Beantwoord

Radio zonder de TV aan te zetten

  • 15 November 2019
  • 13 reacties
  • 7343 keer bekeken

Hoi Is het nog mogelijk om radio te beluisteren zonder dat de TV aanstaat?

Indien JA, wat of welke toestellen zijn daarvoor dan geschikt?

 

Met vriendelijke groet,

 

Henk

 

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst

icon

Beste antwoord door Noordzee 15 November 2019, 15:29

Bekijk origineel

13 reacties

Dit is een bekende vraag, al vaker gesteld en beantwoord, bv hier :

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/radios-s-in-huis-verbonden-via-coax-293357

Reputatie 7
Badge +28

De link van KeesYagi hierboven is vijf jaar oud. Inmiddels zijn er nieuwe types radio te koop. 

 

Ik adviseer jou om over te stappen op de combinatie DAB+ en Internet. Want dan ben je klaar voor de toekomst. Binnen vijf tot tien jaar gaat de FM-band leeggemaakt worden. In Noorwegen is dat al zo. In diverse andere landen (Zwitserland, Italie  en meer) is dat proces ook al gaande. 

 

Op de website van de Radiowinkel staan een hele serie ontvangers van goedkoop tot duur met allerlei mogelijkheden. 

 

https://www.radiowinkel.com/c-92850/wifi-internet-radio-s/

 

Als ik je een tip mag geven : Ga voor het merk Technisat. 

 

Vergeet de link die ik gaf, dat was zo maar een willekeurige greep.

Je kunt het geluid met een kabeltje van de itv-ontvanger naar een versterker brengen.

In geval van een versterker met losse luidsprekers zal je dan gelijk een veel beter geluid hebben.

Dit is een bekende vraag, al vaker gesteld en beantwoord, bv hier :

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/radios-s-in-huis-verbonden-via-coax-293357

Hier kan ik niets mee!

Vergeet de link die ik gaf, dat was zo maar een willekeurige greep.

Je kunt het geluid met een kabeltje van de itv-ontvanger naar een versterker brengen.

In geval van een versterker met losse luidsprekers zal je dan gelijk een veel beter geluid hebben.

En dan heb ik radio zonder tv, of is dan het geluid van de tv beteren werkt de radio dan nog steeds via de tv?

De link van KeesYagi hierboven is vijf jaar oud. Inmiddels zijn er nieuwe types radio te koop. 

 

Ik adviseer jou om over te stappen op de combinatie DAB+ en Internet. Want dan ben je klaar voor de toekomst. Binnen vijf tot tien jaar gaat de FM-band leeggemaakt worden. In Noorwegen is dat al zo. In diverse andere landen (Zwitserland, Italie  en meer) is dat proces ook al gaande. 

 

Op de website van de Radiowinkel staan een hele serie ontvangers van goedkoop tot duur met allerlei mogelijkheden. 

 

https://www.radiowinkel.com/c-92850/wifi-internet-radio-s/

 

Als ik je een tip mag geven : Ga voor het merk Technisat. 

 

Dank je wel Noordzee! Ik zie ze staan op jou link, bedankt. Hier op doordenkend, is er dan ook een DAB+ die het geluid van de tv versterkt (verbeterd?).

Reputatie 7

Mijn TV ontvanger is (uiteraard) via HDMI aangesloten op mijn televisie en op de HDMI ARC (Audio Return Channel) is mijn Home Cinema Set aangesloten. Bij televisie kijken gaat de Home Cinema Set automatisch mee aan en uit als de televisie aan of uit gezet wordt en het geluid wordt door de Home Cinema Set weergegeven.

Mijn TV ontvanger is ook met een optische Toslink kabel rechtstreeks op de Home Cinema Set aangesloten en daarmee wordt radio geluisterd. Bij radio luisteren moet de Home Cinema Set handmatig aangezet worden. De afstandsbediening van de Home Cinema Set is dan dus benodigd.

 

De te gebruiken Home Cinema Set of versterker heeft dan dus een Toslink ingang nodig.

Je kunt een TV ontvanger overigens ook met een AUX naar TULP kabel aansluiten op de versterker of Home Cinema Set.

Let op, de nieuwe 4K TV ontvanger heeft geen AUX uitgang en heeft ook geen display waarop je kunt zien naar welk kanaal je luistert. Dat laatste is natuurlijk een groot gemis als je zonder TV naar de radio wilt luisteren. 

Reputatie 7
Badge +10

Vergeet het woord TV even. Als je TV van KPN afneemt is je televisietoestel eigenlijk alleen een monitor geworden. Het echte signaal komt uit je decoder. Dat geldt ook voor radiozenders. Dus als je een versterker aansluit op je decoder krijg je het geluid van de decoder direct naar de versterker. Op de versterker zitten boxen aangesloten dus zo krijg je geluid uit de boxen. Omdat het geluid direct uit de decoder komt kan je de TV zelf dus gewoon uitlaten. 

Achterop de decoder zit een groene uitgang. Meestal zat er een kabeltje in de doos van de decoder. Die sluit je daarop aan. De andere kant van dat kabeltje heeft een rode en witte plug die je op een willekeurige ingang van je versterker aansluit (ik gebruik "video"). 

Voor de korte termijn is dit de goedkoopste oplossing mits je versterker dichtbij je decoder staat. Die kabeltjes zijn namelijk niet zo heel lang.

bedankt! hier kan ik mee verder.

Reputatie 7
Badge +28

 

 

Dank je wel Noordzee! Ik zie ze staan op jou link, bedankt. Hier op doordenkend, is er dan ook een DAB+ die het geluid van de tv versterkt (verbeterd?).

 

Hierboven worden al tips gegevens voor het aansluiten van de TV op een versterker of Home-Cinemaset. 

Het is ook mogelijk om een internet/DAB+ radio aan te sluiten op zo'n set. Het voordeel van zo'n radio is het oneindige aanbod aan radio-stations. En uiteraard dan in een prima geluidskwaliteit. 

Ik vond een tijdje terug deze prachtige radio om aan te sluiten op een stereoinstallatie: 

Aura iAdapt 320 

https://www.electronic-star.nl/HiFi-TV/Radios-Wekkerradios/Internet-Radio/IAdapt-320-internetradio-adapter-WLAN-DAB-DAB-FM-AM-TFT-Display-wit-Wit.html?gclid=EAIaIQobChMI6p_05oDq3gIVRFXTCh0szAIlEAAYAiAAEgJ37_D_BwE


DAB+ (en internetradio) met Jack-aansluiting (3,5 mm)(+als extra een optische digitale uitgang)
Inclusief slideshow 

en: inclusief afneembare antenne. Je kan er dus oo evt. een eigen DAB-buitenantenne op aansluiten. 

 

​​​​​​Hoi Bedankt, ik ben zeer goed geholpen.ik weet niet hoe ik dit nu kan afsluiten, maar ik heb verder geen hulp nodig. Nogmaals bedankt.

 

Gr. Henk

Reputatie 7
Badge +28

Graag gedaan, Je hebt zelf al een beste antwoord gegeven, daarmee is het topic nu afgesloten. 

Eventueel kun je op het startbericht het topic op ontvolgen zetten. Dan krijg je geen e-mails meer. 

Bij radio luisteren moet de Home Cinema Set handmatig aangezet worden. De afstandsbediening van de Home Cinema Set is dan dus benodigd.

Dat ligt -zo heb ik ondervonden - heel sterk aan het type ontvanger. Bij de Arris VIP2952 werkt 't inderdaad zo maar bij de ZTE ZXV 8001 moest ik zowel de tv als de soundbar (beiden van LG) configureren voor de afstandbediening. Als ik nu de ontvanger aanzet wordt de soundbar ook automatisch gestart (de tv niet, die gaat alleen aan met de knop "tv” links boven op de AB) en kan ik het volume van de soundbar bedienen via de AB van KPN (witte met zwarte onderkant). Als ik tv heb gekeken en de tv (en daarmee ook de soudbar) uitzet, maar de ontvanger aanlaat, gaat alleen de soundbar weer aan zodra ik op de knop "radio” van de ontvanger druk. Als ik na radio luisteren de ontvanger uitzet, moet ik helaas de soundbar nog wel apart uitzetten. 

BTW, ik heb tv en soundbar net zo aangesloten als @wjb hierboven al beschreven heeft.

Reageer