Beantwoord

Smart TV aansluiten zonder kabels te leggen mogelijk?

• 27 februari 2018
  • 12 reacties
  • 22188 keer bekeken

Binnenkort ga ik verhuizen. Ik heb mijn aansluiting voor de kabel en internet helaas aan de verkeerde kant van de woonkamer zitten en wil niet gaan frezen e.d. om kabels naar de andere kant te verlengen.
Ik ben daarom op zoek naar die mogelijkheid waarbij ik op mijn smart tv ZONDER welke kabel dan ook tv kan kijken. Electriciteit daar gelaten, ik snap dat dat nog niet op inductie kan :-)
Ik ga over op glasvezel en ben voornemens om het snelste abonnement te nemen bij de KPN, mits ik draadloos kan kijken.
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 27 februari 2018, 14:37

Nouja,

Hangt van je definitie van draadloos af. In feite is de hele wereld draadloos. Er hangen geen draden aan de aarde.

Maar, je hebt sowieso een ontvanger nodig. Die kan je dan eventueel met een WiFi Client verbinden maar bedraad blijft gewoon de beste optie. Die ontvanger moet met de TV verbonden worden. Dit kan met HDMI, en HDMI kan eventueel draadloos. Dat zou dus wel een optie kunnen zijn:
TV Ontvanger met HDMI Zender en Ethernet bekabeling (+stroom) aan 1 kant neerzetten. En bij de TV alleen een HDMI Ontvanger.

Deze optie kan je overigens bij elke provider gebruiken.

Robin
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Hoi marleinb. Welkom op het forum.
Ik zie je graag als klant en glasvezel is natuurlijk een super product als het om snelheid en stabiliteit aankomt. Ik moet me aansluiten bij onze forumleden. Zij hebben een aantal opties aangedragen en ik weet zelf eerlijk gezegd geen alternatief dan wat al genoemd is. Ik hoop dat je toch een geschikte oplossing kunt vinden! Mocht je later vragen hebben over de aansluiting of ondersteuning van de diensten kun je natuurlijk hier terecht.
Reputatie 7
De tv ontvanger is in de meterkast niet te bedienen. I.v.m. infrarood moet er zicht zijn van de afst.bed. naar de ontvanger voor bediening.
Tenzij je de 4K ontvanger hebt. Die communiceert via bluetooth met z'n afst.bed.

En hoe wil je het tv signaal v.u. de meterkast bij je tv krijgen? En je versterker? Dan is, alsnog, een lange kabel nodig. Maar dan hdmi.

Wifi voor het tv signaal zou ik niet aanraden.

Je kunt 'm beter met een dvs aan de andere kant van je kamer aansluiten bij je tv. Dan is ook een korte hdmi kabel nodig. Binnen één ruimte werkt de dvs vaak prima. De LAN verbinding loopt dan via het stroomnet.
Reputatie 7
Badge +30
Nouja, voor TV is stabiliteit gewoon enorm belangrijk en draadloos heeft altijd wel een beetje schommeling. Er zijn dus ook al draadloze HDMI adapters en de KPN ontvanger kan eventueel met WiFi werken maar dat is nou ook weer niet helemaal super.

Verder, KNIPPR biedt gewoon "draadloos" TV aan. Nouja. Eigenlijk TV via internet. En o.a. AppleTV en Chromecast. Je kan dus bij bijvoorbeeld KPN of een andere provider internet nemen. En dan met een Chromecast en/of Apple TV icm KNIPPR TV kijken.

KPN biedt iets soortgelijks aan via KPN Play. Maar de verschillen tussen die 2 ken ik niet.

Maar strikt gezien heb je dan nog geen draadloze TV. Iets meer draadloos als je TV Google Cast heeft ingebouwd.

Robin
Ik snap gewoon niet dat er met de huidige techniek, draadloos tv kijken nog nog steeds niet mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +30
Dus eigenlijk hoor ik dat ik beter kan overstappen naar Ziggo?Dat is jouw interpretatie, maar daar kan je op dit moment al sommige TV zenders via Chromecast kijken, maar niet alles en of de beeldkwaliteit nou zo super is... En een gewone ontvanger bij Ziggo vereist alsnog bekabeling.
Dus eigenlijk hoor ik dat ik beter kan overstappen naar Ziggo?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Met een Draadloze HDMI Verbinding kijk je tegen zoiets aan:

Kost wat meer, scheelt wat kabels, maar is wel heel erg afhankelijk van die draadloze verbinding.

Met die DVS kom je ook al een heel eind, alleen heb je iets meer kabels bij de TV, maar uiteindelijk nog niet veel kabels die daadwerkelijk weg moet. Afhankelijk van of je een soort TV meubel hebt ofzo kan je een groot deel misschien wegwerken:

. Volgensmij heb je zo goed als deze apparatuur al. Scheelt als je het wel moet aanschaffen ook nog geld, maar heeft wat meer (mogelijk zichtbare) kabels en is afhankelijk van het stroomnet.

Een Chromecast gaat op dit moment niet werken met KPN TV. Er is wel een iTV app in de maak die zoiets doet maar dat zal waarschijnlijk niet zo werken als een gewone ontvanger (netzoals je nu bijvoorbeeld bij Ziggo ziet)

Wat is er verder met de beeldkwaliteit dan? Want eigenlijk is in veel gevallen TV via een Chromecast nog slechter (beetje afhankelijk v/d bron)

Robin
Werkt een chromecast niet? dat ziet er goed uit, kan zo in de tv geplugd worden.
Ik ben al klant bij de KPN en kijk in nu in mijn oude huis met de optie van Devolo's. Extra kabeltje dus met de tv ontvanger eraan gekoppeld. Die spullen kan ik straks niet bij mijn tv hebben staan.
Ik ben niet tevreden over de beeldkwalitieit, maar dat zou ook met de snelheid van mijn verbinding te maken kunnen hebben.
Reputatie 7
Badge +30
Je hebt al een KPN pakket?

Ik zou persoonlijk de ontvanger niet in de meterkast ofzo plaatsen, maar dat is een keus. Als je HDMI draadloos wilt verzenden heb je een HDMI ontvanger er zender nodig. Dan kom je op zoiets uit. Zie hier het complete overzicht van Coolblue.
Sommigen kunnen ook IR oppakken, zodat je kan "zappen" naar de TV toe met de afstandsbediening ipv naar de meterkast lopen.

Bovenstaande is eigenlijk de enigste manier om bijna draadloos TV te kijken.

Maar ik snap eigenlijk niet waarom je niet gewoon een DVS ofzo gebruikt. Bijna draadloos. Moet je alleen de ontvanger bij de TV hebben. Maar heb je wel direct internet bij de TV. Kwaliteit is dan een beetje afhankelijk van het stroomnet, maar scheelt kosten en werkt waarschijnlijk beter. Alleen iets meer kabels bij de TV.

Robin
De ontvanger heb ik. Die wil ik in de meterkast plaatsen en dan via wifi het tv signaal sturen naar de tv. of eventueel zo'n module in de tv steken? Wat is een HDMI ontvanger?

Ofwel eigenlijk gewoon tv kijken, zoals ik ook op mijn laptop kan doen, maar dan op mijn tv scherm.
Reputatie 7
Badge +30
Nouja,

Hangt van je definitie van draadloos af. In feite is de hele wereld draadloos. Er hangen geen draden aan de aarde.

Maar, je hebt sowieso een ontvanger nodig. Die kan je dan eventueel met een WiFi Client verbinden maar bedraad blijft gewoon de beste optie. Die ontvanger moet met de TV verbonden worden. Dit kan met HDMI, en HDMI kan eventueel draadloos. Dat zou dus wel een optie kunnen zijn:
TV Ontvanger met HDMI Zender en Ethernet bekabeling (+stroom) aan 1 kant neerzetten. En bij de TV alleen een HDMI Ontvanger.

Deze optie kan je overigens bij elke provider gebruiken.

Robin

Reageer