Beantwoord

Soundbar aansluiten met optische kabel op KPN TV ontvanger

  • 12 November 2019
  • 16 reacties
  • 19762 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een Samsung HW-K335 soundbar gekocht en wil hem aansluiten. In de handleiding staat beschreven hoe ik hem op mijn tv aansluit, maar met de KPN TV ontvanger die ik ook heb kom ik er niet aan uit. Ik heb een optische kabel er bij, die moet van de soundbar denk ik naar de KPN TV ontvanger, maar toch werkt het niet. 

Bij mijn vorige soundbar liep er een hdmi kabel van de tv naar de soundbar en ook een hdmi kabel van de soundbar naar de KPN TV ontvanger. Dat werkte goed. Nu is die mogelijkheid er niet meer, ook geen mogelijkheid om het met optische kabels op dezelfde manier aan te sluiten, er zit maar 1 aansluiting op de soundbar. 

Kan iemand hier bij helpen?

icon

Beste antwoord door Henk2304 12 November 2019, 16:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Als ik jou was zou ik even het merk van je TV noemen. 

Waarschijnlijk moet je met je originele afstandbediening daarvan het geluid op de optische kabel inschakelen. 

Ik heb vroeger een Samsung soundsysteem gehad met een Samsung tv. Nu heb ik beiden van LG. Voor de beste manier van aansluiten maakt 't niet uit.

  1. Je sluit de tv aan aan op de KPN-ontvanger via HDMI.
  2. Verder sluit je de soundbar aan op de HDMI/ARC-poort van de tv. Mocht je tv geen ARC aansluiting hebben dan kun je deze stap overslaan.
  3. Tenslotte sluit je de soundbar via de optische kabel aan op de ontvanger.

Dat laatste is belangrijk als je radio wilt luisteren (kanalen 801 en hoger) zonder de tv aan te zetten. Zodra ik de ook tv aanzet schakelt de soundbar vanzelf over op HDMI/ARC (dit werkt niet als je stap 2 hebt overgeslagen).

Schakel bij de geluidsinstellingen van de ontvanger voor beide poorten (HDMI/ARC en Optisch) Dolby in. Mocht stap 2 niet kunnen, dan laat je HDMI op stereo staan.

 

Soms moet je de instellingen van tv en soundbar nog wat aanpassen, vooral als ze niet van hetzelfde merk/bouwjaar zijn en/of de tv geen ARC heeft.

Als ik jou was zou ik even het merk van je TV noemen. 

Waarschijnlijk moet je met je originele afstandbediening daarvan het geluid op de optische kabel inschakelen. 

Het is een Sony tv

Ik heb vroeger een Samsung soundsysteem gehad met een Samsung tv. Nu heb ik beiden van LG. Voor de beste manier van aansluiten maakt 't niet uit.

  1. Je sluit de tv aan aan op de KPN-ontvanger via HDMI.
  2. Verder sluit je de soundbar aan op de HDMI/ARC-poort van de tv. Mocht je tv geen ARC aansluiting hebben dan kun je deze stap overslaan.
  3. Tenslotte sluit je de soundbar via de optische kabel aan op de ontvanger.

Dat laatste is belangrijk als je radio wilt luisteren (kanalen 801 en hoger) zonder de tv aan te zetten. Zodra ik de ook tv aanzet schakelt de soundbar vanzelf over op HDMI/ARC (dit werkt niet als je stap 2 hebt overgeslagen).

Schakel bij de geluidsinstellingen van de ontvanger voor beide poorten (HDMI/ARC en Optisch) Dolby in. Mocht stap 2 niet kunnen, dan laat je HDMI op stereo staan.

 

Soms moet je de instellingen van tv en soundbar nog wat aanpassen, vooral als ze niet van hetzelfde merk/bouwjaar zijn en/of de tv geen ARC heeft.

Stap 2 overgeslagen, gelukt! Hartelijk dank! Ik denk eigenlijk dat het aan het kabeltje lag dat het eerder niet lukte, het komt heel nauw bij het kabeltje er in doen, klikt niet echt in de aansluiting. 

 

Stap 2 overgeslagen, gelukt! Hartelijk dank! Ik denk eigenlijk dat het aan het kabeltje lag dat het eerder niet lukte, het komt heel nauw bij het kabeltje er in doen, klikt niet echt in de aansluiting. 

 

Ik durfde het niet te schrijven. Heb ik ook vaak. Ik vond het een beetje gênant, nu blijkt dus dat ik niet de enige ben. :grinning::blush:

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Paulien1512, top dat het gelukt is. Zo heb ik het zelf ook aangesloten. Heel veel plezier gewenst ervan. 

Mochten we nog weer iets voor je kunnen betekenen, dan horen wij dat uiteraard graag. 

Reputatie 1

Hallo,

Ik heb een Samsung HW-K335 soundbar gekocht en wil hem aansluiten. In de handleiding staat beschreven hoe ik hem op mijn tv aansluit, maar met de KPN TV ontvanger die ik ook heb kom ik er niet aan uit. Ik heb een optische kabel er bij, die moet van de soundbar denk ik naar de KPN TV ontvanger, maar toch werkt het niet. 

Bij mijn vorige soundbar liep er een hdmi kabel van de tv naar de soundbar en ook een hdmi kabel van de soundbar naar de KPN TV ontvanger. Dat werkte goed. Nu is die mogelijkheid er niet meer, ook geen mogelijkheid om het met optische kabels op dezelfde manier aan te sluiten, er zit maar 1 aansluiting op de soundbar. 

Kan iemand hier bij helpen?

  1. Verder sluit je de soundbar aan op de HDMI/ARC-poort van de tv. Mocht je tv geen ARC aansluiting hebben dan kun je deze stap overslaan.

op de soundbar is dit dan de in of de uitgang? Mvg ichel

Ingang, want het geluid komt via deze weg van de tv naar de soundbar (ARC = Audio Return Channel).

Reputatie 1

Dank je wel Henk. Ik loop nu zelf een dag te rommelen 😁. Heb een lg soundplate en een Philips Smart tv ambilight. Dacht dat allemaal via KPN afstandsbediening te kunnen inregelen. Heb nu een HDMI van de Arris naar de soundbar in. Dan een HDMI van de soundbar out naar HDMI ARC van de tv. Als ik tv aanzet gaat de soundbar niet meer gelijk aan 😏. Had dit wel even voor elkaar dacht ik, echter dan stond HDMI in beeld, echter sprong hij weer naar de homepage van de lg soundbar. Mvg Michel

Maar dat is dus juist de verkeerde weg. Je moet:

  1. HDMI ontvanger > HDMI-IN tv
  2. HDM-ARC tv > HDMI-IN soundbar
  3. eventueel optisch out ontvanger > optisch IN soundbar voor radio ontvangst zonder tv.
  4. Als je geen VIP5202 hebt kun je i.p.v. optisch ook analoog gebruiken bij 3.

N.B. ik heb een LG OLED en soundbar.

Reputatie 1

😃. Dan ben ik dus echt aan het rommelen geweest. Dus een gewone HDMI van tv gebruiken voor de ontvanger.

ik heb er 4, volgens mij staat overal ook ARC bij  en bij de eerste iets nog ampère oid , straks even kijken  De HDMI out soundbar wordt dus niet gebruikt!

Dien ik dan in het soundbar menu of die van de tv nog iets in te stellen. ?

Groet Michel 

Reputatie 1

Ik het nu aangesloten zo als aangegeven. Niets 🥺

Ik weet niet welke ontvanger je hebt, maar bij de 8001 kun je de ontvanger instellen voor zowel tv als soundbar. Als ik alleen de ontvanger aanzet (voor radio) gaat de soundbar ook automatisch aan (uit helaas niet, als ik de ontvanger weer uitzet, dan heb ik nog de AB van de soundbar nodig). Als ik de tv aan- en uitzet gaat ook de soundbar aan en uit. Daarvoor gebruik ik alleen de AB van de 8001.

Ik heb ook nog een 5202, maar die is alleen aangesloten op een tv, dus die heb ik alleen daarvoor ingesteld.

Reputatie 1

Vip 2952 V2 

 

Reputatie 1

Volgens mij is het gelukt 

Easylink Philips tv stond op uit. Aangezet en nu gaat de soundbar aan met in beeld optical. Denk dat het goed is zo. 

Reputatie 1

Toch niet gelukt 🥺. Indien tv uit ook geen radio luisteren. Soundbar blijft nu op optical staan. Kom ook niet meer in haar menu om hem op HDMI te zetten. Ff verder puzzelen