Beantwoord

Spaanse TVE graag terug in het pakket

  • 11 April 2021
  • 14 reacties
  • 2747 keer bekeken

De AIE (Asociación Iberoamericana Eindhoven) betreurt het in hoge mate dat KPN geen enkele Spaanse zender beschikbaar stelt. Uw aanbod omvat de zenders van nagenoeg alle West-Europese landen, maar Spanje ontbreekt daaraan. En dat terwijl Spaans de derde wereldtaal is!
Naar ons blijkt is dit een groot gemis voor de meer dan 135.000 Spaanstaligen in Nederland en voor allen die de Spaanse taal en cultuur een warm hart toedragen.
AIE en haar zusterorganisaties hebben ca. 850 leden. Deze verenigingen werken nauw samen met de Spaanse Ambassade en met het “Instituto Cervantes” in Utrecht welk instituut ook Spaanse lessen geeft.
Voor al deze kijkers is Ziggo weliswaar een alternatief, maar wij hopen dat KPN in de behoefte van de trouwe kijkers en abonnees kan voorzien.
Wij stellen voor dat u ten minste één kanaal van TVE in uw zenderaanbod opneemt.
Het bestuur van AIE Eindhoven.

icon

Beste antwoord door HGD 3 July 2021, 19:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Beste @Muchacho 

KPN heeft jaarlijks in juli (onder voorbehoud) een zenderwijziging. Mocht er weinig klanten zijn die TVE vragen dan zal die zender niet komen, het is gewoon afwachten wat het gaat worden.

De naam wereldtaal is altijd een wat vreemd begrip. De meeste mensen op aarde hebben Chinees als moedertaal, op de 2e plaatst komt het Spaans. 

In onze Indo Germaanse deel van de wereld wordt Engels een wereldtaal genoemd. Wat waarschijnlijk maakt dat het Amerikaanse Engels bij KPN nogal erg prominent gebruikt beschikbaar is. 

Hoe we ook wat Europese cultuur kunnen opdoen via KPN is volstrekt onduidelijk. 

Er is altijd wel een grappenmakker, die schrijft dat er weinig klanten zijn die om TVE vragen. Dank je de koekoek, KPN heeft niet eens een email adres.

Je zou verwachten dat ze minstens iets als een enquete jaarlijks op hun website hebben staan, waar klanten wat meer inzicht kunnen geven in hun wensen rond hun abonnement.

Voor mij lijkt het dat zenders als Teleshop 1 tot en met 5 bij KPN meer de aandacht hebben. 

 

Graag wil ik steun betuigen aan Muchacho, ook ik mis een Spaanstalige zender. Hoe is het mogelijk dat er bij zo’n uitgebreid pakket geen plaats voor is. Het antwoord dat er ieder jaar opnieuw naar gekeken wordt, lijkt me wat nietszeggend. Wie kijkt er naar? Met welke criteria? Wat kunnen abonnees doen om een aanbeveling te doen? Natuuurlijk begrijp ik dat er gekozen moet worden, maar op basis waarvan?

Dit door Muchado als antwoord gemarkeerde antwoord zegt dus letterlijk dat KPN niet naar de klanten luistert, maar gewoon doet wat ze willen. 

Ik begrijp niet dat Muchado dit als antwoord markeert op zijn vraag. 

Of misschien  doet hij het om te laten zien dat klanten die echt iets willen naar Ziggo moeten zo als hij het in zijn vraag heeft gesteld.

Ik begrijp die Muchado  anders iet.  

Verstuurd namens Instituto Cervantes Utrecht:

Mijn naam is Pilar Tena en ik ben de directeur van het Instituto Cervantes in Nederland. Met dit schrijven wil ik dit initiatief graag op institutionele wijze ondersteunen.

Het Instituto Cervantes is een openbare instelling die valt onder het Spaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het werd in 1991 opgericht om het leren van de Spaanse taal te bevorderen en de cultuur van Spanje en de Spaanstalige landen van Latijns-Amerika te verspreiden. Met het hoofdkantoor in Madrid bestaat het netwerk inmiddels uit 88 instituten verdeeld over 45 landen op 5 continenten. Het Instituto Cervantes in Nederland opende zijn deuren in 1992 in Utrecht, en is daarmee het enige instituut in Nederland. Vanuit Utrecht proberen we het hele land te bereiken. In Amsterdam hebben we sinds kort ook een vaste locatie, namelijk in de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam).

De cijfers die het belang van de Spaanse taal in de wereld aantonen, zijn overduidelijk: bijna 600 miljoen mensen spreken Spaans, en dit aantal groeit jaarlijks. Bijna 493 miljoen mensen van die 600 hebben Spaans als moedertaal. Bovendien is Spaans de tweede moedertaal qua aantal sprekers na het Mandarijn, en staat het op de derde plaats wat betreft aantal gebruikers na het Engels en Mandarijn.

Spaans is de officiële taal in 24 landen en er wonen bijna 60 miljoen Spaanstaligen in de Verenigde Staten. Aan de andere kant is het aantal Spaanstaligen het afgelopen decennium met meer dan 30% gestegen en is het aantal buitenlanders dat Spaans leert met 60% toegenomen: momenteel zijn er wereldwijd meer dan 22 miljoen cursisten en studenten Spaans. Dit zijn zeer positieve cijfers die laten zien dat de Spaanse taal in uitstekende gezondheid verkeert.

Wat Nederland betreft, uit een recente Flash Eurobarometer-enquête van de Europese Unie blijkt dat Spaans de favoriete taal is van Europese jongeren wanneer hen wordt gevraagd welke nieuwe taal ze willen leren: Nederlandse jongeren voeren de statistieken aan, met 42% dat voor Spaans kiest.

Er zijn ongeveer 33.000 studenten en cursisten Spaans in Nederland en er is steeds meer  interesse heeft voor zowel Spaans als voor Spanje en Latijns-Amerika. Immigratie uit Spaanstalige landen wordt gerespecteerd vanwege hun inzet en open en ontvankelijke geest, en het aantal neemt toe: veel professionals verhuizen bijvoorbeeld van het VK naar grote Nederlandse steden als gevolg van de Brexit. Van zijn kant zet het onderwijssysteem in Nederland - op alle niveaus - steeds meer deuren open voor het Spaans, een taal waar ze niet meer om heen kunnen. Het verlangen om de taal te spreken en de Spaanstalige cultuur te leren kennen is duidelijk in opkomst, en de nieuwsgierigheid naar Spanje, een zeer populaire vakantiebestemming, is enorm.

Vanwege dit alles denken we dat het voor KPN van groot belang zou zijn om TVE (Televisión Española) of een van haar zenders opnieuw op te nemen in zijn basispakket. De verdwijning van de zender, na jaren in het aanbod, was een groot verlies voor vele kijkers in Nederland en we denken dat het nu een goed moment is om deze service opnieuw aan te bieden. Honderdduizenden mensen zullen dit enorm waarderen.

Is er inmiddels al meer bekend over het zenderpakket? Waar kan ik mijn voorkeuren voor zenders aangeven? Het is mij nog nooit gevraagd welke voorkeuren ik heb....!!

Reputatie 7
Badge +22

Is er inmiddels al meer bekend over het zenderpakket? Waar kan ik mijn voorkeuren voor zenders aangeven? Het is mij nog nooit gevraagd welke voorkeuren ik heb....!!

@Paella er zijn geen grote wijzigingen geweest, dus TVE zal dan ook dit jaar niet terug komen. 

Reputatie 6
Badge +8

TVE is via hun website te zien.

Casten via Chromecast en klaar is quesie.

Pedazo de pastel

 

Gracias amigo!

Reputatie 7
Badge +24

TVE is via hun website te zien.

Casten via Chromecast en klaar is quesie.

Pedazo de pastel

 

Qué chévere! 

De AIE (Asociación Iberoamericana Eindhoven) betreurt het in hoge mate dat KPN geen enkele Spaanse zender beschikbaar stelt. Uw aanbod omvat de zenders van nagenoeg alle West-Europese landen, maar Spanje ontbreekt daaraan. En dat terwijl Spaans de derde wereldtaal is!
Naar ons blijkt is dit een groot gemis voor de meer dan 135.000 Spaanstaligen in Nederland en voor allen die de Spaanse taal en cultuur een warm hart toedragen.
AIE en haar zusterorganisaties hebben ca. 850 leden. Deze verenigingen werken nauw samen met de Spaanse Ambassade en met het “Instituto Cervantes” in Utrecht welk instituut ook Spaanse lessen geeft.
Voor al deze kijkers is Ziggo weliswaar een alternatief, maar wij hopen dat KPN in de behoefte van de trouwe kijkers en abonnees kan voorzien.
Wij stellen voor dat u ten minste één kanaal van TVE in uw zenderaanbod opneemt.
Het bestuur van AIE Eindhoven.

Absurd dat dit nog steeds niet geregeld is. Het pakket zit vol met zenders met alleen maar USA programma’s en dan hebben we niet eens 1 Spaanstalige zender. Kom op KPN. 

Ik vind het echt een gemis dat er geen enkele Spaanse zender wordt aangeboden bij KPN, zelfs niet in de pluspaketten. Ik kwam van Ziggo en dit is voor mij wel reden om toch weer terug te gaan zodra het weer kan. 

Wij vinden het ook jammer dat TVE niet aangeboden wordt bij KPN zoals bij Ziggo.

Wél allerlei andere talen dus waarom deze niet????

Zou fijn zijn als KPN TVE snel toevoegt!!

Graag Spaanse tv bij KPN, ik mis dat.  Moet ik naar Ziggo?