Beantwoord

Refresh rate TV i.c.m. Arris 4K VIP5202

  • 14 October 2019
  • 2 reacties
  • 867 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Ik ben ik het bezit van een LG OLED55B8 TV en heb sinds kort de Arris VIP5202 voor 4K ontvangst. Volgens mijn gegevens heeft de TV een (verticale) refresh rate van 120 Hz.

Even los van de vraag of je de ontvanger of tv de upscaling moet laten doen heb ik de volgende vraag;

Op de Arris heb ik de instelling UHD@50 als output naar de TV en dat geeft voor mijn beleving een mooi beeld. Als ik nu de instelling UHD@60 gebruik lijkt het wel op ik een lichte stotter zie in het beeld.
Dat laatste lijkt mij raar omdat mijn TV refresh rate deelbaar is door 60 zoals ik dat vaak lees hier (of ik moet het verkeerd begrijpen).

Wat is in met jullie wijsheid technisch gezien de beste instelling, UHD@50 of UHD@60 voor een TV met refresh rate 120Hz?

Ik heb ook een tijdje 1080i als instelling gehad maar UHD@50 geeft zeker geen slechter beeld in mijn beleving. En ja, ik heb al HDMI premium kabels er tussen zitten 😉
icon

Beste antwoord door Joran 16 October 2019, 15:50

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Welkom @iscorpio!


Hoewel je TV het ondersteunt is voor live TV 50Hz de beste instelling, omdat dit een veelvoud is van de 25Hz waarin TV wordt doorgegeven. 60Hz is daarentegen weer beter geschikt voor Netflix. Het is ook mogelijk dat een ingebouwde ‘motion-compensation’ feature van de TV het schokken veroorzaakt of verergert. Als je zo'n instelling tegenkomt, schakel die dan uit. We werken nog aan een oplossing waarbij TV in 50Hz wordt weergegeven en Netflix/YouTube in 60Hz. Dat heeft wel als gevolg dat de TV even moet omschakelen en het beeld daardoor even zwart kan worden. Daarom wordt dat waarschijnlijk een instelling in het beeldinstellingenmenu. Hou de updatetopics in dit forum in de gaten als je daar meer over wil weten :) Voor nu denk ik dat 50Hz de makkelijkste oplossing is maar het is misschien de moeite waard te controleren wat de TV zelf probeert te verbeteren aan het beeld.

Reputatie 2

Ik heb de indruk dat automatisch omschakelen naar 60 hertz voor Netflix nog steeds niet werkt op de VIP 5202. Inmiddels 4 jaar verder.

Reageer