Beantwoord

Router tussen Experiabox en HD ontvanger

• 27 juli 2016
  • 14 reacties
  • 504 keer bekeken

Ik wil misschien overstappen van Ziggo naar KPN glasvezel.
Nu wil ik vooraf wel duidelijk hebben dat de volgende setup mogelijk is bij KPN.

Experiabox in meterkast --> utp naar woonkamer voor de hd-ontvanger
--> utp naar slaapkamer voor een router
--> utp van router naar hd-ontvanger

Wie kan mij hier een duidelijk antwoord op geven?
icon

Beste antwoord door wjb 27 juli 2016, 11:12

Als de router in de slaapkamer in bridge-mode of AP-mode staat, dan is dat zonder probleem mogelijk.
Als die router in router-mode gebruikt wordt en dus een eigen subnet beheert, dan zal je in de slaapkamer een switch voor die router moeten plaatsen om daar zowel de TV ontvanger als de router op aan te sluiten.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Als de router in de slaapkamer in bridge-mode of AP-mode staat, dan is dat zonder probleem mogelijk.
Als die router in router-mode gebruikt wordt en dus een eigen subnet beheert, dan zal je in de slaapkamer een switch voor die router moeten plaatsen om daar zowel de TV ontvanger als de router op aan te sluiten.
Reputatie 4
Badge +2
Ja wat je wilt kan alleen er zijn wel een aantal technische problemen die je moet oplossen.

Je router moet IGMP ondersteunen en instelbare DHCP opties.

1. Op de router moet je de IGMP Proxy aan zetten en configureren, en het is ook verstandig om IGMP Snooping aan te zetten.
2. De DHCP server moet naar de clients twee opties mee sturen om de iTV Box aan de praat te krijgen.
Optie 26, Type Address, Broadcast_Address_van_je_Netwerk
Optie 60, Type ASCII, IPTV_RG

Let wel op dat ik zelf bovenstaande werkend heb op een eigen VDSL modem maar zonder de constructie van twee routed netwerken achter elkaar. Beide iTV boxen zijn dus op Laag 2 met het VDSL modem verbonden via een switched netwerk.

Maar een vraag van mijn zeide, waarom wil je daar eigenlijk een router plaatsen, een switch lost al je problemen op zonder je met boven genoemde technische problemen bezig te houden. Als de door mij genoemde termen je niets zeggen dan zou ik aan raden om een Switch te plaatsen. Vind je het leuk om het aan de praat te krijgen en wat te sleutelen dan kan je proberen om met IGMP en DHCP opties aan de gang te gaan.
Reputatie 7
Badge +24
Hoi @FWesten, zijn je vragen beantwoord?

Als je toch nog vragen hebt weet je ons te vinden 🙂

Maar een vraag van mijn zeide, waarom wil je daar eigenlijk een router plaatsen, een switch lost al je problemen op zonder je met boven genoemde technische problemen bezig te houden. Als de door mij genoemde termen je niets zeggen dan zou ik aan raden om een Switch te plaatsen. Vind je het leuk om het aan de praat te krijgen en wat te sleutelen dan kan je proberen om met IGMP en DHCP opties aan de gang te gaan.

Nou, omdat ik in een nieuwbouw woning woon en graag boven ook bereik van wifi te hebben.
Door de router in AP modus te zetten creëer ik dat.
En dat is dus mogelijk met de Experiabox?
Reputatie 7
Badge +24
Ja, het kan wel maar het wordt niet ondersteund door de klantenservice.

Dus als je problemen hebt met het instellen of iets dergelijks dan kan je het beste je vragen hier op het forum stellen. Gebruikers zoals wjb, RobinFlikkema en stardust zijn hier heel handig mee 🙂
Met een switch én een router kan het wel zonder ingewikkelde insteltoestanden.
Boven zet je de switch neer met de kabel van/naar beneden. Kabel van de switch naar de TV-ontvanger, andere kabel van de switch naar de router zodat je boven (betere) wifi hebt.
Geen gedoe, geen toestanden, wel iets hogere kosten.
Zo'n switch wordt het dan dus.... welke switch adviseren jullie?
Reputatie 7
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301#M24639
Ik heb het gelinkte topic niet doorgelezen, maar vind het buitengewoon vreemd dat een switch als er op één poort 10 mbit gevraagd wordt de hele switch in 10 mbit-modus zet. Dat was nou net de lol van een switch: dat ieder aangesloten apparaat op zijn eigen manier en naar eigen wens bedien word. Het gedrag dat die switch in dat topic vertoond lijkt meer op dat van een hub, die kunnen inderdaad maar één snelheid tegelijk aanbieden/ontvangen. Hubs zijn als het goed echter allang uitgestorven.
Reputatie 7
Dat staat er ook niet. Wat er wel staat is dat de snelheid van IGMP Multicasts (TV streams) bepaalt wordt door het traagste apparaat waar zo'n multicast naar toe gestuurd wordt. Ondersteunt een switch geen IGMP snooping, dan gaat zo'n multicast naar alle daar op aangesloten apparaten. Ondersteunt de switch wel IGMP snooping dan gaan die multicasts alleen naar de aangesloten TV ontvangers.

Mijn advies: De Netgear GS105Ev2 (5 poorten) of de Netgear GS108Ev3 (8 poorten). Ik gebruik ze beide zelf ze doen hun werk uitstekend.
Voor de goede orde: Het staat er wel: "De TV stream wordt door de switch op de nieuwe locatie dus ook doorgezet naar de desktop computer ookal staat deze uit."
In tweede instantie blijkt het probleem op te lossen te zijn door een switch die iets doet IGMP-snooping.
De netwerkkaart van die PC staat in Standby, ik neem dan toch ook aan dat ie geen verzoek doet om wat voor verkeer dan ook te ontvangen. Toch stuurt die switch een stream waar door apparaat xyz om gevraagd is ook door naar apparaat abc. Waarom doet ie dat? Het kent het adres van het apparaat waar het verkeer naar toe moet, dat adres bestaat ook, het apparaat dat erachter zit reageert ook gewoon. Er is voor die switch dan ook geen enkele reden om op zoek te gaan naar dat netwerkadres. Dat is m.i. het enige dat zou verklaren dat die snelheid omlaag moet. Dat dan trouwnes ook alleen maar voor zolang de zoektocht naar het juiste adres duurt. Is het slachtoffer nl eenmaal gevonden kunnen ze prima overeenkomen dat ze voortaan op 100 of zelfs 1000mbps verder gaan.
Reputatie 7
Voor de goede orde: Het staat er wel: "De TV stream wordt door de switch op de nieuwe locatie dus ook doorgezet naar de desktop computer ookal staat deze uit.".Dus die zin laat jou de tot de conclusie komen dat "als er op één poort 10 mbit gevraagd wordt de hele switch in 10 mbit-modus gezet wordt".  Vreemd, want dat lees ik niet, dat staat er niet, dat is jouw interpretatie.

Schrijf ik niet dat zonder IGMP snooping een IGMP multicast doorgestuurd wordt naar ALLE aangesloten apparaten?
Denk je dat die multicast dan ook doorgestuurd wordt naar die desktop computer waarvan de netwerkkaart standby staat en dus niet uit? Het antwoord is ja, de netwerkkaart staat gewoon nog de luisteren naar traffic op het netwerk alleen doet die het rustig aan op 10Mbps.
Schrijf ik ook niet dat de snelheid van een IGMP multicast bepaald wordt door het traagste apparaat waar die multicast naar toe gestuurd wordt. Pats, daar hebben we de boosdoener, niet de switch maar die netwerkkaart die standby staat! Remedie: Die IGMP multicast weghouden bij die netwerkkaart en dat doet die IGMP snooping dus voor je.

Verdiep je anders nog even in de begrippen IGMP mulicasts en IGMP snooping.

Mooier kan ik het niet maken, duidelijker w... ...ook niet. :8
"Verdiep je anders nog even in de begrippen IGMP mulicasts en IGMP snooping"
Euh... was dat eigenlijk niet precies waar mijn opmerking heen wilde?

Ik begrijp het nu, geloof ik, maar als je iets uitlegt leg dan uit dat het probleem veroorzaakt wordt door het afwijkende gedrag van multicasts t.a.v. ander packets. Ik begrijp dat nu tussen de regels door, want zwart op wit staat het er nog steeds niet.

Dank je wel en let op je onderschrift!
Reputatie 7
Badge +24
Bedankt voor de input wjb en gepetto!

Meer informatie dan waar je om vroeg FWesten maar volgens mij kan geeft het wel antwoord op je vragen :)

De belangrijkste dingen:

- De juiste apparatuur (zie reactie wjb)
- Weten hoe je het moet aansluiten en instellen. Er zijn meerdere handige topics hier op het forum. (zie bijvoorbeeld ook wjb's topic)

Succes! Laat je weten of je klant bij ons wordt? En of de installatie is gelukt?

Reageer