News

Storingen op tv van KPN? Controleer je kerstverlichting!

  • 10 December 2020
  • 35 reacties
  • 3714 keer bekeken
Storingen op tv van KPN? Controleer je kerstverlichting!
Reputatie 7
  • Oud Moderator
  • 8191 reacties

De feestdagen kondigen zich al snel aan en veel huishoudens hebben extra vroeg de kerstboom dit jaar in huis gehaald. Fijn die extra sfeer en gezelligheid in de donkere dagen.
Maar zo af en toe zorgt die vrolijk versierde boom ook voor problemen met de beeldkwaliteit van interactieve tv van KPN bij je thuis.

DVS: tv-signaal over je elektranetwerk
Mogelijk stoort de kerstverlichting met je Draadloze Verbindingsset (DVS). Een DVS gebruik je om op lastig bereikbare plekken je digitale tv-ontvanger te installeren. Met deze set kun je via je stroomnet toch een verbinding opzetten van het modem naar de tv. Dit is helaas wel wat meer storingsgevoelig omdat er storingsbronnen op je elektra aanwezig kunnen zijn. Er zijn een aantal mogelijke verklaringen:

  • Kerstverlichting dat op dezelfde stekkerdoos aangesloten zit als je DVS.
  • Tijdens donkere dagen gebruik je veel meer apparaten en lampen. Het stroomnet wordt dus meer belast en vergroot de kans op storing.
  • Gebruik je veel lampen die gedimd worden? Dan kan dit ook mogelijk een oorzaak zijn voor verstoring.
  • De DVS van de buren kan jouw set beïnvloeden. Maar, dit geldt natuurlijk alleen als je buren ook echt een DVS hebben.

tv-storing oplossen: ontkoppel je kerstverlichting 
Maak je gebruik van een DVS en ervaar je problemen met de beeldkwaliteit of andere onverklaarbare foutcodes op je tv? Schakel dan eerst alle kerstversiering uit. Hiermee sluit je direct uit dat het probleem in de kerstverlichting zit. Meer weten: kerstversiering en DVS

Geen DVS of nog steeds een foutmelding of een haperend beeld? Ga dan meteen verder aan de slag via onze online tool: Oplossen van slecht of haperend beeld iTV

 

 


35 reacties

Reputatie 7

Onze kerstverlichting thuis werkt hoor @Nadia :sweat_smile:

Reputatie 7

Goed om te lezen, @JeroenB22 :) En met de tv ook niks aan de hand, hoop ik ;)

Reputatie 7
Badge +22

Als je zonder DVS werkt, dan zal er zeker niks aan de hand zijn. @Nadia ik denk dat deze topic ook meer voor klanten is bedoeld met een DVS? Bekabeld heb ik nergens last van. 😉👍🏼

Reputatie 7

Dat klopt, @Dennis Schreve. Met een ‘draadloze verbindingsset’ (dvs) stuur je het tv-signaal vanaf je modem door naar je tv-ontvanger over je elektranetwerk. Een gevoeligheid op je stroomnet, kan dus storing op je tv veroorzaken. Meer weten: kerstversiering en DVS

Heb je de tv-ontvanger aangesloten met een kabel? Top! Dan is er niks aan de hand. Je hebt dan een snel en stabiele verbinding naar je tv-ontvanger :) 

Reputatie 7
Badge +22

@Nadia is het dan niet een idee om de titel aan te passen dat het specifiek voor draadloze verbindingssets zijn? Nu denken klanten misschien dat het ook om een bekabelde verbinding gaat. 😉

Reputatie 7

Bedankt voor het meedenken, @Dennis Schreve. Dat wordt zeer gewaardeerd. DVS of draadloze verbindingsset is bewust uit de titel gelaten. Het is de bedoeling dat dit topic goed vindbaar is voor iedereen die een storing op zijn tv ervaart. Niet veel klanten zullen als zoekopdracht in Google invullen dat ze een DVS gebruiken. Vaak is men zich er niet van bewust dat ze een DVS hebben aangesloten en / of dat het een storing kan opleveren. 

Voor de frequente forumbezoekers zoals jou en mij is dit uiteraard een bekend fenomeen: storingsgevoeligheid van de DVS door andere apparaten op het stroomnetwerk. Het gaat er juist om dat we die andere klanten weten te bereiken die nu ineens in de ‘lichtjesmaand’ storingen op de tv ervaren. Ook een handig artikel om naartoe te verwijzen wanneer je een topic voorbij ziet komen die hier op lijkt ;)  

Wel een raar topic (vind ik)

Wat is er aan (led) kerstverlichting anders dan led lampen meeste (led) kerstverlichting werkt met een elektronische voeding

Net als de kpn experia box en de draadloze verbinding set zelf (ingebouwd)

Je moet op passen met goedkope voedingen van laag kwaliteit (China)

En dat geldt voor alle apparatuur en niet alleen voor de kerstverlichting

En dat alleen in combinatie
met de “draadloze” verbinding set (devolo)

Kan het een storing veroorzaken op deze “draadloze" verbinding set

Reputatie 4
Badge +2

Dat jullie dit durven plaatsen op het moment dat jullie zo veel storingen in dat waardeloze nieuwe menu hebben. 
Het ligt aan onze kerstverlichting? Echt? Sinds augustus?

Dat jullie dit durven plaatsen op het moment dat jullie zo veel storingen in dat waardeloze nieuwe menu hebben. 
Het ligt aan onze kerstverlichting? Echt? Sinds augustus?


daarom is dit topic ook verkeert kwa kop text

het moet zijn het kan storen op de "draadloze” verbinding set (devolo)

en dat kan ook met andere “slechte” apparatuur niet alleen kerstverlichting

zie mijn bericht hier boven

 

 

Reputatie 4
Badge +2

Dat jullie dit durven plaatsen op het moment dat jullie zo veel storingen in dat waardeloze nieuwe menu hebben. 
Het ligt aan onze kerstverlichting? Echt? Sinds augustus?


daarom is dit topic ook verkeert kwa kop text

het moet zijn het kan storen op de "draadloze” verbinding set (devolo)

en dat kan ook met andere “slechte” apparatuur niet alleen kerstverlichting

zie mijn bericht hier boven

 

 

Mee eens

Dat jullie dit durven plaatsen op het moment dat jullie zo veel storingen in dat waardeloze nieuwe menu hebben. 
Het ligt aan onze kerstverlichting? Echt? Sinds augustus?


daarom is dit topic ook verkeert kwa kop text

het moet zijn het kan storen op de "draadloze” verbinding set (devolo)

en dat kan ook met andere “slechte” apparatuur niet alleen kerstverlichting

zie mijn bericht hier boven

 

 

Hallo Peter, 

Ik zit hier ook mee. Ik vind persoonlijk dat Nadia gezien haar waarschijnlijke opdracht het niet beter had kunnen doen.

Echter het lijkt er op zijn minst op dat de KPN top weinig kennis heeft van Internationaal gebruikte termen op ICT gebied. De naam draadloos voor stroomdraad bevestigt echt dit wantrouwen van mij. 

Laten we a.u.b. de KPN medewerkers niet beschuldigen van al deze KPN elende rond kerst. 

@CorL

ten 1e ik beschuldig niemand

ten 2e het gaat om een probleem wat KAN optreden met een “draadloze”verbinding set met kerstverlichting OF andere apparatuur

het gaat dan om een storing met een verbinding set wat KAN optreden

dat staat niet in de kop text lijkt mij wel belangrijk om dit te vermelden

als je een utp draadje hebt lopen zoals de meeste klanten kan dit probleem er niet zijn

en er zijn vooral veel problemen nu gaan mensen denken dat het aan de kerstverlichting ligt wat niet kan bij een bedraad aangesloten ontvanger

daarom mijn mededeling

 

@CorL

ten 1e ik beschuldig niemand

ten 2e het gaat om een probleem wat KAN optreden met een “draadloze”verbinding set met kerstverlichting OF andere apparatuur

het gaat dan om een storing met een verbinding set wat KAN optreden

dat staat niet in de kop text lijkt mij wel belangrijk om dit te vermelden

 

Geen twijfel, wij zijn het helemaal eens, maar net als jij wil ik Nadia daar niet van beschuldigen, binnen de marges die zij waarschijnlijk had, heeft ze een prima job gedaan. 

Misschien beschrijf jij wel ook exact dat wat ik probeer te omschrijven als verouderde marketing taal. 

Suggesties wekken die er niet zijn. 

Als we de KPN documentatie doorlezen staat dat er waarschijnlijk meer dan feitenlijke probleemoplossing. 

@CorL

oke

koptext

“Storingen op tv van KPN? Controleer je kerstverlichting! (Als U een draadloze verbinding set gebruikt)”

lijkt mij wat duidelijker voor de klanten die een storing hebben en de ontvanger met kabel aangesloten hebben op de experiabox

ik bedoel dit ook niet gericht aan @Nadia maar om het onderwerp

en gewoon een mededeling

Reputatie 7

Hi allemaal, bedankt voor het meedenken. Daarmee helpen jullie ons enorm om de communicatie te verbeteren. Zoals hierboven ook met Dennis besproken: draadloze verbindingsset heb ik bewust uit de titel gelaten omdat dit vaak ook niet als 'zoekopdracht’ aan Google wordt meegegeven. Immers, anders weet je al dat de dvs mogelijk de boosdoener is en kom je hier niet terecht. Cor, ons forum wordt beheert door het KPN forumteam (moderators) wij zijn vrij om te publiceren wat we denken dat er nodig is om onze community te informeren. We worden grotendeels gevoed door jullie input (extern) en vanuit data en bevindingen van andere interne kanalen. Vanuit de klantenservicekanalen zien we een stijgende lijn aan gesprekken gerelateerd aan: iTV problemen → DVS → december. Onze klantenservice medewerkers adviseren deze klanten ook om de kerstverlichting uit te schakelen, om deze mogelijke storingsbron uit te sluiten. Niet gek natuurlijk, in de ‘lichtjesmaand’ komen ineens heel veel meer stroomverbruikers bij die mogelijk een negatieve werking hebben op je tv-signaal. 

Ik zal het topic wat verduidelijken, door hier nog wat meer informatie over de dvs te publiceren. Dit staat nu grotendeels in:  Meer weten: kerstversiering en DVS Bedankt voor de tips! 

ik sta er niet achter

waarom heeft kpn deze stekker dingen en raad ze aan (via kpn aan te schaffen)

een tv ontvanger moet met een utp kabel aangesloten zijn simpel

zie het maar net als ziggo coax en met canaldigitaal coax naar schotel

punt 4 vind ik wel erg ver gaan

en vooral in deze corona tijd :

4- Bel aan bij de buren en vraag of zij de kerstboom willen verplaatsen omdat je DVS niet goed werkt óf, verplaats je eigen DVS verder weg van je eigen kerstboom en kijk of dit effect heeft.

 

laat dan ook de mogelijke storing en bewijs zien en waarom kerstverlichting anders zou kunnen storen dan de gewone (led) lampen en andere apparatuur (bijvoorbeeld een CE keurmerk van de voeding)

met de “draadloze” verbinding set

een voorbeeld kijk deze Belgische site ff

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/24/zie-jij-het-verschil-tussen-het-europese-en-het-chinese-ce-label/

met de CE keurmerk moet je ook op passen

En voornamelijk CE uit China

Niet alleen storing maar ook kans op brand

Lage kwaliteit (China) pas er mee op

En dat geldt niet alleen voor kerstverlichting

 

Dit probleem had ik al in augustus en dan heb je nog geen kerstlampjes aan raar maar waar dat het nu op de kerstverlichting en gegopit wordt 

@Chantal1234 

gebruik je een draadloze verbinding set of heeft u de tv ontvanger met kabel op de experiabox aangesloten ?

Reputatie 5
Badge +3

KPN doet hier aan censuur

Word doodleuk mijn opmerking verwijderd waar niks kwetsend of tegen de regels in is geplaatst, is totaal respectloos te noemen...en dan druk ik mij nog zacht uit.

Wil het wel herhalen wat er in stond hoor:

Misschien word het tijd dat KPN eerst zelf hun eigen “kerstverlichting” gaat controleren voordat ze zo'n topic starten.

Onze kerstverlichting werkt juist WEL correct, dit in tegenstelling tot de diensten van KPN, begin daar eerst maar eens wat stekkers eruit te trekken zodat de meeste klanten eindelijk zorgeloos van jullie diensten gebruik kunnen maken.

 

Ik zie hier niks verkeerd in om dit uit te spreken

Reputatie 5

Het is natuurlijk zo dat de DVS’en gevoelig zijn voor storingen op het lichtnet, van wat dan ook. Daar heb ik zelf ook vaak genoeg voor gewaarschuwd. Maar het is wel toevallig dat die waarschuwing van KPN komt op een moment dat er veel problemen zijn (zacht uitgedrukt) en het aantal meldingen van problemen met DVS’en flink toeneemt. Bij mij komt toch de gedachte op of KPN iets aan de foutcorrectie in het aanvoersignaal heeft gedaan om daarmee de bit rate van het signaal te kunnen verlagen en zo meer bandbreedte over te houden. 

Reputatie 7

Er is geen enkele correlatie tussen de in dit topic besproken problematiek en de problematiek rond het trage menu. Die twee staan volkomen los van elkaar en het is ook niet zo dat er iets veranderd is aan het aanvoersignaal. De verbruikte bandbreedtes zijn ook precies hetzelfde als voorheen.

Reputatie 5

Tenzij jij inside informatie hebt (wat ik betwijfel) kan je niet beweren dat er niets veranderd is in bitrate cq foutcorrectie! Of heb jij twee exact dezelfde uitzendingen bit voor bit gemonitord?

Ik heb ook nergens beweerd dat het trage menu samenhangt met wat dan ook (dat is een conclusie die weer eens voor jouw rekening is), alleen dat het opvalt dat er veel klachten zijn met de DVS’en, die blijkbaar voorheen probleemloos werkten. 

Maar lezen, dat is een kunst..

 

Ik had gisteren met een bedrade ontvanger schokkerig beeld. Ook na het uit en aanzetten. Na het volledig ontkoppelen en 5 min wachten. Daarna aansluiten werkte hét weer.

Reputatie 5
Badge +3

Zal ik dan ook eens mijn blik hierop werpen:

Ik heb de begin tekst nu meerdere keren doorgelezen, maar krijg toch elke keer kriebels bij het lezen ervan, en het zijn geen positieve kriebels.

Aan de ene kant snap ik wat er geprobeerd te zeggen word, ja er is minder goede kerstverlichting in omloop, maar...alle kerstverlichting wat in winkels te koop is, moet een CE keuring doorstaan, en tegenwoordig is alle kerstverlichting dubbel geïsoleerd mede doordat er met een trafo gewerkt word. Dus de kans dat je kerstverlichting je lichtnet gaat vervuilen is heel erg klein.

Als KPN zijnde zou ik mij veel drukker maken waarom die DVS’en echt problemen geven, en dat ligt echt niet aan die paar weken kerstverlichting, ik zou mij veel meer zorgen gaan maken over veel ergere lichtnet vervuilers, en dan praat ik over bv goedkopere 230v led-lampen van bv LSC of Handson, deze zorgen voor onberekenbare vervuiling door slechte stabilisatie van de led’s.

Maar vlak de zonnepanelen ook niet uit, dit gaat echt een groot probleem worden in het lichtnet, en dan niet de panelen zelf, maar de omvormer die er tussen zit, deze heb je in goede kwaliteit maar ook slechte kwaliteit, aangezien de Nederlanders op de centen letten, kiezen ze toch vaak voor de goedkopere aanbieders welke dus met de slechtere omvormers werken, want je krijgt waarvoor je betaald. Gevolg is wel dat de sinus van het stroom wat terug geleverd word niet stabiel is, ook loopt de voltage op tot soms boven de 240V, en heb je zelf geen panelen...geen zorgen, want de “ellende” krijg je gratis van de buren in de wijk die bij jouw op dezelfde wijkcentrale zitten en op dezelfde fase-groep.

Conclusie is, dat apparatuur zoals bv een DVS inwendig beter gestabiliseerd moeten gaan worden om hun werking te kunnen blijven garanderen, dus ipv de oorzaak aanpakken zullen de gevolgen aangepakt moeten worden omdat de ellende al aanwezig is

Reputatie 7

Zelfs een telefoonoplader kan, net als een trafo en ledverlichting, desastreus zijn voor de werking van een "draadloze" verbindingsset. Als je een DVS op een echt schoon lichtnet plaatst dan zal deze prima werken, het zijn echt de interferenties van storende apparaten die de werking sterk negatief kunnen beïnvloeden.

 

Omvormers zijn inderdaad ook grote storingsbronnen. De omvormer van de zonnepanelen zit, als het goed is, op een aparte groep met eigen aardlekschakelaar. Een goede installateur zorgt voor een gedegen filter tussen de groepen waarmee het doorlopen van deze storingen tegengegaan wordt.

Reageer