Beantwoord

Spaanse zender in basispakket

  • 20 December 2019
  • 14 reacties
  • 1301 keer bekeken

Kan KPN weer een Spaanse zender aan het pakket toevoegen?

icon

Beste antwoord door Noordzee 24 December 2019, 12:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Jaarlijks in de periode juni/juli wijzigt het zenderpakket bij KPN. 
 

De keuze voor zenders is afhankelijk van de populariteit en de doorgiftevergoeding die een zender vraagt.

Spaanse zenders worden in Nederland niet heel veel bekeken.

Wil je gratis naar TVE en nog een reeks andere Spaanstalige zenders kijken?

Zet dan een kleine schotel neer. Daarmee kun je .o.a, TVE ontvangen. 

 

Beste Noordzee , sorry maar ik vraag alleen om de mogelijkheid ,niet om kosten te maken.Zeg toch ook niet dat er zenders in mijn pakket zijn die ik nooit kijk. Prima 5 Duitse ,Franse ,Turkse etc.etc.

Vroeger ,want ik heb al heel lang KPN was TVE ,Antenne 3 wel in het pakket.Wordt er niet geluisterd naar KPN klanten. Overigens Spaanse taal is de meest gesproken taal na Chinees van de wereld.

Uw reactie afwachtende.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet ,

Willem

Reputatie 7
Badge +28

De Franse zender TV5  is er ook niet meer. Dat vinden sommige mensen ook niet leuk. Wel vijf Duitse zenders inderdaad, maar die taal is voor veel meer mensen hier in Nederland te verstaan. De Turkse zenders zitten in een aanvullend pakket. 

Zelf versta ik geen woord Spaans en vermoedelijk doen de meeste Nederlanders dat niet. Daarom is er veel meer belangstelling voor Engelse en Duitse zenders. Die twee talen worden door veel meer Nederlanders beheerst. 

KPN baseert de zenderkeuze (zoals in mijn eerste reactie beschreven) mede op basis van populariteit. Er wordt gewoonweg niet veel naar Spaanse zenders gekeken. Maar KPN moet wel betalen voor die doorgifte, waardoor dan iedereen daaraan meebetaalt.     

 

Reputatie 7
Badge +24

Hoi Willem, welkom op het forum. 

Noordzee legt dit goed uit. Spaans is wereldwijd inderdaad een flink gesproken taal, in Nederland is de animo ervoor wel klein wat uitzendingen op televisie betreft. Daar wordt helaas niet veel naar gekeken, dat is ook de reden waarom dit niet meer in ons pakket zit. 

Hoi Willem, welkom op het forum. 

Noordzee legt dit goed uit. Spaans is wereldwijd inderdaad een flink gesproken taal, in Nederland is de animo ervoor wel klein wat uitzendingen op televisie betreft. Daar wordt helaas niet veel naar gekeken, dat is ook de reden waarom dit niet meer in ons pakket zit. 

Hallo Alex,

Spaans is niet “een taal die flink wordt gesproken.” Het is de taal die in de meeste landen van de wereld wordt gesproken. Training hierin is voor jonge Nederlanders  dus best belangrijk. 

Trouwens, ik heb eens gevraagd of de Poolse cultuurzender Polonia niet toegevoegd kon worden. Een free to air  zender die de meeste van zijn uitzendingen in het Engels ondertiteld. En er zijn in Nederland relatief veel mensen die Pools spreken. Het antwoord was dan moet er om worden gevraagd. Dus bij deze weer. 

Misschien kan je ook eens proberen aan de beslissers bij KPN duidelijk maken dat Nederland lid is van de EU en we niet meer in 1990 leven. 

 

Reputatie 7
Badge +24

Leuk en aardig, maar als er geen animo is onder onze kijkers zullen wij dit niet toevoegen. Simpeler dan dit wordt het niet aangezien overal rechten voor betaald moet worden. 

 

Leuk en aardig, maar als er geen animo is onder onze kijkers zullen wij dit niet toevoegen. Simpeler dan dit wordt het niet aangezien overal rechten voor betaald moet worden. 

 

Weer een old boy like op je antwoord Alex, je scoort. Wie zijn trouwens de kijkers. Zijn dat die old boys. 

Reputatie 7
Badge +24

Leuk en aardig, maar als er geen animo is onder onze kijkers zullen wij dit niet toevoegen. Simpeler dan dit wordt het niet aangezien overal rechten voor betaald moet worden. 

 

Weer een old boy like op je antwoord Alex, je scoort. Wie zijn trouwens de kijkers. Zijn dat die old boys. 

Ik heb jou ook een like gegeven. 

Reputatie 7
Badge +28

Spaanse, Poolse, Portugese, Russische, Italiaanse, Griekse etc etc. zenders zijn op de satelliet gratis voorradig en via internet kun je ook wel wat terugvinden. Ik schat dat ik zo'n 3000 zenders FTA kan ontvangen via de vier meest bekende satellieten. KPN kan die nooit allemaal doorgeven en bovendien zijn ze dan verplicht om rechten af te dragen. Al die zenders worden alleen maar bekeken door inwoners van zo'n land die die taal machtig zijn. Een gemiddelde inwoner van Nederland zal niet spontaan een hele avond naar zo'n zender kijken. 

De aanschaf van een FTA-ontvanger met schotel kan al voor ongeveer 100 euro. Als je bv op de Hot Bird afstemt heb je niet alleen TV Polonia, maar nog een hele reeks andere Poolse FTA-zenders. Ik zeg : Doen ! 

 

Overzicht vrij te ontvangen Poolse zenders via Hot Bird :

https://nl.kingofsat.net/freqs.php?&pos=13E&standard=All&ordre=freq&filtre=Clear&cl=pol

Spaanse, Poolse, Portugese, Russische, Italiaanse, Griekse etc etc. zenders zijn op de satelliet gratis voorradig en via internet kun je ook wel wat terugvinden. Ik schat dat ik zo'n 3000 zenders FTA kan ontvangen via de vier meest bekende satellieten. KPN kan die nooit allemaal doorgeven en bovendien zijn ze dan verplicht om rechten af te dragen. Al die zenders worden alleen maar bekeken door inwoners van zo'n land die die taal machtig zijn. Een gemiddelde inwoner van Nederland zal niet spontaan een hele avond naar zo'n zender kijken. 

De aanschaf van een FTA-ontvanger met schotel kan al voor ongeveer 100 euro. Als je bv op de Hot Bird afstemt heb je niet alleen TV Polonia, maar nog een hele reeks andere Poolse FTA-zenders. Ik zeg : Doen ! 

 

Overzicht vrij te ontvangen Poolse zenders via Hot Bird :

https://nl.kingofsat.net/freqs.php?&pos=13E&standard=All&ordre=freq&filtre=Clear&cl=pol

Noordzee, 

Ik heb in het verleden ook een satalietantene gehad gericht op meerdere satalieten. Een probleem is echter dat binnen dichte bebouwing een satalietantenne onbruikbaar is. 

Ik weet niets af van rechten die moeten betaald voor doorgegeven van FTA zenders. Ik las eens een bericht van TV5 zelf op hun website dat zij een bijdrage van anderhalve cent per abonnement vroegen voor het ondertitelen in het Nederlands. Verder heb ik er nooit iets over gelezen (en er stond bij TV5 niet bij of dit per maand of per jaar was). 

Ik denk dat sataliet uit de tijd is. Ooit zou internet hierover werken. Maar ik heb dit buiten commercieel gebruik nooit echt in de praktijk gezien voor eindgebruikers. 

KPN heeft bij 2 miljoen gezinnen lineare TV aansluitingen.

Waarom prijs je toch steeds zo erg satalietantenes aan. Ik zag dat je ook erg actief bent op satalietforums. Van het lijstje van de Poolse zenders die jij geeft zijn er maar 2 om aan te zien de anderen zijn net als de vele Italiaanse reclamezenders in de stijl van wat er overdag en ‘s nachts op RTL wordt uitgezonden. . 

Nederland heeft landgrenzen met 3 taalgebieden. Duits, Frans en Nederlands. Dus er zijn best veel  Nederlanders, die buiten dit gestudeerd te hebben goed Frans spreken. In je berichten generaliseer je “de Nederlander” nogal vaak naar jouw normen.  

 

 

Reputatie 7
Badge +28

@CorL 

Een uitgebreide en onderbouwde reactie. Prima, ik kom er later nog op terug. Nu eerst naar het werk. 

Reputatie 7
Badge +28

@CorL

Ik promoot inderdaad graag satelliettelevisie. Tenslotte ben ik al bijna twintig jaar satelliethobbyist en daardoor geniet ik heel lang van al het moois wat in de lucht hangt. Satelliet is zeker niet uit de tijd, wel zijn er tegenwoordig minder mensen die een betaald abonnement hebben bij Canal Digitaal. De hoofdreden hiervoor is de hoge prijs die de zendereigenaren tegenwoordig vragen aan de providers. Canal Digitaal moet uiteraard ook transponderhuur betalen en dat is ook niet goedkoop. Zelf ben ik ook geen klant meer van Canal Digitaal, maar FTA kijk ik met name graag naar de Duitse zenders. Via de Astra 1,2,3 en Hot Bird heb ik de mogelijkheid tot het bekijken van duizenden zenders.  

Wat betreft de Poolse zenders, jij had het over Polonia. Deze zender is FTA. Via kennissen uit Polen kun je vast wel een abonnement regelen op een Betaal-TV-pakket. Dan zijn er nog veel meer Poolse zenders te ontvangen. Maar vermoedelijk weet jij dit beter dan ik. 

Zelf woon ik ook in de bebouwde kom. Er is altijd wel ergens een plaats te verzinnen voor een schotelantenne. Op mijn vorige twee huizen stond de antenne bovenop een plat dak. Bij mijn huidige woning heb ik die mogelijkheid niet. Daarom staat de schotelantenne gewoon op de grond ergens in de tuin. Met een beetje creativiteit vind je vast wel een mogelijkheid.   

Vaak kun je al voor weinig geld een kaartje regelen voor buitenlandse Satelliet TV. Er wordt hier soms ook gevraagd om Franse zenders. Voor minder dan 100 euro heb je prepaidkaart voor 5 west inclusief ontvanger. Gewoon in Nederland te koop. https://www.cardwriter.nl/abonnementen/fransat/

Op dezelfde website zie ik ook zo'n soort kaart voor Italiaanse Betaal-TV. 

Ook voor Spaanse zenders kun je voor satelliet-TV een abonnement kunnen afsluiten voor Betaal-TV. Dat moet dan waarschijnlijk wel via kennissen in Spanje. Let voor Spaanse zenders wel even op. Op dit moment is een verhuizing gaande van Spaanse zenders van de Astra 1 naar de Hot Bird. TVE HD en Canal 24 Horas HD zijn inmiddels al FTA te ontvangen via de Hot Bird.    

Wat betreft jouw opmerking over Franstalige grensgebieden. Inderdaad zijn bij Maastricht en bij Gemmenich twee piepkleine stukjes grens met Wallonie. Maar het aantal mensen in Nederland wat Frans heeft gestudeerd of echt goed Frans spreekt is toch echt veel minder dan vergeleken met Engels en Duits. Deze twee Germaanse talen liggen mij i.i.g. beter. Ik kan mij op vakantie in Frankrijk heus wel verstaanbaar maken bij de bakker en het restaurant, maar het houdt niet over. Jij mag dat best mijn normen noemen, maar ik merk dat overal. Als bij ons op het werk een Duitstalig of Engelstalig telefoontje binnenkomt, is dat voor het gros van de collega's geen probleem. Maar Franstalig in dus wel een groot probleem. Ik werk best bij een groot bedrijf, maar niemand beheerst die taal. 

En wat betreft de kosten. De doorgiftekosten van een buitenlandse zender blijven vast niet bij de door jou genoemde 1.5 cent. Ik kan het niet hard maken, maar ik weet dat Jarco Kriek (van Totaal TV) wel eens geschreven heeft dat de doorgifte van een buitenlandse zender niet zomaar kan. Dat heeft met auteursrechten te maken. Een zender als TV5 zend b.v. best veel films uit. Daarvoor zijn rechten betaald voor Frankrijk zelf. Als KPN deze zender gaat doorgeven moet ook betaald worden voor auteursrechten. Zoals gezegd kan ik het niet hard maken, maar Jarco schreef ooit dat dit zomaar enkele dubbeltjes per abonnee per maand kon kosten. Los van het feit dat er maar heel beperkt interesse is voor zenders als TV5, TVE, Polonia, RAI UNO etc, zouden alle abonnees van bv KPN daar dan wel aan mee moeten betalen.  

Al deze zenders zijn dus wel FTA te zien via de satelliet. En ja, dit vergt een eenmalige beperkte investering, maar dan heb je ook wat. Verder wil ik je nog wijzen op de mogelijkheid van het bekijken van streams via internet. Deze mogelijkheid heb ik ook sinds een jaar en via internet kun je dus ook duizenden internationale TV-zenders bekijken. Zo ontvang ik alleen al zo'n 300 zenders uit de USA, waaronder alle grote bekende zenders (ABC, CBS, NBC etc.) Mocht je interesse hebben wil ik ook nog wel voor jou bekijken wat ik allemaal aan Poolse zenders kan ontvangen via internet.  

  

@Noordzee ,

Ik vind dat je het mooi en goed hebt beschreven. Eigenlijk vind ik het meest jammerlijke dat TV5 weg is. Ik vond het vroeger altijd elitair dat mensen dat wilde hebben (in het verleden met 18 zenders zat het bijna altijd standard op de kabel) maar toen het ondertiteld werd vond ik het prachtig. 


Het aanbod dat we nu hebben aan goede ondertitelde (niet culturele) niet Engelstalige films is echt minimaal. KPN is daar niet uniek in. Het politieke beeld in Nederland wordt dan ook erg beïnvloed door Hollywood.

Misschien zou KPN eens moeten onderzoeken wat de mensen werkelijk willen. Ik denk dat velen de zenders die alleen maar herhalingen uitzenden, willen inruilen voor TV5 Internationaal. 

Om TV5 heb ik heel veel verzoeken hier gezien, maar ik heb ook meerdere malen verzoeken gezien om die herhalingszenders eens op te ruimen. Misschien houdt KPN dan nog geld over.

Als KPN zich richt op de grootste 80% van de abonnees dan kunnen ze het pakket gewoon verkleinen naar 20% en dan de abonnementskosten navenant maken. 

Pools, ja dat wordt ingegeven door het argument dat velen schrijven dat er wordt gericht op de gebruikers. We hebben wel Turks, Hindi, Italiaans, Marokkaans en Frans. Maar ik lees meerdere malen dat de Polen na de Duitsers de grootste semi permanente bevolkingsgroep is in Nederland vanuit de EU. 

Maar ik denk dat de beslissers bij KPN ook sterk beïnvloed worden door Hollywood en nog leven in de tijd van de Sovjet Unie, toen Polen voor veel Nederlanders buiten Europa lag. (Het wordt waarschijnlijk ook daarom nog steeds vaak een Oost Europees land genoemd, terwijl het wel een heel erg in het midden van Centraal Europa liggend land is.)

Dit herkennen we ook omdat RTV-7 eigenlijk gewoon een Nederlandse regionale zender is. Maar het is duidelijk ontgaan bij KPN, dat al een hele tijd sommige eilanden gewoon rechtstreeks binnen Nederland vallen.
 

ik ben zeer teleurgesteld in KPN wegens het ontbreken van een spaanstalige zender zoalsTVE in het basispakket; ik denk dat ik maar naar Ziggo ga overstappen...