Beantwoord

Routed-IPTV signaal van ExperiaBox door twee routers naar de iTV STB te sturen: stb-nmc-400 foutmelding

  • 5 December 2020
  • 7 reacties
  • 663 keer bekeken

Ik heb de ExperiaBox v10 in de meterkast, omdat ik daar een NAS heb en omdat alle verbindingen naar de andere kamer daar zich bevinden. Ik heb mijn router en een Netgear GS108E switch.

De iTV STB heb ik in de woonkamer, achter mijne TV. Samen met de iTV STB heb ik ook andere apparaten, die Ethernet gebruiken. De iTV STB en de andere apparaten zijn aan een GS105E switch verbonden.

 

Het layout van mijn netwerk is de volgende:

 

Die idee is een virtuele directe verbinding tussen de STB en de Experia te creeren, maar zonder toegang aan mijne LAN achter mijn router.

Uitleg van het design:

  • de normale LAN data achter mijn router (VLAN 1, untagged) is voor alle apparaten beschikbaar en loopt zonder veranderingen tussen de twee switches
  • de IPTV data (VLAN 4, blijft altijd tagged) loopt van de Experia allee naar de iTV-STB
  • de untagged data tussen Experia en iTV-STB (Netflix, ...) wordt als VLAN 10 omgezet in iedere switch, loopt naar de andere switch, en wordt daar terug naar untagged omgezet.
  • die twee switches hebben de instelling “VLAN ID Enabled for IGMP Snooping” naar 4 (de VLAN van de IPTV).

Alle apparaten van mijne LAN (ook in de woonkamer achter de GS105E) werken prima.

De iTV-STB bootet goed en ik kan de menu, de gids en de info van de programma’s zien, maar naar enkele seconden is de audio weg en ik kreeg het foutmelding “stb-nmc-400”.

 

Waar is mijn fout?

icon

Beste antwoord door wjb 5 December 2020, 23:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7

Zet de poort van de GS108E richting V10 op vlan4 untagged, zet de pvid van die poort ook op 4.

Zet de poort van de GS105E richting TV ontvanger op vlan 4 untagged, zet de pvid van die poort ook op 4.

Verwijder vlan 10 van alle poorten op beide switches.

Zet de TV onvanger uit en weer aan.

Veel kijkplezier.

Prima!

Dankjewel!

Ik heb feitelijk de identieke situatie als @philemon heeft geschetst.

Overal op gezocht, ook heel vaak uitvoerige commentaren van @wjb gezien (echt top, op termijn ga eens proberen om de experia box er helemaal tussenuit te halen), maar bovenstaande leek echt een simpele oplossing.

Heb ik ook geprobeerd, maar helaas lukte niet. En toen opeens, een foutje van mijn kant, en ik had beeld.

Feitelijk heb ik nu de oplossing van @wjb gebruikt, maar op beide switches heb ik de poort die VLAN4 doorgeeft NIET pvid=4 doorgegeven (deze gewoon op 1). En dan werkt het bij mij. Als ik bij die poorten pvid=4 meegeef, dan stopt beeld direct.

 

Raar maar waar. Mocht iemand anders hier terecht komen en tegen dezelfde situatie aanlopen. Probeer dus ook mijn variant eens (geen pvid=4 op de poort).

Succes 

Reputatie 7

Feitelijk heb ik nu de oplossing van @wjb gebruikt, maar op beide switches heb ik de poort die VLAN4 doorgeeft NIET pvid=4 doorgegeven (deze gewoon op 1). En dan werkt het bij mij. Als ik bij die poorten pvid=4 meegeef, dan stopt beeld direct.

Alleen op de LAN poorten waar de Experia/KPN Box of een TV ontvanger aangesloten is moet je de pvid op 4 zetten en alleen vlan 4 untagged aanbieden. Alle andere poorten hebben pvid 1 en wordt vlan 1 untagged doorgegeven. Op de poorten richting een andere switch wordt vlan 4 tagged doorgegeven.

Feitelijk heb ik nu de oplossing van @wjb gebruikt, maar op beide switches heb ik de poort die VLAN4 doorgeeft NIET pvid=4 doorgegeven (deze gewoon op 1). En dan werkt het bij mij. Als ik bij die poorten pvid=4 meegeef, dan stopt beeld direct.

Alleen op de LAN poorten waar de Experia/KPN Box of een TV ontvanger aangesloten is moet je de pvid op 4 zetten en alleen vlan 4 untagged aanbieden. Alle andere poorten hebben pvid 1 en wordt vlan 1 untagged doorgegeven. Op de poorten richting een andere switch wordt vlan 4 tagged doorgegeven.

@wjb Hier wat meer details van mijn instellingen. Echt, bij mij werkt het juist om alle poorten PVID=1 te hebben en niet 4. Ik ben een leek. Maar het werkt in ieder geval. Dus ik ben vooral blij. Geen idee of dit logisch is of niet. Ook zeker niet bedoeld ter correctie, slechts als een extra optie voor anderen die in hetzelfde schuitje zitten.

 

Ik heb in mijn meterkast de Experia V12 modem/router en ook een netgear GSS108E switch.

Poort 1 vd switch is op mijn eigen router (unifi dreammachine pro) aangesloten, Poort 2 vd switch is verbonden met de Experia. Poort 1-8 Vlan 1 Untagged en Poort 2 Vlan 4 Untagged. PVID=1 op alle poorten.

Vervolgens heb ik in de woonkamer een switch GS105E en is poort 2 aangesloten op de KPN-iTV box.

Ook daar dezelfde settings. 1-5 vlan1 untagged , 2 vlan4 untagged en PVID =1 op alle poorten.

Zie hier de settings:

 

Reputatie 7

Dat is niet correct.

Ik ga er in het onderstaande even vanuit dat poort 8 van de switch in de meterkast verbonden is met poort 1 van de switch in de woonkamer.

Zet de pvid van poort 2 van beide switches op 4 en verwijder vlan 1 van die poorten.

Zet vlan 4 tagged op poort 8 van de GS108 en tagged op poort 1 van de GS105.

Nu heb je de netwerken van de Experia Box en jouw UDM Pro netjes gescheiden.

In jouw configuratie gaan ze kriskras door elkaar lopen.

Dank je wel @wjb. Geweldig. Super dat jij zoveel mensen hier helpt. Dikke pluim.

Het werkt. Ik had inderdaad de poorten tussen de switches niet bij VLAN4 getagged. :sleeping: