Beantwoord

schokkerig beeld

  • 15 March 2020
  • 25 reacties
  • 1412 keer bekeken

Geacht forum,

Ik heb sinds kort glasvezel aansluiting met snelheid 200mbps en 4k tv ontvanger Arris van kpn. Router is experiabox V10. Bekabeling is via cat 6 en cat 5e.  Televisie is Samsung S-UHD. Het live beeld is prima maar af en toe schokkerig, alsof het beeld al schokkend vertraagd binnen komt. Dit is vervelend. Snelheid van tv is beperkt tot 100mbps maar dit moet voldoende zijn. Aangeboden snelheid is ruim boven 100mbps.

Ik heb van alles geprobeerd. Suggesties op fora, KPN advies mbt slecht tv beeld, updates, etc. Niets helpt. Ik heb ook devolo poweradapter 1200+ maar het maakt niet uit of ik nu bekabeld of via devolo aansluit, in beide gevallen dezelfde problematiek in dezelfde mate.

Weet iemand raad voor dit euvel? Ik las ook iets over vervuilde glasvezel aansluiting bij ntu of zelfs bepaalde instellingen bij kpn die misschien een oplossing zouden kunnen zijn. Iemand advies? Alvast bedankt! Groet, Japio

 

 

 

icon

Beste antwoord door Lisa 7 April 2020, 20:45

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +17

@Japiejo Welkom op ons KPN Forum! Excuses voor de late reactie. Je bent helaas ondergesneeuwd. Omdat de reactie wat laat komt, vraag ik mij af of je nog baad hebt bij mijn hulp. 
In dat geval vraag ik mij af hoe frequent het schokkerige beeld zich voordoet. Is het bijvoorbeeld een paar keer per uur/dag/week/maand. Ik kan de signaalkwaliteit van tv-ontvangers uitlezen, dus ik zou dan ergens een dip moeten zien. 
Ik hoor graag van je!  

Hallo Lisa,

Dank voor je reactie!

Ja, ik zou nog steeds graag hulp willen want het probleem is er nog steeds.

Gisteren tijdens DWDD deed het probleem zich vaak voor. Ook nu, op NPO Zapp, hetzelfde probleem. De frequentie wisselt van een paar keer per uur tot zelfs om de 10 minuten. Wat mij opviel, is dat de 4k zender LoveNature het zelden heeft. 

Alvast hartelijk dank voor je moeite!

 

 

Reputatie 7
Badge +17

@Japiejo Dan gaan we er mee aan de slag.:smile:  Je hebt twee 4k-ontvanger, klopt dit? Doet het probleem zich voor op beide ontvangers? Daarnaast, doet het probleem zich ook vaker voor als beide ontvangers aanstaan of niet?  Ik kan op dit moment de verbindingskwaliteit even niet uitlezen :thinking: . Ik heb even een collega gevraagd dit te doen. Zodra ik de details heb laat ik het hier even weten. 

Hoi Lisa,

Dank je wel.

Ja ik heb twee 4k ontvangers maar heb er maar eentje aangesloten.

Ik heb al wel geprobeerd om te wisselen. Dit gaf geen verbetering.

Oke, ben benieuwd of jullie iets kunnen vinden.

Alvast bedankt voor de moeite!

Nog ter aanvulling.... gistermiddag en -avond was het beeld op RTL4 en SBS6 ontzettend schokkerig. Thanks! Groetjes

Reputatie 7
Badge +17

@Japiejo Excuses, vanwege de drukte op het Forum is mijn reactie even uitgebleven. Ik wil graag even de beeldkwaliteit van de kastjes uitmeten, maar lukt mijn collega eveneens niet. Ik heb het even uitgezet bij een achterliggende afdeling. Die gaat het even controleren. Ik vraag me namelijk af of het aan de kastjes ligt, de Experiabox of de bekabeling. Al hebben jullie dit laatste al uitgesloten.

Zodra ik hier terugkoppeling van heb kom ik bij je terug!

Heel herkenbaar!

In de hoop op perfecte beeldkwaliteit ben ik, zodra bij ons de snelheid beschikbaar was overgestapt op Hussel 200MB icm 2 4K TV ontvangers en 1 oude traditionele ITV ontvanger.

Wat valt me op: Vanaf dag 1 bemerk ik regelmatig op de normale zenders  een soort van vertraging in de beeldopbouw op de Samsung Q9 TV. Op een oude “domme” samsung TV constateer ik geen problemen. Ik heb beide 4K ontvangers al uitgewisseld, maar dat loste het probleem niet op.

Ik heb ook nog een oude traditionele ITV ontvanger. Sluit ik die aan op de Q9 TV , dan prima beeld zonder vertraging.

Het is voor mij dus een beetje dubbel:

Ik sta op het punt om de 4K op te zeggen (wegens beperkt aantal zenders) en ik hoop daarmee eigenlijk ook weer de beeldkwaliteit op niet-4K zenders als bijvangst weer een beetje op orde te krijgen.  Toch wil ik de 4K ontvanger op de Q9 TV liever niet kwijt in verband met de betere samenwerking van die afstandsbediening icm Sonos en de onder het dressoir liggende Samsung One Connect Box.

Iemand tips?

 

Abbo: KPN Hussel 200/20MB

STB rechtstreeks aangesloten aan Experiabox V10 met  5 Meter CAT6 kabel.

 

 

Ik lees dus even mee!

 

Hallo,

 

Heel vervelend voor u/jullie. Toch ben ik ergens "blij" dat ik niet de enige ben. Ik las recentelijk ook dat het waarschijnlijk met de laatste firmware update van kpn te maken zou hebben. Maar goed, ik wil niet afgaan op emoties maar op feiten, en hoop dus dat KPN de oorzaak gaat vinden want dit is echt vervelend.

Hopelijk komt er een oplossing, ook voor jullie.

Ook ik heb dit probleem. Sinds de laatste update is dit probleem ontstaan. Sluit ik de ontvanger aan op een oudere TV, dan is het probleem weg.

Reputatie 7
Badge +17

Ik ga drie vliegen vangen in één klap.  @Japiejo Het probleem zit waarschijnlijk in de HDR instellingen van de nieuwe software versie, deze staat standaard aan. Wat je kunt doen is de HDR instellingen op de tv uitzetten, mits dit mogelijk is of even beeldscherm kleuren wat aan te passen. Deze tip geldt ook voor jullie @LeonenRiet  en @jacobboersma.  Als dit niet werkt, dan ga ik jullie voorzien van de vorige software versie. Dit kunnen we handmatig doen door onze ontwikkelaars. 
@Japiejo Geef jij even een gil als je het hebt getest? Dan kan ik het eventueel morgenvroeg nog voor je in orde maken.
Voor LeonenRiet en Jacobboersma geldt hetzelfde. Laat het hier even weten en vul je gegevens in op je profiel

Dank voor je tips Lisa, HDR+ modus stond helaas al uit op de Q9 tevens profiel aangevuld.

Goedemorgen Lisa,

Dank je wel voor de tips.

Het lijkt erop dat het verbeterd is. Ik zie af en toe nog schokken. Ik ben echter voorzichtig met enthousiast zijn, want het schokkende beeld is er soms heel heftig en soms bijna niet. Komt bij dat ik nu maar heel even tv gekeken heb en de tijdsduur misschien te kort is om goed te kunnen oordelen.

Stel, zo'n firmware update wordt teruggezet?Welke "verbeteringen" gaan dan verloren?

Alvast bedankt! 

 

Zit nu net "Goedemorgen Nederland" te kijken en daar schokt het beeld, bij uitgeschakelde HDR+ op tv.

Reputatie 7
Badge +17

@Japiejo Excuses, het is iets later geworden dan gepland. Erik heeft in dit topic een samenvatting geschreven met daarin de verbeteringen van de update. Later in het jaar wordt hier nog een fix voor uitgerold. Deze update zal (ook bij diegene die zijn teruggezet) automatisch gepusht worden. 
De problemen van anderen waren voornamelijk slechtere beeldkwaliteit. HDR is standaard aangezet in de ontvanger en kan niet worden uitgezet. Tegenwoordig zijn ‘nieuwere’ tv's veel beter in beeldkwaliteit upscalen dan de ontvanger van ons. Hierdoor werd het beeld juist slechter.

Laat het maar weten als je er uit bent! 

Hoi Lisa,

 

Dank je wel voor je reactie.

Is het mogelijk dat jullie het terugzetten van de laatste update voor mij als "uit te proberen" in gang zetten? Met andere woorden: dat ik kan beoordelen of het wat brengt, en als het niets brengt, de terugzetting van de update ongedaan gemaakt kan worden? 

 

Alvast dank voor je hulp!

Reputatie 7
Badge +17

@Japiejo Ik heb de vraag even voor je uitgezet, ik hoop hier vanavond nog reactie op te krijgen! 

Ik had het idee dat na negatieve test hij automatisch terug gezet zou worden, maar gistrerenavond stond er de oude sotware nog op bij mij. Dus @Lisa  zou je twee 4K ontvangers van mij ook terug willen laten zetten?

 

@Japiejo  het is niet mijn bedoeling je topic te kapen, maar het is wel goed voor andere gebruikers als die hier de voortgang, tips en constateringen  kunnen lezen, net zoals ik door te googlen op jouw tipic kwam.

 

 

@LeonenRiet helemaal goed hoor. Als we elkaar kunnen helpen, waarom dan niet?! Ik hoop dat dat terugzetten van de software iets gaat brengen want gisteren werd ik letterlijk bijna misselijk van het schokkerige beeld. Ik had even de hoop dat het uitschakelen van HDR+ op m'n tv iets zou brengen, maar helaas van tijdelijke aard.

Reputatie 7
Badge +17

@Japiejo Ik heb een reactie ontvangen. Als ik de kastjes voorzie van de vorige software, dan is dat tot de nieuwe software uitgerold wordt. We kunnen het dus niet tijdelijk proberen. Dit heeft namelijk te maken met de drukte op dit moment, dus we hebben er voor gekozen dit eenmalig terug te zetten. 
Echter, je hebt echt last van schokkerig beeld en als de oude software dit niet gaat oplossen, dan moeten we echt even verder kijken naar een oplossing. Dit is namelijk helemaal niet de bedoeling. Zal ik de kastjes terug laten zetten? @LeonenRiet Ik ga het formulier voor je invullen.  Het duurt 24 tot max. 48 uur voordat dit handmatig gebeurd is. 

Hoi Lisa,

Dank je wel voor je snelle reactie en uitleg! Ja graag, zet a.u.b. maar terug naar de vorige software versie.

Alvast bedankt!

Groet,

Japio

Reputatie 7
Badge +17

@Japiejo Ik heb nog even metingen gedaan op de beeldkwaliteit en uit de analyses komt ineens dat er misschien een kruising gedetecteerd is in de wijkkast. Hiervoor kan ik een monteur langs laten komen om het signaal door te meten en te controleren of alles goed is aangesloten in de wijkkast. Ik ga je een privébericht sturen met mogelijke datums en tijden dat er iemand langs kan komen zou je daarop willen reageren? 

Reputatie 7
Badge +17

Even voor de Forumbezoekers, er is een monteur ingepland voor maandag a.s. tussen 08.00-10.00 uur. De monteur gaat kijken of een kruising in de wijkkast de oorzaak is van het probleem. Als dit niet zo is, dan gaan we alsnog de software van de 4K kastjes terugzetten naar de vorige versie. Fingers crossed dus dat de monteur het haperende beeld kan verhelpen!:blush:

Reputatie 7
Badge +17

@LeonenRiet Ik heb terugkoppeling van de achterliggende afdeling. 

Het account staat in speciale softwaregroep.

  • Wanneer kan de klant de oude software verwachten?
    • Na herstart van de tv-ontvanger komt er een popup op het scherm. Gewoon wachten de tv-ontvanger gaat na 1 minuut vanzelf opnieuw opstarten en oude software downloaden en installeren.
    • De klant kan ook aankomende nacht afwachten dan zal de tv-ontvanger in het service-window (01:00 – 07:00) daarna dan vanzelf de oude software downloaden.

Geen oplossing? Zet de tv op UHD 50Hz om het probleem op  te lossen.

Laat je het van de week even weten of het probleem hiermee is opgelost? Dit is ook intressant voor Japiejo namelijk. :blush:

Vanavond de downgrade uitgevoerd. 

Ziet er veelbelovend uit. Morgen maar even een definitieve reactie als de leidinggevende  een uurtje of wat heeft gekeken. 

Reputatie 7
Badge +17

Even een afsluitend bericht voor iedereen die een kijkje komt nemen.:raising_hand_tone2: Dit topic laat zien dat twee klanten precies hetzelfde probleem kunnen ervaren, waarvan de oorzaak totaal anders is.:thinking:

Slecht beeldkwaliteit op onze VIP5202 4K ontvangers.
De oorzaak van Japiejo is mij niet volledig bekend aangezien ik vermoedde dat de diensten gekruist zaten in de wijkkast. Oplossing: nadat onze monteur de FTU/NT heeft vervangen en de kabels heeft schoongemaakt (in huis en in de wijkkast), lijkt het probleem te zijn opgelost. :hugging:

@LeonenRiet: Voor zover we nu weten, lijkt het probleem opgelost te zijn voor de software-update terug te zetten naar de vorige versie. De oorzaak zat hem waarschijnlijk in de UHD instellingen van de nieuwe Firmware.:thumbsup_tone2:

:sun_with_face:

 

 

Reageer