Beantwoord

Storing radiozenders sinds nieuwe tv

  • 10 January 2019
  • 14 reacties
  • 808 keer bekeken

Badge
Wij maken gebruiken van Interactieve TV via Glasvezel. Tot kort geleden dik in orde en tevreden. Maar nu:

Onze oude televisie is overleden en daar hebben we een nieuwe Smart televisie voor gekocht. De Sony XF9005. Daarmee is onderstaande probleem ontstaan:

Sinds de nieuwe televisie is aangesloten storen de radio zenders. Audio valt weg voor een paar seconden. Net alsof er een buffer is leeg gelopen, daarna wordt gevuld en dan weer hoorbaar wordt.

Kastje voor interactieve televisie zit verbonden middels een HDMI kabel aan mijn Sony versterker van vanuit daar met een HDMI kabel doorgelust naar de TV. Alle audio loopt via de versterker,

Enkel de TV is vervangen aan de gehele installatie is niets veranderd.
Ik ben er al wel achter dat wanneer ik de stroomstekker van de TV uit het stopcontact haal het probleem is opgelost. Ik heb overigens ook al nieuwe HDMI kabels aangeschaft om uit te sluiten dat het probleem daar in zat, maar dat bood geen soelaas.

Kan toch niet de bedoeling zijn dat ik dat continu de stekker van de TV eruit moet trekken om naar de radio te kunnen luisteren. Heb alle instelling al afgezocht, maar kan nergens iets vinden waarvan ik het idee zou kunnen hebben dat dat het is. Met de oude televisie (toevallig ook een Sony) hebben we dit probleem nooit gehad.

Ik heb zelf het idee dat de televisie iets doet met het signaal van het KPN kastje. Wie weet er raad?

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door wjb 20 January 2019, 14:46

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +10
@BetulaNL, het lijkt me sterk dat er een verband is met de KPN tv ontvanger. Die geeft nog steeds hetzelfde signaal door aan je versterker en die geeft dat door aan je televisie.
Heb je het probleem overigens ook als de tv gewoon uit staat of moet je echt de tv van de stroom halen?

Gebruik je als HDMI ingang een ingang die ARC (Audio Return Channel) ondersteunt? Probeer eens een andere HDMI ingang of schakel ARC uit.
Badge
@joss1965 Op de televisie zit aan de achterkant een "UIT" knop. Deze werkt echter niet op dezelfde manier als de oude televisie. Ik kan de TV namelijk met de afstandbediening weer aanzetten. Lijkt dus eerder een standby alhoewel Sony pretendeert dat hij dan echt uit is.
Zover ik het heb kunnen controleren is het probleem weg als ik de stroomstekker van de TV eruit trek.

De Receiver en TV zitten inderdaad via een ARC channel met elkaar verbonden. Dat had de oude TV niet (die had maar 1 HDMI poort).

Ik zou dat kunnen proberen. Maar....... ik gebruik nu ik een SmartTV heb ook de apps van bijvoorbeeld Youtube en Netflix. Komt het geluid van de TV dan nog terug bij de receiver? Ik dacht dat ARC was bedoeld om het geluid van bijvoorbeeld apps of een digitale tuner vanuit de TV terug te sturen naar de Receiver.
Reputatie 7
Badge +10
Voor het geluid van de TV zou je een optische kabel kunnen gebruiken (dan ga ik er van uit dat je nieuwe TV een optische uitgang en je receiver een optische ingang heeft). Eerlijk gezegd heb ik niet veel goede ervaringen met het gebruik van ARC.
Je zou kunnen testen of ARC het probleem is door het uit te zetten op de HDMI poort die je gebruikt voor de receiver (of een andere poort zonder HDMI te gebruiken, NB: haal de stroom van je apparaten voordat je de HDMI kabel verwisselt).
Badge
Ik ga er mee aan de slag en zal de uitkomst laten weten. Een optische kabel heb ik er ook nog wel een van liggen om eventueel mee te testen.

Bedankt voor de support zover.....
Aha, ARC. Steek de hdmi vanaf de versterker juist NIET in de ARC poort van de TV in deze aansluitvolgorde (hdmi eerst in versterker en dan door naar TV). Door de ARC stuurt de tv ook geluid terug (ook in standby) en dat is nu juist niet de bedoeling in jouw aansluitvolgorde. Want daardoor raakt de versterker dus in de war.
Gebruik dus een v.d. andere HDMI ingangen van je tv voor de hdmi vanaf de versterker.

ARC = Audio Return Channel
Badge
Nou...... vanmorgen even wat kabels omgezet. Van de receiver naar de TV gaat hij nu van ARC uit naar HDMI in (zonder ARC aan de TV kant). Dat resulteerde in beeld en geluid bij normaal TV kijken, maar Netflix en Youtube zijn dan zonder geluid omdat ik deze APPS op de TV gebruik (en niet op het TV kastje).
Een optische kabel erbij gelegd tussen de Receiver en de TV en ik had daar weer geluid ( ging automatisch zonder instellingen).

In eerste instantie leek het te zijn opgelost, maar na een minuut of 5 viel weer het geluid weg.
Het gaat een tijd lang goed en daarna is het prut. Continu het geluid weg. Ook al geswitch met andere radiozenders in de hoop dat het enkel in de zender zit waarnaar we veel luisteren (QMusic), maar dat maakt geen verschil.

Zijn er al wel achter dat als de stroomstekker van de TV uit de contactdoos ligt het probleem OOK speelt.
Eerder gaf ik aan dat het dan WEL in orde is, maar dat is dus NIET zo. Wel hebben we de indruk dat het dan wel stabieler is (minder vaak wegvallen).
Het lijkt er dus op dat de TV er geen invloed op heeft? Zou het dan PUUR toeval zijn dat we een nieuwe TV hebben, maar dat de storing ergens anders in zit?

Overigens, alle andere zaken/functionaliteiten doen het allemaal prima. Het enige probleem zijn de radiozenders.
Badge
Ik dacht de oplossing te hebben gevonden door de receiver te resetten naar fabrieksinstellingen. Tot bijna een uur GEEN storingen gehad........ en daarna ging het WEER mis.
Binnenkort gaan we verhuizen. Zal eens kijken of hij hetzelfde gedrag heeft met het kastje van boven (slaapkamer). Kan het kastje ook "kapot" zijn? Ik had dan eigenlijk ook storing in de televisie signalen verwacht.
Je nieuwe tv communiceert 'anders' met je versterker dan de oude (via HDMI CEC). De kpn ontvanger ondersteunt geen CEC dus daar verwacht ik geen verandering. Ik neem aan dat je de hdmi v.a. de versterken inmiddels in een gewone HDMI ingang op je tv hebt gestoken, dus niet de ARC (dat werkt i.c.m. CEC nml).

Als test: hoe is het radiogeluid als je de hdmi kabel ff uit je tv haalt?
Reputatie 7
Ik heb de TV ontvanger rechtstreeks op onze Sony KD-43XD8305 aangesloten en via de HDMI ARC is onze Sony Home Theater Set aangesloten.
Daarnaast hebben wij een optische kabel tussen TV ontvanger en Home Theater Set zodat we radio kunnen luisteren en daarbij de televisie uit kunnen laten staan.
Dit geeft nooit problemen. Het enige nadeel is dat bij radio luisteren, zonder dat de televisie aan staat, het volume niet te regelen is met de afstandsbediening van KPN. Hiervoor gebruiken we dus een aparte afstandsbediening.
Badge
@wjb zal jouw setup een proberen. Die heb ik nog niet gehad..... laat de uitkomst wel weten.
Badge
@wjb het probleem lijkt met jouw setup opgelost. Eigenlijk best bizar en jammer dat je de spullen niet ZO kan aansluiten wat volgens het boekje eigenlijk wel zou moeten kunnen.
Reputatie 7
@wjb het probleem lijkt met jouw setup opgelost.
Goed te lezen dat mijn setup in ieder geval een oplossing biedt.
Waarschijnlijk heb je nog wel een "volume probleem" omdat de radio veel harder geluid geeft dat de televisie via ARC. Klopt dat?
Badge
Daar hebben we een volumeknop voor om af te regelen. Storing in het radiosignaal is gewoon geen optie.

Ik blijf het controleren, maar vanmiddag ging het goed. Geen idee of ik lang genoeg heb geluisterd. Zo nog maar eens proberen.

Allen tot zover bedankt voor de reacties.
Reputatie 7
Daar hebben we een volumeknop voor om af te regelen.
Uiteraard heb je daar een volumeknop voor om dat te regelen. ;)
Wat ik alleen storend vind is dat het verschil in volume dermate groot is dat je niet te lang moet wachten om het volume naar beneden bij te stellen als je radio gaat luisteren. Daar zou KPN mijns inziens wel eens wat aan mogen doen.

Reageer