar DAB+ en dat ze niet weten hoe lang ze nog op FM blijven uitzenden. Ongeacht de termijn waarop FM afgeschakeld wordt is het voor sommigen te duur om op twee systemen uit te zenden. En dan zijn er nog die zenders (zoals b.v. NPO Radio5) waarvoor geen FM-frequentie beschikbaar was en waarbij AM twee jaar geleden al is afgeschakeld: alleen nog maar DAB+, en dus ook via de kabel (en internet).

Wat ik in mijn eerdere post probeerde aan te geven is dat ik (zoals ik zelf ook heb gedaan) als KPN-abonnee eerder zou investeren in een kabeltje tussen iTV-ontvanger en versterker (zo'n kabeltje wordt toch meegeleverd) dan zou proberen een FM-antenne te fabriceren. Dat een tunerdeel in een tuner/versterker dan niet meer gebruikt kan worden: het is niet anders. Ook mijn HTS heeft een tuner maar die heb ik nog nooit gebruikt; het aantal en de kwaliteit van de radiozenders van de iTV-ontvangers is voor mij ruim voldoende en waarschijnlijk beter (en minder storingsgevoelig) dan van een uit de lucht geplukte FM-zender.
Reputatie 6
Badge +9
Alle FM-radiozenders die per 1 september aanstaande een nieuwe vergunning krijgen om in de ether uit te mogen zenden tot 1 september 2022, zullen in die tijd zowel op FM als op DAB+ blijven uitzenden. Dat is namelijk voorgeschreven in de nieuwe vergunningen. Daarna zal pas een afschakeldatum voor de FM worden bepaald als minimaal 50 procent van de huishoudens beschikt over een DAB+-ontvanger, zo heeft het ministerie van Economische Zaken al enige tijd geleden laten weten. Die afschakeldatum zal dan waarschijnlijk nog een paar jaar later liggen. Kortom: wie nog een FM-tuner wil gebruiken kan dat voorlopig zonder problemen doen. En dat is waar Michiel in eerste instantie om vroeg.

Piet.
Reputatie 7
Nou, niet helemaal. Hij vroeg hoe de KPN-ontvanger aan moest sluiten op zijn FM-tuner. Dat kan dus niet. Er zijn twee alternatieven die al uitvoerig beschreven zijn, waarvan die via een audio kabel mijn voorkeur heeft.
Reputatie 7
Badge +13
Alle FM-radiozenders die per 1 september aanstaande een nieuwe vergunning krijgen om in de ether uit te mogen zenden tot 1 september 2022, zullen in die tijd zowel op FM als op DAB+ blijven uitzenden. Dat is namelijk voorgeschreven in de nieuwe vergunningen. Daarna zal pas een afschakeldatum voor de FM worden bepaald als minimaal 50 procent van de huishoudens beschikt over een DAB+-ontvanger, zo heeft het ministerie van Economische Zaken al enige tijd geleden laten weten. Die afschakeldatum zal dan waarschijnlijk nog een paar jaar later liggen. Kortom: wie nog een FM-tuner wil gebruiken kan dat voorlopig zonder problemen doen. En dat is waar Michiel in eerste instantie om vroeg.

Piet.

Wat jij omschrijft gaat over uitzenden via de Ether.
Zoals Hank al aangeeft, gaat de vraag over radio via de KPN ontvanger.
Dat zijn digitale radio zenders, waarvan het geluid veel beter is dan via DAB+
Om die te kunnen beluisteren via de versterker, kan dat via Coax (rode en zwarte tulp stekkers), via de optische uitgang of via HDMI.
De coax antenne ingang van je tuner heb je niet nodig, werkt ook niet met de KPN ontvanger.
Voor KPN digitale radio heb je dus helemaal geen tuner meer nodig, alleen een versterker of het versterker deel.

Ik doe het als volgt:
KPN ontvanger met HDMI naar de tv
Optisch van tv naar de soundbar.
Perfect geluid.
Daar kan DAB+ niet tegenop.
Reputatie 7
Daar kan DAB+ niet tegenop.Waarom niet, DAB+ is toch ook digitaal.
Reputatie 7
Badge +13
Daar kan DAB+ niet tegenop.Waarom niet, DAB+ is toch ook digitaal.

Dit heeft met de bitrate te maken.
Die is van DAB+ veel lager dan van digitale radio via KPN, Ziggo, etc.
En dat verschil kan je zeker horen.
Net zoals je je een lagere bitrate van tv heel erg goed kan zien.
HD 7MB en HD glas 12,7MB, dat verschil is ook zeer goed te zien.
Zo is het ook met geluid, het verschil kan je horen.

Digitaal en digitaal is 2
Ja het is digitaal.
Nee, het is niet hetzelfde.
Het verschil is echt heel erg groot.

DAB+ zie:
http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-12c.html
Zoals je ziet 96bit en enkele 128bit
Beide veel te laag.
En sommige zijn zelf maar 64 bit

Ik kan helaas niet vinden hoe hoog de bitrate van IPTV KPN is, maar deze is zeker veel en veel hoger.
Reputatie 7
Badge +13
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/radiozenders-nogal-dof-via-itv-296579

ITV radiozenders KPN 192 Kbps
DAB+ 64 - 128 Kbps (een paar zenders hebben de hogere bitrate, de meeste een lagere)
Maar zelfs bij de hogere bitrate van DAB+. is KPN met 192 K nog altijd veel beter.
Persoonlijk had ik liever 320 K gezien, gebruik ik als ik zelf een MP3 maak voor mijn autoradio (USB).
Reputatie 7
Joop2011. Dan heb je wel een verdomd goede autoradio en dito speakers.
De meeste mensen horen het verschil niet eens tussen een CD (PCM) en een MP3 op hun huiskamerversterker.

Reageer