Radio ontvangst tuner

  • 1 November 2020
  • 24 reacties
  • 3725 keer bekeken

Reputatie 1

Wij hebben een KPN-Internet + TV pakket. Onze vraag gaat over de ontvangst van onze tuner. We hebben een relatief oud tuner-versterkersysteem en konden altijd via de kabel onze favoriete radiozenders (o.a. NPO Radio 4) ontvangen. Sinds een maand of 2 geleden (de overgang van Telfort naar KPN?) ontvangt de tuner alleen nog een paar populaire zenders als Veronica e.d. > Wat moet ik doen om mijn geliefde radiozenders weer te kunnen ontvangen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Reputatie 7

Welkom bij ons op het forum @WouterJaap. Hoe luister je precies naar de radio? Bij ons gaat het radio signaal via de tv-ontvangers, dat was bij Telfort ook al het geval. Zoals je het beschrijft klinkt het alsof je het mogelijk via een andere kabel luistert, zoals een COAX aansluiting? Bij Telfort was die optie er tot eind 2018/begin 2019, toen is Telfort met alle abonnementen overgestapt naar hetzelfde systeem als ons.

Zou je het kunnen toelichten?

Reputatie 1

Hallo Jasper, dank voor je reactie! Ja, mijn tuner-versterker was aangesloten via de kabel (van Ziiggo), met coax-aansluiting. Inmiddels heb ik begrepen dat die waarschijnlijk kortgeleden is afgesloten. Daarom is er dus geen ontvangst meer. Ik kan wel radio luisteren via een tv-kanaal, maar dan komt het geluid via de luidspreker van onze tv en die klinkt stukken minder dan onze geluidsinstallatie die via de versterker loopt. Gisteren ben ik bij onze Expertzaak gegaan voor advies. Hij raadde aan een Sonos-port aan te schaffen en daarmee de versterker en het ontvangstkastje van KPN met elkaar te verbinden. Andere mogelijkheid is een (tulp-?)kabel tussen de versterker en het tv-toestel, als ik het goed begrepen heb. Dit scheelt ong. €400.

Ik zou graag willen weten of mijn verhaal klopt en wat eventuele ervaringen zijn met deze mogelijkheden.

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @WouterJaap ,

Een tulp-kabel tussen TV en versterker werkt alleen maar als je jouw TV laat aanstaan en dat is toch ook weer niet nodig als je alleen radio wilt luisteren. 

Ik heb een heel ander advies voor het luisteren naar de radio:

Tegenwoordig heb je een enorme keus aan DAB+-radio's in alle soorten en maten. Met DAB+ heb je een ruim aanbod aan radiozenders. Radio 4 wordt in een uitstekende geluidskwaliteit doorgeven. (128 kbps) Ook de Concertzender kun je via DAB+ ontvangen. Heb je niet genoeg aan meer dan 40 DAB+-zenders? Er zijn ook gecombineerde DAB+/Internetradio's te koop.

Wil je een idee opdoen van de mogelijkheden? 

Kijk hier maar eens: 

https://www.radiowinkel.com/c-92825/radio-kiezen/

 

 

 

@WouterJaap

Als je de Arris vip2950 of Arcadyan hmb2260 hebt kun je gewoon een simpel audiokabeltje tussen de KPN ontvanger en AUX IN of TAPE IN van je versterker zetten.

Ook verkrijgbaar in de KPN shop en bij elke electrowinkel. De radiozenders zitten van af 801.

mini-jack → 2 X tulp (rood/wit). Bij KPN kost dit kabeltje slechts € 5 afhaalpunt PostNL. Thuisbezorging € 2,50 extra.

audiokabel 1,2 meter

 

Reputatie 1

Dank je wel Noordzee.

Ja, dat is wel leuk, zo'n DAB radio, maar kan die ook aangesloten worden op mijn prachtige KEF luidsprekers? Want daar gaat het me uiteindelijk om.

Reputatie 7
Badge +28

@WouterJaap

Ja daar zijn er heel veel van. Ik zet hieronder wat links:  

Heel veel voorbeelden van 43 cm brede ontvangers voor in jouw stereoset : 

https://www.radiowinkel.com/c-4407107/hifi-43-cm-radio-tuners/

Andere ontvangers zonder speakers, waar je dus jouw eigen luidsprekers op aan kunt sluiten: 

https://www.radiowinkel.com/c-4936946/hifi-receivers/

Reputatie 1

En ook PeterG bedankt voor de reactie! Ik heb inderdaad een Arcadyan 2260 kastje. Ik denk dat jouw oplossing de beste is. Ga dit binnenkort uitproberen en laat weten of het gelukt is.

Reputatie 7
Badge +28

@WouterJaap 

Het is maar net wat je handig vind. Ik kan uiteraard ook de radiozenders luisteren via mijn stereo-installatie. (Kwestie van één kabeltje inderdaad). Maar ik vind dat dus niet handig. Je moet dan twee apparaten aanzetten en je moet ergens een lijstje bijhouden met de voorkeuzenummers van de zenders. 

Op mijn DAB+-radio heb ik mijn favoriete zenders geprogrammeerd staan achter voorkeuzetoetsen.  Ideaal!   

Reputatie 7

Hoi @WouterJaap, zo te zien heb je zo al aardig wat opties en tips gekregen waar je mee vooruit kunt :slight_smile:  Dank daarvoor Noordzee en Peter!

Ik ben ook benieuwd of het daarmee lukt om het aan te sluiten.

Reputatie 7
Badge +9

@WouterJaap Als je je vertrouwde tuner wilt blijven gebruiken dan kan dat. Je moet dan een FM-antenne aansluiten op de antenne-ingang van de tuner. Dat kan eventueel een eenvoudige draad zijn van 75 of 150 cm lengte, maar natuurlijk ook een buitenantenne. Daarmee ontvang je in ieder geval alle ter plaatse te ontvangen FM-zenders, waaronder NPO Radio 4.

Piet.

Reputatie 5
Badge +5

Ik gebruik ook deze tulp/jack kabel. Even dan de stereo erbij aan is best te overzien. Werkt prima. 
Voordeel, bij TV/Film kijken ook stereo aan en je hebt dat geluid ook gelijk via de speakers. 
En een favoriete zenderlijstje ach…. was ook zo opgelost 😉 

 

Reputatie 7
Badge +28

En ook PeterG bedankt voor de reactie! Ik heb inderdaad een Arcadyan 2260 kastje. Ik denk dat jouw oplossing de beste is. Ga dit binnenkort uitproberen en laat weten of het gelukt is.

@WouterJaap 

En wordt dit de definitieve oplossing ? Of toch maar zo'n mooie DAB+-radio? 

Beste WouterJaap, Ik loop ook tegen hierboven en eerder beschreven knelpunt aan. Al geruime tijd geeft onze NAD tuner geen radiosignaal meer. Ik snapte dit aanvankelijk niet en dacht dat de tuner kapot was totdat mijn hifi reperatiedienst mij meldde dat er inderdaad geen radio signaal meer werd doorgegeven. 😡

Ooit waren wij klant bij Ziggo met uitstekend digitaal radiosignaal. Paar jaar geleden overgestapt naar KPN en we komen er nu achter dat Kpn geen digitaal radio signaal door geeft aan mijn Nad tuner.

Ik heb jullie berichten en mogelijke oplossingen gelezen. Geen van alle spreken mij aan.

Ik wil gewoon via de Kpn een digitaal signaal op mijn tuner krijgen  - net zoals destijds bij Ziggo. Ik wil mijn tuner rechtstreeks kunnen bedienen.

Voor de rest ben ik tevreden met kpn product, maar dit vind ik een ernstige misser van kpn en overweeg terug te gaan naar Ziggo als kpn mij niet kan, wil bieden wat ik wil.

Hallo @Ewoutdj , je kunt op de digitale of analoge geluidsuitgang van de tv decoder een kabel aansluiten en die aansluiten op de geluidsingang van de versterker, dan kun  je radio luisteren zonder dat de tv aan hoeft te staan.

 

Dag Jan, dit alternatief was mij inmiddels ook bekend. Ik wil echter gewoon gebruik kunnen maken van mijn tuner ipv te moeten schakelen via Kpn kastje.

Dag Jan, dit alternatief was mij inmiddels ook bekend. Ik wil echter gewoon gebruik kunnen maken van mijn tuner ipv te moeten schakelen via Kpn kastje.

Halo @Ewoutdj , bij KPN kan dat dus niet. Alternatief: FM antenne op tuner aansluiten.

 

Reputatie 5
Badge +5

@Ewoutdj

In het verre verleden heeft UPC , in het gebied van RED Dordrecht, digitale radio doorgegeven (drs ??). Maar dat is al zeker 15 jaar geleden uitgezet. Onlangs heeft Ziggo de analoge FM uitgeschakeld. Ik ben nieuwsgierig wat voor digitaal signaal jij gebruikte op je NAD tuner

@JanBar nu stel je mij helaas een te ontwikkelde vraag waar ik je het antwoord schuldig op moet blijven.

Ik heb al jaren een NAD installatie naar grote tevredenheid. Snoeren en plug-ins zijn goed gekoppeld maar vraag mij niet meer :-))

Reputatie 5
Badge +5

Jammer.

Ik denk dat Ziggo het kabelsignaal nooit heeft afgesloten en dat de tuner gebruik maakte van het analoge FM signaal van Ziggo.

Ziggo geeft het FM signaal sinds kort niet meer door. En ook KPN heeft geen mogelijkheid om jouw tuner van een FM signaal te voorzien.

Inderdaad jammer. @JanBar @WouterJaap 

Klaarblijkelijk zijn er vanuit de gebruikers te weinig protesten geweest richting Kpn dat zij hier niets aan doen. De gebruikers van Kpn hebben het nakijken. Zou @Kpn deze berichten ook lezen?

Reputatie 5
Badge +5

Ja @Ewoutdj . KPN leest hier mee.

Maar besef wel dat KPN nooit een analoog FM signaal heeft geleverd. Het is technisch niet  eens mogelijk.

Je zal met de tijd mee moeten gaan. Het analoge TV signaal is al jaren geleden verdwenen uit de ether. En ook Ziggo heeft dit uitgeschakeld. Nu gebeurt dat ook met het analoge FM signaal.

Het aansluiten van de KPN ontvanger op je geluidsinstallatie is echt niet zo moeilijk.

En anders aan FM antenne op je tuner aansluiten zoals @JanD al schreef.

Reputatie 7

Hoi @Ewoutdj, welkom vij ons op het forum. Ik kan me alleen aansluiten bij wat JanD en JanBar hebben gezegd. KPN heeft nooit een analoog radiosignaal aangeboden, het signaal wat je hebt gehad zal geen KPN signaal geweest zijn dus. Het klinkt alsof het Ziggo signaal nog actief was (ondanks dat je daar geen abonnement meer voor had) en dat die stekker er nu alsnog uit is getrokken. 

Door het al genoemde aansluiten van jouw tuner op onze tv-ontvanger is de radio ook te gebruiken.

@Ewoutdj

Ooit waren wij klant bij Ziggo met uitstekend digitaal radiosignaal. Paar jaar geleden overgestapt naar KPN en we komen er nu achter dat Kpn geen digitaal radio signaal door geeft aan mijn Nad tuner.

Ziggo gaf en geeft ook nooit een digitaal signaal op je NAD-tuner. Dan zou je NAD een internet-radio moeten hebben. En dat kan ook gewoon werken op de wifi van het KPN modem!

Ik denk dat je bij Ziggo gewoon de FM gebruikte. Ziggo is nu (als laatste provider van Nederland!) de FM aan het uitschakelen. KPN heeft nooit FM gehad.

Via KPN kun je gewoon radio via je NAD luisteren door de kpn ontvanger ook op bijv. aux in van je NAD aan te sluiten.

Wil je je FM van je stereoset blijven gebruiken… dat zit nog tot 2025 in de ether, dus bv een lintantenne gebruiken.

Ik wil gewoon via de Kpn een digitaal signaal op mijn tuner krijgen  - net zoals destijds bij Ziggo. Ik wil mijn tuner rechtstreeks kunnen bedienen.

Dat was bij Ziggo ook absoluut niet het geval maar FM.
Wil je apart radio op je set zonder de hele set te hoeven vervangen dan kun je een losse “internet-radio” aanschaffen. Maar een echte losse tuner met internetradio kost ook al gauw € 200.

Internetradio's bij Bol.com.

De FM tuner in je stereoset is zo langzamerhand niet meer te gebruiken. FM zit alleen nog in de ether en wordt daar ook medio 2025 uitgezet.

De functie TUNER in een stereoset is altijd FM. en MW

Ik heb een fantastische FM tuner in mijn versterker. Maar die FM tuner gebruik ik al zo'n 10 jaar niet meer.
De geluidskwaliteit van de radiozenders bij KPN vind ik zelfs mooier dan het ooit via FM was. Zelfs via het relatief goede FM via de Ziggo-kabel, wat ik hier ook niet meer krijg.

:large_orange_diamond: NU kun je radio luisteren via de kpn ontvanger en de aux in aansluiting op je NAD. De functie "tuner” daarop is afgeschreven.

Dank @PeterG en alle anderen voor het meedenken en mij eea verduidelijken. Ik ben een hoop wijzer geworden dankzij reacties in dit forum. 

Ik had mijn NAD versterker al aangesloten op de Kpn ontvanger. We kunnen nu desgewenst ook radio beluisteren. Ik heb me mede door input van jullie me erbij neergelegd dat ik mijn mooie tuner ten grave zal moeten dragen. 😒

Wij zullen ook mee (moeten) gaan met de nieuwe ontwikkelingen. Zo had ik vorig jaar ook al mijn oude Fm radio op slaapkamer vervangen door een DABradio. Bevalt uitstekend. 

Wat mij betreft kunnen we de discussie stoppen. 

Nogmaals dank voor ieders input