Regionale Omroepen in HD bij KPN & Delta

• 14 juli 2016
  • 14 reacties
  • 706 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +18
Regionale omroepen hebben de intentie om hun tv-zenders in HD-kwaliteit uit te gaan zenden. Koepelorganisatie ROOS in hiervoor in gesprek met diverse aanbieders.

Het meest concreet is de komst van de regionale omroepen in HD-kwaliteit bij het KPN tv-platform Interactieve TV. Uit het jaarverslag van koepelorganisatie van Nederlandse publiek regionale omroepen ROOS blijkt dat er hierover op dit moment al afspraken met de aanbieders KPN en Delta Kabel in Zeeland is bereikt. TV Oost was enkele jaren geleden de eerste regionale omroep die in HD-beschikbaar is bij glasvezeldienstaanbieder Glashart Media via glasvezelnetwerken van Reggefiber. Zowel Glashart Media als Reggefiber zijn nu volledig in handen van KPN.

PROGRAMMA’S IN HD
De overstap naar HD is voor regionale omroepen relatief makkelijk omdat de programma’s al in HD geproduceerd worden en de uitzendstraat voor deze beeldtechniek geschikt is. Dat de regionale omroepen nog niet in HD-kwaliteit bij aanbieders te zien zijn, komt in veel gevallen door bandbreedteproblematiek. Ondanks dat er afspraken met KPN en Delta Kabel zijn gemaakt, geeft ROOS in het jaarverslag geen duidelijkheid wanneer de regionale omroepen daadwerkelijk in HD bij deze aanbieders te zien is.

Dat is wel mooi nieuws! Nu de uitvoering nog realiseren!

14 reacties

Reputatie 7
Badge +31
De overstap naar HD is voor regionale omroepen relatief makkelijk omdat de programma’s al in HD geproduceerd worden en de uitzendstraat voor deze beeldtechniek geschikt is.Dan is 't toch opvallend dat veel regionale items in de middagjournaals nog SD zijn. Ik weet dus niet of deze zinsnede helemaal waar is.
Reputatie 3
Badge +3
ach er wordt zoveel vertelt daar over. We wachten maar af. Laat ze eerst maar de Duitse zenders doen dat is ook afwachten! !
Reputatie 7
Badge +18
Goedemiddag allemaal,

Er is nieuws over de regionale omroepen in HD, KPN voegt op 27 september namelijk 13 regionale omroepen in HD-kwaliteit toe:

TV Noord HD - kanaal 751
Omrop Fryslân HD - kanaal 752
RTV Drenthe HD - kanaal 753
RTV Oost HD - kanaal 754
TV Flevoland HD - kanaal 755
TV Gelderland HD - kanaal 756
Omroep Brabant HD - kanaal 757
L1 TV HD - kanaal 758
RTV Noord-Holland HD - kanaal 759
Regio TV Utrecht HD - kanaal 760
TV West HD - kanaal 761
TV Rijnmond HD - kanaal 762
Omroep Zeeland HD - kanaal 763

Ik hoop jullie genoeg te hebben geïnformeerd
Reputatie 7
Badge +13
Dat is toch weer heel erg mooi van KPN.

Die Duitse zenders, die komen wel.
Ik hoop dat de Duitse en ook de Engelse zenders t.z.t. ook in HD glas kwaliteit worden uitgezonden.
En HD (HD glas) vanaf 1 binnenkort.

Zie hier het voordeel van IPTV t.o.v. DVB-C.
Reputatie 7
Badge +18
Ja dat is zeker mooi! Alleen raar dat je vanaf 751 de regionale zenders hebt. En dat E! Entertainment op 772 staat, dan kunnen ze die beter verplaatsen naar 738. Want op 737 staat National Geographic Wild. Nu worden de regionale zenders daar tussen deze 2 zenders neergezet. :?
Reputatie 6
Badge +9
Kijk dit is nou eens super goed nieuws. Heb het altijd al lelijk gevonden, dat je weet dat het in HD is opgenomen/uitgezonden dat het teruggescaled wordt. En dat je van die lelijke randen (jaggies) etc ziet.

Vooral bij RTV Oost is dit het geval. Die doen alles in HD.
Reputatie 7
Badge +18
Kijk dit is nou eens super goed nieuws. Heb het altijd al lelijk gevonden, dat je weet dat het in HD is opgenomen/uitgezonden dat het teruggescaled wordt. En dat je van die lelijke randen (jaggies) etc ziet.

Vooral bij RTV Oost is dit het geval. Die doen alles in HD.
Ja ik vond het inderdaad ook lelijk. Nou maar wachten wat het na 27 september wordt. 😃
Dat is toch weer heel erg mooi van KPN.

Die Duitse zenders, die komen wel.
Ik hoop dat de Duitse en ook de Engelse zenders t.z.t. ook in HD glas kwaliteit worden uitgezonden.
En HD (HD glas) vanaf 1 binnenkort.

Zie hier het voordeel van IPTV t.o.v. DVB-C.

Nou voordelen tov van DVB-C..er zijn ook voordelen via DVB-C of bijv DVB-S te noemen.
Reputatie 7
Badge +18
Goedemiddag allemaal,

Als het goed is hebben we NU 13 HD zenders erbij:

TV Noord HD - kanaal 751
Omrop Fryslân HD - kanaal 752
RTV Drenthe HD - kanaal 753
RTV Oost HD - kanaal 754
TV Flevoland HD - kanaal 755
TV Gelderland HD - kanaal 756
Omroep Brabant HD - kanaal 757
L1 TV HD - kanaal 758
RTV Noord-Holland HD - kanaal 759
Regio TV Utrecht HD - kanaal 760
TV West HD - kanaal 761
TV Rijnmond HD - kanaal 762
Omroep Zeeland HD - kanaal 763

Ik hoop jullie genoeg te hebben geïnformeerd, laat even een reactie achter of ze erbij staan. Omdat er vannacht ook een update is geweest naar alle TV-ontvangers. (Firmware)
Reputatie 7
Badge +31
Ja, ze zitten erbij hier. Wat wel opvalt. "Onze" regionale is matig HD, meer opgewaardeerd SD. Dat is TV NH 759. Kwaliteit vergelijkbaar met Motors TV HD.

Noord, Fryslân, Oost zien er wel HD uit. De overigen ogen hier "opgewaardeerd SD".
Reputatie 7
Badge +18
Ja, ze zitten erbij hier. Wat wel opvalt. "Onze" regionale is matig HD, meer opgewaardeerd SD. Dat is TV NH 759. Kwaliteit vergelijkbaar met Motors TV HD.

Noord, Fryslân, Oost zien er wel HD uit. De overigen ogen hier "opgewaardeerd SD".
Wat ik wel gek vindt is dat E! Entertainment na de regionale omroepen zit. Die hadden ze beter naar boven kunnen plaatsen.
Reputatie 7
Badge +31
Ze hebben wel Nat. Geo. Wild ervoor verplaatst. Ik zou zweren dat die eerst op 756 stond. Nu 737.

A.h.g.i. vervallen "straks" de 700 nummers ten gunste van "beste kwaliteit van af 1".
Reputatie 7
Badge +16
Straks...?
Reputatie 7
Badge +31
Straks...?Later, te zijnder tijd, als de tijd daar is, 😉 ... ... ooit

Reageer