Beantwoord

Terugkijken

• 13 maart 2018
  • 127 reacties
  • 12195 keer bekeken

Reputatie 2
Na een update heeft kpn uitzending gemist veranderd in terugkijken.
Wat een drama als je nou wat wilt terugkijken duurt het een uur voordat je de juiste zender hebt.

Kpn breng aub de oude indeling weer terug met de tegel keuze van de zenders .
Zo als nu gaat niet werken.😭
icon

Beste antwoord door Erik_ 16 maart 2018, 09:10

Hallo allen! Ik begrijp uit de reacties hier dat het veranderen van Terugkijken niet bij iedereen geliefd is. Laat ik de pleister er gelijk aftrekken: Ik verwacht niet dat we dit gaan terugdraaien. Hieronder leg ik graag uit waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt. En hoe je bepaalde dingen nu kunt gebruiken.

Voor deze update hadden we eigenlijk drie manieren om gemiste (delen van) programma's terug te kijken. Eerst was er de losse categorie Programma Gemist (PG) in het menu. Binnen PG was er vervolgens een onderscheid tussen gratis programma's (van onder andere de NPO) en betaald terugkijken (o.a. RTL). Vervolgens kwam Begin Gemist, waarin je een programma dat nog bezig was vanaf het begin kon bekijken. Ook hier was een onderscheid tussen gratis en betaald.

Tenslotte hebben we Terugkijken via de Gids geïntroduceerd. Het kernpunt daarvan is dat je niet hoeft te betalen en dat het op meer zenders beschikbaar is. Ook is de beeldkwaliteit beter. Programma's die je kunt terugkijken zijn te herkennen aan het groene pijlicoon. Hierbij geldt dan wel dat voor programma's van bepaalde commerciële zenders de reclames niet doorgespoeld kunnen worden. Dat is onderdeel van de afspraak die wij hierover met die zenders hebben. Wel kun je bij de commerciële zenders de beginreclame doorspoelen (maximaal 7 minuten). We werken eraan om de voorlooptijd zoveel mogelijk te verkorten zodat programma's beginnen op het juiste moment. Wil je wel reclames kunnen doorspoelen van commerciële zenders, dan is Opnemen een goede vervanger voor Terugkijken.

We kiezen er nu voor om ons te richten op dat Terugkijken via de Gids. Dit omdat we het een beter systeem vinden. Maar ook omdat de omroepen gaan stoppen met het aanleveren van losse Programma Gemist uitzendingen. Zij hebben liever dat mensen specifiek bij hen naar Programma/Uitzending Gemist kijken.

De eerste stap in de volledige overgang naar Terugkijken was het aanpassen van Begin Gemist door het te integreren in Terugkijken via de Gids. Onderscheid tussen een lopend programma vanaf het begin bekijken of een programma van gisteren terugkijken is er al niet meer. De volgende stap daarin is het verwijderen van de categorie Programma Gemist.

In het nieuwe Terugkijken menu wijzen we er op de hoofdpagina gelijk op dat de programma's ook via de Gids beschikbaar zijn. Wil je toch liever via Terugkijken navigeren dan is dat echter ook geen probleem. Er zijn wel wat verschillen in hoe het eruitziet.

Via Terugkijken kies je eerst van welke dag je programma's wilt zien. Vervolgens is het zenderlogo te zien (beginnend met NPO 1) met daarnaast alle programma's van die zender. Ook diegene die niet terug te kijken zijn (te herkennen aan het ontbreken van het groene pijlicoon). Het is in feite niets anders dan de Gids in een andere weergave.

Deze manier van selecteren (dag, dan zender, dan overzicht in volgorde van uitzenden) is ons opgelegd door de omroepen. Dit geldt niet alleen voor ons, maar ook voor andere providers.

Met de pijltoetsen kun je heen en weer tussen de zenders. Wil je echter naar een verdere zender, dan kun je ook het nummer van die zender intoetsen. Hij zal dan direct die zender laten zien. Het oude uiterlijk, met de tegels voor de zenders, is in deze nieuwe vorm niet handig meer vanwege het grotere aantal aan zenders waarop je kunt terugkijken.

Via de Gids kun je zoals je gewend bent navigeren. Dit kan ook met pijltoetsen, of door het intoetsen van het zendernummer. Wil je terug in de tijd (of vooruit als je iets wilt gaan opnemen) dan kun je de terug- en vooruitspoelknoppen gebruiken die bovenaan de afstandsbediening zitten. Hiermee ga je 24 uur terug of vooruit in de gids.

Het zoeken naar een programma is ook nog mogelijk. Dit kan op verschillende manieren.
  • Als je in het nieuwe Terugkijken menu bent, druk op de gele knop op de afstandsbediening. Het zoekmenu zal dan openen. Alle resultaten die je krijgt zijn alleen in Terugkijken.
  • Ben je in de Gids, druk dan op de blauwe knop. Dit opent een menu met daarin ook de keuze om te zoeken in de gids. Alle resultaten die je krijgt staan in de Gids. Zowel terug in de tijd als vooruit. Je kunt hier dus ook al gelijk programma's kiezen om terug te kijken.
  • Kijk je naar een programma, dan kun je ook op de blauwe knop drukken. Je krijgt dan een menu met daarin de optie om te zoeken in alles. De resultaten worden dan onderverdeeld in een categorie Gids (alles, zowel terug als vooruit in de tijd), Terugkijken (alleen terug in de tijd) en On Demand.

Vooruitkijken is inderdaad ook niet meer mogelijk, dit komt ook vanuit de omroepen. Dank voor de feedback dat de pagina op de website er nog wel staat. Dit heb ik doorgegeven.

Heb je verder twijfels over hoe een bepaald menu werkt, of wat er mogelijk is, kijk dan onderaan het scherm. Daar staat aangegeven welke knoppen op de afstandsbediening te gebruiken zijn en wat ze doen.

En natuurlijk blijven we dit verder ontwikkelen en verbeteren. We zijn dan ook zeker dankbaar voor jullie feedback.

Geüpdatet op 23 maart
Bekijk origineel

127 reacties

Reputatie 2
Als het via de het nieuwe terugkijken allemaal veel makkelijker is dan hadden we deze discussie niet.
Reputatie 1
Wat een ellende dit "Terugkijken" menu, ik belde zojuist Ons Brabant want ik wilde overstappen om deze reden, maar ze vertelde me dat ze van de KPN zijn en ook zo'n kl... menu krijgen.

KPN: Ik heb jullie reactie gelezen, maar je kunt heel simpel een extra menu maken waarin je de zender programma's op alfabetische volgorde samen combineert. Dat is gewoon heel simpel te programmeren.
Van ons wordt nu verwacht dat als we terug willen kijken, dat we dan:

1. Exact weten welk programma bij WELKE ZENDER hoort.
2. Exact weten op WELKE DAG dit programma uitgezonden werd.
3. Exact weten HOE LAAT dit programma uitgezonden werd.

Wat is dit voor'n belachelijk gedoe? Ik WEIGER om dit in mijn hersenen te gaan zetten. KPN, wat voor'n programmeurs werken er bij jullie dat zij niet eens weten hoe ze deze nieuwe omgeving even in een algemeen lijstje kunnen samenvoegen? Kom op!

Ik kijk niet meer. Ik heb overigens de hele tv uitgezet toen ik hier achter kwam. Ik denk dat ik helemaal geen tv meer ga kijken en m'n abonnement op ga zeggen.
Reputatie 7
Het zou KPN wel sieren een goed te inventariseren hoe de abonnee uitzendingen zoekt.Is het dan zo ouderwets om voor enkele dagen de gids door te kijken wat er is? Dat deden we al zo in de papieren en analoge tijd.
Toch veel handiger dan alles maar achteraf kijken?
Ik snap de reacties dus niet. Waarom alleen maar spitten in wat geweest is? Toch veel handiger om vóóruit te kijken?
Dat is jouw mening en daar heb ik helemaal geen interesse in. Ook ik heb geen enkel probleem met die nieuwe functionaliteit, maar blijkbaar een aanzienlijk aantal abonnees wel en dat is voor mij voldoende.
KPN is zo waanzinnig slecht in het vormgeven van nieuwe functionaliteit en dat zien we keer op keer weer gebeuren. Neem nu de nieuwe iTV app. Daar zien we nog steeds de SD en HD zenders apart. Waarom in godsnaam ... het is toch volledig onzinnig om elke zender twee keer te zien in de gids en als je zoekt naar een uitzending dat je die dan twee keer in de resultaten te zien krijgt. Hoe krijg je het als producteigenaar voor elkaar dat je genoegen neemt met zulke verschrikkelijk technische uitwerkingen waar niemand op zit te wachten.
Ook is er geen abonnee te vinden die geïnteresseerd is in het gehele aanbod aan zenders. Waarom dan geen functionaliteit om een favorietenlijst op te stellen.
Ik ben hier niet om KPN te verdedigen, ik hoop juist met mijn kritische uitlatingen wat mensen binnen die organisatie een schop onder hun hol te geven en ze eens na te laten denken over het centraal stellen van de klant.

Begrijp me goed, ik ben uitermate tevreden over mijn Internetaansluiting en televisie bij KPN. Het is stabiel en betrouwbaar. Waar ik echter een enorme weerzin tegen krijg is de laksheid, gebrek aan klantgerichtheid en traagheid van de organisatie.
Reputatie 2
Badge
Maar alleen als ik iets écht gemist hebt en dus ook gemist bij het bestuderen van de gids voor de komende dagen.

De meeste mensen hebben echt wel wat beters te doen, er was een prima oplossing die er nu uitgesloopt is, jij gebruikt het niet dus hoeft het niet... lekker kort door de bocht 🤐

Net alsof ik alle programma’s uit mijn hoofd ken, dus zoeken werkt niet... die fijne lange lijst met alle programma’s was gewoon top, handig en veel gebruikt
Reputatie 7
Gewoon jezelf aanleren om via de gids terug te kijken, dit werkt zoveel makkelijker en sneller is mijn mening!

Je kunt heel makkelijk skippen tussen de dagen, zenders staan ook lekker onder elkaar. En ernaast is de programmering. Met de pijltjes toetsen swipe je zo van links maar rechts of onder naar boven. Klikje op de groene knop en je kunt kijken 😀

Of anders, mocht je series willen zoeken, klik je op de blauwe toets, ga je naar zoeken in gids, type je je serie in, en krijg je alles in een lijst bij elkaar, kun je ook via die weg terug kijken,...
Reputatie 2
80+ procent van de reacties zijn niet positief over deze update. Hoop dat KPN er iets mee doet.
Reputatie 1
Helemaal mee eens! Waardeloos!
Waarom deze verandering? Het werkte prima zoals het was...
Wat een ellende zeg dat nieuwe terugkijken, ontzettend traag, geen zoekfunctie, alleen per dag en niet meer alle programma's tegelijk. KPN, wat een aanfluiting!
Reputatie 1
Wat ontzettend irritant dat nieuwe terugkijken. Voorheen had je gewoon overzicht van alle programma’s. Nu moet je tijd en zender weten of de exacte naam of de hele gids doorscrollen. Sjongejonge wie dit bedacht heeft. Niet iemand die vanuit gebruikers denkt. Echt balen. Nu lees ik een reactie KPN dat het niet teruggedraaid wordt. Met een uitleg hoe het werkt. Tsja hoe het werkt snappen we wel. Heel onhandig!. Dit is een teruggang en zorgt ervoor dat ik bijna niets meer terugkijk.
Reputatie 1
Heb je de gele zoeken knop gezien?
Daar kan je toch zoeken naar die serie en dan zien of er een nieuwe uitzending is geweest.
Overigens kan je ook nog altijd gewoon "Zoeken in alles" waarbij de gids, terugkijken en on demand doorzocht worden.

Je hebt gelijk als je weet wat je terug wil kijken. Maar veel mensen, waaronder ik, weten dat niet en keken in de alfabetische lijst naar suggesties. Dat kan niet meer. Als je gericht zoekt heb je gelijk. Maar anders is het echt heel onhandig. Ook met gele knop.
Echt verschikkelijk. Zocht vaak op zender en dan verder. Bv Eurosport is nu niet te doen. Weet niet of het eurosport 1 of 2 was waar het werd uitgezonden. Waarom moet iets wat prima functioneerd weer veranderd worden. En de arrogantie van de pleister van de wond trekken het komt niet meer terug. Luisteren naar wat je klant wil is dat te veel gevraagd?
Reputatie 2
Het is inderdaad echt een achteruitgang. Wat ik bijzonder vind is dat het blijkbaar ook stapsgewijs is doorgevoerd, omdat het bij ons 2 dagen terug is ingegaan en bovenstaande reacties al ouder zijn.

Weet iemand of een andere aanbieder (Ziggo, Telfort etc.) nog wel programma gemist aanbiedt of een klantgerichter product heeft? Het is voor mij reden genoeg om over te stappen.
Reputatie 1
JeroenB22, waarom reageer jij uberhaubt hier als alles zo geweldig is voor je. Zoals je ziet zijn er nogal veel mensen die de alfabetische lijst afgaan om te kijken of er iets leuks tussen staat. Dat doe ik zelf ook, ik ben niet echt op de hoogte van wat er allemaal op tv komt.

Enig idee hoeveel tijd het kost om ALLE zenders afzonderlijk EN alle dagen afzonderlijk af te gaan om te kijken of er iets tussen zit? Probeer het eens zou ik zeggen, dat gaat niemand dus doen. Reden genoeg om daarover te mopperen. Waarom zou je iets WEGHALEN. Verbeteren prima, maar functionaliteit WEGHALEN is iets anders. We zijn betalende klanten. Niet iedereen deelt jouw mening dus hou je er buiten als dit onderwerp jou niet aangaat.
Reputatie 7
KPN mag zich geloof ik weer eens flink achter de oren krabben.
In het kader van technische vooruitgang hierbij nog een schepje functionele achteruitgang. 😖
Reputatie 7
Badge +27
Hallo allen! Ik begrijp uit de reacties hier dat het veranderen van Terugkijken niet bij iedereen geliefd is. Laat ik de pleister er gelijk aftrekken: Ik verwacht niet dat we dit gaan terugdraaien. Hieronder leg ik graag uit waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt. En hoe je bepaalde dingen nu kunt gebruiken.

Voor deze update hadden we eigenlijk drie manieren om gemiste (delen van) programma's terug te kijken. Eerst was er de losse categorie Programma Gemist (PG) in het menu. Binnen PG was er vervolgens een onderscheid tussen gratis programma's (van onder andere de NPO) en betaald terugkijken (o.a. RTL). Vervolgens kwam Begin Gemist, waarin je een programma dat nog bezig was vanaf het begin kon bekijken. Ook hier was een onderscheid tussen gratis en betaald.

Tenslotte hebben we Terugkijken via de Gids geïntroduceerd. Het kernpunt daarvan is dat je niet hoeft te betalen en dat het op meer zenders beschikbaar is. Ook is de beeldkwaliteit beter. Programma's die je kunt terugkijken zijn te herkennen aan het groene pijlicoon. Hierbij geldt dan wel dat voor programma's van bepaalde commerciële zenders de reclames niet doorgespoeld kunnen worden. Dat is onderdeel van de afspraak die wij hierover met die zenders hebben. Wel kun je bij de commerciële zenders de beginreclame doorspoelen (maximaal 7 minuten). We werken eraan om de voorlooptijd zoveel mogelijk te verkorten zodat programma's beginnen op het juiste moment. Wil je wel reclames kunnen doorspoelen van commerciële zenders, dan is Opnemen een goede vervanger voor Terugkijken.

We kiezen er nu voor om ons te richten op dat Terugkijken via de Gids. Dit omdat we het een beter systeem vinden. Maar ook omdat de omroepen gaan stoppen met het aanleveren van losse Programma Gemist uitzendingen. Zij hebben liever dat mensen specifiek bij hen naar Programma/Uitzending Gemist kijken.

De eerste stap in de volledige overgang naar Terugkijken was het aanpassen van Begin Gemist door het te integreren in Terugkijken via de Gids. Onderscheid tussen een lopend programma vanaf het begin bekijken of een programma van gisteren terugkijken is er al niet meer. De volgende stap daarin is het verwijderen van de categorie Programma Gemist.

In het nieuwe Terugkijken menu wijzen we er op de hoofdpagina gelijk op dat de programma's ook via de Gids beschikbaar zijn. Wil je toch liever via Terugkijken navigeren dan is dat echter ook geen probleem. Er zijn wel wat verschillen in hoe het eruitziet.

Via Terugkijken kies je eerst van welke dag je programma's wilt zien. Vervolgens is het zenderlogo te zien (beginnend met NPO 1) met daarnaast alle programma's van die zender. Ook diegene die niet terug te kijken zijn (te herkennen aan het ontbreken van het groene pijlicoon). Het is in feite niets anders dan de Gids in een andere weergave.

Deze manier van selecteren (dag, dan zender, dan overzicht in volgorde van uitzenden) is ons opgelegd door de omroepen. Dit geldt niet alleen voor ons, maar ook voor andere providers.

Met de pijltoetsen kun je heen en weer tussen de zenders. Wil je echter naar een verdere zender, dan kun je ook het nummer van die zender intoetsen. Hij zal dan direct die zender laten zien. Het oude uiterlijk, met de tegels voor de zenders, is in deze nieuwe vorm niet handig meer vanwege het grotere aantal aan zenders waarop je kunt terugkijken.

Via de Gids kun je zoals je gewend bent navigeren. Dit kan ook met pijltoetsen, of door het intoetsen van het zendernummer. Wil je terug in de tijd (of vooruit als je iets wilt gaan opnemen) dan kun je de terug- en vooruitspoelknoppen gebruiken die bovenaan de afstandsbediening zitten. Hiermee ga je 24 uur terug of vooruit in de gids.

Het zoeken naar een programma is ook nog mogelijk. Dit kan op verschillende manieren.
  • Als je in het nieuwe Terugkijken menu bent, druk op de gele knop op de afstandsbediening. Het zoekmenu zal dan openen. Alle resultaten die je krijgt zijn alleen in Terugkijken.
  • Ben je in de Gids, druk dan op de blauwe knop. Dit opent een menu met daarin ook de keuze om te zoeken in de gids. Alle resultaten die je krijgt staan in de Gids. Zowel terug in de tijd als vooruit. Je kunt hier dus ook al gelijk programma's kiezen om terug te kijken.
  • Kijk je naar een programma, dan kun je ook op de blauwe knop drukken. Je krijgt dan een menu met daarin de optie om te zoeken in alles. De resultaten worden dan onderverdeeld in een categorie Gids (alles, zowel terug als vooruit in de tijd), Terugkijken (alleen terug in de tijd) en On Demand.

Vooruitkijken is inderdaad ook niet meer mogelijk, dit komt ook vanuit de omroepen. Dank voor de feedback dat de pagina op de website er nog wel staat. Dit heb ik doorgegeven.

Heb je verder twijfels over hoe een bepaald menu werkt, of wat er mogelijk is, kijk dan onderaan het scherm. Daar staat aangegeven welke knoppen op de afstandsbediening te gebruiken zijn en wat ze doen.

En natuurlijk blijven we dit verder ontwikkelen en verbeteren. We zijn dan ook zeker dankbaar voor jullie feedback.

Geüpdatet op 23 maart
Reputatie 2
Snap er ook niks van . Niet iedere verandering is gelijk ook beter KPN.😡
Reputatie 2
De uitzendingen die jullie per zender(groep), op alfabetische volgorde, wel mogen aanbieden als" programma gemist" ,lijkt me dan een goed compromis.
Ik zie nu het verhaal van kpn waarom de uitzending gemist is veranderd. Mooie reclame ,maar misschien moet KPN is uit de ivoren toren klimmen en niet voor mij bepalen wat ik handig zou moeten vinden. Ik was geheel blij met zoals het was. Zoeken op alphabet erg handig. Zoeken per zender/serie heel erg handig.
Wie heeft bedacht dat het handig is om te zoeken met dat toestenbordje wat we vroeger hadden. 3 x klik voor een c, echt wel heel erg modern. Komt er ook nog een lijst uit waar je amper kan zien welk deel van welk jaar van welke serie je hebt. Je moet echt op de aflevering gaan staan en dan ja hoor aflevering en serienummer. Top bedacht.
Reputatie 1
En ook doorspoelen van reclame is niet meer mogelijk! Alleen maar nadelen.......
Ik vind het ook helemaal niks. Op alfabetische volgorde werkte prima.
Ik liep de lijst altijd door om te zien of er iets leuks bij stond. Dit schiet niet op. Svp KPN draai het terug!
Ik hoop ook van harte dat het teruggedraaid word. Deze verandering is absoluut geen verbetering. Ik vind het zelfs zo onhandig dat ik deze functie niet meer gebruik. Ik baal hier vreselijk van en is absoluut geen reclame voor de KPN. Hopelijk doen jullie er wat aan .. en gewoon verder op de oude manier en dan gratis. Moet kunnen toch !!
Ik wordt hier niet blij van.
Wil oude programma weer terug!
Erg jammer dat het terugkijken veranderd is, het was juist erg fijn om op alfabetische volgorde te zoeken naar de gemiste programma's. Je kwam dan bij programma's uit die je onverwachts gemist had en alsnog terug kon kijken op NPO 1, 2 of 3. Nu moet je ook nog de juiste dag zien te vinden en de juiste zender om iets terug te kijken. Erg vervelend als je dat niet precies weet......en als je het uiteindelijk gevonden hebt moet je ook nog een minuut of 10 een programma bekijken waar je geen interesse in hebt, aangezien doorspoelen niet meer kan. Op deze manier zal ik aanzienlijk minder gebruik gaan maken van terugkijken.
Ik vind terugkijken waardeloos en wil dat het snel teruggedraaid wordt. KPN zegt nu al dat het niet gaat gebeuren. KPN moet naar de de klanten luisteren en niet eenzijdig veranderen.
Reden teveel gezoek en volgens mij staat er niet alles op.
Ik ben het eens met alle bovenstaande negatieve reacties. Je moet precies weten op welke dag, uur en op welke zender een bepaald programma is uitgezonden, anders vind je het niet terug?
Beslist geen verbetering van KPN!

Reageer