Beantwoord

Super wifi - bereik

  • 26 July 2020
  • 14 reacties
  • 1722 keer bekeken

zijn er restricties aan hoever de beide super wifi punten uit elkaar kunnen staan? als ik ze aanschaf zou de tweede op circa 15 meter van de 1e (en ca 15 meter vanaf modem) komen te staan, waar eveneens nog 2 muren tussen staan

icon

Beste antwoord door Joep1965 26 July 2020, 23:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Badge +19

Da's wel veel hoor. En als het al lukt zal je snelheid behoorlijk terug zakken. Dan kan je beter met kabels aan de slag gaan. Je kunt het proberen natuurlijk.  Werkt het niet dan stuur je ze terug.

dank voor snelle reactie. mbt “Internetten en tv kijken doe je bekabeld!!”, dat is uiteraard bekend en dus is er veelal een andere reden dat je toch wifi wilt :)

Badge +19

Dat is mn voetnoot he:wink:. Is niet van toepassing in dit geval.

dank. de conclusie is dan op dit moment dat in de door mij beschreven situatie super wifi mogelijk weinig verbetering brengt.

Nog wel ter achtergrond: ruimte waar ik het over heb, meet ik geregeld tussen 3 en 6 mbps (en soms nog minder maar dan doe ik via kpn’s “ wifi manager” weer een check en dan wordt t soms weer wat beter). 

Terwijl bekabeld de snelheid 65 is..

maar valt me op dat als ik wifi meet vlak naast modem er geregeld ook maximaal 20 tot 30 wordt gemeten: blijkbaar is er al 50% verlies in deze zeer korte afstand...

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Grunn74, goede vraag! Ik weet niet precies hoeveel het limiet is, maar 15 meter afstand is wel erg veel! Je kunt natuurlijk nog een extra punt aanschaffen, maar dat is wel weer een investering natuurlijk. Ik zie dat je wel in een behoorlijk drukke omgeving woont, dus op het moment dat er in de omgeving veel mensen op wifi zitten, dan kan dat effect hebben op de snelheid van jouw wifi.

Hallo Marica, dank voor je reactie. Jammer dat 15 meter (is wsc net iets korter) mogelijk een probleem is met super wifi.

Ik kom daarbij wel tot een probleem dat ik sinds een week heb:

  1. ik kocht maandag jl een iphone se (2020)
  2. en viel me pas vrijdag jl op dat dataverbruik sinds de nieuwe iphone wel factor 4 (!) is tov de maanden ervoor!
  3. en viel me toen op dat dit komt omdat in betreffende plek in mn huis (die mbt ca 15 m) de iphone veelvuldig overschakelt op 4g, omdat ik zie dat de wifi te zwak wordt bevonden (zeer sporadisch lukt het wél)
  4. dat wifi hier zwak is, was me bekend - vandaar ook vraag over super wifi- maar met de vorige iphone (2016) bleef veelal de wifi verbinding nog wel in stand en kon ik dus gewoon via wifi internetten ed
  5. ik heb afgelopen dagen al meermalen de tool van kpn om wifi te verbeteren gebruikt (kanaalwissels ed) maar dat helpt niks, netzo min als modem s herstarten.
  6. op overige plekken in mn huis werkt wifi op iphone wél prima (vaak nog beter dan voorheen)!

Tegelijk viel me zojuist volgende op: toen ik op betreffende plek met de laptop draadloos internet op ging , ging dat wel goed! en deed keer of 4 een speedtest en daar kwam steeds een snelheid uit van ca 10 mbps. dezelfde speedtest lukte op iphone niet (of de keer dat het wel lukt met snelheid van 2 mbps), want “verbinding zwak” etc.

 

Vraag: kunnen wifi problemen ook deels met iphone se te maken hebben? heb hier ook al nodige geprobeerd (waaronder optie “vergeet dit netwerk” en dan opnieuw instellen etc, maar helpt niks)

 

Reputatie 7
Badge +30

Hele goede vraag.. Ik zie op internet wel een aantal klachten die gaan over wegvallende wifi, maar ik durf niet te zeggen of dit nu echt een ‘ding’ is. Je kan daarvoor altijd eens contact opnemen met Apple zelf.

 

Heb je in jouw iPhone een optie dat als het mobiele netwerk beter is dan wifi dat ‘ie automatisch overschakelt? Dat zou je nog eens kunnen checken. Bij mijn Huawei staat onder ‘Wifi’ de optie ‘Wifi+’ (schakel automatisch over tussen wifi en mobiele data om online te blijven). Zoiets zal jij ook ongetwijfeld hebben. Alleen als je dan geen gebruik kunt maken van de wifi is dat niet optimaal natuurlijk..

 

Heb je de mogelijkheid om dit eens bij iemand anders te testen? Wellicht een beetje lastig, of helemaal geen optie, in deze tijd, maar dan weet je in ieder geval of jouw iPhone wel gewoon verbindt met andere wifi punten. 

Reputatie 7
Badge +30

Hoe staat het er nu voor, @Grunn74?

Hallo Marcia, hartelijk dank voor je reacties. Eerlijk gezegd ben ik nog niks opgeschoten: instellingen op telefoon wel eea geprobeerd maar helpt niks en die zijn mi wel correct. op forum van apple las ik wel iets over recente iphone se die ik ook heb dat die vaker dit soort meldingen geeft. maar durf niet te beweren dat dat ook de (volledige) reden is: zoals gezegd was voorheen in bepaalde ruimtes de wifi ook al uitermate zwak en was dat ook de reden van m'n interesse in super wifi

Reputatie 7
Badge +30

Jammer! Ik heb het hier ook nog even voorgelegd aan de collega's. Er wordt toch geadviseerd, mede door de drukke locatie waar je woont en de afstanden om een extra SuperWifi punt aan te schaffen. 

wederom dank voor je reactie!

je bedoelt denk ik “geadviseerd om super wifi aan te schaffen”? omdat je spreekt over "extra”: op dit moment heb ik dus niét super wifi

Reputatie 7
Badge +30

Ja, sorry! Ik bedoel te zeggen: superwifi punten zijn zeker aan te raden, maar ik zou er dus eentje extra nemen dan je van plan was. Om de ruimte tussen de punten wat te verkleinen.

dank voor info.

mbt praktische punten: ik begrijp dat je 1 punt bekabeld moet verbinden met modem.

de andere punt(en)- 1 of in dit geval mogelijk 2 -  staan dus los: dienen die in stopcontact gestoken en zo ja moeten die geaard zijn etc?

Reputatie 7
Badge +24

dank voor info.

mbt praktische punten: ik begrijp dat je 1 punt bekabeld moet verbinden met modem.

de andere punt(en)- 1 of in dit geval mogelijk 2 -  staan dus los: dienen die in stopcontact gestoken en zo ja moeten die geaard zijn etc?

De stekker gaat inderdaad in het stopcontact ja. Maar dat word niet gebruikt voor de verbinding. De de SuperWiFi's communiceren onderling gewoon via WiFi. Door de lucht dus. Tenzij u ze bekabeld aansluit, dan communiceren via de kabel. Maar in ieder geval niet via het stroomnetwerk.

Omdat zo via WiFi communiceren, is het dus ook van belang dat ze niet te ver bij elkaar vandaar staan.