Beantwoord

Teleurstellende eerste ervaringen met KPN platform... overweeg weer terug te gaan naar kabel

  • 17 October 2021
  • 67 reacties
  • 1939 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo allemaal,

Sinds vorige week hebben wij glasvezel van KPN en we zijn eigenlijk zo teleurgesteld over het TV platform, dat we overwegen om terug te gaan naar kabel. De mindere gebruikerservaring weegt niet op tegen de hogere upstream snelheid, waarvoor ik eigenlijk voor glasvezel koos. Jammer dat je niet de internetverbinding van de een met de tv diensten van de ander kunt gebruiken. Voor ik de knop doorhak ben ik wel benieuwd of er -op redelijke termijn- verbetering te verwachten is op onderstaande punten. Een aantal ervan worden op het forum al heel lang genoemd, maar er lijkt niet veel beweging in te zitten.

Kan iemand van het web-care team hierop reageren?

Ervaringen tv:

  • Bijna nergens is vooruit spoelen toegestaan tijdens het terug kijken. Bij mijn vorige (kabel) provider kun je op veel meer zenders onbeperkt spoelen en zelfs bij de commerciële zenders wordt alleen tijdens de reclames het spoelen geblokkeerd. Heeft KPN zoveel slechter contracten met content-providers of is dit een technische beperking en welke ontwikkeling is daarin te verwachten?
  • Als je tijdens een al lopend programma op opnemen drukt, dan wordt de opname vanaf dat moment gestart. Dat was op een ouderwetse recorder natuurlijk ook normaal, maar bij mijn vorige provider wordt dan het gehele programma met terugwerkende kracht voor je opgeslagen.
  • Afstandsbediening en/of hdmi-cec maken het (nog steeds) niet mogelijk om met een knop zowel de televisie als de box aan EN uit te schakelen. Je hebt dus altijd twee knoppen nodig of je moet zoiets als een harmony afstandsbediening aanschaffen.
  • Glas HD zenders beginnen bij kanaal 600. Daar zap ik bij normaal gebruik niet helemaal naartoe. Een eigen zenderlijst helpt ook niet, want daarvan mag je de volgorde niet aanpassen. Wanneer komt het punt dat de verbindingen met hoge bandbreedte niet meer de uitzondering zijn en op zender > 600 moet zoeken, maar juist de lagere bitrates naar dat soort plekken verhuizen, omdat ze alleen voor uitzonderlijk lage verbindingen worden gebruikt?
  • De hele gebruikersinterface oogt ouderwets. Balken en tekst van de EPG zijn op elkaar gedrukt, onnodig klein en daarmee lang niet zo overzichtelijk als de EPG op de interactieve tv-tuner van mijn vorige provider. Een ander lettertype zou wellicht al helpen. Iets meer van de schermruimte gebruiken voor de daarwerkelijke EPG ook. Is er veel ontwikkeling in de UI (te verwachten)?
  • Het opstarten vanuit een diepe stand-by duurt erg lang. Je vraagt je af wat dat kastje bijna een minuut mee bezig kan zijn. Uiteraard kun je diepe stand-by ook uitschakelen, maar ik bespaar graag energie waar dat gemakkelijk mogelijk is.
  • De iPad app biedt alleen een verticale EPG en geen keuze voor horizontale TV gids. Dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar ik zie graag van zoveel mogelijk zenders tegelijk wat er rond(!) dit moment op is, in plaats van de hele avondprogrammering van een klein aantal zenders.

Aangezien je bij KPN gedwongen bent gebruik te maken van de KPN tv-box vind ik dit best grote issues. Met dit soort ergernissen wordt je immers iedere keer als je tv kijkt geconfronteerd. Vandaar de afweging. De hogere upstream zie je immers niet continu en de rest van ons huishouden merkt daar sowieso al minder van.

Aan de internetdiensten kleven trouwens ook wel de nodige nadelen. De (upstream) snelheid is een hele vooruitgang, maar zonder de fritzbox kun je bijna niets en krijg je ook geen support die boven de kennis in de handleiding uitstijgt. Iets simpels als je eigen interne IP-range bepalen kan niet eens. Dan moet je al snel 7,50 per maand extra betalen, en wordt het totaalpakket nog minder interessant. 

 

De supportmedewerker kan en mag(!) je ook niet helpen, met bijvoorbeeld dat IP-adressen probleem. En lijkt vervolgens vooral bezorgt over de beoordeling die je voor support gaat geven (maak je geen zorgen, ik beoordeel een medewerker niet op basis van het bedrijfsbeleid… maar die focus op de beoordeling zegt mij wel weer iets over KPN) 

icon

Beste antwoord door Esc70 1 November 2021, 21:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Hallo @Esc70 , buiten de ‘verplichte’ tv-decoder van KPN biedt KPN ook de IPTV-app voor sommige TV-merken en besturingssystemen en kun je de decoder uitgeschakeld laten, scheelt ook weer energie:relaxed:

Niemand zegt dat je een Fritzbox moet huren, die kun je ook zelf kopen of een andere router die meer instellingsmogelijkheden voor je heeft

Welk merk en type modem heb je nu van KPN in bruikleen? Welk type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen?

 

 

Badge +12

Alle dingen die je noemt over ITV zijn deels feiten en deels persoonlijke meningen. Het vooruitspoelen en opnemen is een feit. Glas niet op 1 is een bekend gebrek waar klanten van KPN al jaren om vragen maar wat KPN blijkbaar niet interesseert. Gebruikersinterface is persoonlijk. Ik vind die van UPC/Ziggo destijds mooier maar het gaat om de functionaliteit. En daar heb ik geen klagen over. Opstarten uit stand-by duurt inderdaad heel lang, vandaar dat die optie bij mij ook uit staat.

En wat betreft de FritzBox...dat klopt. Ik vind de Experiabox ook een gedrocht.

Vande andere kant had je veel dingen van te voren wel kunnen weten. Heb je een jaar- of maamdcontract?

Reputatie 6
Badge +8

Hier geen probleem. Er is toch nooit iets op😅behalve oude meuk en herhaling. Tv is leuk als je nu al niet meer weet wat je vanochtend op je brood had. Verder is de programmering zeer voorspelbaar, dus die epg ben je niet nodig.

Reputatie 1

Bedankt voor jullie reacties. Ik maak er in ieder geval uit opt dat het wel went ;-)

@JanD Het is een nieuwe aansluiting, dus box 12 en de vip5202 ontvangers. Ik heb inderdaad via marktplaats een fritzbox aangeschaft. Die is vandaag aangekomen en maakt het netwerken weer een stuk beter… Ben alleen benieuwd of je ook support krijgt met een zelf aangeschafte. We zullen het zien… of hopelijk niet eigenlijk. ;-) De throughput lijkt bij de eerste test iets lager dan bij de Box 12 trouwens, maar dat ligt misschien aan het tijdstip.

@SledgehammerNL Tja, ik zal meningen van het hele huishouden wel moeten meewegen en de eerste drie punten zijn toch echt een achteruitgang ten opzichte van de Mediabox Next. Weet niet of je die nog hebt meegemaakt, maar die legt de lat wel hoger. Ten opzichte van een eigen humax recorder is kpn zeker wel een vooruitgang.
Ik heb een jaarabonnement, dus moet binnen 14 dagen na het aansluiten wel de knoop doorhakken. Neig met de fritzbox alweer iets meer richting kpn…. In de hoop dat het tv platform nog wel wat verder ontwikkelt.

Deze snap ik niet: “Vande andere kant had je veel dingen van te voren wel kunnen weten.”
Wat had ik kunnen weten en hoe dan? Dit soort beperkingen staat niet in het promotiemateriaal beschreven, of in een andere bron die je vanzelf tegenkomt. Als je zelf nog geen gebruik hebt gemaakt van de apparatuur of diensten ben je ook nog nergens tegenaan gelopen. Had ik bijvoorbeeld vooraf moeten zoeken op het zelf je ip-range bepalen? Ik heb nog nooit meegemaakt dat een provider zich bemoeit met hoe ik mijn eigen netwerk configureer, dus waarom zou ik dat vooraf bedenken?

@HGD Haha … ja, lineaire TV is zooooo 1995 :-P
Maar zolang we er nog naar kijken hopen we toch dat we er niet op achteruit gaan.

Bedankt @Esc70,

Ik hoop dat KPN iets met jouw bericht gaat doen.

Eindelijk iemand die uit persoonlijk ervaring spreekt en niet iemand die net als ik al bijna 50jaar PTT/KPN klant is en anders dan ik geen kritiek op hun beslissing om bij KPN te blijven kunnen velen.

Alleen met zulke duidelijk positief bedoelde kritiek kan KPN wat doen.

Wat nog een vraagteken bij mij is, hoe zijn de monteurs daar (en dus de storingsverhelping)? Want in wezen zijn dat (is dit )wat mij zolang klant bij KPN hebben (heeft) gehouden. 

Hallo @Esc70 voor extra technische ondersteuning (op de Fritz-box) kun je een abo nemen à €5 per maand.

Dat is een speciale extra technische hlpdsk, waarvoor je bij de standaard hlpdsk via 0800 0402 niet terecht kunt.

 

Reputatie 7
  • Als je tijdens een al lopend programma op opnemen drukt, dan wordt de opname vanaf dat moment gestart. Dat was op een ouderwetse recorder natuurlijk ook normaal, maar bij mijn vorige provider wordt dan het gehele programma met terugwerkende kracht voor je opgeslagen.

Ik zou graag een keuze zien, "opnemen vanaf het begin" of "opnemen vanaf nu". Vaak wil je juist niet het hele programma opnemen maar alleen het restant om dat later, na dat het bezoek weer weg is, verder te kijken.

 

  • Afstandsbediening en/of hdmi-cec maken het (nog steeds) niet mogelijk om met een knop zowel de televisie als de box aan EN uit te schakelen. Je hebt dus altijd twee knoppen nodig of je moet zoiets als een harmony afstandsbediening aanschaffen.

Dat wil ik graag zo houden want mijn televisie moet immers niet aangezet worden als ik radio ga luisteren.

 

  • Glas HD zenders beginnen bij kanaal 600. Daar zap ik bij normaal gebruik niet helemaal naartoe. Een eigen zenderlijst helpt ook niet, want daarvan mag je de volgorde niet aanpassen. Wanneer komt het punt dat de verbindingen met hoge bandbreedte niet meer de uitzondering zijn en op zender > 600 moet zoeken, maar juist de lagere bitrates naar dat soort plekken verhuizen, omdat ze alleen voor uitzonderlijk lage verbindingen worden gebruikt?

Het ontbreken van HD-"Glas" op 1 is mijns inziens één van de grootste tekortkomingen van het TV platform van KPN. Niet zozeer vanwege het zendernummer en dat deze achter in de gids staat maar omdat daardoor opnames van HD-"Glas" zenders niet via de iTV app teruggekeken kunnen worden.

Ik strijd hier al jaren voor en KPN heeft ook de belofte gedaan dit te realiseren. Vraag is alleen wanneer :confounded: ... dit jaar, volgend jaar of echt pas ergens in 2025.

Reputatie 1

Precies @JanD! En dat is wat ik in mijn oorspronkelijke bericht schreef.
Tuurlijk kan ik 5 euro best missen en lijkt het peanuts, maar het is alleen voor het zelf kunnen instellen van een interne ip-range wel een beetje vreemd, vind je niet? Blijft toch 60,- per jaar + aanschaf van een fritzbox om ondersteuning te hebben voor iets dat een router van drie tientjes al kan. 

Ik vraag me ook echt af welke toegevoegde waarde die opzettelijke beperking van de Box 12 voor kpn heeft, behalve meer fritzbox klanten. Ik vermoed dat ze daarmee voorkomen dat mensen een niet vrije ip-range instellen en dat daarmee het aantal support vragen wordt beperkt. Maar hoe vaak komt dat voor (bij de doorsnee gebruiker die nooit op zijn router kijkt)? Er zijn denk ik ook andere manieren om dat te voorkomen. En wat moet ik vinden van deze visie op het leveren van support? 

Reputatie 7

Ik vermoed dat ze daarmee voorkomen dat mensen een niet vrije ip-range instellen ...

Dat kan je natuurlijk door de software laten valideren.

 

...en dat daarmee het aantal support vragen wordt beperkt.

Dat is precies de reden waarom KPN en overigens ook bijna alle andere providers de functionaliteit van de router inperkt.

Voor ruim 90% van de abonnees is dat prima maar de 10% die meer wil zal een eigen router moeten gebruiken. 

Reputatie 1

Bedankt @Esc70,

Ik hoop dat KPN iets met jouw bericht gaat doen.

Eindelijk iemand die uit persoonlijk ervaring spreekt en niet iemand die net als ik al bijna 50jaar PTT/KPN klant is en anders dan ik geen kritiek op hun beslissing om bij KPN te blijven kunnen velen.

Alleen met zulke duidelijk positief bedoelde kritiek kan KPN wat doen.

Wat nog een vraagteken bij mij is, hoe zijn de monteurs daar (en dus de storingsverhelping)? Want in wezen zijn dat (is dit )wat mij zolang klant bij KPN hebben (heeft) gehouden. 

Ik hoop het ook… 

Monteurs zijn voor de kabel nooit bij mij geweest. Glasvezel moest wel door kpn worden aangesloten, en diegene die de NT en router kwam aansluiten deed (het weinige) wat hij moest doen netjes. De partij die de glasvezel kwam afmonteren was andere koek. Ging in de deuropening zitten roken (met de deur open) en liet een vieze bende achter.  

Volgens mij ga je bij iedere provider wel dit soort verhalen tegenkomen. Ik denk niet dat de ene hierin zoveel beter is dan de ander. Dat is ook geen ramp. Blijft allemaal mensenwerk. Anders dan bij technische beperkingen ben je daar snel weer vanaf ;-)

Met de 5202 is het wel degelijk mogelijk om de tv in te laten schakelen zodra je de ontvanger aanzet. Dat werkt bij mij ook vanuit deep sleep, tenzij de ontvanger een flink aantal dagen heeft uitgestaan. Met 1 knop uit is helaas (nog? ) niet mogelijk.

Menu > Instellingen > Stand-by > Schakel de... HDMI-ingang op Aan zetten. 

Reputatie 1

@Henk2304 , Bedankt voor de tip! De instelling ken ik inderdaad en ook diverse combinaties van CEC instellingen op mijn (Toshiba) tv heb ik al geprobeerd. Helaas krijg ik het niet werkend met de vip5202. Bij het Android TV kastje dat ik eerder aangesloten had werkte het wel. 

Reputatie 7
Badge +10

@Esc70 ik las hierboven dat je in de veronderstelling bent dat je 14 dagen na aansluiting nog kan opzeggen. Ik ben bang dat KPN daar niet in meegaat. Zij hanteren 14 dagen na je aanvraag. Ik zal niet ingaan op de vraag of dit juridisch wel of niet klopt maar geef het je wel even mee ter infort. Met andere woorden: je zou nu niet meer kunnen annuleren. 

@Esc70 ik las hierboven dat je in de veronderstelling bent dat je 14 dagen na aansluiting nog kan opzeggen. Ik ben bang dat KPN daar niet in meegaat. Zij hanteren 14 dagen na je aanvraag. Ik zal niet ingaan op de vraag of dit juridisch wel of niet klopt maar geef het je wel even mee ter infort. Met andere woorden: je zou nu niet meer kunnen annuleren. 

Waar lees je dat, want ik lees binnen 14 dagen na aansluiting. Of dat zo is weet ik niet. Waarschijnlijk heeft @Esc70 dat ergens gelezen in een overeenkomst, maar net als jij ga ik hier verder niet op in. 

Reputatie 1

@Ward_ @CorL  zie het antwoord van KPN in dit draadje 

 

Reputatie 7
Badge +18

Je kan het ook vinden op deze pagina: https://www.kpn.com/service/administratie/bestelling/annuleren-of-wijzigen.htm#/

 

Veelgestelde vragen over annuleren of wijzigen

 

Wanneer gaan de 14 dagen bedenktijd in?

De termijn van 14 dagen begint te lopen bij:

  • Een overeenkomst voor een dienst: de overeenkomst is per mail verstuurd. Hierin staat de datum van de aansluiting of de datum van de monteursafspraak. Op die datum start de bedenktijd van 14 dagen.
  • Een consumentenkoop: de dag waarop je het (laatste) product hebt gekregen. Een overeenkomst die zowel om een consumentenkoop als om het uitvoeren van diensten gaat (bijvoorbeeld een mobiel abonnement met toestel): de dag waarop je het (laatst) gekochte product hebt ontvangen.
  • De bedenktijd van 14 dagen geldt niet altijd. Dit verschilt per dienst. We laten je tijdens het bestelproces weten of deze bedenktijd geldt.
Reputatie 2

Vreemd dat geen enkele moderator reageert op deze uitstekende aanbevelingen van ESC70.

Reputatie 7
Badge +10

Vreemd dat geen enkele moderator reageert op deze uitstekende aanbevelingen van ESC70.

De reactietijd van Webcare bij niet-dringende topics is meestal wel meer dan 1 dag dus nee, dat vind ik nu nog niet vreemd. 

Reputatie 7
Badge +17

@Hans2273XA, @Esc70 wellicht even tijd om wat van me te laten horen. :wink: Ik hou het topic verder goed in de gaten en zag geen reden om in te grijpen. Sterker nog, ik zie hier niks dan goede discussie met waardevolle insteek. Wel ben ik op de achtergrond aan het controleren of bijvoorbeeld voor de dingen die benoemd worden verbetervoorstellen lopen of hebben gelopen. Waar ik zie dat dit nog niet gedaan is zal ik hier laten weten of ik nog voorbeelden nodig heb of dat ik voldoende informatie heb en deze kan indienen. Wat betreft de opzegbaarheid van het abonnement, het klopt inderdaad dat je een thuis abonnement kan opzeggen binnen 14 dagen na het activeren van het signaal. 

Reputatie 1

@Bram_ Bedankt dat je meekijkt. Ik ben erg benieuwd naar wat je op de achtergrond hebt gevonden aan lopende (of afgewezen) verbetervoorstellen. Kun je daar iets over delen? Als ik kan helpen met het verder uitschrijven van use-case/user story, dan laat het maar weten (voor verbeteringen die ook echt worden overwogen).

Reputatie 7
Badge +17

@Esc70 een aantal dingen zijn ook al benoemd in dit topic. Bijvoorbeeld de ouderwets ogende interface. De manier waarop deze er uiteindelijk uitziet is bepaald door te kijken wat handig is in gebruik en het indienen van een verbetervoorstel zal daarvoor geen zin hebben. Wel benoem je bijvoorbeeld de optie om met de opnametoets programma's vanaf het begin op te nemen. Dit is iets waarvoor al een onderzoek loopt. Wanneer en of dit goedgekeurd en ingevoerd gaat worden is daarbij niet inzichtelijk. Als laatste wat betreft de diepe stand-by, om de ontvanger hierbij zo zuinig mogelijk te maken staat alleen de infrarood sensor aan. Dit betekent dat de ontvanger zal erkennen wanneer je weer wilt gaan kijken maar in principe volledig op moet starten. Als dit voor je te lang duurt kan ik alleen aanraden om toch te kiezen voor de normale stand-by. Dit werkt dus, ondanks dat het trager is, precies zoals het hoort. 

Reputatie 1

@Bram_  dank voor de info! Vergeet de blokkering van het vooruit spoelen niet. Ik snap dat de content-providers contractueel afdwingen dat je de reclame niet mag overslaan, maar waarom is het bij kpn zoveel strenger dan bij ziggo?

Bij ziggo kun je bijvoorbeeld wel onbeperkt vooruitspoelen bij comedy central en Spike. Bij zenders waarbij het spoelen is beperkt kun je de reclames inderdaad niet doorspoelen, maar verder wel. Handig als je bijvoorbeeld een specifiek onderdeel/optreden/interview o.i.d. in een programma zoekt, maar niet het hele programma wilt kijken. Of als je de eerste helft al ergens anders hebt gezien.

Wat opnemen vanaf het begin betreft is het fijn als het hele programma wordt opgenomen, maar het afspelen in eerste instantie start vanaf de plek waar je was gebleven. Je hebt dan de keuze of je vanaf het begin of vanaf die plek wilt kijken. Daarmee heb je dus ook de use case van @wjb ingevuld (beide situaties komen bij ons ook voor).

Reputatie 1

@Bram_ Heeft KPN ergens een publieke lijst van feature requests en hun status?
Mij zijn in de tussentijd wel meer dingen opgevallen, maar als ik in het forum zoek, dan lijken sommige aanpassingen al vaker te zijn gevraagd en gaf kpn aan ze te overwegen, maar zijn ze blijkbaar nooit geïmplementeerd(?)

het uitschakelen van de hdmi uitgang tijdens stand-by wordt zo te zien al zeven jaar gevraagd. Zou ik ook erg nuttig vinden, want mijn (slaapkamer) tv schakelt automatisch uit als er geen signaal meer is. Dat automatisch uitschakelen is handig in combinatie met de sleep-timer van de vip5202. Zeker op de slaapkamer.

Als daarnaast ook een kortere automatische stand-by van de vip5202 wordt toegevoegd (begint nu bij 2 uur tot max 24 uur, maar ik zie liever 1 uur), dan is dat voor een slaapkamer tv ideaal.

Ik vraag me alleen af hoeveel zin dergelijke wensen in het forum hebben. Een plek waar je ze kunt inzien, eventueel stemmen, en liefst een standpunt of zelfs roadmap van kpn kunt zien zou wel mooi zijn.

Reputatie 6
Badge +8

@Bram_ : ook het feit dat de HD-Glas zenders nog steeds op 66x zitten blijft een enorme ergernis waar KPN vooral probeert niet op te reageren. Er is al jaren geleden beloofd dat deze gewoon aan het begin van de zenderlijst zouden komen. Waarom blijft dit stelselmatig door KPN genegeerd worden?

Reputatie 7
Badge +17

@Esc70 de beste manier om een verbetervoorstel in te dienen is door met medewerkers van KPN in contact te komen via bijvoorbeeld het forum of Twitter. Als klant van KPN snap ik zelf ook hoe frustrerend het kan zijn iets te zien dat beter kan en dat niet te zien veranderen. Wat ik nu, als medewerker, beter begrijp dan toen ik klant was is wat er achter een verandering schuilt. KPN is een groot bedrijf en ook een kleine wijziging kan een onverwachte impact hebben op andere onderdelen. We hebben ook te maken met de hoeveelheid klanten die gebruik maken van een dienst. Soms heb je te maken met een kleine groep mensen die hard roept om iets te veranderen terwijl een grote groep mensen niks zegt omdat ze met de huidige manier tevreden zijn. Een lijst met feature verzoeken en hun status is er niet. Wel kan je updates die er binnenkort aankomen en nieuws volgen via bijvoorbeeld onze nieuws pagina, KPN beleef, of hier op het forum ons tv-ontvanger topic. Hier kan je alle informatie vinden over updates van onze tv-ontvanger.