Beantwoord

Screensaver televisie pauzeren

  • 26 November 2019
  • 32 reacties
  • 1980 keer bekeken

Sinds kort ben ik klant bij KPN, en heb sinds kort ook een oled televisie aangeschaft. Prima combinatie om goed tv te kunnen kijken, echter heb ik mogelijk een problematisch punt ontdekt.

Bij oled televisies is het zeer slecht om voor lange tijd een statisch beeld te laten zien op het scherm. Bij normaal tv kijken komt dit niet voor, maar wel als je de televisie pauzeert. Het scherm blijft dan voor onbepaalde tijd om het gepauzeerde scherm staan. 

Ik had verwacht dat na een tijd van ca. 5 tot 10 minuten de KPN box op een soort van screensaver modus zou schieten om het inbranden tegen te gaan alleen gebeurt dit niet. 

Is er een optie die ik uit heb staan waardoor dit niet gebeurt? Of biedt de KPN box deze functionaliteit niet?

icon

Beste antwoord door Rutger van KPN 30 November 2019, 15:53

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Ik had verwacht dat na een tijd van ca. 5 tot 10 minuten de KPN box op een soort van screensaver modus zou schieten om het inbranden tegen te gaan alleen gebeurt dit niet. 

Is er een optie die ik uit heb staan waardoor dit niet gebeurt? Of biedt de KPN box deze functionaliteit niet?

Beste @MaxvdP 

Ik vind het wel een goed idee van jou! Hopelijk is dit iets voor de ideeënbus! Maar voor nu is er geen screensaver voor dit. En ik heb hier ook verder geen informatie over, het zit nog niet in de planning bij KPN. 

Maar ik zou deze functie ook graag willen zien bij een volgende Firmware….

Reputatie 7
Badge +24

Wat voor screensaver had je in gedachten? Iets speciaals? Zoiets?

Alleen dan vliegende KPN logos? :smile:

Reputatie 7
Badge +21

Het is waar dat oledschermen kunnen inbranden, maar het is nog niet zo erg als dat het vroeger met de plasma TV's en de beeldbuizen was.
Het brandt heus niet in als je het beeld een tijdje laat stilstaan.
Aan de andere kant vraag ik me af wanneer gebruik je het om een beeld lang te bevriezen?
Zo spannend is zo'n stilstaand-beeld toch niet.:sunglasses:

Dank voor de reacties! 

Het brandt heus niet in als je het beeld een tijdje laat stilstaan.
Aan de andere kant vraag ik me af wanneer gebruik je het om een beeld lang te bevriezen?
Zo spannend is zo'n stilstaand-beeld toch niet.:sunglasses:

Het eventjes stil laten staan is inderdaad geen probleem voor oled schermen. Echter als dit met een relatief felle achtergrond is, denk aan veel wit in het beeld, kan dit na een half uur al wel gevolgen hebben doordat er een soort van waas op het scherm komt. Dit half uur is echter snel bereikt, denk aan dat je wordt gebeld en de tv even op pauze zet, de deurbel gaat dat iets langer duurt dan verwacht etc… Bij normale LED televisies zijn deze omstandigheden geen enkel probleem, behalve dat het misschien wat energie kan besparen voor de gebruiker, maar bij oled eigenaren kan het echt schade aan de televisie toebrengen. 

Ik zou er persoonlijk zelf wel op gaan letten dat dit niet gebeurt en de televisie tijdig uitzetten, alleen kan ik mij zo voorstellen dat andere (lees: mensen met een mindere technische achtergrond) dit gewoon voor lief nemen en gemak boven de paar extra stappen telkens kiezen. Een screensaver, die bijvoorbeeld het logo van KPN automatisch na ca. 5 tot 10 minuten over het beeld laat bewegen zou deze problemen allemaal oplossen, zonder het gemak van even snel de televisie op pauze zetten op te geven.

Ik had verwacht dat na een tijd van ca. 5 tot 10 minuten de KPN box op een soort van screensaver modus zou schieten om het inbranden tegen te gaan alleen gebeurt dit niet. 

Is er een optie die ik uit heb staan waardoor dit niet gebeurt? Of biedt de KPN box deze functionaliteit niet?

Beste @MaxvdP 

Ik vind het wel een goed idee van jou! Hopelijk is dit iets voor de ideeënbus! Maar voor nu is er geen screensaver voor dit. En ik heb hier ook verder geen informatie over, het zit nog niet in de planning bij KPN. 

Maar ik zou deze functie ook graag willen zien bij een volgende Firmware….

Jammer om te horen dat het (nog) niet in de firmware zit… Kan ik ergens zo'n idee doorgeven aan KPN zodat er eventueel wat mee gedaan kan worden? 

Ik zie deze functie héél graag in de volgende firmware update...

Reputatie 7

Wat te denken van al die mensen die uren lang radio luisteren en daarbij hun televisie aan hebben staan. Ook daar zou het prettig zijn dat je kunt instellen na hoeveel minuten het scherm gedimd moet worden.

Het livepauzeren kan overigens nooit langer dan een uur.

Ook als je een opname pauzeert, gaat ie na een uur op normale tv.

Wat te denken van al die mensen die uren lang radio luisteren en daarbij hun televisie aan hebben staan. Ook daar zou het prettig zijn dat je kunt instellen na hoeveel minuten het scherm gedimd moet worden.

Ook hiervoor is het een mooie oplossing ja!

Het livepauzeren kan overigens nooit langer dan een uur.

Ook als je een opname pauzeert, gaat ie na een uur op normale tv.

Dit is goed om te horen, echter is één uur lang een statisch beeld laten zien ook al relatief lang...

:wink:  Ik start meestal een opname als ik midden in een live uitzending moet stoppen. En zet dan de tv uit.

Reputatie 7
Badge +15

@MaxvdP Welkom op het forum. En bedankt voor het melden van je probleem, het is inderdaad niet iets waarvan bij mij bekend is dat het op de planning staat. Ik zal de suggestie echter intern wel meenemen. Er zijn natuurlijk veel klanten die gebruik maken van dit soort tv’s en dan zou dit een erg mooie functionaliteit zijn. 

@MaxvdP Welkom op het forum. En bedankt voor het melden van je probleem, het is inderdaad niet iets waarvan bij mij bekend is dat het op de planning staat. Ik zal de suggestie echter intern wel meenemen. Er zijn natuurlijk veel klanten die gebruik maken van dit soort tv’s en dan zou dit een erg mooie functionaliteit zijn. 

Dankjewel! Super, hoop dat het snel geïmplementeerd kan worden! 

Reputatie 7
Badge +15

@MaxvdP Dat hoop ik uiteraard met je mee! @wjb op dit moment is het zo dat bij radio luisteren het scherm na 5 minuten op zwart gaat met enkel nog lopende zenderinformatie in beeld. Je zou dit dus graag zelf willen kunnen instellen? 

Reputatie 7
Badge +9

Goedeavond je kan VIA DE afstand bediening zo van u tv toch ook even het beeld uit zetten. dat kan IK ook met mijn tv ook als u naar de radio luister.😉👍

Reputatie 7

@wjb op dit moment is het zo dat bij radio luisteren het scherm na 5 minuten op zwart gaat met enkel nog lopende zenderinformatie in beeld. Je zou dit dus graag zelf willen kunnen instellen? 

Ik wist niet dat bij radio luisteren het scherm na 5 minuten op zwart gaat, wij luisteren immers naar de radio zonder daarbij de televisie aan te zetten.

Wij hebben de TV ontvanger met een optische kabel rechtstreeks op onze Home Cinema Set aangesloten.

Maar inderdaad, als daar nog lopende zenderinformatie in beeld is dan zou ik persoonlijk graag in willen kunnen stellen dat bijvoorbeeld 10 seconden na het selecteren van een zender het beeld volledig op zwart gaat.

Reputatie 7
Badge +15

@cornelis48 @wjb Door het scherm uit te zetten is het probleem natuurlijk ook opgelost, al kan ik mij voorstellen dat dit niet de gewenste oplossing is. De optie om in te stellen dat het scherm op zwart gaat zal ik intern meenemen. 

Reputatie 7

@cornelis48 @wjb Door het scherm uit te zetten is het probleem natuurlijk ook opgelost, al kan ik mij voorstellen dat dit niet de gewenste oplossing is. De optie om in te stellen dat het scherm op zwart gaat zal ik intern meenemen. 

Voor de mensen die een Arris VIP 5202 hebben moet het scherm wel aan staan tijdens het selecteren van een zender immers de 5202 heeft geen display :confounded: maar 10 seconden na de selectie moet dat scherm wat mij betreft dus weer volledig op zwart gaan.

Reputatie 7
Badge +15

@wjb Bedankt, ik had er inderdaad even niet aan gedacht dat de nieuwe tv ontvanger geen display heeft. Ik heb de suggestie intern doorgezet en wacht op reactie. 

Sinds kort ben ik klant bij KPN, en heb sinds kort ook een oled televisie aangeschaft. Prima combinatie om goed tv te kunnen kijken, echter heb ik mogelijk een problematisch punt ontdekt.

Bij oled televisies is het zeer slecht om voor lange tijd een statisch beeld te laten zien op het scherm. Bij normaal tv kijken komt dit niet voor, maar wel als je de televisie pauzeert. Het scherm blijft dan voor onbepaalde tijd om het gepauzeerde scherm staan. 

Ik had verwacht dat na een tijd van ca. 5 tot 10 minuten de KPN box op een soort van screensaver modus zou schieten om het inbranden tegen te gaan alleen gebeurt dit niet. 

Is er een optie die ik uit heb staan waardoor dit niet gebeurt? Of biedt de KPN box deze functionaliteit niet?

Wat jammer dat dit toch wel serieuze manco dat op het oog ook relatief simpel op te lossen zou moeten zijn nog steeds niet afdoende opgepakt is..

Sinds kort ben ik klant bij KPN, en heb sinds kort ook een oled televisie aangeschaft. Prima combinatie om goed tv te kunnen kijken, echter heb ik mogelijk een problematisch punt ontdekt.

Bij oled televisies is het zeer slecht om voor lange tijd een statisch beeld te laten zien op het scherm. Bij normaal tv kijken komt dit niet voor, maar wel als je de televisie pauzeert. Het scherm blijft dan voor onbepaalde tijd om het gepauzeerde scherm staan. 

Ik had verwacht dat na een tijd van ca. 5 tot 10 minuten de KPN box op een soort van screensaver modus zou schieten om het inbranden tegen te gaan alleen gebeurt dit niet. 

Is er een optie die ik uit heb staan waardoor dit niet gebeurt? Of biedt de KPN box deze functionaliteit niet?

Wat jammer dat dit toch wel serieuze manco dat op het oog ook relatief simpel op te lossen zou moeten zijn nog steeds niet afdoende opgepakt is..

Het is nmiddels een jaar geleden dat dit zeer goede voorstel om een screensaver te kunnen selecteren nog steeds niet realiteit heeft kunnen worden. Ik vraag mij af waarom KPN dit totaal negeert!? Ik heb ook een oled en ben helemaal op de hoogte van de technologieën die burn in kunnen voorkomen etc. maar beste KPN, voorkomen is nog het aller beste! Hoe moeilijk kan het zijn!? Ik zou jullie heel dankbaar zijn als de screensaver geselecteerd kan worden voor diegene die daar het nut van inziet!! Dank u.

Het intern doorgeven van deze wens door Rutger_ heeft naar mijn mening weinig indruk gemaakt.

 

Het is inmiddels twee jaar geleden dat dit zeer goede voorstel om een screensaver te kunnen instellen nog steeds niet realiteit heeft kunnen worden. (Ik borduur met deze tekstregel even door op de post van Eric G.)

Bij de hifizaak waar ik vorige maand mijn oled heb aangeschaft, vertelde ze me dat ze tegenwoordig meer oled dan lcd tv’s verkopen. Als dat een landelijke trend is, dan zal het aantal KPN-klanten met een oled ook steeds meer toenemen.

In koor roepen we dan: graag een firmware update waarin een instelbare screensaver is opgenomen!

Het lijkt me dat een screensaver met een donker beeld ook meer aan energiebesparing doet dan een willekeurig zenderbeeld op pauze! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hoe moeilijk kan zo’n screensaver zijn. Kom op KPN! Alle OLED-eigenaren zullen jullie dankbaar zijn 🤞

Jammer dat het nog steeds niet geïmplementeerd is...

3 jaar om een screensaver te regelen?

Reputatie 7
Badge +7

Euh sorry mis ik iets er zit toch gewoon en screensaver op de STB en anders op je OLED?

ik zelf heb beide en gebruik de KPN screensaver dus snap de vraag niet zo goed, zolang ik een OLED heb en KPN heb ik op beide een screensaver.

zie van de DIW7022 menu -instellingen- apparaatvoorkeuren-schermbeveiliging-klik daar en stel je het in.

 

mvg

Volgens mij kun je daar ook instellen dat bij radio luisteren het scherm (niet de tv zelf, alleen het scherm) uitgeschakeld moet worden. Dat gebeurt bij mij tenminste wel, ook al luister ik doorgaans via de soundbar met de tv uit. 

Reputatie 7
Badge +7

De screensaver werk met beelden en content van Google of je kiest voor een KPN screen of voor een zwart beeld.

Reageer